• 8.985.949 stemmen

Orange Is the New Black - Seizoen 5 (2017)

Show titel: Orange Is the New Black

Ontwikkeld door: Jenji Kohan

Met: Taylor Schilling, Kate Mulgrew en Danielle Brooks

Datum van release: vrijdag 9 juni 2017

Plot Orange Is the New Black

Piper Chapman's wilde verleden komt haar achterna, wat resulteert in haar arrestatie en verblijf in een federale gevangenis. Om haar schuld aan de samenleving af te lossen verruilt Piper haar comfortabele New York leventje voor een oranje gevangenisoverall, en komt ze onverwachte conflicten en vrienden tegen in een groep van excentrieke medegevangenen.

Afleveringen Seizoen 5 (2017)

1. 1. Riot FOMO

9 juni 2017 (55 minuten)

Als de conflictsituatie in de gevangenis escaleert tot een ware rel, maakt een aantal gevangenen misbruik van de situatie. Taystee gaat de confrontatie aan met Caputo.

2. 2. F*ck, Marry, Frieda

9 juni 2017 (55 minuten)

Maria houdt een speciale bijeenkomst in de kapel zodat de gevangenen hun volgende stap kunnen plannen. Frieda gebruikt de overlevingstechnieken die ze als kind leerde.

3. 3. Pissters!

9 juni 2017 (55 minuten)

Linda begint de gevangenis in een nieuw daglicht te zien, terwijl Judy juist uit wanhoop wil ontsnappen. Als de avond valt, stellen de gevangenen een lijst met eisen op.

4. 4. Litchfield's Got Talent

9 juni 2017 (55 minuten)

Red en Blanca graven in het verleden van Piscatella. Suzanne houdt een seance. De bewakers tonen hun talent aan de juryleden van 'Litchfield Idol', Leanne en Angie.

5. 5. Sing It, With Effie

9 juni 2017 (55 minuten)

Als de capriolen van de gevangenen het ochtendnieuws halen, genieten Flaca en Maritza van alle aandacht. Brandy en haar bende verkopen Judy aan de hoogste bieder.

6. 6. Flaming Hot Cheetos, Literally

9 juni 2017 (55 minuten)

Boo verdedigt Doggett, Janae troost Soso en Lorna flirt met Nicky. Terwijl Alex zich op de binnenplaats gedeisd houdt, besluit Piper haar gevoelens kenbaar te maken.

7. 7. Full Bush, Half Snickers

9 juni 2017 (55 minuten)

Black Cindy verzint een plan om Suzanne af te leiden als ze haar zelfbeheersing dreigt te verliezen. Taystee en Piper zoeken een manier om Poussey te herdenken.

8. 8. Tied to the Tracks

9 juni 2017 (55 minuten)

Terwijl Taystee met een onderhandelaar rond de tafel zit, voeren Red en Blanca hun eigen plan uit. Gloria geeft Daya advies en vraagt Caputo om een gunst.

9. 9. The Tightening

9 juni 2017 (55 minuten)

Red voelt dat er iets niet klopt, maar de rest is ervan overtuigd dat ze paranoïde is. Taystee en Cindy werven een vreemde bondgenoot. Twee goede vrienden krijgen ruzie.

10. 10. The Reverse Midas Touch

9 juni 2017 (55 minuten)

Taystee probeert de onderhandelingen op de rails te houden. Angie heeft een plan om Leanne te helpen met haar vinger. Piscatella's verleden komt aan het licht.

11. 11. Breaking the Fiberboard Ceiling

9 juni 2017 (55 minuten)

Red en de anderen bekijken hun opties. Als Gloria haar plan ten uitvoer brengt, worstelt ze met haar geweten. Lorna neemt de apotheek over.

12. 12. Tattoo You

9 juni 2017 (55 minuten)

Boo probeert chantage uit. Nicky belooft Lorna te helpen. Doggett doet een ontdekking. Piper realiseert zich iets over Alex.

13. 13. Storm-y Weather

9 juni 2017 (55 minuten)

Na drie dagen relschoppen is het binnen Litchfield een complete chaos. De gevangen vragen zich af wat de toekomst zal brengen en zoeken troost bij hun geliefden.

Fueledable

Ik kan haast niet wachten op dit seizoen!

Bijna!

Fueledable

Dit was weer een fantastisch seizoen! Can't wait 'till the next!

Off-topic bericht verwijderd.

Miszmi

Inmiddels de eerste 3 afleveringen gezien en ben al wel tot de conclusie gekomen dat ik, net als vorig seizoen, er niet heel snel doorheen ga komen. Waarschijnlijk haak ik tussentijds zelfs af, om het over een half jaar af te kijken. Vind het allemaal maar weer mwah-mwah. Juist met alles wat er nu speelt had er zoveel meer in kunnen zitten. In plaats daarvan wordt er ontiegelijk veel gefocust op seks en drugs. Iets wat normaal ook speelt, maar toch wat minder op de voorgrond treedt. Aan de plots te lezen blijven ze het gehele seizoen in opstand. Vrees dat ik het allemaal wat langdradig ga vinden.

Het is allemaal nou ook weer niet zo slecht dat ik volledig af zou haken. Het seizoen zal ik, sooner or later, sowieso wel afkijken. Maar, zoals gezegd, had hier veel meer uitgehaald kunnen worden. Het verhaal biedt genoeg perspectief en had in dat opzicht misschien wel het beste seizoen kunnen worden. Misschien wordt dat het ook nog.

avatar van centurion81

centurion81

• 2038 berichten

Man man man....Wat heb ik me zitten ergeren de eerste drie afleveringen. Het is echt ontzettend plat, oppervlakkig, ongeloofwaardig, kinderachtig maar vooral TOTAAL NIET GRAPPIG geworden. Seizoen 3 had ook dat kinderachtige, seizoen 4 was wel weer een stuk beter maar ik ga nu definitief afhaken.

Dat heb je soms.

Miszmi

Placemat, ik vond de eerste paar afleveringen ook niet al te best, maar moet zeggen dat het daarna een heel stuk beter werd. Eerste 5 afleveringen zijn even doorbijten, vanaf eind aflevering 6 vind ik het weer een stuk sterker worden en op sommige momenten zelfs van zeer hoog niveau.

Miszmi

Ik was al een groot fan van Uzo Aduba als Suzanne, maar dit seizoen heeft zij haarzelf volledig overtroffen. Wat een geweldige actrice, die absoluut niet beter gecast kon worden. Enige nadeel hieraan is wel dat ik haar in andere films/series vaak niet zo serieus kan nemen. Kan haar dan moeilijk los zien van Suzanne.

Dit seizoen begint, voor mij, met een grote down. Ik vond er weinig aan, zoals ik in mijn vorige bericht ook had aangegeven. Had toen ook niet verwacht er snel doorheen te komen, maar op een gegeven moment ging ik toch wel in een rap tempo. Dit seizoen wordt met de aflevering eigenlijk beter. Jammer dat ze dit niveau aan het begin niet konden pakken, want kan goed begrijpen dat mensen daardoor afhaken. Vorig seizoen vond ik ook niet heel denderend, behalve het hoogtepunt (eigenlijk dieptepunt natuurlijk) wat uit onverwachte hoek kwam.

Dit seizoen eigenlijk maar weinig onverwachts, dat is ergens wel jammer en had nog veel in gewonnen kunnen worden. Lorna die zwanger is. In eerste instantie geloofde ik het ook niet en dacht ik dat ze weer eens krankzinnig was. Doordat ze in de serie ook niet geloofd werd, kwam ik al snel tot de conclusie dat het dan wel zo moest zijn, anders zou niet iedereen nadrukkelijk zeggen dat ze niet zwanger zou zijn. Dit soort kleine dingen, die eigenlijk een betere uitwerking hadden verdiend.

Ondanks dat het best voorspelbaar was, wordt het ergens ook wel goed. Het hoogtepunt dit seizoen is toch wel het moment waarop Piscatella volledig krankzinnig is. Wat dan wel weer jammer is, is dat hier ook weer aardig binnen de lijntjes wordt gebleven. Red wordt weliswaar compleet mishandeld, maar van mij had het nog best een beetje verder mogen gaan. Had er desnoods een iets minderzeggend personage tussen gedaan, die het leven moest laten dankzij zijn praktijken. Ik hou wel van een choquerend effect in dit soort series en die heb ik toch wel enigszins vermist.

Uiteindelijk kom ik, ondanks alle punten, toch op een ruime voldoende uit. Dit is het eerste seizoen dat ik zoveel heb meegeleefd met veel personages en het me soms ook echt raakte. Dit overigens wel allemaal in de tweede helft van het seizoen. Dat heeft het dan allemaal ook nog gered. Als het niveau net zo laag was als de eerste afleveringen, is de kans groot dat ik ook was afgehaakt. Nadeel aan deze serie vind ik wel dat je ruim of bijna een jaar moet wachten voor het volgende seizoen verschijnt. Dan zit je er totaal niet meer in en heb er vaak ook moeite mee om er opnieuw in te komen.

avatar van John Milton

John Milton

Voor mij het minste seizoen.

Net iets minder dan de andere seizoenen en dat komt vooral omdat er weinig diversiteit in dit seizoen zit. Het hele seizoen speelt zich af in ongeveer 3 dagen, waardoor er eigenlijk vrij weinig gebeurt. Daarnaast waren de flashbacks dit keer ook veel minder interessant. Een ijzersterke seizoensfinale heeft er wat mij betreft weer een halve ster bij weten te krijgen.

Voor mijn gevoel stonden de donkere vrouwen dit seizoen is de spotlight. Wat mooi is, aangezien Cindy en Suzanne voor mij by far de leukste personages zijn. Ook leuk om meer te weten te komen over Frieda, die volgend seizoen één van de hoofdpersonages gaat zien. Piper en Alex verschuiven wederom wat meer naar de achtergrond. Niet verwacht dit seizoen cameo's van Pornstache, Larry en Poussey te zien.

Ook apart dat Michael Harney (Healey) elke aflevering in de opening te zien was, maar dat hij helemaal niet in dit seizoen zit.

avatar van renzoroy_mm

ja netflix is altijd zo traag met het uitbrengen van nieuwe seizoenen van hun eigen series. Ze kondigen wel bijna dagelijks allerlei nieuwe projecten en series aan, maar releasedatums.... nee dan kan je jaren wachten. Kijk naar The OA, Seizoen 1 is 16 december 2016 gereleased en seizoen 2.... nog steeds geen releasedatum....

avatar van Lennonlover_mm

Lennonlover_mm

Heb tot halverwege gekeken. Ik krijg er niets mee in. Dit gaat werkelijk nergens meer over. Toen ik doorhad dat dit volledig seizoen over de opstand ging gaan, dan vroeg ik ke al af hoe ze het onderhoudend gingen houden. Wel, dat kunnen ze, niet verrassend dus, niet. Iemand miet kaka doen, 2 inmates maken een make up video, een Idol tussen de guards (wtf?!) en geesten oproepen. De dialogen zijn zoals steess weer puik maar dat is niet genoeg om de serie te dragen.