Meningen
Hier kun je zien welke berichten shugenja als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Valami Amerika (2002)
Alternatieve titel: A Kind of America
Je merkt toch wel dat humor vaak niet werkt als je over de landsgrenzen gaat. Zo zit het helaas ook met deze film. In eigen land ongetwijfeld een blockbuster maar ik kan er niet om lachen. Sterker nog ik heb hem op de helft maar uitgezet want het boeide me totaal niet.
Ik ben een groot fan van de Hongaarse en Midden-europese film maar deze trok ik slecht. Teveel gebabbel en stomme situaties, te weinig substantie. Drie broers vinden een "Amerikaanse" producent en willen van hem geld hebben om een film te maken. Een regeltje verhaal en daar zou de film dan 2 uur lang over moeten gaan. De producent gaat mee naar feestjes naar een filmshoot, ondertussen maakt iedereen om hem heen ruzie. Als je van pulp fiction achtig geneuzel houdt over dagelijkse kleine strubbelingen is dit je film. Ik sla hem over. Misschien snap ik het niet?
Vampir auf der Couch, Der (2014)
Alternatieve titel: Therapy for a Vampire
Als deze film begint, weet je al meteen waar je aan begint. Alle horror open deuren worden ingetrapt, griezelig huis? Check. Ongure figuren die gaan inbreken? Check. Bordje waarop staat "te huur?". Gevolgd door een overmaat aan bloed. OK. De toon is gezet.
Wat volgt is een grappige horror komedie over een schilder en zijn vrouw, en een lokale vampier (graaf Reza) en zijn vrouw. Beiden hebben om diverse redenen relatieproblemen. De psycholoog Freud zit er tussen en stelt beide stellen aan elkaar voor. Wat goed bedoelt was loopt hierdoor nogal uit de hand.
Helaas weet de film de toon waar ze mee begint niet consistent vast te houden. Ergens halverwege worden de grappen minder dicht en beginnen bepaalde leuke vondsten zich teveel te herhalen. Sommige personages in deze film (zoals het hulpje, maar ook Freud) zijn te oppervlakkig uitgewerkt en missen hierdoor impact. Ze hangen er halverwege de film een beetje bij. Hun rol is uitgespeeld maar ze blijven wel rondhangen in de film. Hierdoor krijgt de rolprent een wat zwalkende status.
Ook lijkt de regisseur in deze fase te twijfelen, hij wil meer spanning. Maar deze film is door het belachelijke begin al niet meer serieus te nemen? Echter, de goede grappen lijken ook op. Zo kabbelt de film richting het einde. Met wat gekibbel over en weer.
Het is echt een ode en een parodie op de klassieke vampier films. Met een overmatig gebruik van hypnose, gezweef, en blijkbaar hebben vampieren nog meer tics waar ik het bestaan niet van wist? Het is mooi in beeld gebracht en de acteer prestaties zijn op orde van de hoofdpersonages. Vooral de charismatische Moretti steekt er bovenuit. Hij zet een leuke graaf neer.
Al met al een geinige film. Iets minder slap en flauw als de Amerikaanse parodieën (zoals dead and loving it met Leslie Nielsen) maar mist helaas wel een beetje een eigen stijl. Nou is Duitse humor altijd een beetje lastig (Toni Erdman bv vond ik ook matig grappig), wij sluiten cultureel gezien nou eenmaal beter aan bij de Engelse humor. Maar om deze film heb ik toch wel moeten lachen. Prima film dus, zeker het kijken waard als je hem tegen komt!
Hopelijk gaan we in Nederland ook eens een poging doen om zoiets leuks te maken. Want het plezier en de liefde voor het oude genre is zeker aan deze film af te zien, en daar gaat het uiteindelijk nog het meest om.
Villains (2019)
Ik had even niet gezien dat Jeffrey Donovan in deze film zit. Dan verlies je al gelijk punten. Ik zag hem ooit voor het eerst in burn notice, die rol paste nog wel aardig bij hem. Daarna kwam hij soms langs, in Fargo bijvoorbeeld. Toen zag ik hem precies hetzelfde doen, hij is echt een slechte acteur. Die vent kijkt altijd alsof hij moet poepen en je ziet de regie instructies van zijn gezicht af. De regie is sowieso nogal middelmatig.
Het is allemaal wel aardig, maar wordt nergens echt bijzonder. Deze film hangt overal tussen, het over acteren is net niet overtuigend genoeg. Het verhaal is natuurlijk zo uitgewoond als de gemiddelde tv presentatrice van 60+. Blijkbaar wilde de regisseur eens iets anders, sympathie voor het gestoorde echtpaar kweken. Ja ok, dat zou interessant kunnen zijn maar dan moet je dus NIET Jeffrey Donovan casten! En hem vragen of hij grappig wil proberen te over acteren. Dan moet je alle humor eruit slopen en dit gewoon echt drama maken. Serieus. Eng, vies, gestoord.
Maar ja dit blijft een Amerikaanse film dus die gaan nooit tot het gaatje. En dus blijf je zitten met deze magnetron maaltijd in film vorm. Het is allemaal best te slikken. Maar je hebt na de maaltijd nog steeds honger.
Violent Night (2022)
Wirkola komt weer met een leuke film. Kerstig maar niet kazig. Wel lomp maar ik moest ook wel lachen. Beetje stereotype allemaal maar dat past deze film. Kortom prima 3.5 ster werkje.
Vlees (2010)
Alternatieve titel: Meat
Ondanks zijn beperkingen vind ik dit toch een boeiende film. Je hoeft het gerust niet allemaal te snappen. Ik vind de reacties van veel mensen hier wat flauw. Zo van het zal wel kunst zijn want ik snap het niet? Als je geen moeite wilt doen er een beetje eigen interpretatie aan te geven wat hier gebeurd dan is het geen film voor jou.