Mijn Series +

True Detective - Seizoen 3 (2019)

Drama / Mystery

ontwikkeld door Nic Pizzolatto
met Mahershala Ali, Stephen Dorff en Carmen Ejogo

Het derde seizoen van True Detective speelt zich af in het Ozarkgebergte. Verspreid over drie verschillende tijdsperioden worden detectives Wayne Hayes en Roland West gevolgd. Ze onderzoeken een macabere misdaad waarbij twee vermiste kinderen betrokken zijn.

1. The Great War and Modern Memory
  7. The Final Country
  8. Now Am Found
avatar van Dorstigjimmyke
Esteban

Normaal kun je dit in de TV-gids van telenet nog 1 of 2 dagen kijken. Ik zou het dus vanavond nog bekijken.

avatar van Esteban
No can do. Maar bedankt voor de tip.

avatar van Donkerwoud
Ook dit derde seizoen van 'True Detective' kom niet op hetzelfde niveau als het baanbrekende eerste seizoen. Aan de grootse, ambitieuze opzet heeft het in ieder geval niet gelegen. De drie afzonderlijke verhaallijnen omvatten een tijdsspanne van zo'n dertig jaar moordonderzoek in Ozark, Missouri. Diep ingebed in de naoorlogse periode waarin de Vietnamoorlog als een open wond liep door het psychische leed van een generatie. De uitingen van masculiniteit om te verbloemen dat veteranen niet hun plek vinden in de burgermaatschappij. Met een Afro-Amerikaanse diender als Wayne Hays (Mahershala Ali) die te maken krijgt met vooroordelen, etnische profilering, een extra moeilijkheid om op te klimmen in de rangen en het uitgesproken racisme naar zijn persoon. Zo bedachtzaam en doeltreffend als oud-spoorzoeker Hays is, zo gaat zijn witte collega Roland West (Stephen Dorff) tekeer als een olifant in een porseleinkast, maar door de machtsverhoudingen blijft hij buiten beeld. En het is een existentiële verhandeling over rechtvaardigheid in een verglijdende tijd, én het moordonderzoek dient als portret van een tumultueus huwelijk.

Nu ging deze serie altijd al over de speurders en niet over datgene waar ze naar op zoek zijn, maar dit seizoen gaat over zo'n beetje alles behalve het moordmysterie. Door flashbacks/flashforwards krijgt een magistrale acteur als Mahershala Ali wel de mogelijkheid om één en dezelfde persoon als drie verschillende personages te spelen. Zijn relatie met eega Amelia Reardon (Carmen Ejogo) levert meerdere dramatisch intense confrontaties op. Hun magnetische spel van aantrekken en afstoten is zonder meer het warme hart in deze gotische kilheid. De serie probeert eenzelfde effect te krijgen met Roland West als Hays' partner, maar de contrasten tussen beide agenten zijn te groot en hun vriendschap blijft ietwat onwaarschijnlijk. Het helpt ook niet dat hun dynamiek als een fletse versie voelt van Matthew McConaughey/Woody Harrelson in het eerste deel. Daar komt bij dat de versnipperde chronologie geforceerd en kunstmatig het mysterie voort laat stuwen middels toevalligheden en de handelingen van bijrollen.

'True Detective' werkt als een psychologische karakterschets van zijn getraumatiseerde hoofdpersoon, maar kan de eigen pretenties niet waarmaken in de resem aan maatschappelijke kwesties die het aansnijdt. En terug naar de basis, gewoon als politiethriller, heeft het een te teleurstellend verloop om werkelijk onder de huid te gaan zitten.

Prachtig seizoen. Voor mij extra kleur omdat ik in de regio (Arkansas) en de periode heb gewoond waar het zich afspeelt. Ik kan uit eerste hand bevestigen dat racisme en armoede ook eind jaren tachtig, begin jaren negentig nog beslist een fors issue waren.

Vond seizoen drie mogelijk wat langzaam maar dat wordt goed gemaakt door het uitstekende acteren van eigenlijk de hele cast. Heerlijke begintune van T BoneT Burnett weer (nog beter dan seizoen 1 wat mij betreft). Ik geloof dat HBO zo'n beetje de enige series maakt waarbij ik de begintune meestal niet doorspoel.

Als dit het niveau is mag seizoen vier er ook snel aankomen.