• 8.985.604 stemmen

Morden i Sandhamn - Seizoen 4 (2014)

Alternatieve titel: The Sandhamn Murders

Ontwikkeld door: Anders Landström, Jessica Ericstam, Sarah Eichenlaub, Lars Blomgren, Tasja Abel, Ulf Synnerholm, Wolfgang Feindt, Nathalie Drago en Niva Westlin Dahl

Met: Jakob Cedergren, Alexandra Rapaport en Sandra Andreis

Oorsprong: Zweden

Datum van release: donderdag 27 november 2014

Eerst uitgezonden op: TV4 (Zweden)

• myLum (Lumière) Bekijk seizoen 4 via myLum (Lumière)

Plot Morden i Sandhamn

Sandhamn is een Zweeds eiland voor de kust van Stockholm. Het is een idyllisch vakantie-eilandje waar het buiten het zomerseizoen rustig is. Er wonen maar zo'n 120 mensen, maar als de midzomernacht dichterbij komt, verveelvoudigt de bevolking door de grote aantallen vakantiegangers en zeilers, die hier van de zon en de zee komen genieten. Als er een moord gepleegd wordt komt inspecteur Thomas Andreasson in actie. Hij is gescheiden na de dood van zijn eerste kind. Hij wordt bij zijn onderzoek geholpen door jeugdvriendin Nora Linde, die een zomerhuis bezit op Sandhamn. Zelf heeft zij het in haar privéleven ook niet gemakkelijk, want ze heeft huwelijksproblemen met haar man Henrik, een dokter die weinig geduld kan opbrengen voor de ambities die zijn vrouw heeft voor een eigen carrière.

Afleveringen Seizoen 4 (2014)

1. 1. I Natt Är Du Död - Del 1

27 november 2014 (45 minuten)

De zomerse rust van het idyllische Sandhamn wordt bruut verstoord wanneer Marcus Nielsen, een student, dood wordt aangetroffen. Alles duidt op zelfmoord, maar zijn moeder kan dit niet geloven. Detective Thomas Andreasson en zijn partner Mia Holmgren van de politie van Nacka beginnen een onderzoek. Ze ontdekken dat Marcus een aantal ontmoetingen gepland had staan met verschillende mensen. Ze ondervragen zijn begeleidster van de universiteit en deze lijkt meer te weten dan dat ze wil loslaten.

2. 2. I Natt Är Du Död - Del 2

4 december 2014 (45 minuten)

Thomas en Mia vervolgen hun onderzoek. Marcus Nielsen, die psychologie studeerde, had ontmoetingen gepland met voormalig commando’s van de marine. Hij wilde met ze praten over groeps-psychologie en hun tijd bij de marine. Het spoor van aanwijzingen leidt naar Korsö, een militair kamp buiten Sandhamn, waar de commando’s gestationeerd waren. Thomas en Mia proberen de groep op te sporen. Meer en meer wordt duidelijk hoe zwaar de omstandigheden waren in Korsö. Ze ondervragen ook Cronwall, een officier, die moeite heeft met zijn geheugen en die ontkent Marcus ooit ontmoet te hebben.

3. 3. I Natt Är Du Död - Del 3

11 december 2014 (45 minuten)

Thomas en Mia proberen alle commando’s waarvan de naam naar voren is gekomen tijdens het onderzoek op te sporen. Ondertussen komen ze er ook achter dat officier Cronwall vermist wordt. Het blijkt dat Cronwall gelogen had en dat hij wel degelijk met Marcus had gesproken. De vraag is nu of Cronwall opzettelijk is verdwenen of dat hij misschien wel ontvoerd is. En wie heeft de voormalig commando’s vermoord? Oude dagboeken van de marine duiken op en geven enkele antwoorden. Het onderzoek leidt weer naar Korsö, waar de ultieme wraak gepland staat.

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Mijn mening over alle 7 seizoenen...

Een prima serie waarbij de meeste verhalen best goed in elkaar zijn gezet. Er zitten ook zeker enkele minder goede plots bij. Qua spanning idem dito. De cast is uitstekend te noemen: zo'n beetje alle bekende acteurs en actrices, ook te zien in diverse andere misdaadseries, hebben in deze serie wel een rol. De setting is mooi. De rode draad dor alle seizoenen is Nora. Qua verhaal rondom haar is het natuurlijk onwaarschijnlijk wat ze allemaal meemaakt. Jammer vond ik de wisseling van de rechercheur voor seizoen 7. Daarmee vond ik dat seizoen iets minder. Ook begon me in het laatste seizoen de rol van kleffe Henrik te irriteren. Die had wat mij betreft in seizoen 6 al slachtoffer van een Sandhamn moord mogen zijn.

Een paar loose ends, bv wie nu Marcus heeft vermoord. Maar verder de Zweedse kwaliteit.