Coming to America (1988)

2051 stemmen

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Landis
met Eddie Murphy, Arsenio Hall en James Earl Jones

Akeem (Murphy) is de kroonprins van Zamunda, een koninkrijk in Afrika. Akeem is opgegroeid in ongekende luxe met bedienden voor alles wat hij zich kan wensen. Zelfs zijn schoenen hoeft hij niet te strikken. Wanneer hij op 21-jarige leeftijd wordt voorgesteld aan zijn bruid weet hij na een kort gesprek dat zij niet de ware is. Hij vraagt zijn vader toestemming om naar Amerika te gaan om daar een bruid te zoeken. Aangekomen in Amerika neemt de steenrijke prins samen met zijn bediende Semmi (Hall) een arme levensstijl aan. Akeem wil namelijk een vrouw zoeken die op hem valt vanwege zijn persoonlijkheid en niet vanwege zijn geld.

avatar van speedy23
Onderhoudende komedie met originele grappen, waar flink om te lachen valt. Kijk uit naar de vele bekende sterren in piepkleine rollen zoals Samuel L. Jackson, Don Ameche en Cuba Gooding Jr. De plot is bedacht door columnist Art Buchwald, die jarenlang heeft geprocedeerd over de omvang van zijn honorarium. Paramount wilde aanvankelijk niets uitkeren, omdat ze niets aan de film verdient zou hebben. Het tegengestelde is waar, want de film bracht toch zo'n 130 miljoen dollar in het laatje... 4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is een van de betere films van Murphy. Hierin haalt hij het niveau van Metro en Beverly Hills Cop. Zeker 4 sterren waard als toch wel goeie komedie uit de 80's.

avatar van FillumGek
Ik vond de film niet bijzonder komisch. Af en toe een glimlach, maar dat was het dan wel. En dat was dan voornamelijk door Arsenio Hall. Echt grappig met zijn brede glimlach, en dan die blije kop Verder vond ik het einde erg makkelijk. Lisa loopt kwaad en verdrietig te gelijk de metro uit en even later zijn ze getrouwd in de volgende scene

Ondanks dat vond ik het toch een erg leuke film die makkelijk wegkijkt. Ik heb me geen moment verveeld!

avatar van otherfool
Amusant, zij het wat braaf, filmpje met Murphy. Inderdaad intussen wel erg uitgemolken op TV. 3*.

avatar van Montorsi
lang terug gezien, maar was hier en daar best te doen. Zeker geen wanproduct, maar heel vaak niet leuk genoeg. 2.5*

avatar van jumpstylemovie
Vind dit juist een van zijn slechtste rollen!
Oersaai als ie speelt .
Toch is er een mooi verhaal en moreel en is het even vermakelijk.

3*** meer ook niet

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Redelijk vermakelijke comedy van Landis met Murphy in een van zijn laatste goede rollen.

Waarschijnlijk de beste comedy van Eddie Murphy. Vooral het eerste uur was zeer goed. Arsenio Hall was de perfecte sidekick in deze film.

"Your royal hines penis is clean"

avatar van booyo
Vroeger met hoge regelmaat de videoband uit de kast gepakt, en dan was het lachen gieren brullen geblazen. Laatst de dvd uit de kast gepakt en het is nog steeds een vermakelijke film. Vond het niet zo grappig als dat ik het vroeger vond, maar dat had ik ook niet verwacht. De scene's in de kapsalon blijven wel echt ontzettend goed, met een absolute climax op het einde haha.

Was één scene die ik nog echt onthouden had van vroeger, namelijk die dat McDowell's overvallen wordt. Nooit geweten dat de overvaller Samuel L. Jackson is, zorgde ervoor dat het nog steeds één van de hoogtepunten van de film was.

Die natte wind van een vriend van Lisa vind ik ook een korte vermelding waard, wat een gozer..

Geef de film 3*, zonder het jeugdsentiment is hij denk ik niet zo heel boeiend namelijk.

avatar van DieGo
Wéér gekeken en wéér uitstekend vermaakt. Murphy en Hall zijn geweldig op dreef en het verhaal, dat niet al te veel om het lijf heeft, wordt in een lekker tempo gebracht met daarin een aantal prima grappen en leuke verwijzingen. Vooral de stukjes in de kapsalon met die 4 maffe oudjes zijn ontzettend grappig, inderdaad de hoogtij dagen van Murphy.

Doordat ie zo vaak op TV is loopt het aantal kijkbeurten waarschijnlijk in de dubbele getallen, des te knapper dat ie nog steeds niet verveelt.

4* blijven staan.

avatar van movie acteurs
Soms een beetje flauw. Maar op zich vond ik het verhaal wel aardig, aankleding/kostuums zien er goed uit, acteerwerk is niet slecht. Ook de komedie in deze film is heel niet zo slecht. Krijgt een kleine 3,0.

avatar van dave
Na een aardige opbouw kom je al meteen tot de vaststelling dat deze film allesbehalve serieus genomen moet worden. Daarvoor oogt het wat te overdreven.

Gelukkig blijkt dat er doorheen het gekke avontuur van Akeem, de immer goedlachse prins, heel wat afgelachen kan worden. Ikzelf heb alleszins verschillende keren plat op de buik gelegen bij het aanschouwen van de ruziemakende kappers. Ongelooflijk dat Murphy en kompaan Hall ieder maar liefst vier zijpersonages voor hun rekening namen.

Jammer genoeg verliest de film in het laatste half uur veel aan kracht, mede door het zwakke spel van vader McDowell. Het wordt langdradig en humor is ver te zoeken.

Uiteindelijk een komedie die makkelijk met het slechte acteerwerk wegkomt, maar er dus niet in slaagt de gehele speelduur boeiend te blijven. Er zitten een paar hilarische momenten in, maar daarnaast zal de essentie zich toch beperken tot een zeer clichématig verhaaltje, waarin de American Dream op een semi-alternatieve manier verteld wordt.

3,00 (2,75)

avatar van Le Edzel
Blijft een geweldig jaren 80 filmpje. Sterke, leuke Eddie Murphy (toen nog wel, in tegenstelling tot de meeste van zijn laatste rollen).
Rest van de cast is wel aardig, niet echt je-van-het.

Sfeertje en Eddie Murphy dragen de film.

Film blijft leuk, 3,5* - naar boven afgerond.

avatar van Marlon Aarssée
Goede film, Eddie murphy is en blijft één van mijn lievelings acteurs ondanks hij ook mindere films heeft, maar ja wie niet. dit is de beste komedie met eddie muprhy die iedereen zeker moet kijken. Heerlijk

avatar van Fran
Dit is één van de weinige, misschien zo niet de enige, films van Eddy Murphy die ik zowaar leuk vind. Ik heb deze film zelfs al een paar keer gezien. De komedie zit goed in elkaar en ik persoonlijk hou wel van het romantische tintje in een film. De dialogen tussen Akeem en Semmi vind ik ook erg leuk qua humor. Vaak vervalt, naar mijn mening, de humor in een film met Murphy tot ongelovelijke flauwigheid en onderbroekenlol maar dat is bij deze film zeker niet het geval.

avatar van Vinokourov
Niet perfect natuurlijk, maar dit is nog best een aardige komedie van Eddie Murphy, die samen met Arsenio Hall dikke pret heeft.

avatar van JulesTMNT
Uiterst vermakelijke en onderhoudende comedy met een van de weinige goede rollen van Eddie Murphy.

Leuk in elkaar gestoken verhaal met veel humoristische momenten.
Amper gedateerd, en ook nog eens jeugdsentiment ten top. Enkele hilarische karakters, zoals de kappers en de priester, maken het af.

Een ruime 7.

avatar van K. V.
Deze had 'k vroeger al eens gezien en nu eens her bekeken. Hij is me zeker niet tegengevallen.
De twee bekendste acteurs uit de film stelen dan ook wel de show in de film. Eddie Murphy speelt in deze film maar liefst een viertal rollen, waaronder zelfs een blanke oude man en James Earl Jones (die je waarschijnlijk wel kent uit "The Lion King" ) mag opnieuw koning spelen.
Dit vind 'k toch een van de betere films van Eddie Murphy (hij heeft trouwens ook het verhaal geschreven), dus ook de niet fans zullen deze waarschijnlijk wel nog goed vinden.
Verwacht zeker geen komedie waar je plat van over zal vallen, maar een leuk filmpje.
Eens leuk om te (her)bekijken.

avatar van Spetie
Leuke komedie en misschien ook wel de leukste film met Eddie Murphy.

Murphy is hier geweldig op dreef als de Afrikaanse prins, die weigert te trouwen met de vrouw die zijn vader voor hem heeft uitgezocht. Hij kiest zijn eigen vrouw wel en wil die in Amerika vinden. Murphy is dus lekker op dreef, maar tegenspeler Arsenio Hall is minstens zo goed en samen vormen ze een goed, maar bovenal ook erg grappig duo. Beiden spelen trouwens ook nog een aantal soms onherkenbare bijrollen. Ook James Earl Jones heeft nog een leuke rol als de vader van Murphy.

De eerste helft is duidelijk het best. Er zit veel scherpte in en de humor is leuk en van een hoog niveau. In de tweede helft blijft het bij vlagen leuk, maar zakt de film op momenten toch wel wat weg. Hierdoor wordt het ook allemaal een stuk minder scherp. Er wordt ook wat teveel tijd en drama gemaakt van het liefdesverhaaltje, waardoor het allemaal een beetje als een kaars uitdooft. Overigens is het nog leuk om te vermelden dat Ralph Bellamy en Don Ameche hier in een cameo te zien zijn. Dat zijn de twee oude mannetjes, waarmee Murphy te maken krijgt in Trading Places, een eerdere film met hem.

Jammer dus van het wat mindere einde, maar verder is dit een leuke frisse komedie met Murphy in misschien wel zijn beste rol.

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Coming To America lost mijn verwachtingen niet helemaal in. Die lagen wellicht te hoog. Enkele grappen zijn absoluut geslaagd en ook de voorspelbaarheid is geen spelbreker, maar het stijgt nooit boven de middelmaat uit.

Eddie Murphy is echter een certitude. Hij haalt alles uit de middelen die hij in handen heeft. Alleen zijn andere rollen vind ik niet zo denderend. Hetzelfde geldt voor Arsenio Hall.

Voorts is het allemaal weinig speciaal: niet bijzonder grappig of wat dan ook, maar leuk als tussendoortje.

Klein 3'tje

avatar van kalehein
Dit is één van mijn Murphy favorietjes!
Hoe een upperclass prinsje terrecht komt in het lompe NY.

Ook de minieme scene met Samuel L Jackson vind ik mooi
En dan hebben we ook nog james Earl Jones, die met zijn geweldige stem als koning en vader door de film heen schittert.

Nee, eerlijk is eerlijk, een geweldige film in een geweldige setting.

Ik zag de fuck you too scene al hieronder staan, maar deze is ook een pareltje:
He's got his own money!! And baby when I tell you he's got his own mony, I mean the boy has got his own money!! Prachtig!

Modern sprookje. Voorspelbaar maar heerlijk uitgewerkt. Charmant, zonder smijt-en gooiwerk en met af en toe een sneer naar Westerse toestanden en Afrikaans presidentiële rijkdom. Tegen de verwachtingen in zeer genietbaar. Murphy op zijn best en eigenlijk ook knappe cinematografie.

Typerende jaren tachtig komedie. Het verhaal van deze klassieker over een rijke prins die zich als arme sloeber uitgaf om zo een vrouw te krijgen was natuurlijk niet nieuw, maar deze romantische komedie was wel leuk en het verhaal werd fris en komisch verteld. De cast speelde goed en met name het samenspel tussen Eddie Murphy en Arsenio Hall is het vermelden waard.

Interessante film om cultuurverschillen duidelijk te maken aan leerlingen (ik ben leerkracht). De acteerprestaties zijn soms overdreven en het is geen moderne film, maar om bijna 27 jaar oud te zijn toch een interessante film!

avatar van Kondoro0614
Coming to America

Coming to America is nog maar net toegevoegd op Netflix maar heb deze film al heel lang, heel graag willen zien. Tussen alle horror films door moet het wel even kunnen en ik heb me toch allemachtig hard zitten lachen zo af en toe door Eddie maar ook door de andere spelers. Het was echt een prima komedie film van Eddie in zijn vroege carrière en hij mag er zeker weten trots op zijn. En dan uitgerekend ook één van mijn lieveling stad waar ik toch nog wel eens in mijn leven naar toe wil, New York City.

Het verhaal van Coming to America was prima, heb me er prima mee vermaakt en kon er prima door komen het concept was ook geinig en vermakelijk. Acteerwerk van de meesten waren prima en ik had het al door dat Eddie drie rollen speelde, vond ze er al verdacht op hem lijken, en ik maar twijfelen, pff! Nee, prima film en gewoon goed vermaakt.. Dank je Netflix!

Oef.

Vroeger vaak gezien, al heb ik nooit geweten dat het een John Landis films was. Horror? Njah, 25 jaar later zou je het zo kunnen noemen. Pijnlijk onleuk en érg flauw. En naar moderne maatstafen ook geweldig racistisch lijkt me zo.

Coming to America weet eigenlijk niet zo goed wat het wil zijn. Soms is het een doordeweekse romcom, op andere momenten leunt het meer aan bij Naked Gun-achtige taferelen. Het enige echte consistente is dat de humor geweldig onleuk is en het acteerwerk om te huilen.

Vervelende personages, ongrappige grappen, irritante situatiehumor en een vervelende poging tot een beetje drama op het eind. Mnee, dit is zo'n film die ik vroeger nog wel kon pruimen, maar nu het aanzien niet meer waard is. Snel vergeten.

avatar van sinterklaas
Een heerlijke luchtige komedie weer met Eddy Murphy, die, in vergelijking met vele andere Amerikaanse komedie's, nergens flauw wilt worden. Van John Landis had ik jaren terug alleen nog maar An American Werewolf in London gezien, en hier maakt hij weer een leuk concept.

Het concept lijkt wel iets van een boodschap weg te willen geven of een middelvinger naar de machtige heertjes in Afrika, die ten koste van hun eigen volk, een lekker rijkeluis leventje lijden met alles erop en eraan. Alleen begint dat pamper-leventje Akeem, die inmiddels 21 is geworden, sierlijk te vervelen. Ook van zijn toekomstige bruid word hij niet wijzer, en daarom besluit hij het, samen met zijn broer hogerop te zoeken in Amerika. En laat het het liefst zo goedkoop, verpauperd en onaangenaam mogelijk zijn, want dat mag wel een keer gebeuren na een hele leven in de watten gelegd te worden. Ze verkiezen ook een smerige hostel in Queens boven een Luxieus hotel nabij Manhattan, en houden het lekker simpel. Naar een ding streven ze wel; een bruid vinden waar ze wel wat aan hebben en die voor derzelf opkomt, maar ook in Amerika lijken de vrouwen allemaal gek te zijn.

Dit ontpopt zich tot een heerlijke, scherpe, en knotsgekke komedie waarbij je elke seconde een luchtig gevoel bij krijgt. Uiteindelijk krijgen we ook te maken met een botsing van twee geloven... en... lijkt het er voor Akeem toch wel in te zitten dat hij iemand treft, de zeker niet onaantrekkelijke Lisa. Hier weet de film weer een erg mooi liefdesverhaal te schetsen, dat niet overkomt als een zoetige Sparks-gebeuren.

Die oude heren in de kapsalon waren ook om krom van te liggen.

Heerlijk vermaak, en soms wil het cynisme er nog wel eens van af druipen, maar zwaar word de film nergens.

PS: Die vliegtuig van British Airways naar New York en de talloze logo's van British Airways op de luchthaven van New York... is dat een anti-Amerika houding van Landis?

avatar van IH88
“I want a woman that will arouse my intellect as well as my loins.”

Ontelbare keren gezien en vooral door de acteurs blijft het leuk. Vooral Murphy en Hall zijn geweldig en Murphy speelt hier voor zijn doen ingetogen. De chemie met Headley is er ook wel en Amos heeft een leuke rol als knorrige, op geldbeluste vader van Headley.

De film is wel te lang en vooral het begin is bijna niet door te komen. Wanneer het verhaal zich verplaatst naar New York word het wat beter. Sommige typetjes zijn best leuk maar echt grappig word het niet. Op de uitspattingen van Hall na dan. De romantiek krijgt de overhand en dat is zeker niet de sterkste troef van de film. Dat is het samenspel tussen Murphy en Hall. Meer van dit duo had de film goed gedaan.

Vind het als humoristische familie film geslaagd, Geeft mij een soort kerstsfeertje, of lange verregende zondagmiddag. Kun je kijken met iemand van 8 maanden tot 88 jaar en alles ertussen in. Leuk en lief. Kan geen kwaad. En zulke filmen hebben we ook af en toe voor bepaalde momenten nodig

avatar van Boneka
Volgend jaar is deze film alweer 30 jaar oud!! Of ik 'm ooit gezien heb weet ik eigenlijk niet. Meestal sloeg ik dit soort films toen over. Afijn gisteren maar eens opgezet op een heel acceptabele blu ray versie. Okay je ziet dat ie er gedateerd uitziet, maar verder ziet ie er nog fris uit. Alleen de Afrikaanse elementen in het begin ziet er nogal kartonachtig uit. Daar moeten we dan maar even doorheen kijken. Overigens is de opening van deze film erg geslaagd en niet alleen is Eddie Murphy leuk ook de andere doen hun best. Zo is inderdaad de kapper met al zijn grappen erg leuk om te zien. Racistische elementen die gewoon geslaagd zijn zonder dat Sylvana weer op de preekstoel moet zitten. Het kan in Coming to America allemaal. Het plot zit sowieso goed in elkaar en geeft zoals hierboven ook wordt gezegd een mooie boodschap mee.

In het begin zit al gelijk een leuke "grap" met dat knopsysteem aan tafel. Geniaal. Wat me wel weer eens opviel was hoe goor NY was in die tijd. Natuurlijk zijn bepaalde buurten nog steeds niet fris, maar zo goor als toen zul je ze denk ik nu niet meer zien.

Afijn Coming to America blijf toch wel een hele leuke film ondanks zijn leeftijd nog prima te doen. Aanrader voor deze donkere dagen voor kerst.