Chappie (2015)

Verenigde Staten / Mexico
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Dev Patel en Hugh Jackman

In de nabije toekomst wordt misdaad met behulp van robots bestreden door een brute politiemacht. Maar de mensen vechten terug. Eén van deze robots wordt gestolen en opnieuw geprogrammeerd waardoor hij de eerste robot wordt die zelf kan nadenken en gevoelens heeft. Wanneer deze androïde, genaamd Chappie, gekidnapt wordt door criminelen vormt hij al snel een bedreiging voor de politiestaat. Alle middelen worden ingezet om hem te vernietigen en te voorkomen dat er meerdere soortgelijke androïden worden geproduceerd.

avatar van nightbreed
Chappie da gangsta.

avatar van Thomas83
Blomkamp stelt hier toch een beetje teleur. Dit is wel duidelijk de minste van hem tot nu toe, zeker in vergelijking met District 9. Hij schetst nog wel geloofwaardig een sciencefictionwereld (al hielp het misschien dat ik District 9 al had gezien) en dikt alles weer flink aan, maar in deze film voelt het af en toe toch wat als te veel op een of andere manier. Misschien springt het er wel meer uit omdat de film wat kleinschaliger is, met minder interessante personages, gespeeld ook door mindere acteurs (of nou ja, Die Antwoord). De film is ook veruit het meest op humor gericht. Voor sommigen misschien wat te flauw, ik kon het toch best wel waarderen over het algemeen. Alleen al die stem van Chappie. Heel anders ook dan dit soort robots in andere films zouden klinken. Maar Chappie klinkt niet alleen grappig, maar toch ook wel naïef en kwetsbaar vind ik, en dat verkoopt hem nog wel genoeg als personage.

De pompende soundtrack vond ik wel aardig en de special-effects zijn weer fantastisch. Het Afrikaans blijft toch ook een grappige toevoeging. Weaver hadden ze met haar zeer eendimensionale rol ook wel thuis kunnen laten. Jackman rechtvaardigt zijn aanwezigheid dan weer wel. Ik heb hem niet vaak als antagonist gezien volgens mij. Dat beviel goed. Hij had nog best wat meer gebruikt kunnen worden, dat had de film al wat meer gewicht gegeven (en dan was hij zelfs zijn rol als antagonist ontstegen). Vooral dat mis ik denk ik. Ondanks de gebruikelijke serieuze thema's is Chappie toch vooral luchtig. Ze hadden ook wel wat meer mogen doen met de rol van Dev Patel. Nota bene een acteur die een hoge sympathiefactor naar een film kan brengen.

Je zou kunnen zeggen dat Blomkamps films steeds wat minder worden, maar ze zijn ook allemaal echt nog de moeite waard wat mij betreft. Misschien maar eens tijd voor weer een wat lager budget. Denk niet dat Hollywood hem nou echt veel goed doet, en in District 9 waren de special-effects al zeer indrukwekkend. Met pijn in mijn hart een 3.0*.

avatar van TornadoEF5
Film is niet slecht, maar aub: wat voor vreselijke casting en soundtrack. Verpest voor een groot deel al de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik hou wel van Blomkamps stijl, zoals in District 9 (2009), maar deze Chappie heeft me niet weten te boeien. Ondanks dat het idee nog wel aardig is en de special effects prachtig, was het wel een vrij lange, saaie zit. Vervelende cast (ik hou ook niet van die rappertypes en ook ''Mamma'' vond ik storend) en tot een half uur voor het einde ook weinig ontwikkelingen. Het idee van een robot met een eigen wil of een eigen bewustzijn vond ik in I, Robot (2004) een stuk interessanter uitgewerkt. Zoals gezegd, het laatste half uur zorgt er nog voor dat het geen zware onvoldoende wordt, maar wel een misser.

avatar van Demeter
Na het iets mindere Elysium weer een dijk van een film van Blomkamp. Een intelligent, origineel en intrigerend verhaal over kunstmatige intelligentie dat heel sterk wordt gebracht, opnieuw in Zuid-Afrika dat het prima doet als sciencefiction-setting. Chappie ontwikkelt zich op een geloofwaardige manier tot een androïde met zijn eigen reële motivaties. De brute actie en goede muziek maken het helemaal compleet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Chappie heeft enkele troeven in handen om een goeie film te worden, maar vooral qua personages neigt het eerder naar een parodie dan een komische SF-film. Jackman is verschrikkelijk en Die Antwoord is niet slecht, maar ook niet de geweldigste keuze om te laten acteren. Het is weer eens iets anders door een robot op te voeden als een gangsta, maar het verhaal is uiteindelijk eerder een familiefilm dan een SF-film met wat humor. Leuk om een keer te zien, maar zeker niet de beste film van het jaar.

avatar van Timothyvdmeer
tegenvaller. Actie is in orde maar de rollen die vertolkt worden stellen teleur!

avatar van Mr-Mcmovie
Mijn eerste film van Niell Blomkamp dus ik kan niets zeggen van welke beter is, maar als gewoon film vond ik Chappie heel heel goed gedaan is. Vooral de stukken dat ze Chappie alles moeten aanleren en zeker de sentimentele scenes vond ik heel erg ster, misschien wel het sterkste.
De actie was genieten, en gaf soms een gevoel dat ik naar Robocop aan het kijken was (waarschijnlijk door de robotten hun doen en stem)

De cast was zeker niet slecht aangezien het vooral Ninja en Jo-Landi zijn (van die antwoord) die hier de hoofdrol hebben. Ook Hugh Jackman als meer achtergrond acteur kwam het meeste bedreigend naar boven, zeker na de intimitadie scene als Jackman Deon intimideerd.

Ook de laatste 15 minuten vond ik heel erg sterk!

Stijlvol filmpje.

avatar van Zwolle84
Snel door naar District 9 dan, McMovie!

avatar van Mr-Mcmovie
Zwolle84 schreef:
Snel door naar District 9 dan, McMovie!

Ga ik zeker binnenkort eens doen Zwolle84

Na District 9 noemde ik Blomkamp graag als groot talent. 4 jaar later was ik al iets minder enthousiast na Elysium. Nu twijfel ik aan de onbegrensde mogelijkheden van de Zuid Afrikaan. Chappie kent twee voorname problemen wat mij betreft. Een is het verhaal. Wanneer je daarover begint bij zo een film heb je het volgens fans direct al niet begrepen. Want dit was met een vette knipoog. Dat is ook zo, maar dat is mijn tweede bezwaar. Ik vind de humor nauwelijks geslaagd.

Blomkamp schreef deze film in twee weken las ik net, tijdens het draaien van District 9. Dat is te merken, want aan de gatenkaas die het plot is kun je merken dat ie er maar half bij was tijdens het schrijven. Sowieso vind ik de hele invalshoek maar weinig toevoegen aan bijvoorbeeld een Robocop, die echt in alles beter is en eigenlijk veel meer een blauwdruk is dan ik had verwacht. En het dramatisch leed van artificieel leven is ook al vaak veel beter uitgewerkt. Want je kunt wel zeggen dat het inhoudelijke (de plot) niet voorop staat, maar waarom zit ik dan te kijken naar langgerekte scenes waarin de robot verteld wordt dat je voor jezelf op moet komen, op een gegeven moment constant om zijn mommy zit te jengelen als een pas geboren baby omdat ie er achter komt dat de wereld wel erg hard is en worstelt met de zin van het bestaan en bang is om door te gaan. Dramatisch gezien zijn deze scenes echt erg matig en de humor die vaak snel volgt of erin verweven zit, vind ik van een bedenkelijk niveau. Een babyrobot die zich gedraagt als een gangster. Lachen man. Ik vond het langgerekte middenstuk dan ook echt heel matig. En het helpt niet dat er grote gaten in de plot zitten. Onze nerd wordt ontvoerd door gangsters die een overval willen plegen met zijn technologie. En nog voordat het plan in werking treedt mag hij zijn biezen pakken, omdat hij boos is. De gangsters weten niet dat hij die robot gestolen heeft, daar kunnen ze dus niet op anticiperen (wat al een risico zou zijn mocht dat de gebrekkig uitleg zijn). Waarom zou hij niet naar de politie gaan? Zeker als hij weet wat ze van plan zijn. Vervolgens is hij kind aan huis en loopt hij binnen (en werkt eigenlijk gewoon samen met) bij de gangsters wanneer hem dat uitkomt. Omdat hij verwondert is over zijn eigen creatie. Die creatie waarvan hij weet dat deze gebruikt gaat worden voor slechte dingen. Maar waarvan hij dan opeens boos is als zijn taalgebruik niet netjes is Het slaat nergens op. Houd het dan ook echt bij leuke campy onzin en stop die vermoeiende zooi er niet in.

Het is jammer, want de soundtrack is gaaf. Veel actiescenes zijn dat ook en de hele setting (joburg) heeft echt een meerwaarde. Want het is echt af en toe genieten. Kort op het begin, maar vooral het laatste half uur is echt wel gaaf. Ik ben geen fan van Hugh Jackman en de scene waar ie in elkaar gerost wordt door Chappie is erg leuk. Ik had echt meer van dit soort ongein gewild. Jammer dat het einde zo ontzettend flauw is dat het de film alsnog volledig de nek omdraait. Ben wel benieuwd naar het alternatieve einde, wat op de bluray staat. 2,5 sterren voor een van de grootste teleurstellingen van 2015.

avatar van Antonev
Prima actiefilmpje met een aardige verhaallijn. De personages vond ik persoonlijk best leuk gekozen, gewoon lekker overdreven en en lekker fout. Leuk als je je bedenkt dat Ninja en Yo-Landi in het echte leven een rapformatie zijn (Die Antwoord).

avatar van Vinokourov
Leuk hoor, weer zo'n science fiction-film die zich in de nabije toekomst afspeelt en AI als onderwerp neemt. In Chappie maakt de kijker kennis met een zelflerende robot, die luistert naar de naam... Chappie. Hij wordt groot gebracht door zijn maker Deon, type wizkid en een stel gangsters. Beetje rare combinatie en het wordt ook niet echt lekker geloofwaardig uitgewerkt, maar soit. Je krijgt wat jolige scenes te zien wanneer Chappie voor die gangsters misdaden gaat plegen.

Op een gegeven moment wordt dat natuurlijk allemaal te gortig en moet Chappie uitgeschakeld worden. De mens is weer eens veelste ver gegaan met het ontwikkelen van AI en dan volgt het sterkste gedeelte van de film, waarbij je echt meeleeft met de robot (als ware het een mens is). Afijn, best een leuke film die bovendien plaats vindt in Zuid Afrika en zo dus voor een toffe setting zorgt.

avatar van n00r
Leuke film met niet al teveel actie. Ik kon me alleen dood ergeren aan dat overdreven accent van sommige..

Acteren is een vak deze hier zijn niet overtuigend schreeuwen slecht engels knappe speciale effecten maar dan de hele film door mechanische klotemuziek en tatoeage mannetjes zonder shirt aan ben ik na deze film helemaal klaar mee dit is een soort van geweldporno zonder enige vorm van diepgang. Bagger je kan beter pinokkio kijken.

2 sterren voor die robot die het wel overtuigend leek te doen.

Normaal gesproken review ik alleen horror films omdat ik dat soort films vaker kijk en dus beter kan beoordelen.

Ik had geen idee wat ik ging kijken maar er kwam een subaru in voor dus ik had geen keus
Ik vond het een leuke film!!! Humor was leuk, actie was goed, beetje sentimenteel, goed geacteerd.

alleen nu mijn score nog.... moeilijk.

avatar van jippie2010
Ik vond het een heerlijke film, ontzettend knap en overtuigend gemaakt\. Ik herken de minpuntjes die al vaak genoemd zijn, anders was mijn score nog hoger uitgevallen. *3,5

Dit is een lachwekkende B-film. Gaat echt nergens over, zo slecht. Acteerprestaties van het niveau van de Power-rangers

avatar van Shadowed
Net aan 3,0*

Ik heb nog geen ervaring met Blomkamp films, alhoewel District 9 op mijn lijstje staat. Elysium komt binnenkort op TV, kan ik misschien ook wel aan beginnen. Chappie keek ik puur om eventjes een Blomkamp film gezien te hebben.

De actie in de film is heel mooi in beeld gebracht en de robots zijn fantastisch. Chappie ziet erg goed uit en het Tank achtige ding aan het eind ook. Qua effecten is het meer dan mooi. De minpunten zijn dat het eigenlijk vaak wel gewoon saai is.

Die Antwoord "Yo-Landi" was vreselijk irritant, de andere zanger was wel ok. Patel deed het redelijk als een nerd, maar soms wat overdreven. Jammer, want met betere casting was deze film misschien uiteindelijk wel beter geworden. Het einde was ook een beetje overbodig.

Prima film met effecten, maar soms wel saai.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en was toch wel aangenaam verrast. Ik had niet echt grote verwachtingen, maar hij kon me wel bekoren. Redelijk wat actie, maar af en toe ook wel wat grapjes en wat drama, kortom wel wat meer dan een zoveelste blockbuster.
Verder zag het er wel goed uit, zeker de robotten. De rest van de cast kon me minder bekoren.
Toch wel een prima film.

avatar van ILDIB
chappie is geweldig. accent is ook leuk.

Dit is gewoonweg een topfilm. De menselijke kant van me kreeg zowaar compassie voor een robot. Dit is als sf liefhebber een "must see".

avatar van kissyfur
Zoals anderen hier vond ik het een wat kinderlijke film. Karikaturale baddies, eenvoudige verhaallijnen, geen twijfels over wie goed of fout is, A-team geweld. En de moraal ligt er wel dik bovenop. Er had zoveel meer in gezeten, zeker als je vergelijkt met een film als A.I. Daar gaat het ook over een kinderlijke robot in een boze buitenwereld, maar wordt het thema veel beter behandeld,
Toch amusant genoeg om het geen dikke onvoldoende te laten zijn. Maar na District 9, Elysium en deze Chappie, die ik alledrie maar mwoh vond, trek ik de conclusie dat Blomkamp niet de meest interessante regisseur is.

avatar van DjBranco Official
Ik vind het gewoon een zielige film. Heb gewoon medeleiden met die robot. Meer ook niet

avatar van TronMan
Vreselijk. De 'robot' (met een zeikstem) beweegt zo menselijk dat het zijn doel in dit kinderlijke voorspelbare verhaal totaal voorbij schiet. De cast is gewoon lelijk ,een soort van (camping) volwassenen met het niveau van 8 jarigen. Inclusief geschilderde schiet geweertjes. Wat Weaver hier in doet ,is ook een raadsel. Al met een totaal zielige clip, van het kinderbandje ;Die Antwoord.
Schaam je Blomkamp..wat een rommel en je begon nog wel zo goed.