Chappie (2015)

Verenigde Staten / Mexico
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Dev Patel en Hugh Jackman

In de nabije toekomst wordt misdaad met behulp van robots bestreden door een brute politiemacht. Maar de mensen vechten terug. Eén van deze robots wordt gestolen en opnieuw geprogrammeerd waardoor hij de eerste robot wordt die zelf kan nadenken en gevoelens heeft. Wanneer deze androïde, genaamd Chappie, gekidnapt wordt door criminelen vormt hij al snel een bedreiging voor de politiestaat. Alle middelen worden ingezet om hem te vernietigen en te voorkomen dat er meerdere soortgelijke androïden worden geproduceerd.

avatar van Alexjc
Nou, deze film was leuk om een keer te zien. Ik vond het allemaal maar water te eenvoudig overkomen en was eigenlijk een beetje blij, dat de film was afgelopen. Het Idee was leuk, maar de uitwerking voor mij te matig.

Walter S. schreef:

Als je dit geweldig vindt kun je de complete Bassie en Adriaan serie wel aanschaffen. Daar deed het mij aan denken. Leek wel een kinderfilm. Vond het niet veel soeps.

Smaken verschillen nu eenmaal. van mij mag er nog wel een deel 2 komen..

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Chappie heeft enkele troeven in handen om een goeie film te worden, maar vooral qua personages neigt het eerder naar een parodie dan een komische SF-film. Jackman is verschrikkelijk en Die Antwoord is niet slecht, maar ook niet de geweldigste keuze om te laten acteren. Het is weer eens iets anders door een robot op te voeden als een gangsta, maar het verhaal is uiteindelijk eerder een familiefilm dan een SF-film met wat humor. Leuk om een keer te zien, maar zeker niet de beste film van het jaar.

Nieuwe kijkbeurt. Het blijft een film met gemengde gevoelens. Qua acteerwerk is het verre van hoogstaand. Nogal infantiel met momenten, de acteurs zullen dit niet snel noemen bij een overzicht van hun carrière. Maar ik moet toegeven dat Chappie zelf er wel goed uit ziet en die effecten best werken. Er is daar meer aandacht naar gegaan, dan naar de acteurs. Dus al bij al best wel leuk om te zien. De makers mochten er wel rekening mee houden dat er ook kijkers zijn die ouder zijn dan 10 jaar.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Neill Blomkamp heeft naar mijn bescheiden mening alles in zich om écht goeie science-fiction voor te schotelen. Dat is duidelijk in District 9, Elysium en ook deze Chappie. Toch is het eindproduct wat teleurstellend. Ergens hapert de machine en levert hij na Elysium weer een film af die zijn potentieel niet waarmaakt.

Grootste manco bij deze film lijkt me het script, dat interessant begint maar nadien met de minuut slechter wordt. Het infantiele rapduo krijgt zo veel te veel aandacht - onbegrijpelijk, zij zijn echt een aanfluiting -, maar ook Hugh Jackman verdient toch wat meer nuance in de rol die hij speelt. Het zorgt er allemaal voor dat Chappie qua toon niet erg consistent is. Het schippert wat tussen genres en gevoelens.

Het is zonde van de originaliteit die Blomkamp en z'n team in designs en creaties steken. De film ziet er hoe dan ook wel fris uit - de special effects zijn eveneens van hoog niveau. Ook in de actiescènes laat men zien er wel wat van te kunnen - al heeft slow motion voor mij geen toegevoegde waarde in actievolle finales.
Dus ik blijf alvast hopen op nog eens een District 9.