Coming to America (1988)

2051 stemmen

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Landis
met Eddie Murphy, Arsenio Hall en James Earl Jones

Akeem (Murphy) is de kroonprins van Zamunda, een koninkrijk in Afrika. Akeem is opgegroeid in ongekende luxe met bedienden voor alles wat hij zich kan wensen. Zelfs zijn schoenen hoeft hij niet te strikken. Wanneer hij op 21-jarige leeftijd wordt voorgesteld aan zijn bruid weet hij na een kort gesprek dat zij niet de ware is. Hij vraagt zijn vader toestemming om naar Amerika te gaan om daar een bruid te zoeken. Aangekomen in Amerika neemt de steenrijke prins samen met zijn bediende Semmi (Hall) een arme levensstijl aan. Akeem wil namelijk een vrouw zoeken die op hem valt vanwege zijn persoonlijkheid en niet vanwege zijn geld.

markpennings
Film diverse malen op tv gezien, het is een goede film, overigens de laatse goede film van Eddy Murphy. 3.5*

redelijke film, een van de weinige films waarin Murphy mij niet zo irriteert.

avatar van Captain Pervert
Tig keer uitgezonden, maar hij blijft leuk.

Erg goede film, een van de beste van Eddy Murphy, en een van de meest komische films die ik ken 5*
(stel je voor dat onze premier elke keer zo aankwam wandelen met 30 ton rozenblaadjes achter zich aan)

avatar van mikey
Sprookje over een prins dat doet alsof hij arm is tegenover mooi en leuk meisje, terwijl hij stiekem de troonopvolger is. Met daar tussendoor veel melige, soms hilarische grappen. Geniaal werk van Murphy, maar let ook op Jackson, en die gozer uit E.R.: La Salle als mr soul glo. Die zwervers vielen me al op; het zijnde gemene rijke stinkerds rudolph en mortimer uit trading places (IMDB-trivia). Wel erg 80's. 4.

avatar van ex_uva
Ik vraag me af... Waar is toch die Eddie Murphy van toen. Want met Dr. Doolittle en Nutty Prof sloeg hij wel een giga-flater...

ex_uva schreef:

Ja, als je kijkt naar Eddie Murphy RAW en Delirious dan zie hoe verschrikelijk goed Murphy wel niet was.

djelle
Medium komedie, met enkele goeie grappen, maar toch enkele voorspelbare wendingen die niet altijd zo lachwekkend overkomen. Typische Murphy-komedie uit zijn gouden jaren. Het verhaal was nogal ééntonig in beeld gebracht, maar al bij al best wel leuk om eens te zien. 2,5

djelle schreef:

Het verhaal was nogal ééntonig in beeld gebracht

djelle schreef:

Niks aan toe te voegen
Behalve dan dat de goeie grappen mij blijkbaar ontgaan zijn.

avatar van Turkeyloverz
Volgens mij waren er geen goeie grappen maar hoe Murphy acteert....... dat is al genoeg om je te kunnen amuseren

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een van de betere films van Murphy. Hierin haalt hij het niveau van Metro en Beverly Hills Cop. Zeker 4 sterren waard als toch wel goeie komedie uit de 80's.

avatar van The One Ring
Ik vind dit zijn beste. Verder heeft hij niet veel bijzondere, maar wel vermakelijke films. Eddie Murphy's beste rol is eigenlijk Donkey uit Shrek.

avatar van dave
had van murphy toch meer verwacht...

avatar van Mister_Movie
Een zeer goede en onderhoudende film met enkele gilmomenten. Een bijblijvertje toch wel ! 4 sterren

Een van mijn favoriete comedy films. Naar mijn idee de beste film van Eddie. Ook zijn stand-up comedy van de jaren 80 vind ik geniaal: Raw & Delirious. Jammer dat hij nu minder grappig is. Of is hij minder vernieuwend, omdat hij vaak typetjes neerzet die we al eerder hebben gezien?

Schitterend hoe naief Akeem overkomt met zijn schaapachtige lach van oor tot oor. Z'n haar wordt geknipt (letterlijk *knip*) en de beste man betaalt 10 dollar. Arsenio en Eddie vormen een uitstekend duo in deze film. Heel leuk, hoe ze allerlei typetjes neerzetten, denk aan de vaste bezoekers van het kapsalon, de predikant etc. Als zoon en ouders gaan ontbijten, dan communiceren ze via de intercom, King Jaffe Joffer zegt dan ''Son, are you growing a moustache''? Ook is het grappig om te zien hoe de vader van het meisje een kontkussertje wordt als hij erachter komt dat Akeem toch wat meer bezit dan alleen een goed karakter. Of als hij een landgenoot van Zamunda tegenkomt bij een sportmatch. ''It's really you!! En het groepje waarmee Akeem komt, kijkt dan echt van wtf is hier aan de hand?

Een klassieker. Just let your sooooooooul glow! 4,5*

avatar van FillumGek
Ik vond de film niet bijzonder komisch. Af en toe een glimlach, maar dat was het dan wel. En dat was dan voornamelijk door Arsenio Hall. Echt grappig met zijn brede glimlach, en dan die blije kop Verder vond ik het einde erg makkelijk. Lisa loopt kwaad en verdrietig te gelijk de metro uit en even later zijn ze getrouwd in de volgende scene

Ondanks dat vond ik het toch een erg leuke film die makkelijk wegkijkt. Ik heb me geen moment verveeld!

avatar van CAPIpsv
Een vermakelijke comedie.
Niet de mooiste film van Eddie Murphy.

avatar van gemaster
Film gisteren voor de 100e keer weer gezien. Ik doe er toch een halfje bij, wat een geweldige film is dit toch.

avatar van Edamboy
Voor de 10e keer of zo gezien. De dubbele rollen van Murphy en Arsenio Hall blijven schitterend.

Erg goede film, een van de beste van Eddy Murphy, en een van de meest komische films die ik ken en gelijk dan nog eens zo veel rollen te gelijk

avatar van erwku
hoewel verhaal een voorspelbaar sprookje is, is dit een van mijn favoriete komedie films allertijden

De vele rollen die ze, Murphy en Hall, spelen zijn briljant!!
Vooral die in de kamerszaak, meesterlijk!

and mr Randy Watson, geniaal!

maargoed,

Ook ik heb deze film honderd keer gezien in mijn jeugd en kan samen met Terminator 2, Sons of the Desert en Grease, mijn persoonlijke title winnen van de film die ik het meest heb gezien.

avatar van Tieske
Ik heb echt gelachen om deze film en geef er 3,5 ster voor

avatar van Pieter Montana
Eddy Murphy toont eens zijn komisch talent.Spijtig genoeg heb ik amper moeten lachen.Matige komedie 2*

avatar van SuperSideSwipe
Volgens mij is deze film de record houder in Nederland met verschijningen op TV.

We konden het erger treffen want dit is een van de leukere films van Murphy.

Hij acteert goed, het verhaal (was voor die tijd) redelijk apart (tegenwoordig niet meer).

Het einde vond ik wel wat minder in deze film. Maar over het algemeen een erg leuke film met wat geslaagde grappen.

avatar van Captain Pervert
Klopt, hij is belachelijk vaak op TV.

Wat mij betreft de beste film van Murphy, met nog steeds legendarische scenes

avatar van BenicioDelToro
Jeugdsentiment. Blijft leuk, hoe vaak je hem ook bekijkt. De grappen zijn nog écht leuk in deze film (het hoeft dus niet alleen maar poep-, pies- en sekshumor te zijn, zoals je nu in de American Pie-generatie zoveel ziet ...)
En natuurlijk de cameo's van Samuel L. Jackson, Don Ameche en Cuba Gooding Junior, de verwijzing naar Trading Places en hairspray-icoon Eriq LaSalle!

avatar van Witch-king
Iets te vaak gezien op tv.

1,5 sterren

Witch-king schreef:
Iets te vaak gezien op tv.

1,5 sterren

Maar daarom is de film toch niet slechter?
Of bedoel je dat niet.