Mulholland Dr. (2001)

Verenigde Staten / Frankrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door David Lynch
met Naomi Watts, Laura Harring en Justin Theroux

Een mysterieuze vrouw ontsnapt aan een verkeersongeluk met een tas vol geld, maar zonder haar geheugen. Ondertussen is Betty Elms in L.A. verschenen, in de hoop een filmcarrière te kunnen beginnen. Wanneer Betty de naamloze vrouw in haar appartement vindt, besluit ze haar te helpen. De twee vrouwen gaan op een bizarre zoektocht naar de waarheid.

(verwijderd) schreef:

Je bedoelt waarschijnlijk, dat je niet begrijpt waarom het verhaal vaag gebracht wordt, en dat zit je niet lekker?

Niemand beweert, dat je in boeken, interviews, recensies of wat dan ook, antwoorden moet gaan zoeken. David Lynch zal dat zeker niet aanraden, wel zou hij je kunnen vragen, waarom je het niet prettig vindt om in zijn creatie weg te dromen en het spoor bijster te raken?

Kan je mij vertellen wat er niet boeiend is aan twee prachtige meiden, die opzoek gaan naar de identiteit van één van hen, en uiteindelijk bij een dood lichaam uitkomen, waarna er nog heel veel moois, sfeervols en mysterieus aan toegevoegd wordt? In Once Upon A Time In The West kan ik ook wel denken, dat het mij wat te lang duurt voordat die "vage" meneer harmonica uiteindelijk verklaart waarom hij wraak komt nemen.

Mulholland Dr. (niet Drive) is waarschijnlijk een van de minst begrepen films, die je ooit gezien hebt, en voor jou heel vervelend als je meteen alle antwoorden op een fastfood bordje aangereikt denkt te krijgen.

Met dit inzicht had je beter kunnen beginnen, wat erop neerkomt, dat je alleen je stem had kunnen uitbrengen zonder commentaar. Dat commentaar voegt niets toe aan de mensheid, noch aan enige zelfkennis, zoals uit dit staartje heel duidelijk blijkt.

Mag ik je veel plezier wensen bij films, die alle antwoorden breeduit mee-serveren.

O ja, volgende keer goed lezen wat er op de DVD-doos staat, en bij "mysterie" gauw terug leggen.

Nou, ik heb al heeeeeeeel wat mysteries gezien en sta ook open voor vele soorten films, maar deze film was echt zonde van mijn tijd. Geen touw aan vast te knopen. Het feit dat in films wat vragen onbeantwoord kunnen blijven, heb ik geen enkele moeite mee: je interpreteert alles immers toch op je eigen manier en probeert je eigen antwoorden erop te vinden. Maar hier was gewoon werkelijk geen touw aan vast te knopen. Het is mijns inziens ook ZO saai gebracht, dat iedere poging tot het begrijpen van de film, mij niet lukte.
Dus leg mysterie zeker niet terug in het schap: er kunnen altijd pareltjes tussen zitten. Simpelweg gezegd: IEDER ZIJN EIGEN SMAAK/MENING. En juist iedereen moet zijn commentaar kunnen geven, ook al is dit niet altijd positief. Daar is dit forum immers voor. Zo krijg je ook een eerlijker overzicht van alle meningen, dan wanneer enkel de 'Lynch -Lovers' hun commentaar hier zouden schrijven... Dus vooral je mening (negatief/positief) gewoon hier commentariëren! en a.u.b.... respecteer gewoon elkaars mening, ook al past die niet in jouw straatje. Die sneren zijn toch nergens voor nodig?
Het commentaar voegt voor mij in ieder geval wel iets toe, tezamen voor vele anderen, en wij behoren weldegelijk tot de mensheid. Mocht je hier anders over denken, zou ik de definitie 'mensheid' er eens op naslaan...

avatar van de grunt
Mulholland Dr. onder de 3,80. Zonde.

avatar van de grunt
Er stond een mysterieuze hint in de laatste nieuwsbrief van Criterion.

Gaat het dan eindelijk gebeuren...

avatar van Naomi Watts
de grunt schreef:
Er stond een mysterieuze hint in de laatste nieuwsbrief van Criterion.

Gaat het dan eindelijk gebeuren...

En het is officieel. YES!!!!!

avatar van John Milton
ik zag het ook met een glimlach. en terecht.

Naomi Watts schreef:
En het is officieel. YES!!!!!

Memorabele dag. Zou een nationale feestdag moeten worden

Wat gaat er gebeuren?

avatar van Aazhyd
Een vervolg, denk ik? Lijkt me een slechte zet. Deze film moet het nou juist niet hebben van meer uitleg of meer verwikkelingen. Hij staat op zichzelf.

avatar van Malick
Nope, Criterion gaat Mulholland Dr. op BR uitbrengen.

Ooooow is dat alles? Kan ik niet wakker van liggen maar leuk voor hen die er blij van worden.

avatar van Maarten0402
Criterion is een goede uitgever. Erg geliefd in Amerika. Helaas kan ik de blu-ray's niet afspelen. Maar gelukkig heb je Arrow Films. Goede UK tegenhanger en hebben soms (vooral de laatste tijd) zelfs betere versies dan die van Criterion bijv. van Thief.

Maar met zo'n film als Mulholland Dr. kan ik wel begrijpen dat hier erg naar uitgekeken wordt.
Vaak betere kwaliteit dan de uitgaves door grote studio's en ook een mooi verzorgde verpakking (geen standaard doosje).

avatar van LuukRamaker
Ja, de genialiteit was hier en daar wel voelbaar, maar mijn type film is het helaas niet. Bij dit soort mysterieuze films heb ik nog wel eens het idee gedurende het kijken met een puzzel bezig te zijn, maar in dit geval betrof het een puzzel waarbij ik van te voren niet goed op de doos had gekeken. Toen tegen het einde de puzzelstukjes op hun plaats begonnen te vallen, bleek het - bij wijze van spreken - om een abstract schilderij te gaan, waardoor ik dus niet bepaald met een voldaan gevoel achter bleef. Heb nog gekeken of een nachtje erover slapen wonderen deed, maar waar het gisteren na het zien van de film wat bleef duizelen rondom de inhoud en betekenis van de film, kan ik daar nu nog altijd niet zo heel veel mee. Toch was, zoals ik al zei, wel voelbaar hoe geniaal deze film bij vlagen is en kan ik moeilijk ontkennen dat Mulholland Dr. een erg bijzondere film is. Hij zal dan ook nog wel even in mijn gedachten blijven ronddwarrelen de komende dagen.

avatar van Erick1985
Mijn type film is het helaas ook niet. Vreemd ook dat ie zo hoog scoord hier en zelfs in de top-250 staat. Een hele hoop begrijp ik gewoon niet, en vond alles veel te langdradig. Het camerawerk en de muziek waren verder heel goed en bepaalde scenes behoorlijk sterk. Maar voor de rest kan ook ik er geen touw aan vastknopen... verder knap ik ONTZETTEND af op de typische hetero-opmerkingen over alle pagina's hier aangaande de sexuele scenes tussen de beide dames... dat vond ik juist erg jammer in de film en maakte er een nog grotere puinhoop van. Verder hier ook nergens een normale uitleg aangaande het verhaal kunnen vinden... dus gauw op naar de volgende film. Ben hier wel klaar mee.

avatar van Aazhyd
"Ik begrijp hem niet, dus is het een slechte film."

Blijft goed, maar houdt z'n status niet vast.

Sowieso een probleem met Lynch vind ik. Bij herziening blijkt steeds weer dat z'n films visueel sneller verouderen dan je eigenlijk zou verwachten. Het blijft allemaal erg sfeervol, op het camerawerk valt ook niet veel aan te merken, maar editing en fotografie zijn een tikkeltje saai en flauw.

Acteerwerk blijft sterk en ook de sfeer is krachtig, vooral dan dankzij de machtige score van Badalamenti. Hét pluspunt van Mulholland Dr. Verder ook wel een paar scenes die er echt nog bovenuitsteken, met als speerpunt de Club Silencio scene. Die blijft ongeëvenaard.

Het is allemaal nét ietsje minder als ik me herinner, maar daar stel ik me ondertussen ook wel op in als ik een Lynch herkijk. Het blijft wel een dijk van een film en van afwaarderen is bij deze Mulholland Dr. geen sprake, maar ik vond hem ooit specialer.

Volgens mij heeft de regisseur flink gesnoven toen hij deze film maakte. Wat een flutfilm. Er zit niks een verhaal in en aan het laatst is er maar een beetje aan elkaar gekloot zonder enig logica en/of verhaal. Volgens mij wist ie zelf niet waar ie mee bezig was... ongelooflijk dat deze zo hoog staat... of het zijn allemaal "gebruikers" die deze film zo hoog waarderen? Heb em uitgekeken maar de laatste 3 kwartier was zweten om hem niet uit te zetten. Had beter een echte film kunnen kijken vanavond. Deze gaat weer vlot van mijn schijf af...

Erbe schreef:
Je was niet bekend met Lynch? Dat je het na een kijkbeurt niet snapt is vrij normaal, want er staat een hoop open voor interpretatie, deze bijvoorbeeld: Analyse: Mulholland Drive | MovieMouske - moviemouske.wordpress.com

John Milton schreef:
(...) Dat je het na een kijkbeurt niet snapt is vrij normaal, want er staat een hoop open voor interpretatie (..)

Dat is zeker geen schande. Blijkens een interview wist zelfs Naomi Watts niet waar de film over gaat. Ik vind het daarom des te knapper dat er mensen zijn, die denken dat ze de film wel begrijpen. Volgens mijn bescheiden mening is dat laatste ("begrijpen") nooit de bedoeling geweest van Lynch.

Eens.

Erbe schreef:

Nogmaals: "Ik begrijp hem niet, dus is het een slechte film."

Ik had na de eerste kijkbeurt ook het idee dat hier gebakken lucht werd verkocht. Er zaten wel mooie stukken in, maar "snappen" deed ik de film niet. Maar met opzet geen cijfer gegeven op MM. Juist omdat ik hem niet vatte.

Later nog eens bekeken en toen viel het kwartje wel. Voor mij niet een topfilm, maar zeker een 4,0 waard.

BBarbie schreef:

De bedoeling van Lynch kan het best begrepen worden rechtstreeks vanuit zijn eigen woorden:

“Intuition is alive and well in people. You use it all the time in daily life, and that means you get an inner knowing, which isn’t always able to be expressed in words. I’m convinced—maybe because I want to be—that people do have that inner knowing when they see abstraction in film. And they should trust that feeling. With intuition, it’s the detective in us that comes alive.”

Aazhyd schreef:

Nogmaals: "Ik begrijp hem niet, dus is het een slechte film."

.. naar mijn doen, hoe ik er tegen aan (naar kijk ) ...vindt ik het een slechte film. Het verteld niks.... "gebakken lucht" ja zoals je zei...
Wel knap dat je de film begrepen hebt.. en het kwartje is gevallen..
Wat wil deze film vertellen dan?

Erbe schreef:

Wel knap dat je de film begrepen hebt.. en het kwartje is gevallen..
Wat wil deze film vertellen dan?

je iets simpelweg vertellen of verlangen dat je het begrijpt is niet iets dat deze film doet.
Check bijvoorbeeld de wiki van de film (Nederlands), het gaat om interpretaties. Zoals die 10 aanwijzingen die ik eerder noemde, in deze link wordt bijvoorbeeld gezegd:
the general buzz at that time was there was no plot to figure out. I think the clues are important and relevant but not necessarily the 10 clues Lynch would really give if he wanted us to figure out what his exact intentions were. He had said before these were released and after they were released that he would never reveal what MD meant to him, it was up to everyone to have their own vision

Je geeft dus zelf betekenis, eigenlijk. Dit is geen klassieke film van rust - probleem - climax- oplossing- the end.

avatar van de grunt
David Lynch ware meesterwerk. Al zijn andere films waren slechts een aanloop naar deze. Een raadselachtige film als geen ander. Een angstaanjagende, kronkelende reis naar waanzin en wanhoop. Een wervelende ode aan Los Angeles. Een bizar, onverklaarbaar kunstwerk, met een betoverende Naomi Watts. Mulholland Dr. is een meanderende trip die zich langzaam in het hoofd wrikt en niet meer loslaat. Hoogtepunt uit de filmgeschiedenis.

avatar van Kronos
de grunt schreef:

David Lynch had al een paar ware meesterwerken op zijn naam staan hoor. En bovendien in een wat andere stijl. Dus hoewel ik ook grote fan ben van Mulholland Dr. vind ik de stelling dat de rest van zijn werk slechts een aanloop hier naartoe was grote onzin.

Kronos schreef:

waarvan acte.

Lynch heeft imo verder niets gemaakt wat het niveau van Mulholland Dr. ook maar benaderd.

avatar van leatherhead
waarvan acte.

Zie nog geen stem van je bij Inland Empire staan, wat mij betreft overtrof Lynch zichzelf daarmee.

avatar van Kronos
de grunt schreef:

The Elephant Man, The Straight Story, Wild at Heart, Lost Highway; vier films van Lynch die aan Mulholland Dr. voorafgaan en van mij ook de volle 5,0* krijgen. En dan ook nog Inland Empire, maar die is van later natuurlijk.

avatar van John Milton
Fan art. Not too shabby at all