menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Onderhond. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019, april 2019

Kill Me Three Times (2014) 3,5

gisteren om 11:47 uur

Makkelijke kost.

Onbegrijpelijk dat er hierboven onduidelijk blijft te zijn over de luchtigheid van deze film. De kern mag dan een misdaadverhaaltje zijn, het is toch écht niet te missen dat het allemaal met een dikke knipoog gebracht wordt. Daar heb je zélfs Pegg's personage niet voor nodig, al is hij natuurlijk wel de uitschieter.

Verder wat geknoei met het narratief om het wat interessanter te maken. Niks mis mee, anders wordt het wel érg flauw allemaal. Mooie omgeving, zomers sfeertje en wat luxe hier en daar doen de film ook best goed, het zijn kleine dingetjes die het gewoon wat verteerbaarder maken.

Grootse cinema is dit zeker niet, wél erg leuke. Je hoeft er verder niet teveel bij na te denken of bij op te letten, gewoon een beetje grijnzen wanneer alles in de soep loopt en het bloed over het scherm spat tegen een azuurblauwe achtergrond. Soms hoeft het echt niet veel meer te zijn.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Chiisana Eiyû: Kani to Tamago to Tômei Ningen (2018) 4,0

Alternatieve titel: Modest Heroes, afgelopen donderdag om 11:56 uur

Fijn.

Ponoc is ontstaan uit de assen van Studio Ghibli. Hun eerste film had daar wat onder te lijden, aangezien de vergelijking té sterk gemaakt kon worden. Daarom dat deze anthology wel goed gelegen komt. De link met Ghibli is er nog steeds, maar in zulke projecten is het toch makkelijker om uit je comfort zone te treden.

En dat doen de heren ook. Enkel Yonebayashi mocht al eerder regisseren bij Ghibli, de andere twee hebben vooral als animatoren meegewerkt aan enkele van de grootste films uit het genre. De eerste short is dan ook de meest conventionele, terwijl de andere twee wat frissen en aparter ogen.

Maar de kwaliteit is er over de gehele lijn. Het is niet zo wild of uitdagend als een anthology van Studio 4°C uiteraard, maar wie graag eens een Ghibli filmpje keek en daarnaar terug verlangt heeft aan deze film een erg makkelijke aanrader.

Het leukste is dat er nog twee van zulke anthologies volgen. Heb er al zin in.

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Charlie's Farm (2014) 3,0

afgelopen woensdag om 22:25 uur

Geinig.

Des te meer omdat je dit soort films nog maar zelden ziet. Horror is tegenwoordig wat subversiever, gelaagder, trager, gemixed met andere genres en whatnot. Maar wie wat stelletjes op road trip, maar vooral op weg naar de slachtbank wil zien, die moet echt ver gaan zoeken.

De cast is brak, maar niet zo erg dat het onkijkbaar wordt. gewoon ideaal slachtvee. Het enige jammere is dan dat de film een nogal lange aanloop neemt, het duurt best lang alvorens de eerste echte slachtoffers gemeld worden (de flashbacks dan even niet meegerekend).

De horror zelf is leuk, vooral omdat het gewoon lekker in beeld gebeurt allemaal. Ook daar is tegenwoordig een nijpend gebrek aan. Verder is het allemaal niet zo denderend, maar het is wél effectieve horror fun. Gewoon simpel en zonder gène, maar wel geslaagd op de punten waar je normaal een horror op afrekent.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Jui Hung 20 Nin (1998) 2,0

Alternatieve titel: Nude Fear, afgelopen woensdag om 08:23 uur

Vroege Alan Mak.

Ik wist niet dat de beste man begonnen was als CAT III regisseur, maar eigenlijk verbaast het me helemaal niet. Zoals wel meer regisseurs uit die tijd bleek dat een redelijk succesvol pad te zijn, om dan later met wat commerciëler werk door te breken.

En net zoals die andere regisseurs weet Mak amper z'n stempel te drukken. Wie het werk van Mak een beetje kent ziet wel al schimmen van z'n latere stijl, maar het is toch vooral puur genrewerk, en dan van het goedkopere soort.

Een politiethrillertje met een serial killer, die nogal bruut tekeer gaat. Een vrouwelijke detective omringd door machos, een paar stevige moorden en een redelijk einde, maar het oogt allemaal zo goedkoop dat het weinig indruk weet te maken. Het is grappig om te zien welke weg Mak heeft afgelegd, maar een goeie film is het allerminst. Wel nog redelijk vermakelijk, mede door wat brute momenten en een betrekkelijk korte speelduur.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Gekijô Ban Kara no Kyôkai: Dai ni Shô - Satsujin Kôsatsu (Zen) (2007) 3,0

Alternatieve titel: Kara no Kyoukai: The Garden of Sinners - Murder Study (Part 1), afgelopen dinsdag om 08:08 uur

Iets minder dan de vorige inderdaad.

Het valt vooral op dat de switch in regisseurs niet zomaar een trivialiteit is. Deze film voelt meer aan als een tradionele anime, al zijn de horror elementen nog steeds best in your face. Maar verder is het toch vooral wat softer en braver.

Dat vertaalt zich in een soundtrack die een stuk sentimenteler (en minder apart) is, meer typische visuele elementen en gemijmer dat wat "jonger" aanvoelt. Er is nog steeds meer dan voldoende sfeer en het mysterie weet ook hier wel te boeien, maar ik had net iets meer moeite met de duistere onderkant en de lichtzinnige afwerking.

Animatie is degelijk, al is deze ook hier net wat braver. Minder spannend camerawerk. Wat wel fijn blijft is het kleurwerk en het detail in sommige scenes, wat de film toch dat beetje extras meegeeft. Het draagt allemaal bij aan een amusant en interessant filmpje, dat voldoende ruimte laat voor het vervolg, maar ook best goed op zichzelf staat.

3*

» details   » naar bericht  » reageer  

Tenemos la Carne (2016) 1,5

Alternatieve titel: We Are the Flesh, afgelopen maandag om 22:15 uur

Pfoe.

Eerste half uurtje vond ik nog te doen. Het is duidelijk dat dit geen traditionele horror is, maar Minter weet hier en daar wel wat sfeer op te bouwen. Toch valt al op dat het audiovisueel niet echt helemaal goed zit. Ik heb weinig tegen lawaai, maar in de scenes met de trommel en met de tape voel je al dat het audiovisueel niet geweldig goed aansluit.

Maar de film barst pas los na die 30 minuten introductie. Als de sfeer je grijpt kan ik me nog inbeelden dat deze film enig effect heeft, ik heb echter met groeiende verbazing zitten kijken naar een schouwspel dat het papier-maché schooltoneel amper overstijgt. Het is een film die zo hard arthouse wil zijn, dat je het beeldmateriaal net zo goed als parodie op arthouse kan gebruiken.

Ik heb dan ook meer zitten lachen en me af en toe zitten irriteren (want de tweede helft is echt wel repetitief) aan de onnozelheden (en ja, clichés) die zich in snel tempo opstapelen. Het deed me erg aan Destructed denken, een film die horror, arthouse en (verdorven) naakt op gelijkaardige manier aan elkaar probeerde koppelen.

Visueel is het veel te karig, de geluidsband is veel te simpel en de acteurs ... ik had er op het einde vooral medelijden mee. Je zal je hier maar aan verbonden hebben. Allicht dat je hier in de edit kamer nog best een geweldige film van kan maken, als een soort moderne Teruo Ishii ofzo, maar dan heb je toch iemand nodig die het audiovisueel weet op te poetsen.

Serieuze tegenvaller dit.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Paris Est à Nous (2019) 4,5

Alternatieve titel: Paris Is Us, afgelopen maandag om 12:19 uur

Verrassend.

Ik had een soort van Franse Drake Doremus verwacht, al helemaal toen ik zag dat Zwolle84 een postieve review geschreven had. Dat is het ook wel een beetje, maar het is vooral érg veel meer. Zo laat Netflix maar weer eens zien dat het toch best een breed platform is.

Maar voor de doordeweekse Netflix kijker is deze film een beetje te apart vrees ik. Sowieso is de romance al wat lastiger om volgen, met een camera die dicht op de huid zit, met wat gespring in de tijd en met lange, uitgerekte scenes. Waaronder de opener, op een waar techno feestje met muziek van Laurent Garnier op de achtergrond. Ik haat normaal de filminterpretaties van dat soort momenten, maar volgens mij heeft Vogler wel een beetje voeling met de scene, want die opening was naadloos.

Na een half uurtje begint de film dan langzaam te ontbinden. De hoofdnarratief verdwijnt langzaam en want overblijft is een filmisch gedicht. Abstract beeldmateriaal, live opnames en een heerlijke soundtrack zijn de ingrediënten die Parijs als stad dienen te capteren. Een tijdsdocument zoals er maar weinig zijn.

Heerlijke cinema dit, mooi van Netflix dat ze regisseurs als Vogler een breed platform bieden, zodat dit soort filmpjes niet wegkwijnen op film festivals.

4.5* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Gekijô Ban Kara no Kyôkai: Dai Isshô - Fukan Fûkei (2007) 3,5

Alternatieve titel: Kara no Kyoukai: The Garden of Sinners - Overlooking View, afgelopen maandag om 07:56 uur

Best fijn.

Kende deze film reeks wel van naam, maar nooit eerder wat van gezien. Leek me wel leuk om even in te halen. Moet zeggen dat ik er vooraf echt niet zoveel van verwachtte, maar uiteindelijk viel het me best goed mee. Al valt af te wachten of de andere films van hetzelfde niveau zijn.

Grappig vooral dat ik in de hand van Aoki ook wel een beetje Oshii/GitS herken. Een deel zit uiteraard in de muziek, die best apart is, maar ook doet denken aan de GitS serie. Maar ook de focus op conversaties terwijl er cityscapes voorbijdrijven is iets dat een Oshii wel typeert, ook bijv. in een Patlabor 2.

Uiteraard is dit niet op hetzelfde niveau, maar het sfeertje is er wel. De animatie zelf is een beetje karig jammer genoeg en ook het detail is wat beperkt, maar ondanks dat toch wat mooie dingen gezien. Slim camerawerk en mooi kleurgebruik zorgen voor voldoende sfeer.

Verder stoort het mijmerende hier niet echt, net omdat het een redelijk rustig filmpje is. Mnee, vond dit wel leuk. Op naar de volgende in de reeks.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Waldo Moment (2015) 2,5

Alternatieve titel: Black Mirror: The Waldo Moment, 14 april, 12:21 uur

Nog best oké.

Voor een Black Mirror short dan. Het uitgangspunt is in ieder geval interessant genoeg, zeker kijkende wat er daarna op politiek vlak nog allemaal gebeurd is. Daar valt best wat uit te halen, maar zoals steeds ontbreekt het daar een beetje aan.

Hoe boeiend het idee erachter ook is, de schrijvers weten er vaak zeer weinig mee aan te vangen. Het vervalt is dik aangezette clichés en wat ongepast genrewerk, iets wat het niveau alleen maar naar omlaag brengt. Ditmaal met iets betere regie van Higgins, al komt die ook veel beter tot z'n recht in een echte film.

Het dooft allemaal redelijk snel uit, beetje jammer van een film dat maar dik 40 minuutjes duurt. Volgens mij is het toch echt niet zo moeilijk om meer te doen met dit basisgegeven, maar in ieder geval werkt de down-to-earth aanpak hier een stuk betere dan een hoop andere Black Mirror delen. Mixed feelings dus.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Silence (2019) 2,0

13 april, 22:32 uur

Matig horrortje.

De vergelijking met A Quiet Place is een dooddoener natuurlijk, anderzijds kan je er gewoon niet omheen. Dit is toch wat een goedkope broertje van die film, terwijl AQP ook al niet echt zonder problemen was. Leonetti toont in ieder geval dat het nog minder kan.

Het uitgangspunt is aardig voor een horrortje, maar een zwerm gemuteerde vleermuizen die uit een grot bevrijd worden en meteen een paar staten inpalmen ... 't Is zeker geen film waarbij je langer dan twee seconden over sommige punten mag nadenken. Geen ramp voor een horrorfilm, maar aangezien het tempo toch al niet te hoog is een hekel puntje.

Maar uiteindelijk is het toch vooral het gebrek aan spanning en de wat lauwe monsters die deze film de nek omwringen. Het wil gewoon nooit echt eng of sfeervol worden, daarvoor maken de monsters veel te weinig indruk. Als de film dan uiteindelijk de mens zelf nog tegen elkaar opzet dan is het wel duidelijk dat, ondanks het budget dat er zeker was, men niet echt veel zin had om er echt veel tijd en moeite in te steken.

En om het af te maken kreeg ik op het einde ook nog een soort van young adult gevoel. Zou me niks verbazen als hier nog twee vervolgen op komen, het laatste uiteraard in twee delen.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Live by Night (2016) 2,5

13 april, 16:47 uur

Gewoontjes.

Zoals de meeste films van Affleck eigenlijk. Past ook wel een beetje bij z'n imago, een degelijk maar vooral toch saai acteur. Wanneer Affleck dan achter én voor de camera kruipt om zichzelf twee uur in het midden van het frame te plaatsen, tja ...

Live by Night is een eenvoudig misdaad dramatje. Niet teveel actie, iets meer oog voor de setting en de personages. Al blijft ook dat redelijk aan de oppervlakte allemaal, want er moet een hoop verteld worden in die 120 minuutjes.

Qua aankleding is het dan nog best mooi, af en toe een leuk shot en Tampa tijdens de drooglegging is ook redelijk onbekend terrein, maar verder is het toch allemaal veel te netjes en braaf om te kunnen beroeren. Geen slechte film, maar ook absoluut geen goede. Doorsnee dus.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Sea of Trees (2015) 2,0

12 april, 23:06 uur

Ach Van Sant.

Aokigahara is ondertussen een bekende stek geworden. De laatste jaren zijn er best wat films verschenen waarin het bos een belangrijke rol speelde, binnen verscheidene genres trouwens. Het is een aparte locatie, met Gerry in het achterhoofd ontkom je dan niet aan enige verwachtingen. Maar die worden absoluut niet ingelost.

The Sea of Trees is namelijk een oversentimenteel drama geworden. Eentje waar het acteerwerk erg zwaarwichtig is, het plotje omvervalt van het drama (met de feitelijke dood van Watts als hoogtepunt - geen idee wat het trouwens is met dat soort scenes maar op de één of andere manier worden ze steeds zo gefilmd dat de verrassing er vanaf het begin al af is) en enkele onthullingen op het einde echt te cheesy voor woorden zijn.

Maar eigenlijk laat deze film zich vooral typeren door 1 bepaalde keuze: Ken Watanabe als dé Japanner. Het is wat jammer voor die man, hij is ook niet de slechtste acteur (al is hij vaak wel erg mat), maar ik zou hem als regisseur echt nooit meer nemen in zo'n rol. Het getuigt van een ongelooflijke luiheid.

Het geraamte van een interessante film is op zich wel aanwezig, er zijn ook wel enkele momenten waar het door lijkt te breken, maar nooit erg lang en goedkoop effectbejag loert steeds om de hoek om enige opgebouwde sfeer meteen weer af te breken.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Pet Sematary (2019) 2,5

11 april, 23:10 uur

Njah.

Beetje doelloze remake dit. Op zich kon de oude bewerking wel een likje verf gebruiken, Kölsch & Widmyer zijn ook twee regisseurs die in vorige films een hoop potentieel toonden. Er waren dus wel enige verwachtingen bij deze film. Jammer genoeg kan je die best meteen weer opbergen.

Het is vooral dat Kölsch & Widmyer zichzelf wat verloren zijn in deze film. Deze 2019 versie is op zich een aardige remake van het origineel, maar daar blijft het dan ook bij. Er zijn amper minpunten te vinden, maar anderzijds ook weinig positieve punten. Het blijft allemaal erg op de vlakte, zonder pieken of dalen.

Wat aanpassingen aan het plot voegen ook niet veel toe. Er hangt er redelijk sfeertje, maar echt duister of dreigend wordt het niet. De uitwerking is ook braaf volgens de regels, maar daardoor wat te vertrouwd en dus saai. Acteerwerk voor een horrortje niet slecht, maar opvallend is het ook niet echt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Achteraf een film waarbij ik me afvroeg "waarom". Leuk voor mensen die het origineel nooit gezien of gelezen hebben, maar verder is het maar een makke bedoening. Hier had men zeker meer mee kunnen doen.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Tôkyô Zonbi (2005) 3,5

Alternatieve titel: Tokyo Zombie, 11 april, 11:55 uur

Twee keer viel een beetje tegen.

Hoewel .. kijkende naar m'n eerdere review is de conclusie eigenlijk redelijk hetzelfde. Best wat afgelachen met deze film, maar qua film is het niet zoveel. Het oogt allemaal erg goedkoop, de CG is wat vervelend zelfs en de film richt zich puur en alleen op de humor. Die is uiteindelijk net iets te one-note om de film zorgeloos te dragen.

Blijft wel grappig natuurlijk, Asano en Aikawa in compleet debiele rollen, die lekker lomp tegen elkaar aan lopen zeuren terwijl rond hen een zombie apocalypse losbarst. Asano's afro en Aikawa's kale kop maken het af, maar je moet de acteurs wel kennen om er ten volle van te genieten.

Maar verder … tja, niks eigenlijk. Het blijft wel amusant, vervelend is het ook zeker niet, maar de tweede maal is de verrassing er uiteraard wel af en dan verwacht ik toch een net iets betere afwerking. Het hoeft daarom niet meteen blockbuster kwaliteit te zijn, maar je mag toch zien dat de regisseurs minstens een beetje moeite gedaan heeft. Dan ontbrak hier vaak.

3.5*, halfje lager dus.

» details   » naar bericht  » reageer  

Suay Laak Sai (2007) 4,0

Alternatieve titel: Sick Nurses, 11 april, 11:54 uur

Film blijft goed.

Met dit soort films is het altijd een beetje gokken. In z'n tijd wel erg leuk, maar wat er 10 jaar later vanover blijft is maar moeilijk in te schatten. Het hele Asian suspense concept is ondertussen een stabile iets geworden, waarbij release date en dergelijke een veel kleinere rol speelt. Waar het om draait is de filmische kwaliteit.

En die is gelukkig nog altijd erg goed, vooral ook omdat deze film toch een beetje met de regeltjes speelt. Het is geen film vol scares, ook weinig spanningsopbouw. In die zin valt het amper onder de Asian suspense films uit de jaren '00, behalve dan de typische kills en de verschijning van de geest.

Alleen is dit alles een stuk kleurrijker, zijn de kills wat guitiger en is het eigenlijk een revenge flicks/zwarte comedy die in een horror jasje gestoken is. Als je houdt van de wat meer gestileerde cinema is het een erg leuke mix van invloeden, wie een echte horror pur sang verwacht kan maar beter iets anders opzetten.

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Sheng Zhan Feng Yun (1990) 1,5

Alternatieve titel: Undeclared War, 11 april, 08:35 uur

Erg pover.

Sowieso zijn de Lam films uit die tijd meestal niet zo geweldig, maar deze valt daar zelfs nog een trapje onder. Het zijn dan vooral de internationale elementen die de film verder omlaag trekken. Het is duidelijk dat Lam daar weinig feeling voor had, iets wat ook zijn latere films zou kenmerken.

Veel om het lijf heeft deze film niet. Het is typische actiefiller, met een flauw en voorspelbaar plotje, zielloze regie en een halve degelijke actiescene op het einde. Verder is het acteerwerk ondermaats en weet het gehele eerste uur absoluut niet te boeien. Naar het einde toe net iets beter, ook meteen de momenten met wat meer actie.

Verder niet zo heel verrassend, ik ben geen grote fan van het oudere werk van Lam. Sowieso maar een erg gemiddelde regisseur, maar iemand waar je moeilijk rond kan natuurlijk. Ondertussen wel bijna alles van hem gezien, hopelijk zijn de overgebleven films wel ietsjes beter dan dit soort povere filler.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Cléo de 5 à 7 (1962) 3,0

Alternatieve titel: Cleo from 5 to 7, 10 april, 08:11 uur

Vlotte film.

Nog niks van Varda gezien, na haar overlijden een tijdje geleden de perfecte moment om een start te maken. Wist niet zo goed wat te verwachten, al was het al redelijk snel duidelijk dat het een typisch Nouvelle Vague filmpje zou worden.

Ik hou wel van die luchtigheid en frivoliteit waarmee dit soort films gemaakt zijn. Niet alle ideetjes werken even goed, sommige maken de film zelfs wat stroever dan nodig (zoals de chapters), maar over het algemene wordt er wel een fijn sfeertje opgezet. Een camera die achter een vrouw dwarrelt doorheen het Parijs van de jaren 60, veel meer is het niet.

De zwart/wit cinematografie is erg netjes, maar goed ook want enkele kleurscenes in het begin oogden een stuk minder aangenaam. De conversaties zijn gezellig genoeg en Marchand is perfect voor haar rol. Vond het een beetje jammer dat de film niet 5 minuutjes eerder stopte (want het antwoord op haar ziektevraag had weinig meerwaarde). Daar tegenover staat dan weer het leuke intermezzo met Godard himself in een hoofdrol.

Ondanks het strakke zwart/wit voelt het toch erg fris en zomers aan. Best oké.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

The National Anthem (2014) 1,5

Alternatieve titel: Black Mirror: The National Anthem, 9 april, 07:44 uur

Blijft mager.

Die paar sub 45 minuten afleveringen ook nog maar meepikken, maar veel verwacht ik er niet van. The National Anthem zit met hetzelfde probleem als de meeste Black Mirror shorts. Men wil iets vertellen, een punk maken, maar men vervalt steeds weer in shlocky genre spul.

Zo zijn er best wat interessante zaken te vertellen over de kracht en macht van social media, is de social media vs klassieke media invalshoek ook boeiend genoeg en over de manier waarop het publiek zich slaafs maakt van media, maar in plaats van dat men zich daarmee bezig houdt in de amper 44 minuten die men heeft, gaat dit vooral over protocol en één of andere brakke inval, zodat er ook nog wat actie inzit.

Men wil een punt maken, maar men commit zich niet om dat punt te maken. Het is een combinatie die gewoon voor geen meter werkt. Het is jammer want hier valt best wat mee te doen, maar dan het je én veel betere script schrijvers nodig, én regisseurs die hun stempel kunnen en durven drukken. Dit mag dan het gouden tijdperk van de TV zijn, de lat ligt daar nog steeds véél lager.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Covenant (2006) 2,5

8 april, 22:30 uur

Melig maar op zich nog wel aardig.

Het is duidelijk dat je met een regisseur te maken hebt die vertrouwd is met het genre, het is alleen jammer dat de film té gericht is op de aandacht van tienertjes. Want achter de meligheid schuilt een best tof heksenhorrortje, je moet alleen af en toe een oogje kunnen dichtknijpen.

Visueel is het namelijk best aardig. Ondanks de leeftijd werken de effecten nog steeds goed. Het oogt niet meer echt gelikt, maar het effect is er nog wel. Verder ook wel sfeervol, zowel qua locatie als belichting. De gevechten zijn ook nog eens vermakelijk, al valt het laatste gevecht dan een beetje tegen.

Maar dat tienergekakel is een stuk minder. Nogal saaie personages en wat drama dat absoluut niet weet te boeien. Denk aan een mannelijke versie van The Craft, ofwel een voorlopertje op de Twilight reeks. Niet echt zaken waar ik warm voor loop. Maar zoals gezegd, schuif dat opzij en er valt best nog wat te genieten hier. Het had alleen veel meer kunnen zijn.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Field Guide to Evil (2018) 3,0

7 april, 22:42 uur

Leuk omnibus project.

Het uitgangspunt is simpel: folklore en demonen de wereld rond. En dan vooral toch met aandacht voor Europa. India en de US maken het geheel iets wereldser, maar net die verhaaltjes stellen dan wat teleur. Wie al eens graag een omnibus filmpje meepikt zal zich hiermee niet vervelen.

Niet de méést bekende namen, maar dat stoort niet echt. Belangrijk is dat er vooral veel variatie is en daar slaagt de film zonder meer in. Qua stijl had het misschien nog niet wat wilder gemogen, het is toch vooral ingetogen horror met veel fantasy invloeden, maar elke short weet toch z'n eigen ding te doen, waardoor het altijd weer uitkijken is naar een nieuw filmpje.

Het Turkse stuk vond ik veruit het best, het Amerikaanse deel wat het flauwst. Leek me ook zowat het enige dat wat uit de toon viel. Wel jammer is dat de beste shorts zowat allen vooraan zitten, waardoor het tweede deel toch een klein beetje tegenvalt. Maar verder weinig over te klagen, best een interessante film.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Glass (2019) 2,0

6 april, 22:42 uur

Niet best.

Al moet ik zeggen dat ik er vooraf ook gewoon niet echt veel zin in had. Het was me niet echt duidelijk waarom het universum van Unbreakable en dat van Split aan elkaar gelinkt moest worden, dat is na het zien van de film jammer genoeg niet duidelijker.

Het is verder ook jammer dat de focus weer veel meer op het hele superhelden gebeuren komt te liggen. Dan vond ik in Unbreakable al niet geweldig, met Split in de mix is dat al helemaal een teleurstelling. Shyamalan gooit er wat lamme comic book verwijzingen doorheen, wat het gebeuren onnodig kinderachtig maakt.

De acteurs doen het verder best naar behoren en de film ziet er ook netjes uit, alleen wist het verhaaltje mij echt voor geen meter te boeien. Hopelijk is dit hele gebeuren nu uit zijn systeem en kan hij zich weer richten op het maken van origineler werk.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Da Sha Si Fang (1980) 2,5

Alternatieve titel: Killer Army, 4 april, 22:10 uur

Cheh Chang nummer ... ehm ...

't Was alweer even geleden, al moet ik zeggen dat dat na zo'n 5 minuten alweer vergeten was. De film voelt gewoon erg vertrouwd aan, ondanks dat er toch wat aan de bekende formule gesleuteld is. Met name dan de toevoeging van wat humor, scenes die sterk doen denken aan het vroege werk van Jackie Chan en Woo-ping Yuen.

Allemaal aardig natuurlijk, maar het verandert jammer genoeg niet zoveel. Het maakt het begin van de film wel iets aangenamer, maar daarna is het gewoon weer als vanouds. Dat wil zeggen best leuke martial arts gevechten, maar brak acteerwerk, een matig plotje en nogal fake ogende decors.

Het is vooral jammer dat die invloeden van het werk van Chan onderdoen voor het eigenlijke werk, waardoor het automatisch wat minder aanvoelt. Verder gewoon weer Shaw Bros degelijkheid, maar na zoveel films van hen gezien te hebben is er toch wat meer nodig om het bandgevoel te onderdrukken.

Niet verkeerd, maar extreem bekend terrein.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Kanojo ga Sono Na wo Shiranai Toritachi (2017) 4,0

Alternatieve titel: Birds without Names, 4 april, 11:59 uur

Krachtig.

Shiraishi, dan toch. Z'n vorige beviel me al wel, maar daar zat de sfeer nog niet geheel consistent genoeg. Dat euvel lijkt hier opgelost, dan volgt de hoge quotering eigenlijk vanzelf. Wie zin heeft in een duister drama met stevige thriller elementen zit goed bij deze film.

Visueel goed, vooral dat wanneer de film meer richting thriller kantelt, maar het is vooral de soundtrack die een echte meerwaarde levert. Niet de meest opvallende muziek, maar wel sterk gebruikt. Ook het acteerwerk van Aoi mag er zijn trouwens, ze doet het geweldig als koud en harteloos personage.

't Is wel een film voor de liefhebbers van het genre. Personages zijn niet echt open boeken, het drama is wat aangezet maar de stijl vooral ingetogen en echt blij word je ook niet van deze film, maar de uitvoering is strak en de film kent geen zwakke punten.

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Kodomo Tsukai (2017) 3,5

Alternatieve titel: Innocent Curse, 3 april, 22:44 uur

Best oké.

Maar de lage cijfers zijn op zich niet zo verwonderlijk. Shimizu is bekend geworden met z'n lo-fi horror films, maar wie met die verwachtingen deze film instapt komt redelijk bedrogen uit. Innocent Curse is wel een horror film, maar eentje die de scares en gore omruilt voor sfeer, en dan voornamelijk via wat fantasy en drama elementen toe te voegen.

De opbouw en het verloop is niet veel anders dan de Japanese horror wave klassiekers, met een vloek die uiteindelijk een drama in het verleden herbergt, maar Shimizu is niet echt op zoek naar pure angst. Daarvoor is het centrale personage ook net iets te vreemd. Een soort van Pied Piper figuur die eerder uit een duistere fantasy film thuishoort. Zo kan je deze Innocent Curse dan ook veel beter benaderen.

Sfeervol is het zeker, visueel ook erg verzorgd en qua acteerwerk zeker niet de slechtste. Duurt misschien net iets te lang en de afwerking is ook niet die van een groots regisseur, maar verder een leuke variatie op een bekend gegeven. En die variatie is ook wel welgekomen, want hoeveel Ju-On films kan je maken ...

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Shut In (2016) 3,0

Alternatieve titel: Oppression, 2 april, 22:15 uur

Degelijk.

Maar wel een érg standaard thrillertje natuurlijk. Geen film die erg z'n best doet om met iets nieuws te komen, allicht dat daarom de cast de film meer slecht dan goed gedaan heeft. Niet dat ze het slecht doen, maar op de één of andere manier liggen de verwachtingen dan toch vaak wat hoger.

Shut In is een basic thrillertje. Vrouw met gehandicapte zoon alleen in een huis, storm op komst, mogelijke killer in de geburen. Wie na 10 minuten nog iets origineels verwacht heeft wellicht nog niet zoveel films gekeken. Maar dat hoeft verder niet zo erg te zijn, uitvoering is het codewoord.

En die is best oké. De setting is sfeervol, de scares zijn aardig uitgevoerd en de spanning wordt degelijk opgevoerd. Niks uitzonderlijks, maar gewoon een leuk fillertje. Het duurt ook maar een kleine 90 minuutjes en het schiet nergens echt tekort. Leuk voor een keertje, meer niet natuurlijk, maar de lage score vind ik toch ook aardig overdreven.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Toni Erdmann (2016) 2,5

31 maart, 21:41 uur

Gewoontjes.

Ondanks dat de film dat absoluut niet probeert te zijn. Daar ligt dan ook de zwakte, want ondanks dat papa duidelijk het maffe karakter moet zijn, loopt hij een beetje verloren in een nogal droge, ongezellige film. Die twee werelden komen nooit echt mooi samen.

Het hele zakenwereldje wordt verder wel erg klassiek neergezet, de contrasten met de rest zijn ook net wat te typisch. Het drama is verder ook veel te zwak, de band tussen vader en dochter kon maar moeilijk bekoren, Het zijn allemaal zaken die hard gaan wegen, vooral wanneer je de film 160 minuten laat duren. Onbegrijpelijk wat mij betreft.

Gelukkig is de humor nog wel redelijk oké. Niet echt schaterlachen, maar wel een paar lollige, aparte momenten die de film ten minste nog een beetje memorabel maken. Niet genoeg om deze film echt te redden, maar ze fleuren hier en daar de 160 minuten wel een beetje op. Dat was hard nodig ook, want de rest is niet veel soeps.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Allegiant (2016) 1,5

Alternatieve titel: The Divergent Series: Allegiant, 31 maart, 18:48 uur

Tja.

Ondertussen het gevoel dat ik deze al zoveel gezien heb. The Hunger Games en The Maze Runner zijn qua opzet en verloop van verhaal té gelijkend. Daarbij worden deze reeksen ook steevast over meerdere films verspreid, iets wat enkel goed werkt als je ook geboeid bent door het verhaal.

Dit derde deel geeft weer een hoop van het verhaal prijs, maar wie dit soort dingen eerder gezien heeft weet dat "niet alles is wat het lijkt". Etc etc etc. Ga het plotje verder niet spoileren, maar wie met verrassing naar deze film zit te kijken heeft allicht nog niet veel films gezien.

De scifi is wat mat, het acteerwerk is pover en het plotje weet niet te boeien. Het is jammer want de opzet van deze films is best groot en er zit ook echt wel potentieel in. Moest het wat serieuzer uitgewerkt zijn dan was er makkelijk wat van te maken geweest. Gemiste kans met andere woorden.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Legend of Cocaine Island (2018) 2,0

Alternatieve titel: White Tide: The Legend of Culebra, 31 maart, 15:41 uur

Tja.

Meer film dan docu dit. Als je al ziet dat de docu begint met te zeggen dat er veel feiten onduidelijk zijn, dan weet je meteen dat je niet de meest diepgravende docu moet verwachten. Na de introductie van de personages is duidelijk dat het "verhaal" hier centraal staat.

Leuk enzo, maar dan zit je dus 85 minuten te kijken naar wat wilde verhalen van vage hillbillies. Dat is op zich nog wel redelijk amusant, maar achteraf is er niet bepaald iets wat sterk blijft hangen. Al zullen er vast weer idioten zijn die het allemaal geloven en de gekte achterna gaan.

Ik ben niet zo'n fan van die malle-figuren documentaires, al helemaal jammer wanneer het verhaaltje erachter best interessant klonk. 't Is eerder aapjes gapen dan een serieuze weergave van de realiteit, iets waar ik uiteindelijk toch niet zo geweldig wild van word. Maar dat probleem heb ik blijkbaar wel bij meer docus, niet enkel van deze soort.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Cars 3 (2017) 1,0

31 maart, 11:58 uur

Op niveau.

Van de eerdere delen in ieder geval. Pixar is ondertussen zwaar aan het uitmelken, maar zolang dit soort filmpjes het nodige geld blijven binnenhalen zal daar vrees ik weinig verandering in komen. Wie de eerdere twee al niks vond, kan deze maar beter links laten liggen.

Naar goede gewoonte zit de film volgestauwd met makkelijke moraaltjes. Een vrouwelijk autotje, McQueen die voorbijgesneld wordt door de nieuwe generatie, voor de tweede maal in een week ook een Disney productie die kritiek heeft op de vercommercialisering van producten ... raar brokje ironie toch.

Maar ook technisch weet deze niet zo heel veel toe te voegen, en da's normaal toch waar Pixar in uitblinkt. Als zelfs dat al teveel gevraagd is, dan weet je dat je naar een makkelijke cash-in zit te kijken. Geen best vervolg op geen al te beste films. De Pixar stal blijft veel te trouw aan z'n eigen clichés, gek dat mensen dat al 25 jaar slikken.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

The New King of Comedy (2019) 3,0

Alternatieve titel: 新喜剧之王, 31 maart, 10:27 uur

Matige update.

Chow neemt z'n eigen filmpje onder handen (samen met Herman Yau blijkbaar), maar dan in een Mainland China setting. Dat levert toch altijd een ander sfeertje op, jammer genoeg niet beter dan de humor die Chow in Hong Kong kon tentoonspreiden.

Zo heel veel van het origineel herinnerde ik me niet meer, het is dan ook meer de opzet van de film die gebruikt wordt voor dit nieuwe deel. Zonder Chow is het ook altijd iets minder leuk, het is jammer dat hij de laatste jaren niet zo vaak meer voor de camera verschijnt. Al moet gezegd dat Jingwen het niet slecht doet, de charme van een Chow bezit ze niet.

Chow is wel een wat betere regisseur geworden, maar dat werkt hem eigenlijk een beetje tegen. Zijn films moesten het net altijd van de gekkigheid en het enthusiasme hebben, dat is dan weer wat verdwenen uit z'n films. Niet zo vreemd voor een regisseur die al een tijdje meedraait, maar het zou leuk zijn moest Chow zich een keertje proberen heruitvinden.

The New King of Comedy is geen slechte film geworden, maar veel meer dan aardige middelmaat is het ook niet.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Bumblebee (2018) 1,0

Alternatieve titel: Transformers 6, 31 maart, 08:54 uur

Aanfluiting.

Dat Bay het na vijf films wel eens wat anders wil is niet zo vreemd, maar het lijkt me toch vooral het tegenvallende bioscoopsucces dat er voor gezorgd heeft dat de franchise werd overgedragen. Aan Travis Knight, de man achter het tegenvallende Kubo.

Als die link niet meteen duidelijk is, is dat omdat men de Transformers franchise een nieuwe richting in wou duwen. Weg van het explosieve actiegeweld van Bay, naar een veiligere piste die meer opbrengst zou verzekeren. Of men daarin geslaagd is weet ik niet (vrees er wat voor aan het aantal lage stemmen te zien), maar kwalitatief is het pure zelfmoord geweest.

Vraag me af of Knight eigenlijk veel gedaan heeft, want alle belangrijke beslissingen lijken eerder door een commitée genomen. Eentje dat nog een paar jaar achter loopt, want het hele 80s gebeuren is ondertussen weer rustig aan het wegdeemsteren, terwijl deze film er nog een keertje vol voor wil gaan.

Wat je krijgt is een overvloed aan 80s hitjes, een plotje over vriendschap tussen een meisje en een robot, actiescenes die ook volgbaar zijn voor jan modaal en een hoop 80s knip en plakwerk. Pestende pubers, alarmklokjes die utigeslagen worden, de typische Amerikaanse fairs etc etc etc.

Zonder de actie van Bay wordt duidelijk dat het verhaal echt volledig belachelijk is, niet geholpen door de schmaltzy onzin die er nog is bijverzonnen voor dit 6de deel. Pover acteerwerk, irritante humor, debiel sentiment en een vervelend plot. En dan geen leuke actie om het goed te maken. Bumblebee is een vreselijk smaakloos, plat en brak geboetseerd gebeuren geworden. De franchise mag gewoon de prullenmand in.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Our Hospitality (1923) 1,5

30 maart, 23:30 uur

Keaton.

Na een paar van z'n films gezien te hebben is de opzet wel redelijk duidelijk. De eerste helft is wat meer gericht op de pure comedy, in de tweede helft krijgen de stunts meer ruimte. Ik ben duidelijk meer fan van Keaton de stuntman dan Keaton de komiek.

Dat maakt dat ik de eerste helft van z'n films vaak moet doorworstelen. Ook Our Hospitality is daarin geen uitzondering, zeker niet omdat het z'n eerst langspeelfilm is, en daarom nog iets onzekerder aanvoelt. Gelukkig duren die Keaton films nooit al te lang en laat die tweede helft dan ook niet eeuwig op zich wachten.

De stunts kunnen zich niet meten met Keaton's beste werk, maar toch zijn ze ondanks hun leeftijd nog steeds best indrukwekkend. Het einde van de film is gevoelig leuker dan het begin, maar ik vond films als The General en Seven Chances toch een stuk aangenamer.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Sanshô Dayû (1954) 1,0

Alternatieve titel: Sansho the Bailiff, 30 maart, 22:06 uur

Mnee.

Dit type Japanse klassieker is echt niet aan mij besteed. Ik kijk ze niet al te vaak, misschien is het daarom dat ik mij er blijf over verbazen hoe weinig subtiel het allemaal is. Van de luide, vaak schelle muziek tot het dik aangezette acteerwerk en het te dramatische verhaaltje (dat voor z'n vorm op een véél te serieuze manier uitgewerkt wordt), het doet me helemaal niks.

Dat dit dan ook nog eens 120 minuten moet duren is al helemaal van de gekke, want zoveel materiaal is er ook niet om doorheen te raken. Het is vooral het tempo van deze film dat de speelduur beïnvloed, en buiten eens een leuk shotje van wat mist is er helemaal niks om die twee uur vlot door te komen.

Ik vond het vooral een erg vervelende film, maar dat gevoel heb ik bij wel meer Mizoguchi's blijkbaar. Net als bij de meeste Kurosawas die zich binnen deze setting afspelen trouwens. Ik vrees dat ik het hierbij weer even laat, mijn zin in dit soort klassiekers is wel weer even gestilt.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Salyut-7 (2017) 3,0

Alternatieve titel: Salyut 7, 30 maart, 19:53 uur

Gravity-light.

Werd aangekondigd als een erg spectaculaire film, dat valt eigenlijk een klein beetje tegen. De film heeft absoluut z'n momenten, maar het is moeilijk hem niet te vergelijken met Cuarón's ruimte avontuur en dan komt deze er toch een beetje bekaaid vanaf.

Dat heeft er dan vooral mee te maken dat de scenes in de ruimte toch net iets minder zijn. Zowel in aantal als qua kwaliteit. Camerawerk en editing laten het af en toe een beetje afweten, gelukkig blijven de beelden boven onze planeet wel erg indrukwekkend, waardoor je er in ieder geval een beetje doorheen kan kijken.

Daarnaast is het iets te duidelijk dat het "waargebeurde" verhaal aangedikt is. Op z'n Amerikaans zullen we maar zeggen. Ook iets teveel randgebeuren en "makkelijkere" scenes binnen het ruimtetuigje, waardoor het toch vooral wachten is op de momenten dat ze buiten hangen. Als blockbuster best aardig, maar het is een film die het vooral van momenten moet hebben, als geheel viel het een klein beetje tegen.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Things We Lost in the Fire (2007) 1,5

30 maart, 17:53 uur

Pfoe.

Heb nog niet zo heel veel van Bier gezien, maar drama is toch echt haar sterkste kant niet. Ook deze film is weer veel te zwaarmoedig en sentimenteel, waarbij het vooral voelt alsof het je allemaal door de strot geduwd wordt. Een beetje subtiliteit had de film goed gedaan.

Jammer voor Del Toro, want die speelt best goed. De rest van de cast is van een minder niveau, al is er niemand die echt uit de toon valt. Duchovny allicht nog de minste, maar die heeft dan ook een nogal debiel personage om mee aan de slag te gaan. Gelukkig is zijn rol erg beperkt.

Maar de nadrukkelijk aanwezige muziek, het "gevoelige" camerawerk, het plotje dat er maar drama blijft bijgooien ... het is van het goede teveel. Dat idee krijg ik wel vaker bij Bier's dramas. Het ligt er erg dik op, waardoor mijn interesse al snel verdwijnt en er vooral irritatie overblijft. Geen beste film dit.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

One More Time (2015) 2,5

30 maart, 16:07 uur

Erg gezapig drama.

Dat heeft niet zozeer met het acteerwerk te maken, want de cast doet het best naar behoren. Zowel Walken, Heard als Garner weten hun personages goed te vertolken. Het is alleen zo jammer dat hun personages zelf vaak niet te harden zijn.

Het drama zelf weet ook nooit echt te boeien. Het gaat dan ook over een disfunctionele, rijke familie die in het muziekwereldje zitten. Wat problemen uit het verleden die nog steeds doorspelen, vader die een comeback plant omdat het geld zo langzaam opraakt .. dat soort dingen. En veel mensen die steeds weer door elkaar heen praten.

Het is allemaal veel te gezapig en te mak. He drijft een beetje voort zonder enige uitschieter. Anderzijds zijn er ook niet echt slechte momenten en zakt de film ook nergens in, maar echt memorabel is het allemaal niet. Eentje die snel weer vergeten zal zijn.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Book of Monsters (2018) 1,0

29 maart, 22:20 uur

Brak.

Als horror/comedy kan je je best wat permitteren. Het acteerwerk hoeft niet al te best te zijn, de horror moet niet écht verzorgd zijn en coherentie is vaak ook niet het meest belangrijke criterium. Maar in Book of Monsters lijkt het vooral een excuus voor luiheid.

Kickstarter filmpje dat z'n geld blijkbaar in de juiste zaken gestoken heeft ... marketing. Zo lijkt het allemaal redelijk professioneel, maar de horror zelf is van het niveau touwtjes, bedlakens en ketchup. Erg goedkoop, slecht weggemoffeld achter amateuristische editing.

Het is verder ook niet echt grappig, behalve dan enkele rollen die écht te droog zijn (zoals de stripper). Moeilijk in te schatten of het zo bedoeld is, maar het levert in ieder geval wat glimlachjes op. Dat en het boek dat er redelijk tof uitzag, maar meer valt er niet te genieten hier. Vervelende film.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Stratton (2017) 2,0

29 maart, 18:06 uur

Brakke actiefilm.

Niet ik West zo hoog heb zitten, maar van iemand als hem mag je na al die jaren toch wel wat meer verwachten op het gebied van actie. Want voor een erg simpel actievehikel als dit schort het daar toch echt wel aan.

De editing is mak, de continuiteit ontbreekt vaak volledig en de actie choreografie is makkelijk en goedkoop. Het oogt als het werk van een regisseur die voor weinig z'n eerste filmpje in elkaar heeft moeten boksen, niet op een film van een actieveteraan.

Van het acteerwerk hoef je ook echt niet veel te verwachten, gelukkig dat het tempo van de film nog wel meevalt en het verder niet al te lang duurt. Zo krijg je een érg eenvoudig actiefilmpje, maar meer dan vlakke filler is het niet geworden. Zal ook erg snel weer vergeten zijn.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Shirakawa Yofune (2015) 3,5

Alternatieve titel: Asleep, 28 maart, 21:32 uur

Fijn.

Maar ... deze film heeft een probleem dat wel meer Sakura Ando films hebben. Op zich een geweldige actrice die enorm naturel kan spelen, maar daarom kiest ze ook vaak films uit die erg naturel ogen. Niet onlogisch, daarin komt haar acteerwerk ook het best tot z'n recht, alleen heb ik liever wat meer gestileerd werk.

Asleep is zo'n typisch Japans dramatje. Klein qua opzet, weinig sentiment, eerder subtiel en zonder grote gebaren. Sterk acteerwerk en enkele mooie scenes maken het tot een erg fijne ervaring. Maar tegelijkertijd mist ook dat beetje wat het naar een écht hoog niveau zou kunnen tillen. Het blijft allemaal net iets te vlak en netjes.

Ando speelt grandioos, ook de rest van de cast doet het aardig. Visueel is het aardig, soundtrack is rustig en passend. Het is allemaal erg klein en beleefd, maar uiteindelijk misschien net iets té. Wel een mooi drama voor de liefhebbers van het genre, maar een uitschieter is het jammer genoeg niet.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Robotto Kânibaru (1987) 4,0

Alternatieve titel: Robot Carnival, 28 maart, 12:00 uur

Mooi mooi mooi.

Het oogt erg 80s allemaal, maar gelukkig zijn er maar twee filmpjes die er écht als 80s anime uitzien. De rest is creatief en wild genoeg om daar bovenuit te stijgen. En dat doen ze ook, want buiten het tweede en vierde filmpje is alles dik de moeite.

Het begin van Otomo is leuk, de opener van Morimoto al geweldig en Umetsu's Presence blijft buiten categorie. Maar ook Clouds en Nightmare blijven hun waarde bewijzen. Het is door dit soort filmpjes dat ik anthologies zo'n warm hart toedraag.

Visueel blijft het allemaal erg indrukwekkend, ondanks dat het wat ouder oogt. Strakke animatie, lekker creatief en met een hoop talent in de regisseurstoel. Een anthologie zoals een anthologie hoort te zijn, dan zijn de iets mindere films snel vergeven.

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Dumbo (2019) 3,0

27 maart, 22:27 uur

Best oké.

Tim Burton neemt het bekende Disney verhaaltje onder handen. Daarvoor moet hij weer terug naar de Disney stal, maar Burton liet al eerder zien dat hij zich daar best kan handhaven. Al moet ik zeggen dat dit toch wel duidelijk een Burton-light geworden is.

Veel bekende zaken uit de tekenfilm passeren de revue, maar gelukkig zit er ook genoeg nieuws in deze film. Zo zit je niet wéér naar hetzelfde, aloude verhaal te kijken. De updates zijn soms net iets té politiek correct (meisje als wetenschapper, geen wilde dieren in de zoo), maar echt storen deed het niet.

Verder is de Burton-magie spaarzaam aanwezig. Voldoende om het simpele verhaaltje wat extra glans mee te geven, niet genoeg om er echt een geweldige film van te maken. Maar voor een avondje vermaak is het geen slechte film geworden. Best charmant, visueel netjes (al was de CG niet echt super), sfeervol en gezellig. Makkelijk vermaak met andere woorden.

Maar voor z'n volgende mag Burton toch weer iets originelers maken.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Qiu Ai Gan Si Dui (1988) 2,0

Alternatieve titel: How to Pick Girls Up, 26 maart, 23:58 uur

Jing Wong weer.

En dat op automatische piloot. Beetje vreemd dat dit soort films nieuwe releases krijgen en volledig opgepoetst worden. Allicht dat de film lokaal enige waarde heeft, maar verder is dit typisch bandwerk uit de JWong stal. Lijkt me niet iets waar veel mensen echt op zitten te wachten.

Een groepje heren, veelal losers, op zoek naar vrouwelijk gezelschap. Ondanks hun moeilijk, vaak knullig gedrag lijken ze toch indruk te kunnen maken, al is die interesse vaak maar van korte duur. Een filmpje zoals er zo vele zijn met andere woorden, zelfs de halve cast heeft volgens mij al een keer in een soortgelijke film gezeten. Je zou er bijna een deja vu van krijgen tijdens het kijken.

Dankzij het vlotte tempo, een paar lollige momenten en de algemene luchtigheid valt het nog wel uit te zitten, maar veel meer valt er jammer genoeg niet te rapen. Niet dat ik nog hoge verwachtingen heb van de overgebleven Jing Wong films, maar zelfs op automatische piloot weet hij vaak toch betere filler te maken.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Final Wish (2018) 1,5

26 maart, 22:30 uur

Tegenvaller.

Timothy Woodward Jr. is duidelijk een liefhebber van het genre, maar dat maakt hem nog geen geschikte regisseur natuurlijk. Met zowel Shaye als Todd op de credits verzamelt hij in ieder geval genoeg fanboy clout, maar daarmee lijkt het voor Woodward ook wel zo'n beetje genoeg.

De film zelf voelt loom en ongeïnspireerd aan. Niet enkel het plotje is bekend terrein, maar alle horror cues voelen afgeraffeld en getelefoneerd aan. Zo slaagt Woodward er nooit in om echt sfeer op te bouwen en blijft de trage opbouw niet meer dan dat ... traag.

Het magere acteerwerk zit de film ook wel een beetje in de weg, vooral het vriendinnetje is echt niet om aan te zien. Verder een nogal saai verloop, een gebrek aan sfeer en een speelduur die met z'n 95 minuten nog steeds net wat te lang weet te zijn. Woodward had alles voor handen, maar blijkt uiteindelijk het talent te missen.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

De Tweeling (2002) 1,5

Alternatieve titel: Twin Sisters, 24 maart, 21:19 uur

Nederland en WWII.

Het is eigenlijk opvallend hoe veel van dit soort Nederlandse films er zijn, terwijl ik me niet eens een Belgische voor de geest kan halen. Je zou denken dat de twee oorlogen hier nog nét een iets grotere impact gehad hebben.

Maar blijkbaar niet dus. Jammer genoeg zijn dit soort filmpjes niet meteen aan mij besteedt. Groots opgezet, maar daarom weinig spannend en uitdagend. Visueel is het saaie degelijkheid, het acteerwerk is eerder stroef en het verhaaltje is vooral voorspelbaar.

Toch was het vooral de soundtrack die wist te irriteren. Erg luid, alom aanwezig en alles behalve subtiel. Voor zover er al niet genoeg sentiment in het verhaal zat, is de onderstreping daarvan door de muziek gewoon ridicuul. Een wat fijnere afwerking had het verhaaltje nog wel kunnen opwaarderen, maar dat zat er duidelijk niet in.

En dat dan 135 minuten ... maar ach, er zijn er ergere.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Accountant (2016) 3,0

24 maart, 17:47 uur

Best oké.

Een degelijk thrillertje, al is het dan toch vooral de eerste helft van de film die het meest weet te overtuigen. Daarin wordt het puzzeltje opgezet en dankzij enkele originele elementen blijft het relatief lang onduidelijk hoe de vork juist in de steel zit.

De idiot savant hebben we al vaker gezien, maar binnen dit verhaal en deze stijl is het toch een best aardig gegeven. Visueel ziet het er verder ook best strak uit. Niet geniaal, maar wel net iets verzorgder dan doorsnee. En qua acteerwerk loopt het ook wel lekker.

Tweede helft was jammer genoeg iets minder. Eens alles zo'n beetje duidelijk is duurt het nog iets te lang alvorens de film alle puntjes verbindt en enkele actiescenes naar het einde toe laten wat te wensen over. De film had het beter bij pure thriller gehouden, maar blijkbaar had O'Conner meer zin in een genremix.

Niet slecht voor een keertje.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Ce Ma Ru Lin (1984) 2,0

Alternatieve titel: Run Away, 24 maart, 16:28 uur

Niet echt geweldig.

Die Taiwanese martial arts films zijn toch vaak wat anders dan hun HK broertjes. Op zich niet zo erg natuurlijk, een beetje variatie is welgekomen, vooral omdat HK er ook echt wel genoeg geproduceerd heeft. Alleen weet de Taiwanese variant zelden te overtuigen.

Deze Run Away voelt aan als een film die het wat serieuzer wil aanpakken. Het tempo ligt een stuk lager, het wordt wat netter in beeld gebracht en de actie is veel beperkter. Daarnaast is het drama ook een stuk ruwer. Allemaal leuk en aardig, maar echt leuk is het alleen niet.

Het is zo'n film waar de arthouse-achtige elementen de martial arts in de weg zitten, en omgekeerd. Een vis noch vlees filmpje, dat dan ook nog eens bijna 2 uur duurt. Na een tijdje is het gewoon saai, hoe edgy de film ook probeert te zijn. Nogal teleurstellend.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Sun Flower (2017) 3,5

Alternatieve titel: 向阳的日子, 24 maart, 14:41 uur

Jammer.

Deze had echt het potentieel om een veel betere film te zijn. Visueel valt er absoluut een hoop te genieten, maar de rest van de film is jammer genoeg niet op hetzelfde niveau. Het resultaat is een wat vreemde film die de gehele speelduur blijft tegenstribbelen.

Het probleem is verder ook niet zo eenduidig. Het acteerwerk is te stroef en te aangedikt, de soundtrack ligt er veel te dik bovenop en ook het drama had absoluut subtieler gemogen. En terwijl dat allemaal irriteert, knipt de film weer naar een volgende scene, waar iedereen z'n mond houdt en het weer visueel genieten is.

En zo blijf je de gehele film wat heen en weer schommelen tussen verwondering en irritatie. Er zit erg veel potentieel in deze Sun Flower, meer dan genoeg om de regisseur nog een extra kans te geven, maar dan zal hij toch de balans moeten kunnen rechttrekken, want op deze manier zit er niet meteen een meesterwerk in.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Blind Side (2009) 2,0

23 maart, 23:49 uur

Typisch sentiment.

Zo'n filmpje is het ook echt wel. Erg braaf qua vorm, lekker afgeborsteld, je weet vanaf het eerste moment eigenlijk al waar het naartoe gaat. Zonder het echte verhaal te kennen trouwens, want het uiteraard gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Met een actrice als Bullock liggen de verwachtingen ook niet al te hoog. Ze doet het hier op zich nog wel aardig, maar een echte goeie actrice zal het nooit worden vrees ik. De rest van de cast is ook wel aardig, zoals eigenlijk de film in z'n geheel wel.

Wat het mag dan wel sentimenteel en saai zijn, op één of ander banaal niveau werkt het ook wel. Nipt, zonder al te veel overschot en zonder enige indruk te maken, maar ondanks dat het toch dik 2 uur duurt vlot het toch redelijk. Een beperkt compliment, daarom ook geen voldoende, maar ik had het denk ik nog wat erger verwacht.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Scorpion King (2002) 1,5

23 maart, 22:17 uur

Erg pover.

Vooral erg cheesy. De film oogt redelijk goedkoop (en dat voor een blockbuster) en is duidelijk niet geïnteresseerd in een goede solide opbouw, toch wat het mij allemaal nog net wat te serieus. Volgens mij hadden ze hier gewoon een volbloed comedy van moeten maken.

The Rock is echt wel brak in deze film. Zal niet zeggen dat hij ondertussen een wereldacteur geworden is, maar ondertussen weet hij zich toch veel beter te redden in dit soort films. De rest van de cast is trouwens niet veel beter, iedereen loopt erbij alsof ze voor het eerst een script onder hun neus geduwd kregen.

Visueel is het pover, de soundtrack is ook echtn iet om aan te horen, zelfs de vechtscenes stellen helemaal niks voor. Het is dat het tempo nog redelijk oké is en de film niet te lang duurt, maar het is mij een raadsel dat ze hier een handvol sequels van gemaakt hebben. Geen al te beste film dit.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

A Dog's Purpose (2017) 3,0

23 maart, 17:44 uur

Best oké.

Verwachtingen lagen ook niet zo heel erg hoog, maar af en toe een feel-good dierenfilmpje kan er wel in. En het moet gezegd, deze A Dog's Purpose weet z'n doel redelijk vlot te bereiken. Het is bijna alsof Hallström beter wordt met de jaren.

Het hoofdverhaal is een beetje beperkt, daarom ook dat er voor een reïncarnerende hond gekozen is. Lost ook meteen het probleem op dat de diertjes nu eenmaal niet zo oud worden, iets wat wel nodig was voor het verhaal. Het is een wat rare setup (die verder ook niet verklaard wordt), maar het werkt wel.

Film ziet er verder wel charmant en schattig uit, er zit een beetje drama in maar dat wordt gelukkig nooit té sentimenteel (althans, het drama zelf wel maar de film gaat er redelijk luchtig mee om) en de speelduur is ook niet overdreven. Verder wel redelijk voorspelbaar allemaal, maar voor een feel-good film is dat het minste natuurlijk.

Best aardig voor een keertje. Geen grootse film, maar aardige filler.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Us (2019) 3,0

22 maart, 22:41 uur

Wel oké.

Net als Peele's vorige eigenlijk. Een filmpje waar een hoop leuke dingen inzitten, die best interessant is om een keer gezien te hebben, maar over de gehele lijn toch niet zo heel erg weet te overtuigen. En dan vooral omdat het in de kern eigenlijk redelijk hard faalt.

Ik begrijp niet zo goed waarom Peele zo graag horrorfilmpjes wil maken. Hij is duidelijk een aardig schrijver, heeft talent als het gaat om originele verhaaltjes, mysteries en humor, maar als horror regisseur stelt hij werkelijk niks voor. Als het gaat om het opbouwen van spanning, dan zijn z'n film gewoon niet goed genoeg.

Hetzelfde verhaal in deze Us. Het begin is best aardig, maar wanneer duidelijk is waar het naartoe gaat (en het mysterie dus langzaam verdwijnt) wordt het allemaal een stuk minder interessant. Duurt ook nog een heel eind tot het einde, dus daar had ook zeker wat in geknipt mogen worden. En ondanks dat er wat geslaagde grapjes voorbij komen, zitten die toch vaak in de weg van de sfeer.

Zo wordt het lastig ten volle van Peele's films te genieten. Zeker de moeite om een keertje te proberen, maar het resultaat is wat halfbakken. Volgende keer het horrorgebeuren toch maar een keer links laten liggen.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Saitai (2010) 3,5

Alternatieve titel: Birthright, 22 maart, 17:21 uur

Erg aparte film.

Hashimoto heeft een paar mooie films op z'n naam staan, maar dan wel als producer. Als regisseur heeft hij minder klaargespeeld, dat is ook niet zo verwonderlijk als je naar deze Birthright kijkt. Niet meteen de meest toegankelijke cinema, maar daarom niet slechter.

Je kan best een beetje inlezen of alvast even een trailertje kijken, want ondanks dat deze film zich perfect laat omschrijven als revenge flick, vertoont hij weinig van de typische kenmerken die daarmee gepaard gaan. Geen typisch genrefilmpje dus, genreliefhebbers weze gewaarschuwd.

De film is hier en daar redelijk ruw in de afwerking, maar het potentieel is duidelijk zichtbaar. Weinig dialoog, veel gepuzzel en een erg duister sfeertje. Voer voor de liefhebber van de iets apartere en moeilijker doorgrondbare films, maar voor hen zeker een aanrader.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Les Émotifs Anonymes (2010) 3,5

Alternatieve titel: Romantics Anonymous, 21 maart, 22:24 uur

Leuke film.

Een originaliteitsprijs zal deze film inderdaad niet winnen, vanaf het prille begin is wel duidelijk waar het allemaal gaat eindigen. Maar dat maakt niet zo heel veel uit, daarvoor zet je uiteindelijk ook een romantische (comedy) op. Een ander einde zou ook gewoon redelijk belachelijk zijn.

De vraag is of de romance werkt, en dat doet het gewoon. De film oogt charmant, maar het zijn toch vooral Poelvoorde en Carré die het perfect weten in te vullen. Leuke personages die, ondanks dat ze wat vervelend zijn, toch genoeg chemie hebben en sympathie weten op te roepen.

Het is geen grootse film, mede door de kleinschaligheid van de romantiek én door de korte speelduur, maar net dat maakt het net nog wat charmanter. Gewoon een lief, klein filmpje, dat volop weet te charmeren en de tijd zelfs niet krijgt om te vervelen. Aanradertje voor wie een lief, makkelijk en aangenaam tussendoortje zoekt.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Constant Gardener (2005) 1,5

21 maart, 20:06 uur

Tegenvaller.

Meirelles wist een geweldige film te maken in Brazilië, jammer genoeg voelt hij zich in Afrika duidelijk veel minder in z'n sas. Waar Cidade nog sprankelde, voelt deze film vooral erg geforceerd en hoekig aan. Een typisch Hollywood product, maar dan niet in Amerika gemaakt.

Duidelijk een film "met een boodschap", maar die komt niet echt over. Daarvoor is het veel te sentimenteel, te dik aangezet en te in your face. Wat subtiliteit, zowel qua beeldvoering, soundtrack als acteerwerk, had de film goed gedaan, maar dat zat er blijkbaar niet in.

Het is zo'n typische film die het algemeen wel goed doet, maar na een half uurtje had ik het wel weer gezien. Redelijk saai, by the numbers en zonder al te veel overtuiging. Wat mij betreft had dit veel beter gewerkt als een documentaire, al hebben die het ook niet eenvoudig om objectief te blijven.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Mirai no Mirai (2018) 4,0

Alternatieve titel: Mirai, 21 maart, 11:56 uur

Fijn.

Leuk om te zien dat Hosoda terug in een opwaartse stroom zit. Zijn vorige vond ik een serieuze tegenvaller, geen slechte film maar Hosoda onwaardig. Daar bleek ook dat pure fantasy toch niet zo z'n ding was. Wél als aanvullend genre op drama.

En daar blinkt deze film dan ook in uit. Drama en fantasy vullen elkaar perfect aan en versterken elkaar ook, ondanks dat de film nooit een zuivere mix van beide genres brengt, maar ze redelijk bruusk afwisselt. Het verhaaltje, over een tweede kindje dat geboren wordt in een jong gezin, is daarvoor ook een ideaal uitgangspunt.

Animatie is wel wat beter geworden, de soundtrack is passend maar een beetje braaf en voice acting zoals steeds bij dit soort films op niveau. Stukje van de Engelse dub geluisterd (op trailer) en die is zo klef en meling dat ik na 20 seconden al weer spijt had het geprobeerd te hebben.

Fijne film, Hosoda fans hebben hier een makkelijke aanrader aan, mensen die hem niet kennen krijgen een leuke introductie in de typerende stijl van Hosoda voorgeschoteld.

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

The Green Fog (2017) 0,5

20 maart, 22:09 uur

Njah.

Knip & plak werk is tegenwoordig wel populair, al moet je dan voornamelijk op YouTube en soortgelijke platformen gaan zoeken. Serieuze regisseurs zoals Herzog waagden zich er ook wel al eens aan, Wild Blue Yonder herinner ik me als een redelijk leuk experimentje.

Maar Maddin en The Johnsons gaan nog een stapje verder. Uit allerlei beeldmateriaal proberen ze weer een ietwat coherent filmpje te bouwen, althans, dat leek mij initieel toch de bedoeling. Ik ben achteraf niet helemaal zeker, maar dat komt dan vooral omdat de uitwerking zo extreem brak was.

Enerzijds wordt er gestreefd om continuïteit tussen scenes uit verschillende films en series te vinden, anderzijds worden scenes compleet kapotgeknipt, vaak met de meest grotesque jump cuts die je je maar kan voorstellen. Die twee extremen blijven de hele film als constante, maar ik vond dat ze elkaar vooral tegenwerkten. De schelle en zeikerige soundtrack was daarbij absoluut geen hulp, hebben ze zich ook maar makkelijk vanaf gemaakt door die niét aan elkaar te knippen en plakken.

60 minuten van dit is een ware martelgang. De uitvoering is gewoon goedkoop, de film is vooral vervelend.

0.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Girl on the Train (2016) 2,5

20 maart, 21:02 uur

Matig.

Het begint nochthans best aardig. Er worden heel wat puzzelstukjes neergelegd waarvan niet meteen duidelijk is wat het totaalplaatje zal zijn. Daarbij is de trage opbouw zeker een meerwaarde, al merk je aan de monologen wel al snel dat je met een boekverfilming te maken hebt.

Maar Taylor weet het mysterie niet echt heel lang aan te houden. Na een half uurtje is het wel duidelijk waar deze film heen wil, daarna is het ook al te makkelijk te raden welke twist je mag verwachten. En dan is het eigenlijk gewoon een halve film lang "connect the dots" kijken.

Jammer dat na een beloftevol begin deze film verzandt in een al te matige en eenvoudige thriller. Qua acteerwerk en presentatie blijft het wel aardig overeind, maar verder valt er niet zoveel positiefs over te vertellen. Blijkt toch moeilijk, mysterie en spanning vasthouden, zo'n hele film lang.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Coco avant Chanel (2009) 3,0

Alternatieve titel: Coco before Chanel, 19 maart, 22:38 uur

Aardige biopic.

Leuk dat de film de geijkte biopic paden links laat liggen, maar dat kon je vooraf al wel uit de titel afleiden. Het gaat vooral over de beginjaren van de persoon achter Coco Chanel, wie zit te wachten op haar gloriejaren kan maar beter een andere film opzetten.

Tautou doet het best goed, maar wordt toch van het scherm gespeeld door Poelvoorde. Dat valt vooral op wanneer de laatste langzaam uit het verhaal verdwijnt en de film toch een beetje begint in te zakken. De presence en vlotheid van Poelvoorde maakt het eerste deel gewoon erg geinig, het geeft Tautou ook veel meer om tegenaan te leunen.

Verder een redelijk klassieke aankleding, maar dat is niet zo verwonderlijk. Camera werk is niet zo speciaal, de soundtrack soms iets te nadrukkelijk aanwezig, maar echt storend werd het niet. Niet verkeerd, zeker niet voor een film over iemand die ik verder niet echt kende (behalve dan van naam).

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Sea of Love (1989) 1,5

17 maart, 13:50 uur

Pure matigheid.

En zelf daarin is de film erg matig. Zo'n typisch politie thrillertje met een zielloos twistje op het einde. Dat zie je dan eigenlijk al van best ver aankomen en dus is het vooral wachten tot het eindelijk zover is. Veel filmische pretenties zijn er verder toch niet.

De film leunt dan ook vooral op Pacino, in de hoop dat hij het allemaal beter maakt, maar die speelt gewoon weer z'n aloude rolletje, veelal op automatische piloot. De acteurs rondom hem doen hetzelfde, waardoor de film verder wegzakt.

Het oogt allemaal erg grijs, het plotje is saai en de muziek vreselijk. Doorheen de jaren '90 zouden er een hoop van dit soort thrillertjes gemaakt worden, de meesten bestemd voor de verhuur. Deze film past eigenlijk perfect in dat plaatje, al is hij dan net wat te vroeg geboren. Zelfs als filler stelt het niet veel voor.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Lifeboat (1944) 1,0

Alternatieve titel: Ballast der Wanhoop, 17 maart, 12:50 uur

Ideale Hitchcock.

Zet wat mensen op een bootje en de rest schrijft zichzelf wel. Vooral omdat wat er geschreven werd ook niet zo heel origineel was. Timbo haalde 12 Angry Men al even aan, aan die film moest ik na een tijdje ook denken, maar dat zijn geen al te fijne herinneringen.

Het probleem met een film als deze is dat het acteerwerk goed moet zijn én de film dubbelzinnig genoeg om de spanning hoog te houden. In beide gevallen faalt Hitchcock. Het acteerwerk is stroef en lui, het script is vooral erg voorspelbaar, waardoor de film erg saai wordt.

Hitchcock vertelt graag, deze setting is dan ook perfect aangezien al de rest gestript kan worden en er puur om de vertelling gefocused kan worden. Maar het weet echt niet te boeien en ondanks dan de speelduur beperkt is, weet hij de film nog geen derde boeiend te houden. Daarna is het gewoon wachten op het einde, terwijl alle clichés één voor één voorbij komen.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Yue Hei Feng Gao (1995) 3,0

Alternatieve titel: The Case of the Cold Fish, 17 maart, 09:10 uur

Best oké.

Het is zeker geen grootse film, maar toch best een aangename comedy. En ik moet toegeven, da's meer dan ik verwacht had op basis van het jaartal én de hoofdrol van Michael Wong. Niet meteen de beste acteur, al helemaal niet wanneer hij een film moet dragen.

Echt geweldig origineel is het verder natuurlijk niet. Een stadsflik die op vakantie is op een klein eilandje, een moord en het lokale politiekorps dat niet meteen geschikt blijkt om zo'n zaak aan te pakken. Of misschien toch wel, zeker wanneer er met de lokale bevolking gesproken moet worden.

Maar het sfeertje is best gezellig, er zitten een aantal geslaagde komische scenes in en ondanks het beperkte acteerwerk van Wong, doet hij het toch naar behoren. Deze rol kan hij dan ook wel aan. Verwacht geen uitmuntende film, maar vlot genrewerk en een degelijk tussendoortje, en dan valt deze best te smaken.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Battling Butler (1926) 1,5

16 maart, 09:43 uur

Stunt-arme Keaton.

Bij elke Keaton is het zo'n beetje hetzelfde liedje. Wanneer Keaton zichzelf tot stuntacteur bombardeert is het zeer vermakelijk. wanneer hij het enkel bij comedy houdt oogt het verouderd. Niet dat Keaton een slecht acteur is, van de bekende slapstick namen vind ik hem het leukst, maar de humor is mij gewoon wat te voorspelbaar.

Battling Butler is jammer genoeg een filmpje waar het toch vooral om het verhaal en de humor draait. Daar komt nog eens bij dat het boksgedoe wel vaker gedaan is binnen de slapstick. Even geen zin om tijdlijnen te gaan uitpluizen, maar Keaton heeft gewoon pech dat ik het wel al een keer gezien had.

Hier en daar is er nog wel een vermakelijke scene, maar de hoogtepunten van z'n andere films worden nooit bereikt. Gelukkig duurt het niet al te lang, da's dan wel weer een groot voordeel van al deze Keaton's. Veel tijd om je echt te vervelen is er niet, jammer genoeg ook niet zoveel om je aan op te warmen.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Holmes & Watson (2018) 3,0

Alternatieve titel: Holmes and Watson, 15 maart, 22:18 uur



Niet verrassend dat deze film een hoop Razzies gewonnen heeft. Dit soort flauwe humor is al een tijdje uit de mode in Amerika. Niet zo erg, moest er dan ook wat in de plaats gekomen zijn, maar qua pure comedies is er tegenwoordig amper keuze. Daarom niet verkeerd dat Cohen met een filmpje als dit komt.

Grappig om Reilly en Coogan weer op het scherm te zien, da's al de tweede keer deze week. Al is het dan met Coogan in een veel kleiner rolletje en in een film die een stuk minder subtiel is. En da's dan eigenlijk redelijk braaf uitgedrukt, want Reilly en Ferrell spelen hier de meest luidruchtige en overdreven versie van zichzelf.

Zeker niet alles is geslaagd, maar er zitten toch ook best wat leuke grappen tussen. Vooral de momenten dat Ferrell en Reilly een beetje freewheelen. Het is duidelijk dat de twee al eerder samen gespeeld hebben en dat ze als duo daarom ook goed weten werken. De rest van de cast is ook lollig, maar staan duidelijk meer op de achtergrond.

Het is flauw, het is lomp, het valt absoluut niet serieus te nemen, maar daarom is het ook gewoon verfrissend in het huidige comedy aanbod.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Rumor Has It... (2005) 1,5

15 maart, 18:47 uur

Meh.

Niet dat ik de grootste Rob Reiner fan ben, verre van zelfs, maar dit kan hij normaal toch beter. Het resultaat is er echter niet naar en de film voelt alsof de regisseur eigenlijk geen zin had om dit soort film te maken. Alles draait dan ook op automatische piloot.

De personages zijn muf en stoffig, de acteurs lijken er ook geen zin in te hebben en de dialogen zijn erg hoekig en voorspelbaar. Dan maar wat romantische natuurplaatjes en wat aangeklede festiviteiten moet Reiner gedacht hebben, maar ook dat weet eigenlijk amper te charmeren.

Een film zonder een gezicht. Het bolt 90 minuutjes voort, het volgt het geijkte pad en tijdens de aftiteling is het al ver graven om nog wat van het begin te herinneren. Het is geen extreem vervelende film, maar eentje waar maar weinig filmplezier van afspat. Een erg matig tussendoortje met andere woorden.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Eagle vs Shark (2007) 4,0

14 maart, 11:58 uur

Fijne herziening.

Het valt vooral op dat deze film de dramady formule perfect beheerst. Vele van die film weten nooit de goeie balans te vinden tussen comedy en drama, waardoor beide genres zelden goed uit de verf komen. Waititi slaagt daar wel wonderwel in.

Met een stel geweldige acteurs (zowel Clement als Horsley), voldoende snedige humor, een paar hilarische scenes, maar ook veel hart en ziel. De leuke stop motion scenes helpen, maar het zijn vooral de personages die een perfect mix van onnozelheid en diepgang weten te vinden.

Sterke eerste film van Waititi, de start van een erg leuke carriere. Herziening van Eagle vs Shark was net zo leuk als de eerste keer, de film is amper verouderd (en de stukken die verouderd zijn - zoals die computer gag - zijn zo mogelijk nog leuker geworden).

4.0* en een uitgebreide review

» details   » naar bericht  » reageer  

Stan & Ollie (2018) 3,5

13 maart, 22:12 uur

Mjah.

Met Oliver & Hardy zelf heb ik helemaal niks. Zoals velen wel bekend met hun werk, kwam vroeger regelmatig op TV, maar ook toen al wist dat type slapstick mij helemaal niet aan te spreken. Het is gewoon absoluut mijn humor niet. Maar dat wil niet zeggen dat een film over deze twee niet goed zou kunnen zijn.

Apart dat Baird hier achter zit. Filth vond ik een erg fijne film, maar da's toch wat anders dan deze film. Stan & Ollie is uiteraard wat netter en braver, maar ook hier laat Baird zien wat in zijn mars te hebben. Getuige de mooie, complexe long take waar de film mee start. Doet wat denken aan de long takes die PT Anderson vroeger uit z'n mouw schudde, daar kunnen onze Chinese arthouse vrienden nog wat van leren.

Hulde ook voor Coogan en Reilly. Zij spelen hun rol echt met verve, Coogan allicht nog nét iets beter dan Reilly, maar beiden zijn ze gewoon uitmuntend. En niet alleen omdat ze hun voorbeelden aardig dicht benaderen, maar ook omdat ze nogal wat drama in hun spel weten leggen zonder daar veel woorden voor nodig te hebben.

Want da's dan het derde goed punt van deze film. Het verhaaltje over het leven van Stan & Ollie staat eigenlijk redelijk op de achtergrond, het gaat dan ook maar over één bepaalde periode in hun carriere. Maar de aparte band die de twee deelden, die wordt wel perfect vormgegeven. De mix van kameraadschap, collegialiteit, wrevel én het ongrijpbare van een duo dat samen de wereld veroverd heeft met een komische act is gewoon voelbaar.

Verder ook leuke bijrollen voor de twee vrouwen trouwens. Als film misschien net wat te braaf en netjes om een nog hogere score aan te geven, maar is was blij verrast met deze film. Weinig van verwacht, maar Baird & cast hebben er iets moois van gemaakt. Perfect voorbeeld ook dat biopics ook anders kunnen.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Seven Chances (1925) 2,5

13 maart, 08:35 uur

Keaton.

Sluit me aan bij de algemene teneur hier. Een erg pover en gezapig eerste half uur, dat nog redelijk gered wordt door een spectaculair tweede deel. Het is aardig dat Keaton wat anders probeert, maar daarmee bewijst hij eigenlijk vooral dat hij niet zo breed getalenteerd is dan hij zelf hoopte.

Deel 1 van deze film is eigenlijk een redelijk flauwe romantische comedy. Weinig expliciete grappen, of misschien zijn ze zo voorspelbaar en al zo vaak herhaald dat het amper nog registreren als expliciete humor. Qua acteerwerk, diepgang of filmisch plezier stelt het ook allemaal bitterweinig voor. Het is vooral erg functioneel een verhaaltje vertellen.

Het contrast met het tweede deel is dan ook erg groot. Wanneer Keaton z'n humor combineert met actie en stunts is het meteen een heel stuk beter. Niet in het minst omdat de stunts nog steeds best stoer ogen. Ook grappig trouwens is dat de vrouwenmeute niet altijd even enthusiast bleek voor de stunt(jes) die zij moesten uitvoeren. Zo is de meute opvallend veel kleiner wanneer er plots gezwommen moest worden

Een fijne afsluiter, die het gemiddelde nog aardig omhoog trekt, maar het povere eerste deel niet meteen kan doen vergeten. Ik vind Keaton best leuk, maar enkel wanneer hij doet waar hij écht goed in is. Verder is het jammer genoeg te verouderd om nog vol in te verdrinken.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

The Lego Batman Movie (2017) 1,5

Alternatieve titel: De Lego Batman Film, 12 maart, 22:20 uur

Niet best.

Het is erg makkelijk om cynisch te doen over een film als deze. Een bekend speelgoedmerk en een grote comic franchise die de handen in elkaar slaan om samen nóg meer geld uit de fans te slaan. Daarbij komt het originele idee voort vanuit een soort van fanliefde, maar is het ondertussen hopeloos vercommercialiseerd. Anderzijds is het een redelijk originele combinatie en werkt het ook wel redelijk.

Jammer genoeg zijn de film zelfs van een redelijk laag niveau. De grappendichtheid en het tempo liggen inderdaad erg hoog, maar dat blijkt uiteindelijk alleen maar zo te zijn om het gebrek aan kwaliteit te verbloemen. Bij films met een hoge grappendichtheid kan je niet verwachten dat elke grap vol raak is, maar net die mindere grappen verdwijnen een beetje doordat je snel weer bij een leuke grap uitkomt ... behalve dan wanneer er eigenlijk helemaal geen leuke grappen zijn.

De humor is zo makkelijk, zo voorspelbaar dat het echt amper leuk is. Flauwe referenties, beetje makkelijk lachen met clichés en grapjes die al 100 keer eerder gemaakt zijn. Nochthans begon het wel goed, de intro was zowaar echt grappig ... maar vanaf er snelheid inkwam, verloor de humor aan scherpte en bleef er niet zo heel veel over.

Visueel was het af en toe nog wel leuk. Editing en camerawerk blijven pover, maar de CG/Lego look is bij momenten wel tof, waardoor er in ieder geval nog een reden is om een beetje de aandacht erbij te houden. Maar verder een film die je makkelijk kan skippen, want ondanks alle drukte en al het tempo, is het een saaie film.

1.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

King Arthur: Legend of the Sword (2017) 2,5

10 maart, 23:06 uur

Matige bedoening.

Geen idee waar dit soort filmpjes eigenlijk vandaan komen, een paar jaar geleden had je ook al Kiriya die de riddenverhalen wat mee schwung probeerde mee te geven. Nu is Ritchie aan de beurt, maar ook hij weet niet echt in z'n opdracht te slagen.

De film is een beetje een rommeltje. Bekend verhaal natuurlijk, maar de mythologie die erbij gesleurd wordt voelt een beetje random aan. Alsof er al een hele serie aan deze film vooraf is gegaan. Niet dat het echt lastig is om te volgen, daarvoor is het dan wel weer te bekend terrein (tovenaars enzo).

Maar daar wringt het schoentje uiteindelijk niet, wel bij Ritchie zelf, die de film probeert op te fleuren met enkele van z'n typsiche stijlkenmerken, maar daar jammer genoeg niet echt in lijkt te slagen. Editing en camerawerk zijn eerder teleurstellend dan stoer, de CG is ook maar wat bij elkaar gelapte beeldjes. Vraag me af of Ritchie het nog wel in zich heeft, al vrees ik dat een film als Aladdin daar sowieso geen uitsluitsel over gaat brengen.

Het is makkelijk verteerbare nonsens, dit. Maar ondanks dat de film best geinig is, had het fun-gehalte nog heel wat hoger moeten liggen om aan een echt goeie film te komen. Niet zo verwonderlijk dat deze uiteindelijk geflopt is, het is net wat beter dan de gemiddelde ridder onzin, maar meer ook niet.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Velvet Buzzsaw (2019) 3,0

10 maart, 15:16 uur

Niet verkeerd.

Maar ook zeker niet het volle potentieel benut hier. Velvet Buzzsaw klinkt op papier leuker dan het in realiteit is, en dat heeft er dan vooral mee te maken dat Gilroy de verschillende genres nooit echt tot één solide geheel weet te kneden.

Dat en het feit dat de kritiek op de kunstwereld echt zo makkelijk en goedkoop is dat zowat het hele eerste uur in het water valt. Het mag dan allemaal wel lollig en quirky bedoeld zijn, je hebt het ondertussen al zo vaak gezien en meer dan wat geinige karikatuurtjes toevoegen doet Gilroy niet.

Het horror-verhaaltje dat er dan in het tweede deel bij gegooid wordt weet zich maar moeilijk te mixen met de rest van de film, maar het fleurt de boel wel een beetje op en zorgt voor wat originaliteit. Zorgt er ook voor dat de richting van de film was moeilijker te voorspellen valt.

Niet verkeerd voor een keer, laat zich ook redelijk lastig vergelijken met andere films, maar deze film had makkelijk een stuk beter kunnen zijn.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Paddleton (2019) 2,0

9 maart, 23:58 uur

Ach ja.

Ray Romano die samen met de Duplassjes een film maakt, dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: Romano wil z'n dramady momentje. Op zo gebeurde het ook. Een film die elke komiek de laatste 10 jaar al wel een keer gemaakt heeft, de ene net wat beter dan de andere maar als genre in z'n geheel vooral erg voorspelbaar.

Deze film illustreert vooral dat Romano toch niet zo'n geweldig acteur is, zeker niet in dramatische rollen. Mark Duplass vind ik sowieso al niet te best, verder is er weinig chemie tussen de twee en verlopen zowel de komische als de dramatische momenten perfect volgens het te verwachten patroon.

Het is geen vreselijke film, maar wel best banaal en makkelijk. Het thema wordt erg pover uitgewerkt, drama en humor zijn flauw en tijdens de credits begint de film alweer te vervagen. Past perfect in een lang rijtje dramadies, maar is daarin zelfs niet eens zo'n opmerkelijke film.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Revolutionary Road (2008) 2,0

8 maart, 18:40 uur

Drama met een hoofdletter.

Wie graag enige subtiliteit verwacht in z'n dramas kan deze film maar beter links laten liggen. Zowel Mendes als het duo DiCaprio/Winslet doen er alles aan om er zoveel mogelijk feels in te steken. Jammer genoeg voelt het verhaal zelf geoverdramatiseerd aan en weet het acteerwerk van de hoofdpersonages niet echt te overtuigen.

Wel geweldig is Michael Shannon, zowel z'n personage als hoe hij hem neerzet. 't Is jammer dat hij maar in twee scenes voorkomt, het zijn meteen ook de beste momenten van de film. Hij verdient eigenlijk een spin-off film, al lijkt me dat dan eerder een zwarte comedy te worden.

Verder verdrinkt deze film in de degelijkheidheid.'t Is allemaal wel aardig in elkaar gezet, visueel af en toe een extratje, pianotjes op de achtergrond, drama links en rechts, maar net als waar men zich tegen wil afzetten in deze film, is het gewoon zo enorm burgerlijk.

Moest het drama zelf dan nog indruk gemaakt hebben had het nog een doel gehad, maar zelfs het einde weet maar weinig emotie op te wekken. Raar hoe je zo'n moment eigenlijk zo weinig gewicht kan meegeven. Middelmaat dus, type film dat vooral voor de Oscars gemaakt lijkt.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Captain Marvel (2019) 1,0

7 maart, 22:39 uur

Zeer pover.

Ondanks dat de opzet van de film relatief groots is, is het maar een voetnootje in het hele Marvel universum. Het is duidelijk dat Captain Marvel snel nog bij de Avengers gemoffeld moest worden, in navolging van het succes van Wonder Woman. Dat blijft ook wel uit de end credits scene, waar men niet eens veel moeite doet om er een coherente invulling aan te geven.

Het is vooral teleurstellend dat na Thor: Ragnarok Marvel terugvalt op meer anonieme regisseurs. Niet zo héél verrassend misschien, Boden & Fleck kende ik vooraf van één of ander indie dramatietje, niet meteen het type film waarbij je het idee krijgt dat de regisseurs wel eens geweldig zouden zijn voor een mega blockbuster. Dat merk je dan ook, veel regie is er niet, het is gewoon de aloude Marvel formule die uitgesmeerd wordt over een nieuw verhaaltje en een nieuw character.

De feministische insteek die de film overschaduwd is daarmee ook sterk overdreven. Hier en daar zitten wat hoekige en geforceerde pogingen in om het vrouwelijke karakter van de film wat te accentueren, maar daar blijft het ook bij. Verder een zeer gewone Marvel film, had even goed door en met een man (in de hoofdrol) kunnen zijn.

Marvel is blijkbaar ook al aan het meeliften op de 90s hype. Misschien het enige verrassende aan deze film, want voor een blockbuster is dat toch best snel. Meestal hebben dat soort retro-hypes wat langer nodig om door te breken tot de grote mainstream. Blij werd ik er in ieder geval niet van, makkelijke 90s popnummertjes en wat simpele referenties (Street Fighter enzo), ik ben het nu alweer beu.

En verder .. tja. Larsen is redelijk identiteitsloos, de grapjes zijn echt niet best en de oorlog tussen de groene wezentjes en de bijna-mens-aliens weet niet te boeien. Ook de twist zag je al van ver aankomen. Jackson die Jackson is, da's nog het enige wat deze film een beetje flair geeft, de rest kan je na 15 jaar Marvel dominatie gewoon dromen. Daar hoef je eigenlijk geen kaartje voor te kopen.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Murder Party (2007) 3,0

6 maart, 22:21 uur

Wel lollig.

Maar het werkt duidelijk beter als een zwarte comedy dan als een echte horrorfilm. In die zin is de wel érg goedkope aankleding iets makkelijker te negeren, comedy is één van die weinige genres die het bij mij wel goed doen zonder dat de rest van de film op een degelijk niveau hoeft te zijn.

Ondanks dat het allemaal for the lulz is, begon ik me naar het einde toe toch wel wat te storen aan de al te makkelijke en soms kinderachtige kritiek op het kunstwereldje. Niet dat ik er soms niet op een zelfde manier over denk, maar Saulnier blijft er zo hard en vaak op hameren dat het wat flauw begon te worden. Een iets té makkelijk karikatuur.

Maar verder werkt de humor best, zijn de personages ook best grappig en is de film vooral niet al te lang, waardoor het nergens echt saai of traag wordt. Verder valt er alleen bitter weinig te genieten. Als regisseur schiet Saulnier hier best tekort, met brak acteerwerk, lelijke aankleding en mager camerawerk. Het bederft de pret niet echt, maar zorgt er wel voor dat het cijfer net boven het gemiddelde blijft steken.

Leuk voor een keertje, valt best wel wat te lachen, maar is uiteindelijk net wat te goedkoop om hoger te scoren.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Minoes (2001) 2,5

Alternatieve titel: Miss Minoes, 5 maart, 22:13 uur

Oké.

Doet wat denken aan Roald Dahl verfilmingen, soms ook een beetje aan het werk van Jeunet (de scenes op de daken - vooral dan aan La Cité des Enfants Perdus). Maar daar ligt ook meteen de grootste beperking van deze film, want hoewel die link snel gelegd wordt, oogt het vaak allemaal wat goedkoop.

Sets zijn wat magertjes, het camerawerk is redelijk brak en ook aan het acteerwerk schort wel wat. Maassen is echt niet geschikt voor dit soort rollen, maar ook de rest van de cast heeft duidelijk moeite met de wat dik aangezette personages. Al zijn het uiteindelijk voor die katten met mensenstemmen die écht vervelend zijn.

Beetje jammer, want de opzet is best charmant en de film zelf is ook wel te doen. Kort, lief en klein, maar uiteindelijk best gezellig. Einde is misschien melig, maar het past wel en voelt goed aan, wat betekent dat de film toch ook wel iets goeds doet. Jammer dat de aankleding toch écht wat te pover is.

2.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Suspiria (2018) 1,0

3 maart, 21:14 uur

Ugh.

Wat een trieste bedoening is dit geworden. Het origineel van Argento is één van die weinige klassiekers die mij nog wel wisten aan te spreken, maar alles wat die film dan zo leuk maakte is er hier uitgesloopt. Mag natuurlijk, maar dan moet Guadagnino het ook kundig weten te vervangen en daar gaat de film compleet de mist in.

Sowieso is de speelduur bespottelijk. Wat extra randzaken voegen helemaal niks toe, de introductie kan je bijna volledig schrappen en ook die epiloog is zinloos. Dit had gewoon een film van 90 minuutjes moeten zijn, al had dat uiteindelijk niet eens zo heel veel uitgemaakt, behalve dan dat ik er 45 minuten eerder vanaf was geweest.

Visueel is het een draak van een film. Leuk hoor, die giallo knikjes (gaap), met natuurlijk weer wat brakke zooms, stotterend camerawerk en editing alsof een blinde dartsen staat te spelen. Nee, die Guadagnino heeft echt wel z'n huiswerk gemaakt.

Ondanks dat er verder wel wat gore is, weet ook dat compleet niet te overtuigen. Vele scenes waren eerder lachwekkend dan eng, vooral dan op het einde met dat uitgezakte omaatje. Zoiets durf je toch ook gewoon niet meer in een film te steken ... rest van die scene was verder ook niet al te boeiend, aangezien het camerawerk en de editing de sfeer toch al verpest hadden.

Net als de soundtrack van Yorke trouwens, nog zoiets wat compleet schuurt met de rest van de film en de sfeer alleen maar ondraaglijker (en nee, niet op die goeie manier) maakt. Het is een compleet falen van begin tot eind, laat die vent aub geen horrorfilms meer maken. Zal het best goed doen als brave arthouse regisseur, zo oogt het in ieder geval, maar van genrewerk duidelijk geen kaas gegeten.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Kong Zhong Xiao Jie (1959) 1,0

Alternatieve titel: Air Hostess, 3 maart, 10:14 uur

Pffffrt.

Die Hong Kong klassiekertjes zijn vooral erg fluffy en naieve films. Wat niet zo erg hoeft te zijn, een beetje luchtigheid kan geen kwaad, maar daar bovenop zijn ze ook nog eens extreem traag en doelloos. Da's geen al te beste combinatie.

Het drama heeft ook geen enkel gewicht, de hele stewardessenopleiding is schier vervelend en de musical stukjes zijn bloedirritant. Het zijn allemaal maar verplichte nummertjes die los van elkaar blijven staan en nooit in staat zijn echt een geheel te vormen.

Visueel valt er ook bitterweinig te genieten, het is dan ook niet zo verwonderlijk dat die Grace Chang hype redelijk snel weer gaan liggen is. Air Hostess is een redelijk vervelende film, vooral omdat het zo leeg en zielloos aanvoelt. Allicht dat men er vroeger wat mee kon, maar dit soort filmpjes zijn ondertussen compleet verouderd en amper nog door te komen.

1.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Regression (2015) 3,0

Alternatieve titel: Regresión, 2 maart, 22:14 uur

Fijn.

Amenábar die zich waagt aan een Fincher film, het is weer eens wat anders. Hij brengt het er op zich niet slecht vanaf, al is het dan ook weer niet geheel geslaagd. Maar persoonlijk vind ik het zelfs nog wat beter dan wat Fincher er doorgaans mee doet, de sfeer die Amenábar op het scherm tovert is toch net wat zwaarder.

Een politiefilm met kleine vleugjes horror en een stevige brok aan thriller elementen. Van begin tot einde erg duister, met veel grijs en blauwtinten. Doorgeleefde personages, weinig opbeurende gebeurtenissen en een web van intriges waarin Hawke compleet in lijkt te verdrinken. Verder ook een leuke rol van Thewlis, maar die is eigenlijk altijd wel goed.

Het is allemaal best in orde, tegelijkertijd heb je het allemaal wel al een keertje eerder gezien. Amenábar slaagt er net niet in om er iets uitzonderlijks van te maken, maar het is wel een kwalitatief filmpje dat nergens echt inzakt en de gehele lengte blijft intrigeren. Leuk einde ook, past wel bij deze film.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Last Sunrise (2019) 4,0

Alternatieve titel: 最后的日出, 2 maart, 22:12 uur

Fijn.

Ondanks de enorme groei van de Chinese filmindustrie, bleven ze om de één of andere reden ver verwijderd van alles wat met scifi te maken heeft. Daar lijkt nu eindelijk wat verandering in te komen. Naast The Wandering Earth, is Last Sunrise de tweede film dit jaar die een stempel op het genre wil drukken.

Wel met een véél beperkter budget, waardoor het meer lo-fi indie scifi geworden is, maar toch weet Wen Ren voldoende te tonen en te suggereren, zodat je niet het gevoel krijgt naar een verdoken drama/thriller te kijken. De scifi zelf is ook redelijk groots, alleen is het de film zelf die relatief klein blijft. Maar zou perfect zijn voor een soort van Cloverfield uitrol, zeker wanneer Wen Ren voor z'n volgende wat meer budget zou krijgen.

Visueel erg mooi afgewerkt, met vooral sterke belichting. De soundtrack is ook een trapje hoger dan normaal en het acteerwerk is meer dan voldoende. Enkel wanneer je echte grote actie of hardcore scifi verwacht ben je bij deze film op het verkeerde adres, maar de liefhebber van wat bescheidenere scifi kan absoluut zijn hart ophalen. Nu ook met wat Chinese kopjes.

4.0* en een uitgebreide review.

» details   » naar bericht  » reageer  

The Invasion (2007) 2,0

2 maart, 18:07 uur

Aan de flauwe kant.

Deze Invasion weet jammer genoeg niet zo goed wat het wil zijn. Het gaat bij allerhande genres lenen, maar weet uiteindelijk met niks te ovetuigen. Beetje horror, sci-fi, thriller, actie, drama ... het zit er allemaal wel in, maar uiteindelijk is het vooral een wat duffe film.

Het verhaaltje is wel bekend, daar kan je tegenwoordig niet veel meer uit puren. Maar bij dit soort films gaat het toch vooral om de uitwerking, het is daar waar Hirschbiegel het laat afweten. Moet gezegd dat er hier en daar qua editing wel wat interessants gebeurt, maar vaak is de film ook té vluchtig, waardoor de film aan sfeer mist.

En zonder sfeer geen spanning. De actiescenes zijn ook eerder flauw, het drama vooral getelefoneerd. Leuk om wat bekendere acteurs te kiezen, maar die zijn ook niet van het niveau dat ze een hele film op sleeptouw kunnen nemen.

Echt slecht is het nergens, gewoon nogal zoutloos en flauw.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Ye Wen Wai Zhuan: Zhang Tian Zhi (2018) 3,5

Alternatieve titel: Master Z: Ip Man Legacy, 2 maart, 16:02 uur

Ip Man spin-off.

Op zich misschien niet meteen een film om veel vertrouwen in te hebben, maar er zijn toch enkele redenen om deze film een kans te geven. Zo is de regie in handen van Woo-ping Yuen en krijgen Tony Jaa en Michelle Yeoh een (klein) bijrolletje. Dat nodigt toch wel uit.

Het probleem met Yuen is dat hij altijd een betere actie choreograaf was dan dat hij kon regisseren. Geen probleem voor een volbloed actiefilm, maar deze Master Z is ook half misdaadfilm en dan merk je toch wel dat hij wat tekort schiet. Ook dat hij al een jaartje ouder is trouwens, sommige dingetjes kunnen eigenlijk niet meer anno 2019.

Als martial arts film brengt deze Master Z ook net wat te weinig. Net niet genoeg knappe actiescenes, ook het touwtjeswerk lijkt niet volledig op niveau trouwens. In alles dus wat minder dan de Wilson Yip films, maar dat wil niet zeggen dat het meteen slecht is.

Yeoh krijgt een mooie actiescene toebedeelt, Jaa is best tof, ook Bautiste doet het goed in z'n rol en Jin Zhang kan z'n talent meermaals tonen. Film ziet er verder ook best aantrekkelijk uit, al is dan niet alles even strak afgewerkt. De editing had wat beter gemogen vooral, die verstoort het tempo af en toe een beetje.

Best een leuke film dus, verveelt niet en kent een aantal scenes die echt wel de moeite zijn. Maar kan niet opboksen tegen z'n grote broertjes en ook Yuen zelf heeft al betere films gemaakt. Blijkbaar is hij ondertussen weer bezig aan een nieuwe film ... misschien toch maar een keertje waardig afscheid proberen nemen.

3.5*

» details   » naar bericht  » reageer  

Street Kings (2008) 3,0

1 maart, 22:41 uur

Degelijk.

Op zich een wel érg typisch filmpje. Wat gerommel binnen het politiecorps, een paar stevige vuurgevechten en een twistje op het einde dat eigenlijk de naam twist onwaardig is. Genrewerk van het puurste soort met andere woorden, maar daarvan is ondertussen wel geweten dat het vooral de uitwerking is dit telt.

En die is dan best naar behoren. Er wordt redelijk geacteerd, de actiescenes zien er netjes uit en de film weet toch best wat spanning op te wekken, ondanks dat het al snel duidelijk is hoe de vork juist in de steel zit. Voor het strakke plot hoef je zeker niet te kijken, voor wat gritte politiewerk wel.

't Is een beetje jammer dat Ayer alleen nooit veel verder geraakt dan dat. Het is fijne filler, een welkom tussendoortje, maar niet meteen iets wat enorm blijft hangen. Het enige wat er een beetje bovenuit steekt is de rol van Whitaker, daar staan dan het geschmier van een Reeves tegenover.

Ach ja, aardig voor een keertje, heb er mij niet mee verveeld.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Kousetsu Hyaku Monogatari Kowai (2005) 2,0

Alternatieve titel: 巷説百物語 狐者異, 1 maart, 18:48 uur

Zeer matig.

Na een tijdje herkende ik het verhaal van deze film. Niet zo verwonderlijk want jaren geleden zag ik al de anime serie. Beiden zijn gebaseerd op een boek rond een schrijver die doorheen Japan trekt op zoek naar verhalen over geesten en demonen.

De anime serie behandelde één verhaal per aflevering en deed dat op een erg stijlvolle manier, Tsutsumi wil met zo één verhaaltje echter een hele film mee vullen en komt niet veel verder dan een wat goedkope TV versie. Een beetje jammer want dit verdiende toch wel beter.

Aan de cast heeft het niet gelegen, die doen hun best wel, maar verder ziet het er echt als TV-materiaal uit. Visueel erg droog, véél aandacht voor het verhaal en personages die veel van de intriges gewoon vertellen. Spannend of mysterieus wordt het zelden, daarvoor is het gewoon niet sfeervol genoeg.

Niet zo heel verwonderlijk dat deze film nooit echt doorgebroken is, in tegenstelling tot de serie. Het is maar een mager beestje, al weten mensen als Ren Osugi, Kenichi Endo en Eiko Koike toch nog wel een beetje te redden. Genoeg voor een goeie film is het alleen jammer genoeg niet.

2.0*

» details   » naar bericht  » reageer  

Isn't It Romantic (2019) 3,0

1 maart, 18:07 uur

Wel oké.

Ondanks dat de film een parodie poogt te zijn op de standaard romcom, is het daar misschien net wat te braaf en veilig voor. De humor had zeker wat scherper gemogen, het verhaaltje zit net wat te makkelijk in elkaar en het einde laat zich wat te makkelijk raden. Uiteindelijk is het maar een gewone romcom, maar dan een stuk zelfbewuster.

Gelukkig maakt Wilson veel goed. Het is een wat opgepoetste versie van de rollen die ze normaal speelt, maar dat hoort uiteraard ook bij het uitgangspunt. Verder een leuke actrice met voldoende komische baggage, zonder haar had er makkelijk een hele ster afgekund.

Film ziet er visueel netjes uit, er zitten een paar memorabele scenes in en over het algemeen zakt het nergens in. Het is gelukkig ook geen al te lange film, het is allemaal net voldoende om het netjes boven het gemiddelde uit te tillen. Zeker geen geniale film, maar zeker vermakelijk genoeg om een keer gezien te hebben.

3.0*

» details   » naar bericht  » reageer