Pocahontas (1995)

Animatie / Familie
81 minuten / 84 minuten (10th Anniversary edition)

geregisseerd door Mike Gabriel en Eric Goldberg
met de stemmen van Irene Bedard, Mel Gibson en Linda Hunt

Pocahontas, een Indiaans meisje, woont samen met haar volk in het latere Amerika. Op een dag komt er een Engels schip dat goud komt zoeken. Pocahontas en haar stam houden zich verborgen, maar Pocahontas wordt toch gezien. Ze maakt kennis met een blanke man (John Smith) terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden is dit het begin van diverse problemen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hier begon het ernstig mis tegaan met Disney. De liedjes zijn matig, de sfeertekening zwak en het script vond ik niet boeiend. Hoewel ik een goede disney best kan waarderen, is deze film volgens mij echt alleen voor meisjes van 6.
Een van de dingen die de film wat mij betreft juist de das omdoet is het realisme. Realisme en animatie gaan zelden fatsoenlijk samen. Irrealisme is juist een uiting van creativiteit in dit genre.

avatar van Phoenix
Bah, deze tekenstijl begint me steeds meer te irriteren. Zal wel door Finding Nemo komen...

De liedjes waren trouwes ook verschrikkelijk en de diertjes (die normaal voor een komische noot zorgen) waren gewoon NIET grappig.

2* voor de moeite

avatar van Rianneke_Dan
Leuke disney film om 1x te zien, ik had niet de gewoonte om deze film vaker te kijken!!
De liedjes waren zeker wel mooi, maar de film was te serieus..

avatar van Jessen0wnt
De film vond ik vroeger nooit echt leuk, en nu nog steeds niet echt. Alleen de liedjes en het moraal van het verhaal vind ik echt grandioos en deze mag zeker niet ontbreken bij de disney-toppers.

avatar van movie acteurs
Niet slecht. De indiaanse sfeer in deze Disney film was goed ook de liedjes. Ook de karakters waren leuk. 3,5.

Absoluut niet goed.

Wel grappig om een keer te zien na alle Pocahontas-Avatar debatten. En het moet gezegd, de gelijkenissen zijn soms wel erg treffend.

Tekenstijl van deze was niet al te best. Animatie was niet bepaald vloeiend, schaduwwerk grotendeels afwezig en het characterdesign wel erg ubergelikt Amerikaans. Vond het absoluut niet mooi.

Side-kicks zoals meestal niet grappig (hoewel ik wél 1 keer heb moeten lachen) en het verhaaltje zo klef dat het echt vervelend werd. Ook erg gerushed waardoor helemaal niks van het beoogde effect overkomt.

Muziek is ook vreselijk. Weinig vlottende liedjes over landeigendommen en treehuggersgezever. Sowieso is het hele landveroveringsplotje nogal vreemd en onpassend moordlustig iets wat schril afsteekt tegen de rest van de film.

Film doet aan als een vluchtig en slordig geproduceerd tussendoortje. Het resultaat is er dan ook naar.

avatar van Sergio Leone
Na een jaar of 10 eens herzien, deze klassieker.

Het verhaaltje is uiteraard voorspelbaar, maar door de jaren heen wist ik niet echt meer wat er zou gebeuren. Uiteraard kwam elke scène wel terug.
Waar ik nu wel wat op lette, en wat eigenlijk gewoon ook opviel, was het zweverige dat de film had. De bladeren die waaiden enzo. Dat deed me wel héél erg aan Avatar denken (wat dus uiteraard niet echt origineel gezien is van Cameron..)

In mijn herinnering was John Smith veel cooler. Nu vind ik hem eigenlijk de softie van het hele gebeuren. Komt misschien door de stem van Mel Gibson. Ik vond die serieus tegenvallen.
Gelukkig was Pocahontas wél uitstekend gestemcast, net als Redcliffe en Thomas (die uiterlijk erg hard leek op z'n stemvertolker, Christian Bale).

De tekeningen en animatie zijn niet zo hoogstaand als die van The Lion King, en ook de (gezongen) liedjes waren wat minder (al is The Sound Of The Wind wel de moeite).
Ook een paar leuk gedane scènes uiteraard, zoals die waarin John Smith en Pocahontas elkaar ontmoeten en het begin van de climax.

avatar van Mrs.Congeniality
Deze film bekleed wat mij betreft (samen met beauty and the beast) plek nummer 1 van de mooiste disney classic. Ondanks dat het een animatiefilm is, komt het heel erg overeen met de indiase cultuur. Het vereren van bomen, planten, dieren, de medicijnman en het respect hebben voor hun omgeving zijn allemaal dingen die terug komen in de film. Prachtige animatie , personages en met de bijbehorende sfeer maakt het tot een topfilm

avatar van Fran
Op zich vond ik het wel een goede animatie maar toch viel het een klein beetje tegen. Ik had de natuur en dergelijke veel mooier verwacht. In "The Lion King" kwam de prachtige natuur van Afrika veel sterker over dan de natuur in deze film.

Wat ik wel een mooi moment vond was toen Pocahontas en John elkaar ontmoetten bij de waterval. Dat was heel mooi gedaan met die stilte tussen de twee mensen in die prachtige omgeving.

Ik moet wel zeggen dat ik Miko, het wasbeertje, echt ontzettend aandoenelijk vond. Eigenlijk vind ik dat wel het leukste bijkarakter van alle Disneyfilms. Maar toch, over het algemeen gezien, puur qua animaties vind ik deze Disney film wel één van de mindere.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch een mindere Disney. Met Little Mermaid werd Broadway in de Disneyklassiekers gestoken. Bij de animatie en het verhaal werd daar ook rekening mee gehouden. Prachtige choreografieën, leuke liedjes en boeiende scènes. Little Mermaid en later ook Beauty & The Beast waren daar ideale films voor. Maar Disney maakte de fout om nu bij elke Disney zo van die liedjes in te voeren. Maar de kwaliteit van die liedjes zijn niet altijd even sterk, of er werd weinig mee gedaan. Pocahontas is daar weer zo'n voorbeeld van. Slecht getekend, mindere liedjes en geen sfeer. Ik wil een avonturenfilm en de dansende zeelui hebben weinig charmant. Begrijpelijk dat deze nogal laag scoort. Ik mis de humor, de clichés (sidekicks, bad guy, liedjes,...) maken dit tot een minder interessante film uit de reeks.

avatar van Spetie
Weer een Disney, waar ik niet zo heel erg van onder de indruk ben. Na het geweldige The Lion King is dit allemaal toch een heel stuk minder.

Er wordt altijd wel gezongen in de Disneys, maar hier maken ze het wel heel bont. Op een gegeven moment had ik het idee dat er elke vijf minuten wel een nummer voorbij kwam. Daarnaast zijn alle liedjes ook nog matig tot zwak. Alleen "Colors of the Wind" is echt de moeite waard.

Het verhaaltje is ook niet zo bijster sterk. Dat maakt op zich nog niet eens uit, want dan kan er nogeen boeiende film ontstaan,(The New World) maar hier wordt er te weinig mee gedaan. Daarnaast ben ik niet ondersteboven van de animatie. Het oogt slordig en soms ook echt niet mooi. Een positief punt is het wasbeertje, dat voor een aantal grappige momenten zorgt. De badguy is dan weer uitermate slecht neergezet.

Kortom geen al te beste Disney. Weinig humor, veels te veel liedjes en in zijn geheel gewoonweg niet goed genoeg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Saai en vervelend.

Deze Disney stond me al bij als matig, maar na herziening blijft er helemaal niks over. Op zich is het een mooi verhaal (Avatar haalde hier duidelijk de inspiratie uit...en deed dat wel met succes), maar de uitwerking is bij deze Pocahontas zo vreselijk saai. Dat komt omdat alles middelmatig uitgewerkt is. Grafisch vind ik de film vrij leeg. Weinig details (Pocahontas zelf vind ik erg karig en lelijk getekend) en sfeer. Daarnaast zijn alle hoofdrolspelers dodelijk saai. Pocahontas is een suffe muts, John Smith een kleurloze persoonlijkheid en dan zwijgen we nog maar over de clichematige, vervelende schurk die niet stoer en niet interessant was. Daarbij mist de film gewoon humor. Eigenlijk totaal afwezig. Of ieder geval geslaagde humor.

De paar kleine plusjes zijn de wasbeer en de hond die ik wel grappig vond, plus het mooie nummer ''Colours of the wind'' dat wel weer leuk was om weer eens te horen. Ik begin me overigens wel aardig te storen aan het feit dat deze generatie Disneyfilms bijna allemaal verkapte musicals zijn. Ik zou graag tussen de muziek door ook nog wel eens een verhaal willen krijgen met normale dialogen.

1,5* (was 2,5*)

avatar van mjk87
Midden jaren 90 moest The Lion King het tussendoortje worden bij Disney, deze Pocahontas het nieuwe succesvolle epos. Maar waar je wel de contouren daarvan kan zien komt de film nooit helemaal los. Waar The Lion King vanaf seconde één erin knalde blijft dii allemaal boven de oppervlakte borrelen.

Het verhaal zelf is best interessant, alleen jammer dat de uitwerking zo matig is. Hoe vaak zagen Smith en Pocahontas elkaar nu werkelijk? Dan al hartstochtelijk verliefd? Neem daarbij mee dat werkelijk iedereen ongelooflijk vlak of saai is -ook door het stemmenwerk-, de schurk niet dreigend, de conflicten worden nooit uitgevochten en alles verloopt zo soepel en gladjes dat je nergens ook maar iets voelt of dat het ook maar één seconde oprecht of überhaupt geloofwaardig wordt. Daarnaast konden ze elkaar wel bijzonder snel verstaan, en nee: dat luisteren naar je hart vind ik een erg makkelijke en goedkope oplossing daarvoor.

De liedjes zijn dan wel aardig (al snap ik de Oscar voor Colors of the Wind niet echt) en de animatie van achtergronden is mooi en wat abstracter. De verdere tekenstijl kon me totaal niet boeien. Verder snel vergeten. 1,5*.

avatar van alexspyforever
Ik vind het heel moeilijk om deze te beoordelen. Het verhaal is verschrikkelijk cliché en de romantiek komt wat mij betreft nogal geforceerd over. Het helpt natuurlijk ook niet als je weet dat Pocahontas en John Smith elkaar wellicht in het echt nooit hebben ontmoet laat staan een romance hebben gehad. Dat gezegd zijnde is de muziek in deze film prachtig. Ik denk dat "Like the Wind" terecht een van de beste Disney-songs is. Werkelijk in elke taal klinkt het prachtig. Ook de natuurgetrouwe weergave van de fauna heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Pocahontas is ondanks het cliché-verhaal een goedhartig figuur die al mijn sympathie verdient? Het is zeker een tekenfilm het herbekijken waard als is het enkel voor de mooie beelden en prachtige muziek.

avatar van avdj
Disney Classic #36

Na een aantal weergaloze animatiefilms doet Disney met Pocahontas een flinke stap terug. Ik kan mij nog herinneren dat mijn zus destijds een poster van deze film op haar kamer had hangen en ook die wist mij vreemd genoeg nooit echt te prikkelen. In tegenstelling tot de plaatjes van The Lion King waarnaar je blééf kijken.

De ongelooflijke expressie in de ogen van de karakters in de voorgaande Disney's is volledig verdwenen. Pocahontas is best een mooie vrouw maar weet de kijker niet mee te sleuren in haar wereld. Dat komt waarschijnlijk ook door een overkill aan liedjes. Sommigen zijn absoluut de moeite waard maar op deze manier is er te weinig ruimte voor dialoog. Hierdoor krabbelt het verhaal voort zonder ooit spannend te worden.

Er zijn best positieve punten. De achtergronden zijn mooi getekend en die zwevende blaadjes vormen een rode draad door de film. Ze hebben overduidelijk de makers van Avatar en wellicht ook die van The Green Mile en American Beauty geïnspireerd. Verder vond ik de diertjes voor de nodige leuke momenten zorgen. Jammer genoeg zijn de overige karakters vrij kleurloos. John Smith en zijn crew zijn volledig inwisselbaar. Maar ook in de stam van Pocahontas beklijven er maar weinig personages. Nipte voldoende.

avatar van Iron Maiden
Pocahontas is een film, anders dan de andere Disney klassiekers.
De film is wat serieuzer dan haar voorgangers en de focus ligt hierbij echt op de twee hoofdpersonages. In mijn ogen is dit nu ook net de kracht van de film.
Pocahontas is heel bewust geen "kinderfilm", maar een romantische animatiefilm die keer op keer betoverd. Dit komt onder anderen door de fantastische Nederlandse nasynchronisatie en de fenomenale muziek van componist Alan Menken, die voor zijn werk terecht werd overladen met nominaties en prijzen.
Werkelijk elke scene is voorzien van adembenemende muziek en dit is dan ook de grootste reden dat deze film nooit verveeld.
Van begin tot eind is de muziek nadrukkelijk aanwezig en het blijft keer op keer genieten.
Wat deze film verder zo sterk maakt zijn een aantal indrukwekkende scenes die, ondersteund door de muziek, prachtig zijn geanimeerd.
De storm op zee, het gevecht op leven en dood tussen John Smit en Kocoum en het einde zijn maar een aantal voorbeelden van animatie met oog voor detail.
De overige personages in Pocahontas dienen enkel als opvulling, maar toch heeft iedereen een functie in het verhaal, wat weer zorgt voor een aantal goede plotwendingen en een hoog tempo.
Wanneer je deze film kijkt met de juiste verwachtingen en een aantal toevalligheden door de vingers ziet, zoals de oplossing voor het taalverschil, is het een ontzettend goede film die meer verdiend dan een gemiddelde van 2,96.

avatar van rcuppen79
Pocahontas is een losse bewerking van het historische figuur Pocahontas, die leefde aan het begin van de 17e eeuw. Deze animatiefilm richt zich vooral op haar vroegere leven, nog voordat ze vertrok naar Engeland. Ten faveure van het verhaal nam Disney echter een loopje met de geschiedenis en dat kwam de studio behoorlijk op wat kritiek te staan van diverse historici.

Ikzelf heb er nooit zoveel problemen mee als een film een loopje neemt met de geschiedenis. Als ik een historische accurate film wil zien, kijk ik wel een documentaire. Maar zeker geen animatiefilm van Disney.

Op animatiegebied vond ik Pocahontas behoorlijk indrukwekkend, maar inhoudelijk wist de film mij niet echt te boeien. Het verhaal vond ik saai de personages van Pocahontas en John Smith waren behoorlijk ééndimensionaal en ook de komische bijfiguren wisten het hier niet te redden. De schurk Radcliffe vond ik ook vrij teleurstellend, mede doordat zijn rol erg kort was.

De climax van de film is dan wel weer erg goed, waardoor de film ondanks zijn minpunten toch nog goed het bekijken waard is.

avatar van Ste*
Vroeger heb ik hem nooit helemaal gezien, en toen ik twee jaar geleden bezig was met mijn Disney-herkijkproject heb ik deze overgeslagen. Uit desinteresse, en misschien doordat ik me heb laten beinvloeden door mensen die er nogal negatief over waren.
Maar nu zag ik laatst wat fragmenten die ik eigenlijk niet zo verkeerd vond, dus besloot ik 'm toch maar eens te bekijken.

Uiteindelijk is het een matige tot redelijke Disney. Het is allemaal wel uit te kijken, maar Colors of the Wind is eigenlijk het enige dat memorabel is en waar iedereen waarschijnlijk aan denkt als het over Pocahontas gaat. Terecht, want er zijn verder weinig scenes die echt bijblijven en het plotje stelt niet zoveel voor. Ook de rest van de liedjes is van matige kwaliteit.

Ik ben best verbaasd om te lezen dat er zoveel tijd en werk gestoken is in de film, en dat er maar liefst 55 animators aan Pocahontas’ personage hebben gewerkt. Dat is er wat mij betreft absoluut niet aan af te zien. Alles is nogal vlak, en afgezien van wat aardige achtergronden is het vrijwel nergens episch of echt mooi. Verbazingwekkend dat dit, toen er tegelijkertijd ook gewerkt werd aan The Lion King, gezien werd als het meer prestigieuze project, want het heeft amper een flintertje van de magie en kwaliteit die The Lion King wel heeft.

kleine 3*

avatar van Metalfist
We must sound the drums of war!

Pocahontas, het is volgens mij één van de weinige Disney films uit mijn generatie (jaren '90) die ik nog niet gezien had. Ik had de film ondertussen toch ook alweer een aantal jaar in bezit en nog steeds was het er niet van gekomen. Geen echt idee waarom eigenlijk, maar het verhaal leek me gewoon niet echt aan te spreken. Ik had echter vandaag wel zin in nog eens zo'n ouderwetse animatiefilm en dan maar op goed geluk voor Pocahontas gegaan.

En blijkbaar was mijn voorgevoel juist, want ik kan hier inderdaad niet erg veel mee. Disney is meestal op zijn best wanneer er een sprookje als bron voor het verhaal wordt gebruikt, maar deze keer wordt er voor een historische gebeurtenis gekozen. Het probleem zit hem erin dat met sprookjes de wat meer gruwelijke elementen er perfect uitgefilterd kunnen worden, maar dat dat bij dit soort geschiedenis wel erg lastig wordt. De dood van Kocoum is daar een goed voorbeeld van. Ik kan me niet meteen zo'n in your face dood herinneren in een Disney (Hunchback of Notre Dame is de enige die me te binnen schiet) en dit wordt eigenlijk nogal knullig aangepakt. Het grootste hekelpunt is echter de finale die elke vorm van spanning of iets dergelijks mist. Het is niet altijd het geval, maar vaak vind ik de finale in een Disney het mooiste stuk uit de hele film. Zo krijg ik nog altijd de kriebels van de achtervolging van de heks door de dwergen in Sneeuwwitje en de climax van Pocahontas stelt gewoonweg niets voor. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat je in een kinderfilm geen bloederige strijd tussen indianen en Britten kunt gaan tonen, maar dit had anders opgelost kunnen worden.

En er is ook echt een overvloed aan gezang. Het lijkt wel alsof een personage meer dan twee zinnen lijkt te gaan zingen dat hij/zij dan maar ineens moet gaan uitbarsten in een muzikaal intermezzo. Ik ben best fan van de liedjes in Disney, maar ook ik heb mijn grens. Vooral wanneer ze zo inwisselbaar en weinig memorabel zijn als hier. Met uitzondering van Savages, maar dat terzijde. Qua animatie ook niet altijd even overtuigend. Pocahontas zelf steekt er met kop en schouders bovenuit in ieder geval, maar de rest oogt nogal wat pover. Sowieso een wisselend decennium voor Disney qua animatie met The Lion King als uitschieter en Hercules als tegenvaller. Vrij degelijke cast wel. Een aantal bekende namen (Mel Gibson en Christian Bale onder andere) en toch niet storend aanwezig.

Een minder gewaardeerde Disney en het is te begrijpen waarom. Het verhaal mist de nodige schwung (al is Meeko wel een leuke sidekick) en de afwerking is niet altijd even goed gedaan. Het is niet de slechtste film die de bekende studio heeft gemaakt (die verzameling kortfilmpjes uit de jaren '40 zijn net iets erger), maar er zijn overduidelijk betere theatrical releases te vinden.

avatar van baspls
"Ik... Ik.... maak een grapje!"

Gisteravond had mijn zusje deze opgezet en omdat ik alle Dinsey's toch eens opnieuw wou gaan kijken keek ik even mee. Blijkbaar heb ik hem twee jaar terug ook nog gezien, maar de laatste herinnering die ik aan deze film had was toch echt op VHS met wazig beeld. Het klinkt misschien gek maar ik vind het geen verbetering om de film in HD te zien.

Zoals gewoonlijk heb ik de Nederlandse dub gekeken. Heb dus niet gehoord of Mel Gibson een goede stemacteur is. Wel hoop ik dat alle 'blanken' Britse stemmen hebben, anders hoef ik die Engelse versie al helemaal nooit te zien. De Nederlandse dub vond ik prima, hier en daar een taalfoutje en de effecten over de stemmen waren een beetje zwak (echo's klonken net alsof iemand door een oude microfoon praatte) maar er waren erg leuke stemmetjes en ik kon zelfs nu nog lachen om de teksten. Ook heeft de film toch wel leuke liedjes (sommige herinnerde ik me iets anders) die stiekem beter zijn als die in het origineel.

Het verhaal, dat al lange tijd bij Disney in de la lag, is best aardig. Al vind ik het erg gehaast gebracht in de slechts 80 minuten die de film heeft (vraag me af wat er op die extra minuten te zien is in de 10th Anniversary edition) waar dan ook nog een hoop liedjes ingepropt zijn. Uiteindelijk is het wel een heel erg geromantiseerd cliché, de film raakt me dan ook niet meer zoveel als vroeger (toen de tranen me aan het eind zowat in de ogen schoten).

De animatie, ja daar is een ding. Disney was een lopende band productie in de jaren '90 met soms wel meer als twee films per jaar en de kwaliteit is ten opzichte van de jaren '80 (waar in eerste instantie om de drie jaar een film werd gemaakt en later elk jaar één, en nog heel veel aandacht aan het ontwerp en de afwerking werd besteed) dan ook erg verminderd. In de achtergrond, maar vaak ook in close-ups, is echt tenenkrommende karakter-animatie te zien. Ook licht deze 'nieuwe tekenstijl', die Disney vanaf de jaren '90 is gaan gebruiken mij niet. Wat is er mis met de alom vertrouwde stijl die men gemakzuchtig de Don Bluth-stijl noemt? Bovendien is die veel makkelijker te tekenen door verschillende animators, ter wel hier in elk shot anders word getekend. De hoofdpersonen (op John Smith na dan) zijn vaak wel prima geanimeerd en sterk getekend. En naar het einde van de film zitten een paar shots met prachtige animatie en geniale cinematografie (voornamelijk tijdens de liedjes). Tijdens 'De Kleuren van de Wind' is ook een heel mooi staaltje potlood-animatie te zien.

De CGI die af en toe gebruikt word om de statische achtergronden wat 'driedemensionaler' te maken vind ik verschrikkelijk, je ziet namelijk duidelijk een verschil tussen CGI en olieverf-achtergrond. Een paar effecten die over de animatie heen worden gebruikt (tijdens de scène met de ziener) zager er op videoband ook veel indrukwekkender uit. In HD ziet het kleurgebruik van de film er veel te simpel uit, doet haast pijn aan je ogen. Sowieso ben ik geen fan van de technieken die Disney in de jaren '90 gebruikte, mijn mist favoriete films zijn dan ook uit dat tijdperk, begin 00s had Disney nog twee of drie erg gave films (Atlantis, Piratenplaneet) maar daarna hield het voor mij ook op (CGI van Pixar is geweldig, CGI van Disney is gewoon rommel).

De achtergronden waren wel mooi, al hadden ze af en toe wat gedetailleerder mogen zijn, en ik moest een beetje denken aan die mooie middeleeuwse achtergronden van Doornroosje.

Pocahontas lijkt meer op een direct-to-vhs film dan op een bioscoop productie. En het vreemde is dat films als De Reddertjes in Kangoeroeland (de eerste Disney-film met een computer inkleuring) juist een unieke sfeer krijgen door de techniek, maar het scheelt dan ook dat die film verder wel erg analoog is gecut (hij heeft filmkorrel). Ook zijn de echte direct-to-video's lang zo slecht nog niet, kijk maar naar A Goofy Movie of Duck Tales: De Film.

Pocahontas werd dus in het zelfde jaar uitgebracht als The Lion King (ook van Disney) en viel dan ook als een baksteen. Jeff Katzenberg, die toendertijd CEO was en een hoop goede projecten heeft vergalt met zijn goudzoekerij, was er 100% zeker van dat Pocahontas de grote hit van 1995 zou worden, zoals gewoonlijk zat hij er weer dik naast. Toch vind ik (deels uit jeugdsentiment) Pocahontas nog steeds een erg leuke film en ik weet zeker dat kinderen, die niet zo nauw kijken op de techniek als ik, er een hele leuke avond aan over kunnen houden. Nee, ik vind deze film erg ondergewaardeerd.

avatar van Vinokourov
Het ellendige van dit soort films dat dit plot al meerdere malen gedaan is en je het allemaal gemakkelijk kunt voorspellen wat gebeurt. Voor het verhaal hoef je deze film ook niet te zien en ook al die karakters zijn cliché en erg eendimensionaal. En dan heb je ook nog al die liedjes die te pas en vooral te onpas ingezet worden. Het enige aardige van deze film vond ik het kleurengebruik. Dat paarsblauwige met roze ertussendoor vond ik zowaar er nog sjiek uit zien.

De vertrouwde disneyformule. Inclusief de grappige diertjes (Meeki! de specht!). Iets waar films als Ice Age (Scrat) later gretig op zouden inspelen. Qua verhaal en graphics vind ik deze wel iets minder sterk (en ja, de alom gebruikte levensles is ook hier weer - te nadrukkelijk - aanwezig)

avatar van IH88
“You have the most unusual names here. Chechomony, Kuyukanhoic, Pocahontas.”
“You have a most unusual name too. John Smith.”

Degelijke animatiefilm over Pocahontas. Ik heb wel het gevoel dat er meer in had gezeten, want de focus ligt wel heel erg op het weinig interessante liefdesverhaal tussen Pocahontas en John Smith. Dat terwijl de strijd tussen de Engelsen en de Indianen interessanter is, maar die verhaallijn komt er bekaaid vanaf. De muziek is ook niet al te bijzonder, met uitzondering van het aanstekelijke ‘Colors of the Wind’. Dit is trouwens wel een film waar ik graag een live-action film van gemaakt zie worden.