Mijn Series +

Duitsland
Mystery / Misdaad

ontwikkeld door Baran bo Odar en Jantje Friese
met Louis Hofmann, Oliver Masucci en Jördis Triebel

Dark is een familiesaga met een bovennatuurlijke twist. Dark is gesitueerd in een Duitse stad waar de verdwijning van twee jonge kinderen de relaties blootleggen van vier families. Terwijl de families op zoek zijn naar de kinderen, helpen ze elkaar om naar antwoorden te vissen. Wat ze zich niet konden indenken is dat het mysterie in verband staat met andere geheimen binnen het dorp.

1. Geheimnisse
  8. Was Man Sät, Das Wird Man Ernten
  9. Alles Ist Jetzt
  10. Alpha und Omega
avatar van horizons
Zeker geen enge serie. Zelfs de leeftijdsaanduiding is met twaalf een teken daarvoor.

De serie begint heel erg sterk. Vooral de karakter opbouw en de sfeer zijn heel erg goed, soms zelfs ijzersterk.
Vanaf ongeveer de zesde aflevering treed wat verslapping op. Daar waar de eerste helft echt een karakter gedreven serie was veranderde dit in een uitleg gebeuren zonder dat karakters nog diepere groei doormaken. Jammer.

De serie laat genoeg draadjes voor een tweede seizoen dat zeker een kans gaat krijgen.

Wel nog extra vermelding voor soundtrack en muziek die heel erg subliem en goed is.

avatar van Bottleneck
Ja doch, een fijn duister (bos)sfeertje hangt er, ondersteund door een lekker onheilspellende score en soundtrack. Strak gemaakt en geacteerd.

Het verhaal steekt aardig vernuftig in elkaar, als een uurwerk met veel radertjes: een hoop personages en onderlinge relaties over meerdere periodes heen. Dat is dan ook zo'n beetje de insteek van Dark, maar gaandeweg switcht het iets te snel heen en weer om feeling te houden met personages.

Te veel lijntjes dus naar mijn smaak, gezien de tijdsduur van de serie. Gelukkig wegen de (naargeestige) sfeerschepping en de doordachte opbouw daar tegenop en heb ik ervan genoten.

avatar van jacobine_rodijk
Alle 10 afleveringen gezien, echter in een zekere zin ook weer niet gezien. Plottechnisch zal het allemaal wel ontzettend strak en goed doorgedacht in elkaar zitten, maar dat kom me allemaal niet interesseren want geen één karakter kon me boeien.

De serie heet 'Dark' maar op momenten neemt de serie zichzelf zó serieus (de onheilspellende muziek, de onderbelichte cinematografie, geen grap of glimlach te bekennen gedurende de 10 uur) dat het haast komisch wordt. Tevens te veel gezichten om te onthouden, en dat vermenigvuldigen door drie met alle tijdlijnen die (zonder visuele aanduiding) door elkaar heen lopen (en mocht er een tweede seizoen komen komt er nóg eentje bij, God sta ons bij).

Waar alle lovende verhalen vandaan komen is mij een raadsel, heb echt een gevoel dat als dit niet in het Duits maar in het Engels was (en dus makkelijker verteerbaar was voor het grote publiek) er sneller door de deftige presentatie en ingewikkelde plot heen gekeken werd en de over-serieuze toon kritischer werd aangekaart.

avatar van brawljeff
Een enorme mindfuck. Ik heb Twin Peaks nooit gezien, maar ik denk dat je deze serie beter daar mee of met Lost kunt vergelijken dan met Stranger Things. Op laatstgenoemde lijkt het namelijk totaal niet.

Het eerste seizoen is mij zeer goed bevallen. Ik hou altijd wel van films over tijdreizen en wetenschappelijke theorieën, maar dat heb ik niet eerder goed uitgewerkt in een serie gezien. Ik zou adviseren om dit niet alleen te kijken. Niet omdat het eng is, maar omdat je eigenlijk constant met iemand wil speculeren over wat er gaat gebeuren en wil natrekken of je het verhaal nog wel volgt.

Dat is misschien ook het minpunt van deze serie: het wil te veel in het eerste seizoen. Zo worden er gelijk drie tijdsperiodes (of eigenlijk vier, als je de laatste scène meerekent) uitgediept. Ik zou er dan zelf voor kiezen om met twee periodes te beginnen en er misschien aan het einde van het seizoen een derde bij te halen. Dit zorgde ervoor dat je de eerste afleveringen constant naar nieuwe personages aan het kijken was en het was lastig bij te houden wie nou wie was.

Verder zat de serie zeer goed in elkaar. Het camerawerk en de muziek waren top, de acteurs kwamen geloofwaardig over en blijf niet met echte plotholes zitten. Ja, er zijn nog veel onbeantwoorde vragen, maar ik ben ervan overtuigd dat deze in de volgende seizoenen beantwoord gaan worden.

Uitstekende serie over twee vermiste kinderen in een klein stadje. Een buitengewoon gelaagd en complex plot (al is het alleen al vanwege de vele personages en verschillende tijden). Het ziet er allemaal goed uit, uitstekend gekozen liedjes en is spannend en donker van toon. De paradox die gepaard gaat met tijdreizen wordt uiteindelijk niet opgelost en wellicht is mede hierdoor het einde wat onbevredigend (ook al kijk ik natuurlijk wel uit naar het tweede seizoen).

avatar van james_cameron
Spannende, lekker naargeestige duitse Netflix-serie, complex maar goed te behappen. Het duurt even voor je erin zit en alle personages uit elkaar weet te houden (een hele klus door de verschillende tijdlijnen), maar op gegeven moment valt alles op zijn plek. Goed gespeeld en bijzonder sfeervol (lees: somber) in beeld gebracht, met veel aandacht voor detail. Het wordt al snel duidelijk dat lang niet alles afgerond kan worden in deze tien afleveringen. En jawel hoor; seizoen twee is reeds in de maak.

Prententieuze bagger.

Een volwassen versie van ‘Strange things’ wordt deze serie genoemd. Ik weet niet wie verantwoordelijk is voor deze kwalificatie: het kijkerspubliek? Of dachten de makers hiermee mee te kunnen liften op het succes van de Amerikaanse serie. Echter de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ‘Dark’ het niet verdiend om in de schaduw van ‘Strange things’ te staan en heeft nog niet het tiende van de kwaliteit van deze serie.
De dialogen van ‘Dark’; zijn zo krom als de spreekwoordelijke hoepel, volgestopt met tegeltjes filosofie; het acteren, vooral van de jonge cast is abominabel slecht; de personages reageren stoïcijns op de gebeurtenissen. Daarnaast lopen er te veel personages in de serie rond, en per aflevering worden er om de haverklap nog een paar meer geïntroduceerd zodat het lang duurt voor je iedereen in relatie met iedereen hebt weten te plaatsen. Zeker als het heden en de jaren tachtig zich per scène met elkaar gaan afwisselen wordt het er niet eenvoudiger op. En er is niet echt een personage waarmee je je kan identificeren. Als dan ook nog eens aflevering 8 van dit tijdreisverhaal bijna geheel in het jaar 1953 afspeelt, kan je weer opnieuw beginnen met het oriënteren van wie wie is, zodat de personages helemaal niet meer uit elkaar zijn te houden.
Mysterie na mysterie staspelt zich op, zonder dat het echt spannend wordt. En als je als scenarioschrijver denkt dat je mensen met teksten als “Het begin is het einde en het einde is het begin” (Aflevering 4) op het puntje van hun stoel denkt de krijgen, wordt je zwaar overbetaald. De ontwikkelingen en gebeurtenissen worden geforceerd gebracht, terwijl de verhaallijn in ‘Strange things’ juist zo mooi organisch verloopt.
Zeer zwak is het gegeven dat veel spannende scènes eindigen met het overeind schrikken van een van de protagonisten die ontwaakt uit een nachtmerrie. Een keer is leuk, maar elke aflevering een keer is toch echt te veel van het goede.
Verder wordt er wat drugs verhandelt en loopt er een vreemde hoteleigenares rond, waardoor je de indruk krijgt dat de makers de serie ‘Twin Peaks’ als voorbeeld hebben genomen, doch ook daar kan ‘Dark’ niet aan tippen. Tot slot regent het zo vaak in het plaatsje Winden, waar dit gebroddel zich allemaal afspeelt, dat je je er zelfs als kijker aan gaat irriteren.
Tot slot ontbreekt het de makers van ‘Dark’ aan elke vorm van visie en dat kan je van ‘Stranger things’ niet zeggen. Het bijkt dat er een tweede seizoen wordt gemaakt. Je moet er toch niet aan denken.

Net de laatste aflevering gezien en het wordt in eens een slechte B SF serie!. Ik snap de hype ook niet. Het verhaal is er onnodig complex voor. Voor mijn gevoel had alles ook in 4 afleveringen verteld kunnen worden. Er gebeurt veel maar het is onnodig. Ook de spannende muziek. Super gaaf gemaakt, dat wel maar het wordt continu gebruikt waardoor het totaal niet meer spannend voelt. Ik werd in iedergeval nergens goed verrast. Ook nergens een toffe plottwist.

Het film werk was wel erg goed gedaan en de kleurcorrectie. Dat het vaak regend klopt maar ik vind dat altijd erg fijn. Acteerwerk heb ik me niet aan gestoord.

Aah ik zie nu ook dat het valt onder mysterie, mn vrienden zeiden dat het een SF serie was, en dat laatste is het ook wel een heeeeeel klein beetje. Maar als je van mysterie houdt en vaag blijven om het vaag blijven, tjah dan zit je hier wel goed, het is niet mijn ding in ieder geval.

avatar van Pocalan
Don't judge a show by it's first episodes.

Afgelopen nacht heb ik de laatste aflevering van seizoen 2 gezien. Hopelijk hoef ik niet tot mijn verjaardag te wachten voor het derde seizoen, want ik ben inmiddels helemaal om. Na maanden tijd is dit mijn tweede poging. Of eigenlijk derde poging met seizoen 1. Want alweer kwam ik er met moeite in. Bij aflevering 7 was de knop opeens om. Die aflevering greep me erg aan. Vervolgens ben ik opnieuw begonnen omdat ik met een half oog had zitten kijken. Daardoor had ik teveel gemist wat bij een serie als deze niet handig is. Nu ik het beter had kunnen volgen, greep aflevering 8 me zelfs bij de keel. De gedachte 'alles is al gebeurd' kwam in me op en dat gaf me een ijskoud gevoel. Dat vind ik beklijvender dan menig horror film. Al ken ik de theorieën inmiddels wel, deze serie weet er een paar goed met elkaar te koppelen. Wat ik toch wel mis in bijvoorbeeld Fringe. Ook een erg leuke serie, maar die werd me uiteindelijk te chaotisch. Dark weet ergens de filosofische, wetenschappelijke en religieuze achterliggende gedachten naar mijn idee goed te verbinden (of doet mijn hoofd dat onbewust?) en maakt er een prachtig uitziend drama van. Naast het visuele plaatje vind ik de muziek ook geweldig. Enerzijds de heerlijke jaren 80 muziek maar anderzijds ook de muziek die de sfeer zet. (Al is het op sommige momenten iets te aanwezig.) Ik ben in ieder geval helemaal verliefd op Familiar van Agnes Obel.
Agnes Obel performing "Familiar" Live on KCRW - YouTube - m.youtube.com

Hopelijk kan ik net zo gebiologeerd naar seizoen 3 kijken. Ergens ben ik bang dat ze het teveel gaan uitmelken maar ben oh zo nieuwsgierig hoe het verder verloopt. Ik hoop dat seizoen 3 me bij de lurven weet te grijpen.