Born Free (1966)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Familie

geregisseerd door James Hill
met Virginia McKenna, Bill Travers en Geoffrey Keen

Born Free gaat over het Britse echtpaar Joy en George Adamson. Ze hebben zich gevestigd in Kenia, temidden van de wildlife. Op een dag schieten ze een hulpeloos leeuwenjong te hulp. Ze nemen hem mee en verzorgen hem liefdevol. Wat moeten ze met het beestje doen ? Teruggeven aan Moeder Natuur of hem verhuizen naar een gevangenis die dierentuin heet? Ze kiezen voor de eerste optie. Maar hoe bereid je zo'n kat voor op een zelfstandig leven ?

neo (crew)
De locaties en de diertjes kunnen eigenlijk al niet stuk. Er is nog een simpel verhaaltje ingestopt en John Barry's score is geweldig. Zo nu en dan zitten er wat ontroerende scenes in. Al met al een zeer aardige film. Vermoedelijk was/is een groot gedeelte van de vorige generatie (die de film heeft gezien) weg van de song, of op zijn minst bekend mee. 3 sterren

TerrorBird
van alle waargebeurde films over interachties tussen mens en dier staat DEZE film bij mij op de onbetwiste nummer ONE

btw is deze film nog ergens verkrijgbaar ???

Thanks!

Dwerg Papegaai
prachtige waargebeurde film over prachtige waardige katten

Roseicollis
schiterende film met een niet dagelijkse hoofdrol speelster en het feit dat niet gebaseert is op een werkelijk verhaal

maakt dit alles nog mooier een 5 punter !

Mooi geschoten film, met prachtige kleuren. Bijna niet te geloven dat de film uit 1966 stamt. Vooral de natuuropnamen zijn bijzonder mooi. Het acteerwerk is echter matigjes en aan het verhaal heb ik me jammer genoeg een beetje lopen ergeren.

Je verwacht toch wel wat meer verstand van mensen die nota bene in die contreien wonen. Iedere nincompoop kan begrijpen dat je een leeuw niet tot in lengte van dagen als huisdier kunt houden. Gejank en sentimenteel gedoe wanneer men dan tenslotte toch afscheid moet nemen, is niets minder dan hun eigen schuld, veroorzaakt door misplaatste liefde. En vooral ook door egoïstisch gedrag, want men denkt in de eerste plaats aan zichzelf en niet in het belang van het dier.

Ook de manier waarop men omgaat met het dier is volstrekt belachelijk. Zo naïef en onnozel kan niemand zijn. Nog erger dan van die hondenbezitters die met stellligheid blijven zeggen dat hun lieverdje écht niks doet. Nee, natuurlijk niet, maar één keer moet altijd de eerste keer zijn. Hè, hoe kan dat nou? Dat doet ie anders nóóit... Dan is het vast de eigen schuld van degene die door hun schatje gebeten werd.

In deze film gaat het dan niet op die manier fout, maar ik heb me wel aan dat soort gedrag zitten irriteren. De enige die m.i. normaal reageert is John, hun baas, die nogal bang is voor Elsa de leeuw. Die reactie is tenminste natuurlijk, want een leeuw blijft nu eenmaal een roofdier en 100% vertrouwen kun je het naar mijn mening nooit.

K@i
Prachtige Onroerende Waargebeurde Film
Het Boek is wel een STUK Beter dankzij de velen details
De Film laat de Mooiste dingen weg
Maar krijgt van Mij de Volle alsnog de volle Vijf !

@
Idereen die deze Film mooi vindt
Raad Ik ECHT Het Boek aan Wel de Originele Engelse !

avatar van booyo
Gaat dit over een leeuw die Elsa heet?

Yep.

avatar van John Barry
Born Free is een mooie film.

Deze film gaat over een echtpaar die een leeuwenjong verzorgen. Dit staat garand voor een hoop schattige en vermakelijke scènes. Het lijkt soms wel dat we met een hond te maken in plaats van met een leeuw. Als kijker ga je echt meeleven met de leeuw. Ik heb genoten van de mooie liefde volle scènes.

Ik vond het verhaal wat ongeloofwaardig. Maar bij de aftiteling zag ik dat dit een waar gebeurd verhaal is. En dit gegeven maakt de film eigenlijk alleen maar mooier. Dat het echtpaar dus echt gelukt is om die leeuw in het wild te laten leven is ongelooflijk.

We krijgen ook prachtige shots te zien van de omgeving. Als natuurliefhebber heb ik me dan ook geen moment verveeld bij deze film. De muziek bij deze film is van de hand van John Barry. Zijn muziek bij deze film vond ik erg goed. De muziek past goed bij de beelden. De titelsong aan het eind van de film gezongen door Matt Monro vond ik ook een erg mooi nummer.

Wat dan wel weer wel wat minder is aan deze film is het acteerwerk. Dat is bij deze film niet al te best. Het echtpaar wat in de film centraal staat komt eigenlijk helemaal niet geloofwaardig als een echtpaar over. Vooral Virginia McKenna vond ik erg slecht acteren. De enigste die nog wel redelijk acteert is Geoffrey Keen.

Al met al vind ik Bron Free een mooie film. Mooie beelden van de omgeving. Mooie, vermakelijke en liefdevolle scènes met de jonge leeuw Elsa en mooie muziek van John Barry. Jammer van het acteerwerk, maar verder rest vond ik dit een geslaagde film.

3,5 ster voor deze film.

avatar van royals
Mooie avonturenfilm. Had er niet zoveel van verwacht maar toch wel meeslepend.

avatar van W.V.
Combineer prachtige natuuropnames met goede muziek, geef het een sausje van waar gebeurd en je hebt een leuke film. Zag Born Free in mijn jeugd en zo af en toe komt deze film nog eens in een middag programma op tv voorbij, meestal BBC of belg en dan neem ik die film toch weer stiekem op om mij te laten betoveren door de prachtige landschapsopnames van Afrika. De leeuwin steelt volgens mij de show in deze film want de acteurs doen maar wat, maar dat is eigenlijk helemaal niet storend, ik geniet wel van de leeuwin en de prachtige opnames in combinatie met de schitterende muziek van John Barry en dan de titelsong Born Free gezongen door Matt Monro lekker jeugdsentiment