Mijn Series +

Outlander - Seizoen 3 (2017)

Drama / Romantiek

ontwikkeld door Ronald D. Moore
met Caitriona Balfe, Sam Heughan en Richard Rankin

Outlander volgt het leven van Claire Randall, een gelukkig getrouwde verpleegster die in 1945 - kort na de Tweede Wereldoorlog - op mysterieuze wijze verdwijnt en ontwaakt in het Schotland van 1743. In een onbekende en levensbedreigende wereld moet ze het hoofd boven water zien te houden. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Frasier - een moedige en charmante Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?

1. The Battle Joined
  11. Uncharted
  12. The Bakra
  13. Eye of the Storm
avatar van hoffhaan
De serie wordt toch wel minder, veel van hetzelfde. Kijk het af en hoop dat de serie dan klaar is. 3.0

avatar van J.Ch.
Och, Outlander... Ik besefte pas hoe ik de serie gemist had toen ik weer begon met kijken. Alleen al het accent van Jamie is onbetaalbaar.

Om eerlijk te zijn vond ik het begin niet zo heel sterk. De eerste paar afleveringen krijgen we een verhaal te zien dat meer een verplichte opmaat is voor de tweede helft van het seizoen dan op zichzelf de moeite waard. Een duidelijke oorzaak hiervoor is er ook: Claire en Jamie horen bij elkaar. Het was dan ook bijna alsof ik door de zure appel heen moest bijten tot hun weerzien.

Jamies leven zonder Claire is eigenlijk nog best wel interessant. Hij heeft Claire duidelijk niet nodig om in de problemen te raken en avonturen te beleven. Claire zonder Jamie is nog steeds wel sympathiek, en natuurlijk probeert ze wat van haar leven te maken in Amerika, maar het boeit me gewoon niet zo. Frank is ook een prima vent, maar sinds we Claire met Jamie gezien hebben weten we allemaal dat het nooit meer gaat werken met Frank; waardoor het bijna een opluchting is als Frank sterft - nu staat hij niet meer in de weg. Brianna en Roger Wakefield zijn ook leuk samen, maar niet zo geschikt als focus van het verhaal. Van de nieuwe personages vind ik Ian en Marsali het meest interessant, oude bekende John Grey is een schat, maar die meneer Willoughby komt helaas matig uit de verf.

Sterkste punt van Outlander is de fantastische chemie tussen de twee hoofdrolspelers. Vreemd genoeg is dat ook een nadeel: de makers zijn zich ervan bewust en melken het uit. Dat resulteert in te veel en te lange seksscènes die weinig aan het verhaal toevoegen en die me op een gegeven moment beginnen te ergeren. Waar we nog meer veel van krijgen: Jamie en Claire die elkaar kwijt raken, Jamie en Claire die elkaar terugvinden, Jamie en Claire die ruzie maken en Jamie en Claire die het goed maken. Het wordt bijna een running gag dat Jamie gevangen of Claire gekidnapt wordt en dat de ander alles in het werk moet stellen om hun eega te bevrijden, maar daar heb ik dan weer geen problemen mee. De combinatie van wilde avonturen en overtuigende romantiek werkt gewoon erg goed.

Ach ja, de ontwikkelingen zijn niet altijd realistisch en hebben vaak genoeg iets weg van een soap. Maar omwille van de reeds genoemde romantiek en avonturen wil ik dat best negeren. Daar komt bij dat het bij vlagen ook wel knap is hoe verschillende verhaallijnen uit de afgelopen seizoenen elkaar weer tegenkomen en tot schokkende onthullingen weten te leiden. Daarnaast is de serie met veel aandacht en vakmanschap gemaakt. De kostuums, de muziek, de cinematografie, de mooie opening titles, en het acteerwerk zijn allemaal van uitstekend niveau. Dat gezegd hebbende, valt het me toch op dat Jamie en Claire er niet uitzien alsof ze twintig jaar ouder zijn dan vorig seizoen. In Boston lijkt Claire wel ouder geworden, maar eenmaal terug in Schotland zie je er weinig van terug. Dit terwijl de serie het toch meerdere keren benoemt, en andere personages wel duidelijk verouderd zijn. Ik verdenk de makers ervan dat ze de hoofdrolspelers te aantrekkelijk vonden om hun kunstmatig te verouderen en ik weet nog niet wat ik daarvan vind.

Hoewel het derde seizoen van Outlander veel van hetzelfde biedt, doet het dat wel in een steeds wisselende setting. Dat helpt ook om het interessant te houden. Aan de andere kant ben ik toch altijd een beetje teleurgesteld als Jamie en Claire het schitterende Schotland weer verlaten. Het volgende seizoen lijkt zich ook grotendeels buiten Schotland af te spelen. Maar goed, het belangrijkste is dat Jamie en Claire samen hun avonturen beleven en dat lijkt aan het eind van dit seizoen wel goed te zitten.

Favoriete afleveringen:
- First Wife: schokkende onthulling, goede echtelijke ruzie, onverwachte wending, familiedrama... En dat alles toch nog in balans.
- Heaven and Earth: een aflevering die net iets anders is qua setting is, erin slaagt je sympathie te winnen voor een nieuw personage dat het eind van de aflevering niet haalt en dat Jamie en Fergus van een andere kant laat zien.
- The Bakra: een nóg schokkender onthulling, gecompliceerde verhaallijnen, en een korte maar mooie scène waarin de chemie tussen Jamie en Claire bijna tastbaar wordt terwijl iedereen z'n kleren aanhoudt.

Ondanks wat minpunten kan ik toch altijd weer erg genieten van Outlander. Ik hoop dat het lukt om de volgende seizoenen het niveau op peil te houden. Ik wacht in ieder geval met smart totdat het vierde seizoen op Netflix beschikbaar komt.

Wat hoop ik ontzettend dat het volgende seizoen binnenkort komt...