Mia Madre (2015)

Alternatieve titel: My Mother

Italië / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Nanni Moretti
met Margherita Buy, John Turturro en Giulia Lazzarini

Margherita is een regisseuse die een film opneemt met de beroemde Amerikaanse acteur Barry Huggins, die nogal een uitgesproken persoonlijkheid is op de set. Buiten de set probeert Margherita haar leven onder controle te houden ondanks dat ze zich machteloos voelt als ze wordt geconfronteerd met de ziekte van haar moeder en het puberen van haar dochter.

Dit sociaalkritische, melancholieke en tragische drama had enkele komisch ironische elementen, maar kwam halfslachtig over. In het verhaal stond zelfinzicht centraal en ging over het naderende afscheid van een moeder; het ingebouwde subplot over een puberende dochter was teveel van het goede. De ingebouwde flashbacks en droomscènes waren onnodig en werkten bovenal verwarrend. Gelukkig zorgde de cast voor enig leven in de brouwerij. Vooral Margherita Buy was uitstekend op dreef als de overvragende, maar vertwijfelde regisseuse die met een midlifecrisis (de overgang?) te kampen had.

avatar van Spetie
Goede film van Moretti, die vooral wordt gedragen door het sterke spel van Margherita Buy. Haar spel is zeer geloofwaardig en je voelt de dilemma's waar ze mee worstelt goed overkomen. Ook Moretti zelf is goed op dreef en de scenes tussen hem en Buy zijn dan ook de beste van Mia Madre.

John Turturro vond ik hier lichtelijk tegenvallen. Hij zet zijn rol te dik aan en het lijkt soms allemaal net iets te lollig, terwijl er ondertussen iemand zwaar ziek ligt te zijn. Overigens is zijn gedweep met Stanley Kubrick, dan weer wel leuk en richting het einde weet hij zijn personage eindelijk echt te maken.

Verder is het vrij goed gemaakt en is het vooral ook interessant om te zien hoe iemand met haar privé problemen worstelt op de werkvloer.

Ik kan een goede artistieke film op zijn tijd wel waarderen maar in was film zat echt nul komma nul tempo. We hebben onze tijd in de bios echt uitgezeten.

Film is ook verwarrend, meestal niet erg maar hier was het lastig te volgen.

Niets ten nadele van de acteurs, die deden hun best maar het script was gewoon slecht.

avatar van Collins
Traag maar boeiend.

Een regisseusse wier moeder ernstig ziek is, heeft moeite om privé en in werk het emotionele hoofd boven water te houden. De omstandigheden dreigen met haar op de loop te gaan. De film laat zien hoe zij probeert de omstandigheden de baas te blijven.

De film maakt sprongen van heden naar verleden. Er zijn flashbacks en er zijn droomfragmenten.
De flashbacks verhelderen het gebrek aan uiterlijke compassie van de hoofdpersoon en geven meer inzicht in de relatie moeder/dochter. De flashbacks zijn zodanig gemonteerd dat de flashback in eerste instantie gewoon een voortzetting van het verhaal lijkt. Wel lastig voor de kijker.
De dromen geven een vreemde twist aan iets dat de realiteit lijkt te zijn. Ze geven een aardig beeld van de angst voor controleverlies. Soms moeilijk om droom van flashback of realiteit te onderscheiden.

Het acteerwerk van Buy en Moretti is uitstekend.
Ik kon de rol van Turturro niet goed plaatsen. Zijn rol heeft weinig connectie met de hoofdplot. Wel zorgt zijn karakter voor wat lichtvoetigheid.

Meh, ik mag de films van Moretti doorgaans wel, maar dit was een behoorlijk irritant theatraal gebeuren.
Het enige vermakelijke was de nogal idiote rol van Turturro.

Redelijke film over een regisseuse die bezig is met een nieuwe film terwijl de gezondheid van haar moeder achteruit gaat. Het verhaal kan soms wat saai overkomen en is zeker onevenwichtig. Desalniettemin werken de losse scenes wel. Vooral de momenten met John Turturro (die hier in feite zichzelf speelt) zijn vermakelijk.

Vind deze "Mia Madre" wel wat ondergekwoteerd, al moet ik toegeven dat de tribulaties rond het maken van een film toch wel haaks staan tegenover de ernst van een wegkwijnende moeder, met dien verstande evenwel dat ze meer dan meehelpen aan de inzinking die het hoofdpersonage teistert.
Die hoofdpersonage, wordt trouwens heel goed vertolkt door Margherita Buy, terwijl John Turturo wel grappig is in de rol van een acteur, waarvan ge het bestaan niet voor mogelijk acht. Goed vind ik de opmerking over het draaien aan het stuur in de auto, terwijl ge toch rechtdoor rijdt.(Een fenomeen dat in de films van de jaren 40 en 50 veelvuldig voorkwam). Eigenlijk hou ik wel van films die het hebben over het filmmaken. De openingsscène was heel goed en ook enkele disputen op de set. Wat is het Italiaans toch overtuigend in scheldpartijen.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital..