Pocahontas (1995)

Animatie / Familie
81 minuten / 84 minuten (10th Anniversary edition)

geregisseerd door Mike Gabriel en Eric Goldberg
met de stemmen van Irene Bedard, Mel Gibson en Linda Hunt

Pocahontas, een Indiaans meisje, woont samen met haar volk in het latere Amerika. Op een dag komt er een Engels schip dat goud komt zoeken. Pocahontas en haar stam houden zich verborgen, maar Pocahontas wordt toch gezien. Ze maakt kennis met een blanke man (John Smith) terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden is dit het begin van diverse problemen.

avatar van missl
ik vind disney bijna altijd heel leuk. vroeger maar nu ook nog.

avatar van Jessen0wnt
De film vond ik vroeger nooit echt leuk, en nu nog steeds niet echt. Alleen de liedjes en het moraal van het verhaal vind ik echt grandioos en deze mag zeker niet ontbreken bij de disney-toppers.

Lijkjuh
Vind het een erg leuke disney film ^^ De liedjes zijn ook wel mooi

avatar van notorious_kim
Fantastische film, de liedjes zijn zowel in het nederlands als in het engels fantastisch.

avatar van Phoebe318
Prachtige film! ^_^
Samen met Lion King een van me favorieten!

avatar van Vanitas
Ik vind het een geweldig verhaal, lekker romantisch. Iets minder humor maar dat maakt me niet zoveel uit.
De liedjes zijn zeer mooi en ik vind dat het heel mooi getekend is. Dat Pocahontas zoveel met de wind heeft vind ik iets minder bedacht, vooral omdat dit niet heel erg uitgewerkt word(hoe het komt) Maar dat is meer van; ik wil het achtergrondverhaal weten. Dat ze het niet in de film hebben gestopt is juist prima.

Wat ik wel jammer vind is dat er geen happy-end in zit, die indianen hadden John Smith toch ook wel kunnen genezen? Maarja, ik vind John Smith nu eenmaal leuker dan de John uit deel 2.

Toch 1 van mijn favoriete Disney-films!

avatar van Floris1988
De meest romantische film van Disney, over een verboden liefde, met een hele dosis drama.
Ze hadden niet met dat stomme vervolg moeten komen!

Patat
Romantische Disneyfilm over de verboden liefde tussen Pocahontas en John Smith. Tussen de betoverende romantiek door zorgt vooral de wasbeer Nico voor de komische noot. Opnieuw een mooie, sfeervolle Disney Classic met twee prachtige songs "Colors of the Wind" en "Just Around the Riverbend". Aanrader!

avatar van maxo922
erg mooie film...* 3,5

K@i
Lachtertje natuurlijk dat deze film in de eerste instantie bedoelt was als Hoofdgerecht
en dat
The Lion King
het Voorgerechtje moest voorstelen

1 Ding moet echter wel gezegt worden
deze film heeft well een prachtige Soundtrack

film_kaza
Een erg mooie Disney, en onterecht veel kritiek. Het vertelt een goed verhaal over de vreemdelingen haat, wat mij erg wist te boeien. En daarnaast heeft het natuurlijk de Disney eigenschappen als vrolijke humor, goed getekend en een mooie soundtrack.
In tegenstelling tot alle andere heeft deze een zieliger, meer open einde.

Komt in mijn top 5 Disney's.

avatar van V
V
De 'Het is Mel Gibson. Oh nee, toch Russell Crowe. Nee joh, het is Gibson, zeker weten. Of toch Crowe?' discussie met mijzelf was toch echt een stuk boeiender dan deze film. 1,5*

avatar van Flipman
V schreef:

Goed gesproken ! Samen met Alice In Wonderland was dit zo'n beetje de enige Disney film die mij niet zo aansprak. Oh nee, Brother Bear was er ook nog. Ik ben het heel erg eens met wat The Nostalgia Chick over deze film heeft te zeggen.

avatar van anne J
Nou ja zeg, waarom krijgt Pocahontas zo'n laag gemiddelde? Ik heb hem vanmiddag na jaren weer gezien (haha) en hij krijgt een 4* van mij, absoluut.

avatar van DragQueen
Over het algemeen vind ik alle disney tekenfilms goed. maar er zitten er altijd wel tussen die je minder vindt. dit is er zo een. de tekeningen zijn erg mooi gemaakt, het verhaal is leuk. maar ik heb er gewoonweg niet zoveel mee. toch 2 sterren.

avatar van Chuck Taylor
Sinds lange tijd weer eens herzien. Fantastisch sfeertje in deze film, mooi liefdesverhaal 'in between the two worlds'. Verder niet een groot fan van de Disney-films (ben uiteraard nog een wekelijkse afnemer van de Donald Duck), maar deze en The Lion King kunnen mij nog zeker in vervoering brengen.

film_kaza
Een erg mooie en erg ondergewaardeerde Disneyfilm!
Het is misschien niet zo goed getekend als Lion King, maar goed genoeg om naar te kijken.
Het heeft gewoon goeie muziek en veel leuke disney grappen, zoals de meeste. Daarnaast is het verhaal echt mooi. Hoe de liefde tussen Pocahontas en John Smith is gedaan, en de vreemdelingenhaat.

Het heeft het mooiste Disney einde. De meeste eindigen maar zo dat alles effe snel goed komt, maar deze loopt een stuk zieliger af.

4 - 4,5*
Komt dicht bij de 4,5 maar verdiend die net niet.

avatar van biosmovie
Erg leuke Disney-film. Vroeger best vaak gekeken. 3,5***

Een van de beste disneyfilms in mijn ogen. De muziek is prachtig, vooral de soundtrack. En het thema vreemdelingenhaat is zeer goed verwerkt in de film. De liefde tussen Pocahontas en John Smit is prachtig neergezet. En het allermooiste is nog dat het einde eens een keer geen happy end is. Heb hier als jong kind zelfs een keer om moeten huilen. Vroeger vond ik de film al zeer goed, nu nog steeds.

avatar van rick*
De eerste film die ik ooit in de bioscoop heb gezien. Ik kon niet wachten tot deze op video uitkwam, vond het een hele leuke film. En nog steeds is het een hele mooie film, een van de betere werken van Disney.

avatar van movie acteurs
Niet slecht. De indiaanse sfeer in deze Disney film was goed ook de liedjes. Ook de karakters waren leuk. 3,5.

avatar van Jessica.
Liedjes zijn erg leuk, verhaal ook =) Genoten van deze film. Vind de animtie alleen wel erg ''vierkant''. Verder is Disney gewoon super.

eerlijk gezegd vond ik deze nog de saaieste disney film

avatar van TheGizkaEater
Naar mijn mening is Pocahontas (samen met De leeuwenkoning en Klokkenluider) de beste film uit de Gloriedagen van de tekenstudio's van Disney. ....

Ook is dit een van de wenige tekenfilms waarbij ik de nederlands gesproken versie beter vind dan de engelse =Pia Douwers is fantastish en de stem van Radcliff ook (weet niet meer wie)

Natuurlijk speelt er een deel puur jeugdsentiment mee in mijn beoordeling van deze films, dus 5/5!

avatar van TragieStar.*
Ook weer een disney film die ik vroeger heel vaak keek.
En die ik nu nog wel leuk vind.
Het verhaal is zeker wel mooi en meelevend. Maar beetje kort en eentonig.
Maarja, toch weer een klassieker en ga er verder dus ook niks van afkraken.

Absoluut niet goed.

Wel grappig om een keer te zien na alle Pocahontas-Avatar debatten. En het moet gezegd, de gelijkenissen zijn soms wel erg treffend.

Tekenstijl van deze was niet al te best. Animatie was niet bepaald vloeiend, schaduwwerk grotendeels afwezig en het characterdesign wel erg ubergelikt Amerikaans. Vond het absoluut niet mooi.

Side-kicks zoals meestal niet grappig (hoewel ik wél 1 keer heb moeten lachen) en het verhaaltje zo klef dat het echt vervelend werd. Ook erg gerushed waardoor helemaal niks van het beoogde effect overkomt.

Muziek is ook vreselijk. Weinig vlottende liedjes over landeigendommen en treehuggersgezever. Sowieso is het hele landveroveringsplotje nogal vreemd en onpassend moordlustig iets wat schril afsteekt tegen de rest van de film.

Film doet aan als een vluchtig en slordig geproduceerd tussendoortje. Het resultaat is er dan ook naar.

avatar van strawberry09
Jessica. schreef:

Als je dit al vierkant noemt kijk dan maar eens naar Atlantis!

avatar van strawberry09
film_kaza schreef:
Een erg mooie en erg ondergewaardeerde Disneyfilm!

4 - 4,5*
Komt dicht bij de 4,5 maar verdiend die net niet.

Ik vond dit wel een van de beste getekende animatiefilm van Disney!

avatar van horned_reaper
De muziek is fenomenaal !

Dat mag ook zeker gezegd worden!

avatar van ExXxtreme
wow.. vind dat deze hier wel een hele lage score heeft.