ad
  • 8.106.434 stemmen

True Detective - Seizoen 1 (2014)

Show titel: True Detective

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 8

Datum van release: zondag 12 januari 2014

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

True Detective

Afleveringen Seizoen 1 (2014)

1. 1. The Long Bright Dark

Het is 2012. Martin Hart en Rustin Cohle, ooit partners bij de staatspolitie van Louisiana, leggen afzonderlijk verklaringen af over de moord op de prostituee Dora Lange, 17 jaar eerder. Tijdens hun terugblik komen niet alleen meer details over de misdaad - waaronder occulte aspecten - aan het licht, maar krijgen we ook meer inzicht in de explosieve relatie van de twee rechercheurs en in hun tumultueuze privelevens.

2. 2. Seeing Things

Omdat hij van hogerhand onder druk wordt gezet om een verdachte naar voren te schuiven in de moord op Dora Lange, waarschuwt Quesada rechercheurs Hart en Cohle dat ze vervangen kunnen worden door drie leden van een nieuw team dat gespecialiseerd is in occulte misdaden. De partners versieren wat ademruimte om een spoor op te volgen dat hen naar een bordeel op het platteland en een in de as gelegde kerk leidt. Hoewel zijn huwelijk met Maggie door zijn werk al onder druk staat, gaat Hart buitenshuis op zoek naar vertier.

3. 3. The Locked Room

Een verborgen beeld in de uitgebrande kerk voert Cohle en Hart tot bij Joel Theriot, een tentpredikant wiens parochianen een lange man met een litteken hebben zien omgaan met Dora Lange. Een seksueel delinquent die aan het profiel beantwoordt, belandt op het bureau om ondervraagd te worden en gaat zelfs over tot een bekentenis. Maar Cohle denkt niet dat hij de dader is. Hart raakt op een zijspoor wanneer Maggie een vriendin voor Cohle regelt in een country and westernbar. Op zoek naar een mogelijk patroon van moordgevallen verdiept Cohle zich in oude dossiers. Hij vindt een verband met een vrouw die jaren eerder verdronken zou zijn.

4. 4. Who Goes Here?

Hart en Cohle gaan op jacht naar hun nieuwe verdachte, Reggie Ledoux, een methkok die een cel deelde met de man van Dora Lange en recent zijn borgtocht verbeurde. Terwijl Harts priveleven als een kaartenhuisje in elkaar stort, dompelt Cohle zichzelf onder in zijn oude alter ego uit zijn diensttijd bij Narcotica. Hij contacteert een motorbende uit het oosten van Texas die zaken doet met de hoofdverdachte. Maar zijn undercoverwerk leunt gevaarlijk dicht tegen wetteloosheid aan en beide mannen moeten de gevolgen dragen van het leiden van een leven vol leugens.

5. 5. The Secret Fate of All Life

Een gewelddadige ontknoping in het bos stelt een einde aan de zaak-Dora Lange en bombardeert Cohle en Hart tot plaatselijke helden. Voor beide mannen breekt een periode van relatieve rust aan. Hart herenigt zich met zijn gezin en Cohle, die een reputatie opbouwt in het afdwingen van bekentenissen, begint aan een relatie. Naarmate de tijd verstrijkt en zijn dochters opgroeien, valt Hart ten prooi aan nieuwe spanningen en verleidingen. Cohle verneemt intussen van een verdachte in een dubbele moordzaak dat een oude zaak misschien niet helemaal afgesloten is. In 2012 gooien Gilbough en Papania hun kaarten op tafel, nieuwe bewijzen die Cohle in een slecht daglicht stellen. Hart begint zich af te vragen of hij zijn partner ooit echt gekend heeft.

6. 6. Haunted Houses

In 2002 beginnen Cohle en Hart te hervallen in hun vertrouwde, gewelddadige patronen. Hart wreekt zich brutaal op een stel tienerjongens en bij Cohle groeit de overtuiging dat ze in 1995 niet tot op het bot zijn gegaan. Op zijn eentje begint hij een sinister verband te onderzoeken tussen verdwijningszaken van kinderen langs de kust en het Wellsprings-project van evangelist Billy Lee Tuttle. Hart ziet de ex-prostituee terug die hij ontmoette tijdens de zaak-Lange. In 2012 ondervragen Papania en Gilbough de ex-vrouw van Marty, Maggie, over het gedrag van Cohle en Hart in 2002, het jaar waarin de relatie tussen de agenten ontspoorde en Cohle zijn ontslag nam na een schorsing.

7. 7. After You've Gone

Rust Cohle vertrouwt Marty Hart toe dat hij denkt dat de moord in Lake Charles en die op Dora Lange verband met elkaar houden. Hij oppert ook dat de rechercheurs destijds lang niet alle verdachten hebben opgepakt. Cohle wil dat Hart een oude schuld inlost en hem helpt bij het opvolgen van nieuwe sporen. Maar Marty blijft sceptisch tegenover de theorieen van zijn ex-partner. Wanneer hij finaal toch bijdraait, wordt al snel duidelijk dat hun onderzoek op verschillende manieren gedwarsboomd kan worden, niet alleen van hogerhand, maar ook omdat Cohle zelf nog altijd een verdachte is. Moeten ze het recht dan toch in eigen handen nemen?

8. 8. Form and Void

Marty Hart en Rustin Cohle dwingen hun gegijzelde sheriff, Steve Geraci, om de beelden te bekijken van een video die Cohle uit het huis van Tuttle ontvreemdde. Geraci beweert dat het Sheriff Ted Childress was die destijds het dossier onopgelost afsloot en dat hij er zelf achteraf geen aandacht meer aan wilde besteden. Terug op kantoor proberen de twee mannen de complexe stamboom van de Tuttles te ontrafelen. Kan de foto van een huis dat net een frisse, groene verflaag heeft gekregen, hen op het spoor van een verdachte zetten? Cohle en Hart bereiden hun ultieme showdown tot in de puntjes voor.

avatar van WB

WB

• 2074 stemmen

Briljante serie. Geweldige acteurs, heerlijke sfeer, goed verhaal... wat af en toe wat ingewikkeld wordt door de vele namen en personages. Voor de rest zeker een aanrader en wederom een klassieker van HBO. Beide hoofdrollen, Woody en Matthew, spelen Oscar-waardig!

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

Dit was gewoon een tv hoogtepunt van het jaar 2014....in een woord geweldig.

Vetste serie ooit en zal in mijn ogen ook moeilijk weer zoiets voorbij komen.

Een fenominale Matthew McConaughey en ook petje af voor Woody Harrelson.

Ook de rest van de cast was boven gemiddeld.

De duistere en donkere sfeer in deze film is er eentje om kippenvel van te krijgen als je het er over hebt,de enige serie die ik na het bekijken ervan ook nog eens heb aangeschaft op BR.

Voor iedereen die deze serie nog niet gezien heeft.....ga hem zien want het is een hoogstaand visueel spectakel!!!

avatar van clutch

clutch

Deze serie wordt weleens vergeleken met Twin Peaks.. Ik kan daar wel inkomen. Raakvlakken qua verhaallijn en beiden kennen een typerend Amerikaans landschap in de jaren '90 gehuld in een dreigende en donkere setting. Hoe dan ook is dit voor mij een serie op zichzelf. De bijzondere sfeer, het strakke verhaal, het overtuigende acteerwerk.. Een veel betere serie heb ik nog niet gezien.

avatar van ronnyVP

ronnyVP

Van begin tot eind sleepte deze serie me mee in zijn duistere sfeer. Bovendien laten Matthew McConaughey en Woody Harrelson acteerwerk zien van de bovenste plank. De combinatie van de hoofdpersonages, Rust en Martin, is gewoonweg meesterlijk!!

avatar van Dida_mm

Dida_mm

Fantastische serie. Het beste wat ik ooit qua serie heb gezien.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Harrelson (met name) en McConaughey dragen deze geweldige serie met verve. Ik heb de serie nu twee keer in zijn geheel bekeken. Schitterende sferische impressies ook. Het enige minpuntje vond ik het toch iets te zwakke einde. Daarom een 0,5* aftrek. Maar verder een absolute must see.

avatar van Macady

Macady

Net begonnen, eerste twee afleveringen gezien, geweldig. Wat speelt die McConaughey goed zeg, indrukwekkend.

Geweldige sfeer idd.

Niks aan toe te voegen aan de bovenstaande berichten. Misschien wel de beste serie ooit, althans dit eerste seizoen. Bij seizoen 2 ben ik na 2 episodes afgehaakt, kon me niet boeien.

Donkerwoud

Weergaloos HBO-materiaal. Alles klopt: twee fantastische acteurs in de hoofdrol; grimmige, inktzwarte cinematografie waarmee de rafelrandjes van Louisiana worden getoond; een plot dat elke episode opnieuw met nieuwe verrassingen komt. Het werkt ook prima dat het uit 'slechts' acht afleveringen bestaat, want nu kunnen ze precies op de juiste momenten spelen met tijdsvormen, zonder dat de spanning eruit gaat.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2033 stemmen

Geweldige dialogen, genoten van deze toch wel anders dan anders serie!

avatar van ZAP!

ZAP!

Zo briljant vond ik het niet. Kreeg een beetje een extra soapy 'Lethal weapon' gevoel met een vreemd einde dat weer aan 'The Texas chain saw massacre' (1974) doet denken. Wel een goed (en duister) sfeertje, goed tot sterk acteerwerk, goed geschreven (tot de teleurstellende finale en sommig gewauwel van Rust Cohle over bv. een 'flat circle' e.d.). En hoe ze de zaak 'ineens' oplossen op het einde...

2,5*, maar misschien ben ik wat te streng.

avatar van Metalfist

Metalfist

Het was eigenlijk via het tweede seizoen van True Detective dat ik voor het eerst van de serie hoorde. Naar aanleiding van de release van de eerste aflevering van seizoen 2 werd ergens nog eens aangehaald hoe goed de eerste reeks eigenlijk in elkaar zat. Ik nam een mentale notitie en klasseerde de reeks als een to-see. Een tijd daarna kwam ik toevallig op het MovieMeter topic (inclusief dikke spoiler, verbazingwekkend hoe lomp iemand spoilers kan zetten als je er toch uit kunt afleiden wat er gebeurt, voor het tweede seizoen) en dan maar ineens besloten om eens het eerste seizoen op te zetten.

De verwachtingen waren in ieder geval erg hoog gespannen. Dit seizoen krijgt praktisch enkel lovende woorden en die komen voor mij grotendeels uit. Ik sta er in ieder geval niet zo wild van als sommige gebruikers, maar het mag duidelijk zijn dat dit een erg heerlijk stukje cinema is. Ja, ik noem het cinema, want True Detective steekt filmisch gewoon enorm goed in elkaar. Van het sfeerbeeld van New Orleans, dat blijft toch een plaats waar ik ooit eens wil geraken, tot de spanningsboog en de acteerprestaties. Op narratief vlak heeft True Detective een tikkeltje weg van Twin Peaks, niet erg aangezien ik een grote fan ben van de hersenspinsels van David Lynch, maar de zoektocht blijft boeiend van de eerste tot de laatste seconde. Gelukkig laat Nic Pizzolatto zich uiteindelijk niet teveel verleiden tot een hoop filosofische mumbo jumbo en levert hij gewoon een degelijke climax af. Mooi ook dat hij er in slaagt om de dood van de man met de littekens ergens halverwege de aflevering te laten gebeuren en je toch nog geboeid naar de verdere gebeurtenissen met Rust en Martin laat kijken. Die hun dialoog onder de sterren is misschien wel één van de mooiste scènes uit de serie. Kippenvel wanneer de laatste zin (Well, once there was only dark. You ask me, the light’s winning) wordt uitgesproken.

Grote fan van Matthew McConaughey en dit is misschien wel zijn ultieme rol. De transformatie die Rust Cohle doorgaat doorheen de afleveringen is fabelachtig om te zien. De clean shaven detective tot de langharige alcoholieker... Hopelijk krijgen we nog veel mooie rollen van hem te zien. Iets minder grote fan van Woody Harrelson maar ook die doet het fantastisch. De dialogen tussen hem en McConnaughey spatten van het scherm en hoewel hij fysiek niet zo'n indrukwekkende transformatie als de andere doormaakt, is toch ook hij een absolute meerwaarde in het geheel. Sowieso weinig aan te merken op de cast, zo is Michelle Monaghan ook nog een goed klankbord voor Harrelson.

Vergeet trouwens ook niet de soundtrack van T Bone Burnett. Dat openingsnummer zou ik gewoon een paar uur op repeat kunnen draaien. Soit, heerlijke serie die zich af en toe wat verliest in teveel nonsens (dan doel ik op dat "time is a flat circle" gedoe) maar voor de rest weinig verkeerd doet. Duistere sfeer, heerlijke cast en een vibe om U tegen te zeggen.

Dikke 4*

avatar van walnuts

walnuts

Vooropgesteld; zeer goede serie waarbij beide verhaallijnen (privé en de zaak) bleven boeien tot het einde. Matthew McConaughey speelt echt briljant. Interessant karakter.

De sfeer, setting, personages en de snelheid maken het tot een zeer aangename kijkervaring.

Wel vind ik t jammer dat we nu niet weten hoe 't verder afloopt met de Tuttle familie. Het lijkt me waarschijnlijk dat Cohle Sam Tuttle vermoord heeft tijdens de inbraak.

Daan258

Even een vraagje voor de mede tvmeter gebruikers:)

Ik wil misschien binnenkort gaan beginnen met het bekijken van de serie wegens heel erg veel goede verhalen. Maar mijn vraag is: Is dit wel een serie die vrij ingewikkeld is ?(vooral als je er misschien wat lang over doet om hem af te kijken) Dit vraag ik omdat ik nu niet kan inschatten hoeveel tijd ik hiervoor zou hebben en ik zou het vreselijk zonde vinden als ik bijvoorbeeld een tijdje geen episode heb gezien dat het dan weer vrij moeilijk is om in het verhaal te komen. Of valt dit allemaal wel mee?

Donkerwoud

Valt wel mee, hoor. Alleen het karakter van Matthew McConaughey is niet altijd te volgen, maar dat hoort dan ook bij zijn karakter. Misschien iets meer flash forwards en flash backs dan bijvoorbeeld Breaking Bad. Maar het is verder best toegankelijk.

avatar van richiedoom

richiedoom

Bij dit seizoen kan je je dat misschien nog wel veroorloven Daan258, maar als je bij seizoen 2 veel tijd laat tussen afleveringen dan heb je echt geen flauw idee meer waar het over gaat (niet dat ik seizoen 2 slecht vind hoor, integendeel zelfs!).

Maar ik zou zeker zeggen: kijken kijken kijken!

Daan258

Top bedankt Donkerwoud en richiedoom.

Dan ga ik denk maar binnenkort is beginnen met het 1e seizoen:)

Ben zeer benieuwd.

Daan258

Eerste 2 episode's gezien.

Naast de fantastische cast en acteerwerk kan ik er nu eigenlijk nog weinig over zeggen.

Ben zeer benieuwd naar de komende afleveringen.

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Zoals ik al acht is True Detective en prachtserie: de absurde misdaadzaak, interessante persoonlijke verhaallijnen rond Marty en Rust, en natuurlijk het geweldige rauwe Louisiana sfeertje. Dat zijn voor mij simpel gezegd de beste 'aspecten' op het acteerwerk na, want daar bouwt de hele serie op. McConaughey en Harrelson is een duo van het hoogste niveau, maar ook de overige cast laat geen steken vallen. Fantastisch werk.

Audiovisueel gezien, zoals ik gedeeltelijk al aangaf door de sfeer te prijzen, is True Detective zeer memorabel. Camerawerk, een soundtrack om U tegen te zeggen en zowat elke locatie dragen hier aan bij.

Aflevering 4, dat zich afspeelt rond de motorbende, is voor mij de uitblinker van dit seizoen.

Kwalitatief gezien de beste serie die ik zag. Slechts 8 afleveringen maken True Detective voor mij echter nog geen persoonlijke favoriet maar een top-10 plek verdient ie zeker. Seizoen 2 sla ik over vanwege recensies én cast.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Wát een serie... Een mysterieus plot, heerlijke soundtrack (de openings theme inclusief beeldmontage en nummers als The Angry River en Sign of the Judgement die blijven nagalmen), de Louisiana-setting met een smeltkroes van Franse en Afrikaanse invloeden van religie en cultuur. De groene, smerige swamp-sfeer. Doet het bijna altijd goed op film (angel heart, southern comfort, the last exorcism, etc.).

Een minpunt vind ik dat Rust een paar keer krampachtig diepgaand overkomt en bijna een karikatuur wordt, maar sommige uitlatingen zijn spot on, en er staat zo veel goeds tegenover zoals de laatste onheilspellende minuten van aflevering 3 (met die score eronder), de openingsdialoog van aflevering 5 (eigenlijk hadden Dewall en Ledoux van personage moeten wisselen, wat een figuur die Dewall), de verzonnen reconstructie van wat er gebeurde bij Ledoux' huis, natuurlijk de zes minuten take (of twee keer drie misschien maar dat maakt het niet minder knap). Tot dat moment is het slow burning en dan zit je opeens op het puntje van de stoel, gruwelijke timing.

De ontknoping van het mysterie vind ik prima alleen had een einde met de dood van Rust mij meer gepast geleken en het slot is iets te langgerekt. Maar goed dat mag de pret niet drukken. Prima speelduur ook die acht afleveringen, wel zo prettig eigenlijk. Samen met Twin Peaks de beste serie ooit imo.

avatar van Pepino

Pepino

daan258 schreef:

Even een vraagje voor de mede tvmeter gebruikers:)

Het is misschien wat vreemd om te reageren op een bericht van een jaar terug, maar: persoonlijk vind ik van wel. Regelmatig moet ik toch het internet hanteren om te recapituleren en na te gaan wie ook weer wie was.

In ieder geval kijk ik uit naar de laatste episode die ik nog moet zien!

Denk dat ik seizoen 2 links ga laten liggen... De gemiddelde score voorspelt niet veel goeds (toch niet in vergelijking met deze score) en naar het schijnt is die verhaallijn nóg ingewikkelder.

avatar van richiedoom

richiedoom

Beste Pepino,

Ik raad je toch van harte aan om seizoen 2 een eerlijke kans te geven. Ik begrijp persoonlijk helemaal niets van de lage score daar want ik vond het weer een top seizoen. Iets minder dan dit seizoen maar dat is geen schande toch?

Pepino schreef:

In ieder geval kijk ik uit naar de laatste episode die ik nog moet zien!

Bedankt voor je reactie nog.

Ondertussen had ik al lang tot de ene laatste episode bekeken maar het was inderdaad een serie waar je echt wel even goed moest voor gaan zitten. Daarnaast deed ik ook nog redelijk lang over de episodes dus daarom binnenkort gewoon maar is helemaal opnieuw beginnen met de serie.

avatar van Pepino

Pepino

Richiedoom schreef:

Beste Pepino,

Oké! Het zou er toch nog van kunnen komen, dan!

Heb seizoen 1 afgerond en vond het geheel heel sterk! Zeker de uitdieping van de twee personages, Rust en Martin, zijn ongelooflijk goed in beeld gebracht. Cinematografisch ook om duimen en vingers bij af te likken.

Ik kreeg een krop in mijn keel bij de laatste scène, waar Rust tranen laat. Heel het seizoen was dit personage iemand die nooit zijn emoties wilde laten zien. Een gesloten boek waar nog een hangslot op zat. Dus hem plots zien breken tegenover Martin... het doet toch iets.

Denk wel dat ik het geheel nog een tweede keer ga moeten zien, want volgens mij mis je veel bij een eerste kijkbeurt. Voorlopig een viertje, maar kan zeker nog stijgen.

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Herzien op blu-ray. Blijft een geweldige misdaadserie van HBO, vooral de moeite waard door het magistrale akteerwerk van zowel Matthew McConaughey als Woody Harrelson. Beiden zijn nooit beter geweest. Vormgeving en camerawerk zijn ook eersteklas, net als de onder de huid kruipende muziek en het naargeestige sfeertje. Waar de reeks soms helaas wat tekort schiet is in de plot. Vooral in de tweede helft begint de serie wat te slepen en wordt één en ander minder boeiend en vooral minder spannend. De finale valt vervolgens ook wat tegen. Niettemin heel erg goed. Kon televisie altijd maar zo mooi zijn.

avatar van Thomas83

Thomas83

Uitmuntende serie. Het mysterieuze speurverhaal stelt weliswaar niet zo heel veel voor, maar Pizzolatto is duidelijk ook vooral geïnteresseerd in zijn personages. Boven alles is dit een serie over Rust en Marty, geweldig vertolkt door McConaughey en Harrelson. Vooral het spel van McConaughey is wat van het beste acteerwerk dat ik op tv heb gezien. Echt een verbluffend sterke rol. De serie heeft ook een heel overtuigend gevoel van verloop van tijd. De make-up maakt het verouderen van de personages zowaar overtuigend, en de acteurs doen de rest, ook wat betreft de op zich standaard uitwerking van de twee collega-rechercheurs die niet met elkaar overweg kunnen en de eigenlijk met regelmaat wel veel te patserig geschreven dialogen.

Verder is het verhaal dan weliswaar niet heel origineel, maar het is wel echt enorm spannend en Fukunaga hanteert in elk geval in de eerste drie of vier afleveringen een perfect tempo, mede doordat hij switcht tussen verschillende tijdlijnen. De serie is vaak best traag en dompelt je onder in een bijzonder geslaagde enorm naargeestige sfeer in Louisiana, maar toch zit het tempo er altijd genoeg in, en in visueel opzicht is de serie ook echt om door een ringetje te halen. En natuurlijk zijn de muziek en intro ook weer klasse, zoals je mag verwachten. Intro's van HBO zijn soms beter dan hele series van een inferieur niveau zijn.

En wat de hoogtepunten van het seizoen betreft, dat zijn voor mij vooral het einde van The Locked Room met die monoloog van Rust en de emotionele ontlading van de allerlaatste minuten van het seizoen. Niet alleen de prachtige dialogen tussen Rust en Marty en hoe we Rust eindelijk zien breken, maar ook die scène in het ziekenhuis als Marty ontwaakt en wordt verrast als zijn familie er blijkt te zijn. Harrelson, die ook op de liefste manier "I didn't expect you" zegt. Het is zo mooi om zo'n einde voor Rust en Marty te zien.

Verder ook nog even een aparte vermelding voor die fantastische in een take(?) opgenomen scène in Who Goes There, met de bikers die in het hol van de leeuw een klus uitvoeren die alleen maar verkeerd af kan lopen. Echt een ongelofelijke goede scène. Prachtig in beeld gebracht en nagelbijtend spannend. Krankzinnig om alles te zien escaleren.. Echt een frisse kwaliteitsserie. Southern Gothic met misschien ook een vleugje Fincher en Lynch. Altijd een compliment. 4.0*.

avatar van NRT

NRT

Ik heb deze serie al twee keer, misschien zelfs drie keer bekeken. Prachtige serie. Geweldige acteurs. Je wilt na iedere aflevering weten hoe het verder gaat.

avatar van Karst

Karst

Heel fijne serie. Ik ben niet zo onder de indruk als de meesten (vond McConaughey vervelend worden bij tijd en wijle) maar twijfel een beetje tussen 4 en 4,5 sterren. Naar beneden afgerond dan maar, omdat ik het toch ook weer niet superspannend vond (de laatste aflevering uitgezonderd).

avatar van LikeAJedi

LikeAJedi

Absoluut TV hoogtepunt was dit! Acteerwerk van de bovenste plank en dan met name McConaughey. Hij was écht on fire in dit seizoen. Verhaal was ook spannend alleen waren de eerste 2 afleveringen niet zo sterk, mijn vriendin vond na 2 afleveringen de serie al te traag. Maar toen wat reviews van TvMeter ging voorlezen was ze toch wel overtuigd en dus ging het vanaf aflevering 3 ook ineens een stuk sneller en zat er meer spanning in. Laatste twee afleveringen waren echt erg sterk.

LikeAJedi schreef:

Kijk, daar doen we het voor!

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Herbekeken en beviel me nog beter dan de eerste keer. Toch echt wel een absolute klassieker, dit eerste seizoen, met een gewéldig duo in de hoofdrol.

avatar van trebremmit

trebremmit

Sterk begin, totdat McConaughey het polititeburo verlaat, daarna vind ik het toch heel wat minder worden.

Vooral het einde is teleurstellend.

avatar van DragQueen

DragQueen

Het is schaars, maar soms komt er zo een serie als deze langs, waar werkelijk alles aan lijkt te kloppen. In mijn ogen is het 1e seizoen van True Detective dan ook cinema van de hoogste plank. De hoofdrollen worden fenomenaal neergezet door Matthew McConaughey en Woody Harrelson. De twee acteer kanonnen spatten van het scherm af, en delen hier een ijzersterke chemie. Er moet ook gezegd worden dat de overige cast ook zeker overtuigd, en met de nodige inleving acteert. Verder is het geboden verhaal oersterk, en heeft deze ook nog eens een fantastische uitwerking genoten. Visueel gezien is het smullen van elke scene. De broeierige gebieden in de omgeving van Louisiana zijn enorm sfeervol geschoten. De settings dragen naar mijn inziens zoveel bij aan de serie, en zijn zonder meer een meerwaarde. Hoeveel seizoenen van True Detective er ook nog mogen verschijnen in de toekomst, ik ben bang dat die altijd vergeleken zullen worden met dit magistrale 1e seizoen. Die heeft de lat namelijk enorm hoog gelegd. 5 Sterren.