Chappie (2015)

Verenigde Staten / Mexico
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Neill Blomkamp
met Sharlto Copley, Dev Patel en Hugh Jackman

In de nabije toekomst wordt misdaad met behulp van robots bestreden door een brute politiemacht. Maar de mensen vechten terug. Eén van deze robots wordt gestolen en opnieuw geprogrammeerd waardoor hij de eerste robot wordt die zelf kan nadenken en gevoelens heeft. Wanneer deze androïde, genaamd Chappie, gekidnapt wordt door criminelen vormt hij al snel een bedreiging voor de politiestaat. Alle middelen worden ingezet om hem te vernietigen en te voorkomen dat er meerdere soortgelijke androïden worden geproduceerd.

Vanaf 5 maart 2015 in de bioscoop

avatar van tattoobob
Kijk eens...de nieuwe Blomkamp...hier ben ik weer erg benieuwd naar.

avatar van IcU
IcU
Trailer ziet er prima uit. Werd wel verrast door de aanwezigheid van 'Die Antwoord'.

avatar van Captain Pervert
De trailer is heel mooi. Goed gekozen muziek. Dit lijkt me wel wat.
Wel weer typisch dat Blommkamp geen film kan maken zonder verwijzingen naar Zuid-Afrika en Sharlto Copley in een hoofdrol.

Dit wordt geniaal.

avatar van judgepaddy
Yo-Landi Vi$$er en Ninja van Die Antwoord doen mee als zichzelf! Hopen dat ze ook een behoorlijke invloed hebben op de soundtrack

avatar van eppo349
Er staat dat het een thriller is. De trailer geeft een feel-good gevoel. Zit er een duister kantje aan deze film?

avatar van Seam
Ah jammer dat Copley niet meer te zien is. Die man heeft een indrukwekkend charisma en talent. Ik ben benieuwd welke kant de film opgaat. Ik kreeg het idee dat de trailer erg 'light' was. Hopelijk komen we wat meer interessante thema's tegen dan bij Elysium, die toch wat tegenviel.
Hopelijk hebben Die Antwoord een flinke invloed gehad op de score, met name hun beats zijn erg sterk.

avatar van de grunt
RoboCop meets Short Circuit ?

Seam schreef:
Eens.
(hij doet mij gek genoeg aan een typische Coen-brothers acteur denken; 'a strange fella..')

avatar van Eraser2
Zin in! Ik ben groot fan van Blomkamp's vorige werk. Vooral District 9 vind ik fantastisch. Wederom een interessant sci-fi verhaal zo te zien in de trailer. Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

HALVE TAMME.
Chappie kan zo het debiele broertje spelen van Briareos uit 'Appleseed'.

avatar van Hyandur
Deze film lijkt wat op iRobot. Ik ben benieuwd.

avatar van Insignificance
Dat is niet te hopen..

Nieuw postertje: klik.

avatar van Verhoeven
Die Antwoord?!

Confusie
Sjappie dus.

avatar van Lurtz
Inderdaad, vreemde naam haha.

avatar van mcdaktari
Neill Blomkamp, daar kun je donder op zeggen dat het sciencefiction is, en over het algemeen nog goed ook. District 9 vind ik zelfs één van de vernieuwendste SF films van de laatste jaren. Dus ik laat me verrassen door deze nieuwe Blomkamp.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Grappig. De regisseur van de komende Alien 5 die al werkt met de Alien-actrice bij uitstek.

avatar van j0enne
Zin in deze! Verbaast me dat hier zo weinig animo voor is of lijkt te zijn.

avatar van cordiacovens
CHAPPiE is helaas een domme film geworden over een slimme robot. De robot heeft ongekende mogelijkheden die absoluut niet worden benut. De personages zijn zo vlak als een biljartlaken en de film is veel te voorspelbaar. Toch is het allemaal door de belachelijkheid best vermakelijk, alleen kan dit nooit de bedoeling zijn geweest. Ik ben benieuwd wat Blomkamp met de Alien films gaat doen, want dit wil ik zo snel mogelijk vergeten. De film laat kunstmatige- en menselijke intelligentie allesbehalve intelligent over komen. Als dit de toekomst is, hoop ik dat we die nog kunnen veranderen.

'Chappie' Recensie - Filmtakers

avatar van MartMovie
Wat een teleurstelling dit zeg. Was voor mij District 9 van regisseur Niel Blomkamp nog de ontdekking van 2009 is Chappie toch echt 1 grote teleurstelling. Kan niet anders zeggen dat het gewoon een slechte film is. Het verhaal en de personages zullen echt nog wel door een 12 jarige geslikt worden maar een volwassenen kan dit niet serieus nemen. Verhaal lachwekkend, karakters platter dan plat en diepgang van film echt nul. Tja kan eigenlijk niet echt iets positiefs melden.

avatar van John Lee Hooker
Best tof om de merkwaardige rapgroep Die Antwoord tegen te komen; ik wist niet dat deze Zuid-Afrikanen ook acteerden. Volgens mij voelen ze zich wel thuis in hun gangster rol. Wat ik vooral jammer vond was de twijfelachtige inbreng van Hugh Jackman als Vince die ogenschijnlijk heel druk bezig was om zijn Moose-robot aan te kunnen krijgen. Ik begreep zijn chaotische gedrag niet echt en ik vond het lichtelijk vervelend hoe hij telkens de vaart eruit haalde en de boel kwam dwarsbomen. Eigenlijk begon Deon (Dev Patel) me ook steeds meer te irriteren; net wanneer het leek alsof de groep klaar was voor een overval om de schulden af te kunnen lossen kwam Deon weer aanlopen met een doos vol speelgoed. In totaliteit toch wederom een geslaagde sci-fi van Blomkamp die overigens een duidelijk thema lijkt te hanteren.

Wat een slechte film, slecht geacteerd, slecht verhaal, bah, was bijna weggelopen toch afgezien

avatar van Shinobi
"Don't laugh, I'm being cool."

Op voorhand had ik hier nog goede hoop in, maar naarmate de slechte reviews binnendruppelden temperde mijn enthousiasme.

Neill Blomkamp heeft tot nu toe in al zijn films een maatschappijkritische boodschap verstopt die o.a. zaken als ongelijkheid aankaart. Met 'Chappie' probeert hij dieper in te gaan op de wijze of robots daadwerkelijk zo zelfbewust als mensen kunnen zijn. Op zich een interessant uitgangspunt waarin de nodige morele dilemma's niet mogen ontbreken, zou je denken.

De film vervalt namelijk in een vlak gebeuren dat meer lijkt op een promo voor Die Antwoord; getuige de soundtrack en hun prominente aanwezigheid. Het zorgt bij vlagen voor een stupide/kinderachtige aanpak waar je je als kijker afvraagt of dit inderdaad de bedoeling is of niet. Desondanks wordt het nooit echt saai, omdat er een aantal grappige situaties uit voortvloeien.

Het is dan ook te merken dat er zowat geen structuur te bekennen is. Daarvoor zitten er plotelementen en personages in verwerkt die kant noch wal raken. Het is dat de explosievolle laatste act het geheel nog enigszins redt, aangezien de film dan eindelijk op gang lijkt te komen. Wat dat betreft ziet de CGI er degelijk uit en valt er zowaar nog iets te genieten.

Al met al een erg onevenwichtige Sci-Fi met genoeg potentie, helaas laat de uitwerking veel te wensen over.

Krappe 2,5 sterren.

avatar van educas85
In tegenstelling tot veel kritische reacties, vond ik chappie wel aardig. Het bekijken van de film in Imax is wel echt een beleving. De muziek en hoofdrolspeler waar je echt van gaat houden compenseren de mindere kanten van deze film.

avatar van John Milton
cordiacovens schreef:

'Chappie' Recensie - Filmtakers

Oei. En ik had nog wel zulke mooie verwachtingen. Van die Tomatoscore werd ik ook al niet heel (c)happy. Maar ik ga hem sowieso zelf zien, al wacht ik na deze lauwe ontvangst misschien wel op de blu-ray.