• 8.986.001 stemmen

Genre: Misdaad

Ontwikkeld door: Ronald Versteeg

Met: Noortje Herlaar, Kay Greidanus en Nora El Koussour

Datum van release: woensdag 28 november 2018

Eerst uitgezonden op: NPO 1 (Nederland)

Plot LOIS

Rechercheur Lois Elzinga leeft voor haar politiewerk in Alkmaar en is gewend aan het heftige beroep dat ze heeft. Ze heeft geen ruimte voor de buitenwereld en leidt een gecontroleerd, veilig leventje dat ze voor zichzelf gecreëerd heeft. Na het vroege verlies van haar beide ouders is de enige vertrouwenspersoon van Lois haar zusje Tessa, die sinds kort is getrouwd en met haar rijke man naar Bergen is verhuisd. Als een geheim uit het verleden komt bovendrijven, wordt alles overhoop gegooid. Tegen de achtergrond van drie heftige zaken met moord, ontvoering en heftig geweld, komt haar hele leven op scherp te staan.

28 november 2018 (1 uur en 30 minuten)

Als de Alkmaarse rechercheur Lois Elzinga met een serie moorden in haar stad te maken krijgt, leidt het spoor naar een schijnbaar niet bestaande vrouw. Als Lois haar ware identiteit toch weet te achterhalen, brengt ze zichzelf daarmee in groot gevaar.

5 december 2018 (1 uur en 30 minuten)

Als de 13-jarige Britt op weg naar huis door een onbekende man wordt meegenomen, zetten rechercheur Lois Elzinga en haar team een grote zoekactie op. Als het spoor echter de grens over leidt, dreigt Lois haar grip op de zaak te verliezen.

12 december 2018 (1 uur en 30 minuten)

Als een serie schijnbaar willekeurige steekpartijen Alkmaar in zijn greep houdt, staat het team voor een raadsel. Als een spoor van rechercheur Lois Elzinga naar een bekende leidt, komt zij voor een groot dilemma te staan.

Begint dus vanavond om 21:25u op NPO3.

Gebaseerd op de boeken van Simone van der Vlugt; artikel. - "Rechercheur Lois Elzinga is een dertiger uit Alkmaar, een dwangmatige eenzaat met een troebele familiegeschiedenis die zware misdaad bestrijdt en sociaal uiterst onhandig is. Een vergelijking met Sarah Lund (The Killing) en vooral Saga Norén (The Bridge) is snel gemaakt."

3 vragen aan hoofdrolspeelster Noortje Herlaar; klik.

Kijk aan, meteen weer een opvolger voor Klem.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Zit momenteel te kijken maar het feit dat ik nu al dit bericht, tijdens het kijken, typ zegt eigenlijk al genoeg (imho).

De Nederlandse acteer stijl/school is zeer herkenbaar. Ietwat stroef en droevig. Ook alsof er veelvuldig op de scenes geoefend is waardoor een bepaalde ‘spontaniteit’ er volledig uit is gehaald. De acteurs hebben allemaal een duidelijke acterende blik op hun gezicht ws vanwege het feit dat ze weten dat ze aan het acteren zijn. Dit dan vooral bij de ‘kleinere’ rollen. Het blijft allemaal wat plastisch, stijf en toneelstuk-achtig staccato opdreunen van de teksten.

Hoofdrolspeelster Herlaar speelt wel duidelijk een ietwat getroebleerde rechercheur met een lichte vleug van Saga Norèn. Maar waar bij Sofia Helin alle emoties zich op haar gezicht afspelen blijft Herlaar strak in haar mimiek (hoort dat zo bij haar personage ?).

De actrice die de ‘zus’ van Lois speelt komt wel vrij naturel over.

En ach, wat ben ik dan jaloers op onze zuiderburen die series als Beau Séjour - Seizoen 1 (2017) of Tabula Rasa - Seizoen 1 (2017) uit hun mouw lijken te schudden. Op de één of andere manier lukt het ons in Nederland niet om de contouren van de jarenlange geschiedenis van de Nederlandse toneelopleiding los te laten en een andere, gedurfdere, ‘spontanere’ stijl van acteren aan te gaan.

Op basis van de eerste aflevering: (1.5*)

De moordenares had ons kunnen behoeden voor nog twee afleveringen van #LOIS. Maar het voorspelbare plot besloot haar opeens een geweten te geven...

Fransman

Eerste kennismaking, viel me niet tegen. Wist niet dat Noortje Herlaar ook kon acteren. Al heeft jeroen indacompu wel gelijk over de houterige, voorspelbare en nadrukkelijke acteerstijl die je in Nederlandse series vaak ziet terugkomen.

Geen moeite met de ontknoping (wordt wel meteen duidelijk dat Lois een beetje levensmoe is), wel met het feit dat die derde man zo laat pas doorslaat, helemaal als zijn (ex-)vrouw ook gevaar loopt...

Verder is dit een aardige Bron rip-off. Noortje doet het prima en haar van en naar huis zien fietsen vond ik best cool i.p.v. een legergroene Porsche. Dat hele gedoe met die foute rechercheur Nick vond ik wat obligaat en hier en daar kon ik wel wat meer schoonheidsfoutjes ontdekken, maar verder had ik er best lol in.

Sfeertje / cinematografie helemaal in orde. Het was ook lekker droog-gewelddadig (je moet ervan houden) en Maaike / Tamara was een prima bad 'guy'. Ramsey Nasr speelde dan nog een lekker onderkoelde psych - "Nou, dat was gezellig...". Voor de rest niet veel bijzonder acteerwerk of rollen (nou ja, Nora El Koussour...), of het moet het AZ-stadion geweest zijn, compleet met DSB-Bank reclame... dus dit zou in 2009 of eerder gespeeld moeten hebben...?

Anyway, leuke opening, ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Sorry, ik vond het echt heel slecht. Zeker omdat een serie als Klem liet zien dat er óók in Nederland meer mogelijk is om het niveau van series op te krikken, maar 'LOIS' (2018) was erg zouteloos en voorspelbaar. Alleen Maaike of Tamara had nog een paar leuke scénes, zoals toen ze klaarzat met haar hamer om die autoverkoper op z'n hoofd te slaan en zijn penis eraf te snijden om in z'n mond te stoppen.

Genoeg voorspelbaarheid ook in Klem, vind ik, of anders wel vergezochte zaken. En met detectives hou je dat toch. Zelfs Bron komt voor mij niet met alles weg. Het gaat dan toch vaak om de (hoofd)personages, sfeer, eventuele creatieve moorden, etc., en daar zit het bij LOIS wel snor, vooralsnog.

P.s.: niet dat ik nu op een heel hoog cijfer voor de 1e ep. kom, maar 3* moet lukken.

Die scène met die opa (van Maaike) vond ik trouwens steengoed, geen idee hoe ik die kon vergeten.

2de deel viel me wat tegen. Ook dit boek had ik gelezen, maar in mijn beleving was het veel spannender dan de verfilming.

Viel mij ook tegen. De healthfoodfreak / crimineel gespeeld door Dragan Bakema vond ik maar zo zo; had wel wat bij momenten, maar bij momenten dus ook niet - en waarom zou hij het leven van zijn dochter zo op het spel zetten, oftewel: is hij nu een slechterik of niet? En die Lucas die naaktfoto's van Britt maakt; hoe dacht hij daar nou mee weg te komen? Het verloop van de hoofdlijn was erg cliché; de ene detective gaat met tunnelvisie en Julian (uitstekend gespeeld door Sanne den Hartogh) helemaal de verkeerde kant op en Loïs weet net zo makkelijk de boeven te achterhalen en in te rekenen, al laat ze dat laatste uiteindelijk over aan haar voormalige collega... Wel weer sterk vond ik het hoe de 1e afl. hier nog blijft doorwerken.

De confrontatie(s) met Loïs' vader waren ook vrij teleurstellend, maar af en toe nog wel droog-komisch, net als weer die met de psych; "Als wilt pra-"(einde scène). Wie Britt speelde, is nergens te vinden (zelfs Bakema staat er niet tussen)*, maar zij speelde best goed - net zoals ik het acteerwerk over het geheel goed kon waarderen.

* Nikki van den Berg, met dank aan de 'optiteling'.

Niet meer gekeken, de eerste aflevering sprak me echt niet aan.

Fransman

Tweede deel gezien, vond ik behoorlijk heavy. Of ben ik de enige die dat vond? Wat me stoorde is dat er wel erg veel tijd wordt ingeruimd voor persoonlijke zaken, waardoor de rode draad, het misdaadverhaal, nogal wordt ondergesneeuwd.

Fransman schreef:

Tweede deel gezien, vond ik behoorlijk heavy. Of ben ik de enige die dat vond?

Nee, maar 't kwam niet zo goed uit de verf allemaal.

Dat was dan LOIS. Een vervolg zal er denk ik niet inzitten*. Afl.3 was behoorlijk goed, tot het tot een deels geforceerde ontknoping moest komen met een al even flauwig soort-van-happy-end. Echte dompers. Ludwig Bindervoet en Jonathan Huisman als moordenaarsduo (geheel naar recept van een oude Hitchcock, maar soit) vond ik erg sterk. En sowieso kon ik het meeste acteerwerk in de serie wel smaken. Ik geloof meteen dat Noortje Herlaar voor haar rol goed naar 'Bron' heeft gekeken, maar na 1 aflevering heb ik al niet meer aan de link gedacht.

Dus enerzijds ben ik vrij positief, maar de dompers (voornamelijk in afl.2 en 3, zie mijn eerdere berichten) zijn slecht te negeren. Ik hou het op een krappe 3,0*.

* Op Imdb staat nu ook dat het een miniserie is...

Ja hier ook klaar. Zie hier ook geen vervolg meer in. Vond laatste afl de beste. Cirkel is rond.

avatar van Decec

Decec

Heel goede serie, spannend misdaad...

Fransman

Heb deel 3 natuurlijk ook gezien. Mwah. Weliswaar goede afronding, maar het geheel blijft je toch niet echt bij. Noortje Herlaar kan meer dan ik dacht. Nu nog een goede scenarioschrijver en regisseur. Ze lieten haar wel erg verbeten kijken. Dan wordt het een soort eendimensionale persoonlijkheid en dat kan nooit de bedoeling zijn, want daar ben je snel op uitgekeken. Een vervolg hoeft voor mij niet.

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Echt zitten genieten van deze serie. Ik vond alle drie afleveringen, voor zover je van afleveringen kunt spreken, even goed. Vooral Noortje vond ik het fantastisch doen. Waarom die rode draad in de vorm van die jongen in coma is me niet helemaal duidelijk, tenminste het einde niet. Maar wie weet, misschien pakken ze die draad weer op in een volgende serie.

avatar van Toontje G

Toontje G

Goed verhaal maar komt er wat acteren betreft niet uit. Jammer. De volgende keer de Belgische collega's inhuren dan komt het allemaal wat geloofwaardiger over.

avatar van hkoster16

hkoster16

Tja ik heb geen verstand van films of series wel heel veel gezien. Maar dit vond ik niets.