ad

Release datum: 9 augustus 2014

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Outlander

Outlander volgt het leven van Claire Randall, een gelukkig getrouwde verpleegster die in 1945 - kort na de Tweede Wereldoorlog - op mysterieuze wijze verdwijnt en ontwaakt in het Schotland van 1743. In een onbekende en levensbedreigende wereld moet ze het hoofd boven water zien te houden. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Frasier - een moedige en charmante Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?

Social Media

Seizoenen

Komt er een Outlander seizoen 6?

Acteurs en Actrices

Meningen over Outlander

avatar van J.Ch.

J.Ch.

vrijdag 30 september 2016
Outlander seizoen 1 Outlander stond al langer op mijn watchlist, en toen ik er eenmaal mee begonnen was kon ik er niet meer mee ophouden. Gelukkig heeft het seizoen 16 afleveringen! Het eerste dat mij aantrok was de setting: Schotland, 18e eeuw. Die setting wordt fantastisch doorgevoerd. De kastelen, de gedetailleerde inrichting, de landschappen, de kostuums (met natuurlijk kilts in overvloed) en bovenal de taal. Frasen als wee bairn en I dinna ken vliegen je om de oren. Tevens wordt er regelmatig Gaelic gesproken – en niet ondertiteld, zoals je je net zo’n Outlander voelt als Claire – waardoor de setting nog geloofwaardiger wordt. Persoonlijk vind ik het Schotse accent en ook het Gaelic heel aantrekkelijk, ook al is het moeilijk te verstaan. Het enige dat opvallend (vrijwel) ontbreekt zijn de doedelzakken…

Het gegeven waar de hele serie om draait, is dat een vrouw uit de twintigste eeuw in deze setting wordt geplaatst. Nu is dit wel een vrouw die getrouwd is met een historicus en daarom behept met meer kennis over het Schotland van de 18e eeuw dan gemiddeld, en die jarenlange ervaring als hospik heeft, dus ze heeft wel een flinke voorsprong. Desondanks is het voor Claire natuurlijk een hele schok, wat zowel komische als dramatische momenten oplevert. Soms zelfs allebei tegelijk: ik vond ATTENTION: SPOILER ALARM!
de scène waarin Jamie haar probeert te straffen en Claire vol met hem in gevecht gaat, schokkend en grappig tegelijkertijd. Natuurlijk komt Claire ook niet op een rustig boerderijtje terecht, maar op een kasteel waar van alles aan het broeien is. Haar lot wordt al snel verbonden aan dat van Jamie, die een prijs op z’n hoofd heeft staan, wat het leven er niet gemakkelijker op maakt. Drama genoeg dus.

Claire en Jamie dragen als hoofdpersonages de hele show. Gelukkig is de chemie tussen de beide acteurs uitstekend. Caitriona Balfe zet een Claire neer met goede bedoelingen en een grote mond, die haar regelmatig in problemen brengen, maar waardoor het ook gemakkelijk is om je met haar te identificeren. Sam Heughan blinkt uit als hij ergens met z’n zwaard in de hand schuimbekkend mag binnenstormen, maar ook in de scènes waarin hij meer gevoel mag tonen is hij absoluut geloofwaardig. Tobias Menzies maakt de cirkel rond als echtgenoot in 1945/aartsvijand in 1743. Probleem is dat hij die laatste rol zo overtuigend speelt dat het moeilijk wordt om sympathie op te brengen voor de wanhopige echtgenoot. Zo wordt het wel makkelijk om partij te kiezen voor Jamie.

Ik moet toegeven dat er in de 16 afleveringen van dit seizoen soms iets te veel herhaling zit. Er gaat bijna geen aflevering voorbij of er wordt een jurk/shirt opengereten waarna er iemand (bijna) gegeseld/verkracht wordt. Claire is misschien niet de typische damsell in distress maar moet wel erg vaak door Jamie gered worden. ATTENTION: SPOILER ALARM!
Gelukkig worden op het eind van het seizoen de rollen even omgedraaid. Niet alle afleveringen zijn verhaaltechnisch even sterk en sommige scènes lijken overbodig. Wat mij betreft zijn de makers zeker wat hard van stapel gelopen met de seksscènes. Die dragen over het algemeen weinig bij aan het verhaal. Daar staat tegenover dat er alle tijd wordt genomen om de verhaallijnen uit te werken en komen ook de bijfiguren goed tot hun recht, waarbij vooral Geilis Duncan en Jenny Fraser opvallen.

Beste afleveringen:
- Sassenach: mooie rustige introductie, vol maar toch in balans.
- The Garrison Commander: uitstekende prestatie van Caitriona Balfe, maar vooral van Tobias Menzies. Hij had niet alleen Claire, maar ook mij overtuigd van zijn ATTENTION: SPOILER ALARM!
verborgen goede kant. Ik was net zo geschokt als zij.
- The Reckoning: Jamies kant van het verhaal! En een flinke echtelijke ruzie, altijd fijn.
- The Devil’s Mark: het geheim van Geilis Duncan komt aan het licht – en hoe… En de romanticus in mij vond de scène bij Craigh na Dun fantastisch.

Het einde vond ik niet optimaal. De echte spanning zit in de een na laatste aflevering, waar de finale eigenlijk alleen een uitdieping van is. Op zich is die laatste aflevering goed drama (al vond ik het lastig om ernaar te kijken), maar niet iets om het seizoen mee af te sluiten. Aan de andere kant is het ook wel fijn dat het niet met een cliffhanger eindigt – ik denk dat het nog wel even duurt voor ik mijn handen kan leggen op seizoen 2. Dat gaat een heel andere setting krijgen; ik ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Al met al een geslaagd drama met een uitstekend uitgewerkte setting en historische achtergrond en goede acteerprestaties. Als je er geen problemen mee hebt dat het avontuur wordt afgewisseld met wat meer huis- tuin-en-keukendrama, moet Outlander haast wel in de smaak vallen. Ik heb in ieder geval al zin in seizoen 2, en ik denk dat ik de boeken ook maar op mijn leeslijst moet zetten…
avatar van brawljeff

brawljeff

zondag 18 oktober 2020
Outlander seizoen 1 Een totaal andere serie dan ik verwacht had. Ik dacht dat dit meer sprookjesachtig en romantisch zou zijn, maar dit is in sommige aspecten nog bruter dan Black Sails, Vikings en Game of Thrones. Schotland is een prachtige setting en de beelden en kostuums zijn iedere keer weer genieten. De chemie tussen Claire en Jamie is uitstekend, maar toch vind ik Claire af en toe zeer vervelend. Grote minpunt van dit seizoen is dat het nogal in herhaling viel. Iedere aflsvering werd een van de hoofdrollen gevangen genomen door de redcoats, zo leek het. Het seizoen had daarom iets korter gemogen.

Goldie63_tv

zaterdag 8 mei 2021
Outlander seizoen 5 Bbbbrrrrrr, seizoen 5. Tsja , veel van wat ik wilde zeggen is hierboven al vermeld. Alhoewel ik het zoetsappige geneuzel tussen Jamie en Claire niet meer als chemie kon zien maar meer als een verplicht “nummertje”. Ook het hele “gedoe” rondom Roger was ook wel erg vermoeiend en de Amerika setting boeide me ook voor geen meter , daar zijn al zat films/series over. Kortom , voor mij zwaar onvoldoende.