The Music Man (1962)

Muziek / Komedie

geregisseerd door Morton DaCosta
met Robert Preston, Shirley Jones en Buddy Hackett

Oplichter Harold Hill strijkt neer in het plaatsje River City om daar zijn beproefde truc uit te halen. Hij doet zich voor als leraar voor een jongens-fanfareband en probeert de lokale bevolking warm te maken om geld te geven voor zo'n band. Met het geld tracht hij zich vervolgens uit de voeten te maken aangezien hij geen verstand heeft van muziek. Helaas wordt hij door een bibliothecaresse betrapt en wordt hij ook nog eens verliefd op haar.

Op zich wel een vermakelijke film met een leuk verhaal, maar hij had een uurtje korter kunnen duren.

avatar van wendyvortex
Hoog aangeschreven musical uit de jaren 60.
Leuk oplichtersverhaaltje, paar erg goede songs en choreografiën.
Minder ... nou ja beetje onderhavig aan het genre, maar blijft af en toe beetje erg zoetsappig en het liefdesverhaaltje tussen Preston en Jones houdt het verhaal af en toe wat op (en is bedeeld met een aantal mindere songs).
Nou ja we kijken liever naar de klassieke Hollywood-musicals dan geld uit te geven aan een avondje Joop van de Ende ... die kan hier bij lange na niet aan tippen.
Nou ja, musical is zowiso een genre dat op film veel sterker werkt dan in een theater.

Goeie film over een oplichter met gladde praatjes die zich voor doet als bandleider. Een typische en groots opgezette, ouderwetse Hollywood musical. Een simpel verhaal, maar dat onderhoudend genoeg is. Kleurrijk in beeld gebracht met mooie kostuums en decors. De liedjes hebben voornamelijk een vrolijke toon. Wel wat aan de lange kant. Verder nog een kleine rol voor de hier piepjonge Ron Howard.