Mijn Series +

Game of Thrones - Seizoen 7 (2017)

Fantasy / Drama

ontwikkeld door David Benioff en D. B. Weiss
met Emilia Clarke, Peter Dinklage en Kit Harington

Geïnspireerd op de sage van de succesvolle fantasieboeken Een Lied van IJs en Vuur van George R.R. Martin, speelt deze HBO dramaserie zich af in een fantasiewereld waar zomers jaren kunnen duren en winters zelfs een heel leven lang. Dwars door de intrigerende aarden van het zuiden, de wilde gronden van het oosten, het bevroren noorden en tot aan de oude Muur die het rijk beschermt tegen het mysterieuze obscure van hierboven, vechten de machtige families van de Zeven Koninkrijken om de Troon van Westeros te veroveren.

1. Dragonstone
  2. Stormborn
  3. The Queen's Justice
  4. The Spoils of War
  5. Eastwatch
  6. Beyond the Wall
  7. The Dragon and the Wolf
avatar van legian
Teleurstelling is natuurlijk ook een ervaring. Tijdens het kijken geniet ik er ook grotendeels wel van hoor, maar daarna ga ik erover nadenken en dan komt de teleurstelling aanzetten. En als ik het hier zo lees ben ik daar niet alleen in. Dat de serie ook nog dingen goed doet klopt, maar daar dragen de 6 voorgaande seizoenen ook aan bij.

Ach eerst maar eens zien hoe ze dit gaan afronden.

avatar van Jaslan
Animosh schreef:
Met andere woorden: deze aflevering vat dit seizoen perfect samen. Spectaculair maar cliché, spannend maar voorspelbaar en intens bevredigend maar ook frustrerend vanwege het matige script.

Na de laatste aflevering te hebben gezien kan ik zeggen dat bovenstaande reactie voor mij wel treffend het hele seizoen samenvat. Dit seizoen had meer actie, maar was minder complex dan voorgaande seizoenen (en natuurlijk minder lang). Desalniettemin zeer zeker vermakelijk. Prachtbeelden, prima geacteerd en het laat je toch weer achter met het welbekende "hoe zal het hen, hem of haar vergaan". Ben benieuwd wanneer ze de afsluiting gaan uitbrengen.

avatar van Animosh
Uitstekende finale. Rustiger dan ik had verwacht (in King's Landing althans), met meer onderhuidse spanning dan spektakel, maar verder had het zo ongeveer alles wat ik in de finale wilde zien. Veel sterke dialogen tussen hoofdpersonages, en alle ontwikkelingen zijn het juiste pad op geduwd. Cersei blijft de "menselijke" dreiging, verlaten door iedereen die haar lief is en met Euron en The Mountain aan haar zijde (je zou overigens denken dat Tyrion beter zou weten dan haar woord te vertrouwen...); Jaime neemt eindelijk afstand van haar (het werd tijd) en sluit zich aan bij de strijd in het Noorden; Theon vervolgt ook zijn pad naar redemption en gaat op weg om zijn zus te redden; we krijgen R+L=J expliciet te zien terwijl Jon met zijn tante het bed in duikt; Littlefinger wordt uit de weg geruimd, en ondanks dat de beste schemer van Westeros een beter einde had verdiend (dit riekte te veel naar fanservice, met Sansa die preekt wat voor een slecht mens hij wel niet is omringd door mensen die het met haar eens zijn, terwijl hij smeekt voor zijn leven, alsof Littlefinger zich zo in een hoek zou laten drijven) voegde hij de laatste seizoenen toch weinig meer toe aan de serie; en de val van de Muur vormt een perfecte afsluiting van dit seizoen.

Alles bij elkaar één van de minste seizoenen van de serie, met een slordig, niet altijd even geloofwaardig en vaak clichématig en voorspelbaar script waarin de morele en thematische complexiteit van de eerdere seizoenen vaak ver te zoeken is, en een te hoog tempo waardoor veel ontwikkelingen de opbouw misten die een climax bevredigend maken. Maar het blijft een erg vermakelijke serie, en de pionnen staan nu op de juiste plaats voor de eindsprint, dus ik ben hoopvol dat de serie het einde krijgt dat het verdient.

Nog een paar kleine observaties:
- Lag er nog iemand anders dubbel om de reactie van Qyburn? Iedereen is verstijfd van angst, en hij kan alleen maar denken aan hoe interessant deze ontdekking wel niet is. Never change, Qyburn.
- Zijn Tormund en Beric dood? Wat denken jullie? Het lijkt vrijwel onmogelijk om dat te overleven, maar aangezien we de grond niet onder hen weg zien zakken hebben ze het misschien toch op de een of andere manier overleefd (misschien zaten ze net aan de veilige kant van de Muur?). Vooral voor Beric zou dit een erg vreemd einde zijn, na al die hints dat de Lord of Light grotere plannen voor hem heeft.
- En wat gebeurt er met Bronn? Jaime is weg, en Cersei vertrouwt hem volgens mij voor geen meter (en dan is er nog dit). Misschien dat hij toch naar kamp-Daenerys overloopt? Anderzijds heeft hij daar weinig mee te winnen. Zijn leven riskeren in een gevecht met een leger vol ondoden klinkt niet als iets dat Bronn graag zou doen. Of misschien dat hij voorlopig trouw aan Cersei blijft maar uiteindelijk toch overloopt? Of hij volgt het advies van Euron en neemt de eerste boot naar Essos - dat kan natuurlijk ook.
- Iemand enig idee waarom Tyrion zo moeilijk keek toen hij ontdekte dat Jon en Daenerys met elkaar in bed doken? Hij was nota bene degene die suggereerde dat Daenerys single naar Westeros moest reizen zodat ze een alliantie kon smeden met een huwelijk, en Jon is de perfecte kandidaat (met het Noorden, de Vale en de Riverlands achter hem). De meest populaire theorieën die ik heb gezien: hij is jaloers; hij vreest dat dit haar prioriteiten zal verstoren; hij wil dat Daenerys geen nakomeling na zal laten, zodat Westeros over kan schakelen op een democratie; hij heeft een deal met Cersei gesloten dat haar kind de Iron Throne krijgt na Daenerys (niet erg waarschijnlijk als je het mij vraagt, maar wel een leuk idee). Edit: dit (politieke risico's) is tot dusverre de meest geloofwaardige theorie die ik tegen ben gekomen (mede omdat het overeenkomt met het commentaar dat hij geeft in de Inside the Episode video).
- Speciaal voor legian.
- Rick and Morty's schrijvers zijn geen fan van dit seizoen.

avatar van brawljeff
En het zit er weer op, met een zeer sterke seizoensfinale om op terug te kijken. Dit was toch wel een stuk beter dan die rommelige zesde aflevering. Om te beginnen de samenkomst in King's Landing. Wat leuk om al deze personages een keer bij elkaar te zien. In het bijzonder eigenlijk The Hound die Brienne en zijn broer weer eens ontmoet. Wel had ik wat meer interactie willen zien tussen Cercei en Jon of bijvoorbeeld Cercei en Dany. Ik wilde het scheldkanon al bijna afschieten toen ze aan het hinten waren dat de walker al dood was. Dat zou de aflevering echt totaal verpest hebben.

Dan het hele gebeuren in Winterfell. Eigenlijk wisten we al een aantal weken dat het hier naartoe zou gaan. Littlefinger valt eindelijk door de mand. Het was fijn om hem nog even te zien lijden, na alles wat hij geflikt heeft. Uiteraard respect voor de acteur dat hij zo'n naar mannetje heeft neer weten te zetten. Bran vond ik nu ook wat meer op zijn plaats, zeker doordat hij ons de flashback scène gaf waar we allemaal al op hoopte. Ik krijg een Star Wars déjà vu.

Animosh volgens mij zit jij met dezelfde vragen als ik. De acteur die Tormund speelt heeft op zijn Instagram net wel een foto gedeeld die er naar hint dat we nog wel meer van hem en Beric gaan zien. Het lijkt me ook raar dat ze deze personages geen passend einde geven, maar hoe komen ze hier in vredesnaam nog vandaan?

Bronn blijft, zeker ook weer na zijn opmerkingen in deze aflevering, één van mijn lievelingspersonages. Ik had dan ook wel verwacht dat hij zich gelijk bij Jaime aan zou sluiten toen hij van King's Landing vandaan reed. Bronn ging wel heel typisch vlak voor Cercei binnenkwam weg, met nog een flinke haatboodschap aan de "fancy people". Je zou bijna denken dat dit ook op de ruzie tussen deze acteurs slaat.

Ook nog even mijn complimenten voor Alfie Allen, toch de meest ondergewaardeerde acteur van deze serie.

avatar van brawljeff
Overigens de twee meest interessante theorieën die ik nu lees:

Tyrion is een verrader. Hij heeft Dany constant slecht advies gegeven en is de reden dat zij Daario en Jorah weg heeft gestuurd. We hebben nooit gezien wat hij precies met Varys heeft besproken en nu ook niet wat er tussen Cercei en hem gebeurd is.

Night King = Rhaegar Targaryan. Op het eerste gezicht behoorlijk ver gezocht, tot ik de uitleg las. Hoe kan het dat de Night King die draak zo snel en makkelijk onder controle had? Waarom mikte de Night King die speer niet op de draak waar Dany en Jon op zaten? Nogmaals: vergezocht. Toch vind ik dit soort theorieën zeer vermakelijk om te lezen.

Jullie nog interessante dingen gelezen waar we in 2019 (ja, nog even twee jaar wachten) hopelijk antwoord op gaan krijgen?

Het minste seizoen tot nu toe. Nog steeds allesbehalve slecht, maar sinds het bronmateriaal op is, is GoT van goede en onvoorspelbare serie veranderd in een goede en voorspelbare serie.

Nog steeds geweldig kijkvoer, maar helaas niet meer dan dat. 4*

brawljeff schreef:

Op reddit is er een voorspellingsthread voor het achtste seizoen. Erg leuk om doorheen te lezen.

avatar van brawljeff
Animosh twee dingen lijken mij zeker volgend seizoen: The Hound en The Mountain gaan het nog tegen elkaar opnemen en Jamie vermoordt uiteindelijk zijn zus.

brawljeff schreef:
Ik denk eerder dat Arya Cersei zal vermoorden. Cleganebowl lijkt me inderdaad wel een zekerheidje. Jon/Aegon zal eigenhandig the night king vermoorden om vervolgens de Iron throne bestijgen met z'n tante aan z'n zijde en Theon hakt de pielemuis van z'n oom eraf.

brawljeff schreef:
Animosh twee dingen lijken mij zeker volgend seizoen: The Hound en The Mountain gaan het nog tegen elkaar opnemen en Jaime vermoordt uiteindelijk zijn zus.

Allebei mee eens. Na de dikke vette knipoog in de finale is Cleganebowl zo goed als bevestigd (ik verwacht trouwens ook dat vuur er op de een of andere manier een rol in zal spelen, zodat The Hound zijn angst kan overwinnen), en dat Jaime Cersei doodt sluit aan bij de valonqar-prophecy, zou door de parallellen tussen Cersei en The Mad King erg poëtisch zijn, zou Jaime's redemption vervolmaken, en andere keuzes zouden te voor de hand liggend (Tyrion) of saai (Arya - die heeft te weinig geschiedenis met Cersei) zijn.

Nog een ""paar"" andere voorspellingen:
- Varys en Melisandre gaan dood, conform de voorspelling van de Melisandre. Hopelijk komen we nog iets meer te weten over die stem in het vuur voordat Varys het loodje legt.
- Arya verdrinkt volgend seizoen in de reünies: Jon, Gendry, The Hound en Melisandre. Verder weet ik niet zo goed waar haar arc naartoe gaat. Ze is een goede vechter en heeft een Valyrian mes, dus in principe kan ze deelnemen aan de strijd tegen de white walkers. Maar Arya is een lone wolf, dus in een leger vechten zou niet goed bij haar passen. Misschien gaat ze naar het zuiden, om Cersei te doden (al verwacht ik dus niet dat ze de trekker over zal halen)? Of misschien draagt ze op haar eigen manier aan het conflict bij?
- De incestbom en de informatie dat Jon meer recht op de Iron Throne heeft dan Daenerys zorgt voor spanningen tussen de twee. Jon zelf heeft uiteraard geen interesse in de troon, maar voor Daenerys is het idee dat zij de "rightful ruler" is fundamenteel voor haar identiteit, dus ze zal er niet blij mee zijn dat Jon dat van haar afneemt. Op termijn ontstaat er misschien eenzelfde soort situatie als toen Jon King in the North gekroond wordt, in de zin dat de rol aan hem opgedrongen wordt en hij het als zijn plicht ervaart om verantwoordelijkheid te nemen, maar ik verwacht niet dat hij Daenerys bewust in de weg zal staan.
- Jon berijdt Rhaegal (obviously).
- Daenerys wordt zwanger. "Chekhov's zwangerschap", zoals ze het op reddit noemden.
- Theon stopt op de een of andere manier Euron. Of hij dat overleeft weet ik niet. Yara is de nieuwe Reek?
- Bronn doet zowaar eens iets voor een ander, en moet het met de dood bekopen.
- De Golden Company gaat geen grote rol spelen: óf ze bereiken Westeros niet omdat Euros door Theon gestopt wordt voordat hij ze naar Westeros heeft kunnen varen, óf ze worden geleid door Daario, die vervolgens meteen overloopt naar Daenerys. Een volledig nieuw leger introduceren en een eigen identiteit geven in een seizoen van zes afleveringen lijkt me te veel van het goede. Cersei wordt verder geïsoleerd.
- Over Cersei gesproken: die heeft een miskraam, waardoor ze volledig geïsoleerd achter blijft. Dat voltooit haar transformatie in de Mad Queen, waarna (dum dum dum) alleen haar broer haar kan stoppen.
- Tormund en Beric hebben op de een of andere manier de aanval van Viserion overleefd. Maar Beric gaat later toch dood, en hij geeft zijn laatste leven door aan één van de helden (net als in de boeken).
- Sansa? Geen idee wat die dit seizoen moet doen. Ruziën met Ghost? Oh wacht, daar is geen budget voor.
- Tyrion overleeft het conflict. Iemand moet Westeros meer herbouwen, en ik heb geen idee wat een passende dood voor hem zou zijn. Maar Daenerys sterft. Misschien zit er iets in die Azor Ahai prophecy waarin de held zijn geliefde opoffert om het legendarische zwaard Lightbringer te creëren? Jon overleeft, met Sam en Tyrion aan zijn zijde. Geen idee wie er anders op de troon zou moeten zitten.
- De Night King wordt verslagen, en alle draken sterven. Het einde van magie.
- Westeros is een ruïne, de bevolking is gedecimeerd en de meeste grote huizen zijn weggevaagd. Maar dit biedt tegelijkertijd de kans om iets nieuws te bouwen, om "het wiel te breken", om Daenerys' favoriete metafoor te lenen. In normale tijden waren er te veel mensen die te veel te verliezen hadden bij het veranderen van de status quo om het systeem serieus te veranderen, maar nu, met de machtsstructuren van het verleden vernietigd, is de mogelijkheid er om een nieuw politiek systeem te bouwen, waarin niet iedere generatie met een dobbelsteen gerold wordt in de hoop dat de nieuwe lord of heerser een goede zal zijn, maar het dienen van de belangen van de bevolking centraler staat. Een liberale democratie komt er niet, maar misschien wel een systeem waarin de bevolking beter vertegenwoordigd wordt.
- Of de Night King wint en creëert een utopie waarin iedereen gelijk is, nooit oorlogen zijn, criminaliteit niet voorkomt en niemand zich zorgen hoeft te maken over voedsel. De catch? Iedereen is dood.

Dit ... is langer geworden dan mijn bedoeling was. Oh well. ¯_(ツ)_/¯

avatar van 606
Super gaaf seizoen die white walker king is echt ijskoud joh

avatar van legian
Zo dat was het dan, Eigenlijk is er geen bal gebeurt dit seizoen. Dat iedereen klaargezet is voor het laatste seizoen reken ik niet mee, puur omdat ze daar al seizoenen lang mee bezig zijn.

De finale was zoals verwacht. Leuk om de Night King op de draak bezig te zien, hoop dat hij toch flink wat vernieling gaat aanrichten. Alleen Jamie en Theon hebben echt een ontwikkeling, voor de rest valt het wel mee. Och ja John is de persoon om op de troon te gaan zitten, Wat we nu voor de zoveelste keer bevestigd krijgen...
Een spectaculaire finale van een spectaculair seizoen. Jammer dat het daar bij blijft.

Echt veel meer positiefs kan ik er eigenlijk niet over zeggen. Littlefinger is eindelijk dood, maar zijn dood was niet echt noemswaardig. De dialogen in de laatste twee afleveringen waren bij vlagen weer fijn, wat voornamelijk kwam door het weerzien van de vele personage's[. het ziet er allemaal weer goed uit en een zijn een aantal machtig mooie shots. Maar dat is dan ook wel al het positieve over dit seizoen.

Verder ga ik kort zijn. Het is een grote onbevredigende rush van fanservice naar fanservice, climax naar climax en locatie naar locatie. De hoge pacing doet dit seizoen geen goed en dat het verloop van dit seizoen tot in detail te voorspellen was al helemaal niet. Geef mij maar weer die trage seizoenen waar ze 10 afleveringen doen over een toch van noord naar zuid. Toen gebeurde de dingen nog random en onverwacht. Zoals het afhaken van Jamie's zijn hand, of Ned's zijn dood. Man wat mis ik dat soort momenten. Nu moeten we het doen met een draak waarvan we 4 weken van te voren al zien aankomen dat hij dood gaat en door de Night King wordt gebruikt. En dit zou ik toch ontzettend bevredigend moeten vinden.

Ik heb de serie nooit op de hoge 'troon' zoals velen dat wel doen, maar dit is toch echt ondermaats in vergelijking met de andere 6 seizoenen. Nu twee jaar wachten tot het volgende seizoen? Waarschijnlijk ben ik de hele bende tegen die tijd vergeten, Misschien wel beter als ik die dan ook lekker aan mij voorbij laat gaan.
Hoewel..... Als ze echt nog ballen hebben gaat die Night King op de troon plaatsnemen en dat wil ik dan wel meemaken. Ach het zal wel niet, team is pro Jon blijkt wel.

Haha. Zie je wel, hij is de meest geschikte persoon om die troon te bestijgen.

avatar van J.Ch.
Aaaah, ik loop alweer achter! Ik ben nog helemaal niet klaar om over seizoen 8 na te denken, ik heb nog zoveel te zeggen over de finale! Want wat was het een fijne aflevering!

De makers doen gelukkig geen poging om teveel nadruk op de actie/schokwaarde te leggen. Ik bedoel, er is een zombie-ijsdraak die The Wall smelt en dat is best wel awesome, maar het gaat veel meer om het drama en om de personages. En dat werkt, omdat er een aantal flink goed geschreven scènes zijn met een aantal flink goede acteurs.

Ik vond het eerste deel in King's Landing bijzonder bevredigend. Niet alleen omdat het voor het plot belangrijk is, maar ook omdat het de hereniging is van allerlei voormalige vrienden en vijanden. Stuk voor stuk kleine cadeautjes: Jaime en Brienne! Cleganes! Eindelijk, Bronn en Tyrion hebben een fatsoenlijk gesprek! Het zijn echter de Lannisters die de mooiste scènes krijgen met elkaar. Lena Heady is fantastisch, ze staat op het punt eerst haar gehate en vervolgens haar geliefde broer te laten vermoorden en beide keren acht je haar er absoluut toe in staat. Cersei's onberekenbaarheid is één van de redenen dat ik nog lang niet bereid ben om Game of Thrones af te schrijven. Nikolaj Coster-Waldau blijft in mijn achting stijgen en ook Peter Dinklage krijgt weer eens een kans om te laten zien hoe goed hij is in zijn werk. En die scène met The Hound en die kist was, simpel als het was, toch spannend.

Dan de Starks. Eindelijk is the wolfpack dan hier. Het conflict tussen Arya en Sansa was niet bepaald bevredigend tot nu toe, maar de oplossing ervan is geweldig. Ook hier weer goed acteerwerk, met name door Sophie Turner, die heel geloofwaardig weet te maken dat Sansa inderdaad een slow learner is (tot ons aller ergernis soms) maar dat ze uiteindelijk toch wel weet waar ze mee bezig is. Het voelt als werkelijke én poëtische gerechtigheid dat Sansa Littlefingers eigen wapens tegen hem gebruikt (op een bepaalde manier doet Arya dat ook) en zo diens verraad van haar vader wreekt. We zagen allemaal aankomen dat Littlefingers rol was uitgespeeld en de manier waarop ze hem hebben laten gaan was de enige juiste. Sansa is weer helemaal terug in mijn achting en ook Bran heeft een klein beetje sympathie teruggewonnen.

Jon is zijn eigen nobele zelf en veroorzaakt dus weer eens problemen. Het klopt dat zijn personage wat voorspelbaar is, maar dat komt omdat hij een consequent (of noem het eervol) persoon is - iets waar andere personages ook deze aflevering weer van te kijk staan. Waar ik van sta te kijken: hij krijgt het zowaar voor elkaar dat ik me steeds meer begin te verzoenen met Daenerys. Hij maakt haar beter - wat Brienne deed voor Jaime. Ik denk niet dat iedereen die vergelijking op vindt gaan, maar voor mij werkt het zo. Daenerys laat eindelijk wat nederigheid en kwetsbaarheid zien. Dankjewel Jon!

En dankjewel Bran, voor de flashback waar ik al heel lang op zat te wachten. Een beetje kort, maar "Robert's Rebellion was built on a lie" was precies wat ik wilde horen (en zien!). Door de manier waarop ze het monteren met de scène tussen Jon en Daenerys ga je je natuurlijk afvragen wat dit feit betekent voor de toekomst...

Ik vond het, dat moge duidelijk zijn, een erg goede aflevering en een uitstekende afsluiter van het seizoen. Over het seizoen als geheel, en mijn verwachtingen voor seizoen 8, heb ik nog veel meer te zeggen, maar ik wil het voor nu hier maar bij laten. Maar echt, goede aflevering dit.

J.Ch. schreef:

Geef de man een Nobelprijs! Vrede in het GOT-fandom!

Waar ik vooral van sta te kijken is hoeveel mensen aan het juichen zijn voor incest, hoeveel mensen Jon en Daenerys oprecht "shippen" (een erg interessante omkering van de houding van het publiek trouwens, vergeleken met toen Game of Thrones begon). Mijn seksuele opvattingen zijn vrij liberaal, maar dit gaat natuurlijk nooit werken. En de enige echt "rationele" reden om incest te veroordelen zit hem in genetische defecten in het nageslacht (vooruit, het kan ook familierelaties verstoren, maar dat is bij de Targaeryens geen bezwaar), en dat is precies wat Jon en Daenerys nu aan het produceren zijn...

dat ze uiteindelijk toch wel weet waar ze mee bezig is

Ik vond de ontmaskering van Littlefinger juist deels zo onverdiend voelen omdat Sansa bij mij niet de indruk wekte dat ze weet waar ze mee bezig is: ze zat meerdere afleveringen vast in een nonconflict met Arya dat bijna volledig uit de hand liep, en dat ze uiteindelijk opeens het licht zag (wat de schrijvers ons - om dramatische spanning te creëren - niet eens laten zien, terwijl de resolutie van haar conflict met Arya (en de mogelijke rol van Bran daar in) me juist essentieel leek voor haar karakterontwikkeling) verandert daar niets aan én kwam vrij uit het niets. Sansa was de juiste persoon om Littlefinger ten val te brengen, dat ben ik met je eens, maar de manier waarop vond ik zeer onbevredigend.

Maar ik denk dat hoeveel je van die scène kunt genieten deels ook afhangt van hoe je tegen Littlefinger aankijkt. Ondanks dat hij een amorele manipulator is heb ik hem altijd gerespecteerd voor zijn intelligentie. Littlefinger is niet iemand die in een hoge positie is geboren, maar iemand die zich door zijn hoofd te gebruiken naar de top heeft gewerkt, in een wereld waarin geboorte en hoe goed je kan vechten je positie in de samenleving bepalen (als je een man bent althans). Littlefinger is ... de Amerikaanse (Westerose?) Droom! Ik wil dat hij sterft doordat Sansa de lessen die ze van hem heeft geleerd toepast om hem te verslaan, dat hij verliest “op waarde”, en daardoor in zekere zin vrede heeft met zijn dood. En ik wil dat het Sansa is die het doet, alleen, en niet voor een zaal van juichend publiek. Maar anyway, als je Littlefinger slechts als een vieze schurk ziet is dit natuurlijk een prima einde.

legian schreef:

Geef niet op, de Night King heeft je steun nodig! Maar ik verwacht ook dat hij zal verliezen. Martin heeft immers een bitterzoet einde beloofd, en zijn overwinning zou te zoet zijn. Westeros verdient hem niet.

Maar serieus, jammer dat dit seizoen zó slecht beviel. Ik kan me wel vinden in je kritiek (te hoog tempo, te voorspelbaar, te veel fanservice en clichés), maar mijn vermaak heeft die gebreken beter overleefd.

avatar van BoordAppel
Ben trouwens wel benieuwd wat de mensen die "teveel fanservice" roepen gaan zeggen als ze Cleganebowl niet laten doorgaan.

Anyhow, vond het, buiten het te snelle tempo, weer een prima seizoen dat helemaal in het verlengde ligt van de rest. De stukken worden mooi op het bord neergezet voor de finale, en niemand lijkt onmisbaar. Vandaar waarschijnlijk het ontbreken aan een schokkend sterfgeval, al zag ik Viserion pas laat aankomen.

Animosh schreef:

Ik snap je punt. Misschien, als we gewoon 10 fatsoenlijke afleveringen hadden gehad dit seizoen, dat ze Sansa dan iets meer tijd hadden gegeven om het licht te zien. In de korte tijd die ze heeft, vind ik dat Sophie Turner het heel netjes doet. Je krijgt een keer 10 seconden van haar op de muren van Winterfell dat ze aan het nadenken is, en dan zie je haar in de troonzaal. Ze weet wat ze aan het doen is, dat blijkt wel uit haar speech. Ze heeft er wel moeilijk mee, wat Turner goed laat zien. Is het je opgevallen dat ze huilt als ze Littlefinger veroordeelt?

avatar van J.Ch.
Oké, ik heb hier echt veel te veel over te zeggen. Voor de leesbaarheid (hoop ik…) zal ik het puntsgewijs doen.

Mindere punten van dit seizoen:
- het tempo en het gemak en de snelheid waarmee personages van de ene naar de andere kant van het continent reizen. Vooral omdat het contrast met eerdere seizoenen zo groot is.
- ik verwachtte in de een-na-laatste aflevering actie van episch kaliber. En het was spannend hoor, maar het was geen Hardhome. Ik ben ook meer dan een beetje verontwaardigd over hoe ze met Benjen/Coldhands zijn omgegaan.
- in aanvulling daarop: de actie viel wel vaker tegen en grote schokken bleven uit. En er vallen opvallend weinig doden…
- waar is Ghost?

Gemengde gevoelens:
- de hereniging van de Starks. De aanvankelijke ongemakkelijkheid tussen Arya en Sansa voelde natuurlijk aan, maar het conflict erna was te geforceerd. En Bran doet raar.
- Jon en Daenerys. Ik heb al schoorvoetend toegegeven dat Jon haar beter maakt – uiteindelijk. Of het nu per se een goed idee is dat ze samen kindertjes gaan maken is een andere vraag. En dan heb ik het niet eens over de incest, er zijn genoeg andere redenen. Vraag maar aan Tyrion/Peter Dinklage: ”there’s a long history of romance not ending well” in deze serie...
- Tyrions plannen werken niet zo goed. Nu vind ik het geen probleem dat ze Daenerys niet verder helpen, maar het doet toch een beetje afbreuk aan het personage van Tyrion.

Goede punten:
- de hereniging van onder meer Jaime en Brienne, Tyrion en Bronn, het opdagen van Gendry, Jorah en Jon die elkaar ontmoeten… Noem het wish fulfilment of fan service, maar van de meeste van deze ontmoetingen heb ik wel genoten.
- de drie Lannisters en ongeveer al hun onderlinge scènes. Wat je ook op dit seizoen aan te merken hebt, ik vind dat Heady, Coster-Waldau en Dinklage met z’n drieën een heleboel goed maken.
- sowieso Jaime’s verhaallijn. Ik word elke aflevering een groter fan van het personage en de acteur.
- Tyrion heeft zijn twijfels over Daenerys. Fijn, dat er eens iemand is die haar niet vergoddelijkt. Dat hij aan haar kant staat zij hem vergeven.

Hoogtepunten:
- Winter came for House Frey
- Jaime vs. Daenerys en Bronn vs. draak! Zowel qua actie als qua drama geslaagd.
- Jaime maakt zich los van Cersei en vertrekt richting het Noorden.
- de flashback. Kort maar krachtig, niet heel erg schokkend maar dramatisch precies goed. En mooie timing ook…
- het proces tegen Littlefinger. Omdat het 1: eindelijk the wolfpack in actie is, en 2: gerechtigheid voor een héleboel oud zeer.

Eindoordeel: niet het beste seizoen, duidelijke minpunten, maar voor mij als primair liefhebber van het drama sterk genoeg om overeind te blijven. Vier sterren.

Verwachtingen voor het laatste seizoen:
- Cleganebowl is onvermijdelijk.
- Cersei krijgt een miskraam, wordt de ultieme Mad Queen, Jaime doodt haar en sterft daarna zelf.
- Als Daenerys’ zwangerschap betekent dat we het over Tsjechov gaan hebben, wil ik niet achterblijven (@Animosh).
- Geziens Jons opofferende aard zie ik hem nog wel eens het loodje leggen in de allerlaatste strijd. Mijn voorkeur heeft natuurlijk dat Daenerys sterft en Jon op de troon terecht komt. Sansa wordt Warden of the North.
- Inderdaad: Tyrion moet blijven leven omdat er nou eenmaal iemand met gezond verstand moet overblijven om de zooi weer op te bouwen. Hopelijk zijn er nog wat andere goede zielen om hem te helpen. Ik gok dat Missandei, Brienne, Samwell en Davos het overleven.
- Arya, Jorah, Bronn, Theon, Grey Worm, Tormund, Berric, Melisandre, Varys en Ghost gaan allemaal dood.

Nou, dit was de korte versie van wat ik wilde zeggen. Excuus, maar het duurt nog ongeveer een eeuwigheid voordat er weer iets te melden valt over Game of Thrones

J.Ch. schreef:
In de korte tijd die ze heeft, vind ik dat Sophie Turner het heel netjes doet.

Oh ja, de acteurs in Game of Thrones doen het vrijwel allemaal prima tot uitstekend! Het is het script waar ik problemen mee heb, niet de prestaties van de acteurs. Die tranen in haar ogen waren me trouwens niet opgevallen, het kwam op mij juist vrij triomfantelijk over. Goed opgemerkt.

waar is Ghost?

Winterfell! En dat is meteen het enige wat we van hem gehoord hebben. Inderdaad jammer dat de draken-CGI ten koste gaat van de direwolves. Dat ze de draken prioriteit geven oké, maar de balans is nu zoek.

van de meeste van deze ontmoetingen heb ik wel genoten.

Ja, ondanks al de investeringen in spektakel blijven de simpele karakterinteracties vaak het leukst.

Hij heeft inderdaad twijfels over haar, maar dat hij haar niet vergoddelijkt ben ik niet helemaal met je eens. Luister eens naar wat hij zegt als Daenerys naar Jon vliegt om hem te helpen/redden. Hij noemt haar "de belangrijkste persoon in de wereld" en zegt: "als jij sterft zijn we allemaal verloren - iedereen, alles". Dus ja, hij erkent haar slechte kanten, maar hij ziet haar tegelijkertijd als de hoop van de wereld.

Ha! Ik ben zelf helaas nog niet aan hem toegekomen (een compilatie van zijn korte verhalen staat wel in de kast). Tijd vinden voor literatuur blijft lastig tussen alle andere media die ik volg.

Mee eens, maar ik verwacht dat Daenerys geen goede heerser zou zijn (in het verleden toonde ze weinig geduld voor diplomatie en planning voor de lange termijn, en beide zijn noodzakelijk voor het hervormen van Westeros: ik zie haar meer als een veroveraar die de "bad guys" ten val kan brengen en zo de weg kan plaveiden voor een betere toekomst dan als iemand die die toekomst zelf realiseert) en verwacht daarom dat ze zal sterven (de Azor Ahai propecy helpt ook). En dan is Jon eigenlijk de enige die over blijft. Dus moet hij overleven. Tenzij Martin ons verrast, ze allebei doodt en voor heel iemand anders kiest. Of geen troon!

Davos zie ik trouwens wel doodgaan. Hij is niet bang om zich in harm's way te werpen en is erg trouw. Een gevaarlijke combinatie. Daarnaast is hij vrij oud en kan hij naast zijn goede hart weinig bijdragen aan de wederopbouw van Westeros. Arya geef ik wel een kans, waarna ze haar eigen pad kiest. Een mooi contrast van de "tomboy" Arya tegenover de "Lady of Winterfell" Sansa. Maar het zou ook zomaar kunnen dat de Faceless Men de rekening nog komen vereffenen. Tormund is dubbel. Hij blijft de leider van de wildlings, dus misschien moet hij blijven leven om ze te vertegenwoordigen in de aftermath? Maar ik zie hem zich ook wel opofferen voor Brienne of zo (fanservice!). Van Ghost verwacht ik ook dat hij zal sterven. De direwolves sterven keer op keer als de Starks een deel van hun identiteit als Starks verliezen, en laat Jon nu net ontdekken dat Ned zijn vader niet was... En Bran zal ook wel doodgaan. Zijn enige doel is nu om dit conflict op te lossen, dus daarna heeft hij niet echt een doel meer. Maar het blijft giswerk verder uiteraard.

Ja, dit blijft vooralsnog de enige serie waar echt levendige discussie bij is op TvMeter, dus daar maak ik ook graag gebruik van. Fijne recensie trouwens! Die lange berichten zijn alleen maar leuk.

BoordAppel schreef:

Het leuke van fanservice is dat wij, de fans, te zien krijgen wat wij willen zien. Maar dat is vaak niet ten goede van het verhaal of het verloop ervan. Een Ned Stark die onthoofd wordt is geen fanservice, maar het zet wel het hele verhaal in beweging. En zo zijn er nog veel meer. Tegelijkertijd was Joffrey zijn dood wel aardige fanservice, maar was dit volledig in dienst van het verhaal. Dus het kan wel.
Een Clegenbowl staat alleen in dienst voor de fanservice. Mocht het gebeuren dan zullen ze het verhaal zo gaan verbuigen om het een doel te laten dienen. Waarschijnlijk is het beter als het nooit gebeurd.

Dat is eigenlijk ook wat ze dit seizoen voornamelijk doen, het verhaal zo maken dat ze alle fanservice kunnen goedpraten. Of dat ten goede van het verhaal is? Mijn inziens niet en gezien de commentaren hier en elders zijn meerdere het daar over eens.

Ik snap trouwens ook niet waarom iedereen zo graag die clegenbowl wilt zien gebeuren?

Animosh schreef:

Voorgaande seizoenen heb ik regelmatig met open mond naar een zwart scherm zitten staren na bepaalde afleveringen. Dit seizoen heb ik mij regelmatig kapot gelachen om de waanzin. Ik realiseer mij nu pas hoe zeer ik bepaalde onderdelen van de serie waardeerde. En het vermaak, actie, mooie beelden en dergelijke was daar een kleiner onderdeel van dan ik eigenlijk dacht.
Ik begon trouwens nog redelijk positief, maar nadat Jamie zo nodig moest testen of hij dood kon begon de realiteit in te slaan. En dan ga je er ook veel meer op letten, wat natuurlijk ook geen goed doet voor de waardering.

avatar van BoordAppel

Wat had je liever gezien dan?

Volgens mij volgen vrijwel alle acties vrij logisch uit voorgaande.

legian schreef:
Ik snap trouwens ook niet waarom iedereen zo graag die Cleganebowlwilt zien gebeuren?

In de eerste plaats zijn The Hound en The Mountain twee van de sterkste vechters in Game of Thrones, en mensen houden ervan om goede vechters de strijd met elkaar aan te zien gaan (sporttoernooien zijn om precies dezelfde reden zo populair). Het zorgt voor een gevecht op een hoog niveau, met een onzekere uitkomst waarbij slechts één van de twee levend wegloopt. Gegarandeerd spektakel. Maar waarom precies deze twee? Omdat ze een hatelijke geschiedenis hebben die het gevecht een persoonlijke dimensie geeft. Daarnaast is The Hound één van de populairste personages in de serie, dus fans willen hem graag zijn innerlijke demonen zien overwinnen, en The Mountain is de belichaming daarvan. Ten slotte, last but not least: memes. Op een gegeven moment gaat hype een leven op zich leiden, gerechtvaardigd of niet.

Van mij hoeft het niet heel nodig, maar ik denk persoonlijk dat ze Cleganebowl kunnen laten plaatsvinden zonder het verhaal er al te veel voor te hoeven ombuigen. The Mountain is de persoonlijke bodyguard van Cersei en The Hound vecht voor team-Targaeryen, en die twee kampen gaan gegarandeerd clashen. Dus er zouden genoeg geloofwaardige mogelijkheden moeten zijn voor de twee om elkaar te ontmoeten.

(Verder eens met je opmerkingen over fanservice. Maar dat was volgens mij al wel duidelijk. )

avatar van Animosh
BoordAppel: ik wilde me eigenlijk niet in de discussie mengen, maar vooruit dan, kort. Het grootste probleem met fanservice is voor mij dat het leidt "doelgericht schrijven". Fictie is vaak op haar best als ze de regels van haar wereld en persoonlijkheden van haar personages volgt tot in hun logische conclusie. Die conclusie kan er één zijn die fans liever niet willen zien, die ze in tranen of woede achterlaat, maar doordat het zo goed in de logica van de fictieve wereld past, en er geen uitzondering wordt gemaakt voor de hoofdpersonages (geen plot armor), worden fans verder de wereld in getrokken en wordt de spanning die ze voelen vergroot. In dit seizoen gebeurt regelmatig het tegenovergestelde: de schrijvers redeneren niet welke ontwikkelingen logisch passen in de wereld van Game of Thrones, maar starten met een bepaald eindresultaat - we willen die en die personages op een missie, waarna Daenerys ze redt en één van haar draken sterft - en schrijven daar vervolgens naartoe. Met als resultaat een serie van ongeloofwaardige momenten die de logica van de wereld en/of de persoonlijkheden van personages niet respecteren en kijkers dus uit de wereld trekken, en zo hun plezier in de serie (voor een deel) ondermijnen.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn uiteraard, maar dat is hoe het bij mij werkt.

BoordAppel schreef:

Wat had je liever gezien dan?

Volgens mij volgen vrijwel alle acties vrij logisch uit voorgaande.

Het klopt dat het allemaal uit de acties volgt, maar het is niet logisch in de wereld die in voorgaande seizoenen is opgezet. Zoals Animosh al verwoord. Er wordt vanuit het eindpunt geschreven, het doel wat ze willen laten zien en vanuit daar worden dan de besluiten genomen. Dat zorgt ervoor dat de personage's die nodig zijn het allemaal overleven waardoor er geen spanning meer is. Het geval van Jamai die op daenerys afrent bijvoorbeeld. Wie dacht nou dat hij dood zou gaan, het zou logisch zijn in de geschapen wereld van GoT, maar hij moet zijn redemption arc nog afmaken en is nodig om Cersei te stoppen. Dus hij overleeft het. Waarom? Omdat ze besloten hebben hem later nog nodig te hebben. Hoe had Tyrion anders die afspraak kunnen maken? Dat is het probleem juist. Beter was het geweest als hij het niet overleefd had, lastiger voor het verdere verhaal maar wel logischer. En een stuk spannender.
Het gebrek aan bronmateriaal speelt hier ook wel aan mee, ze missen duidelijk een leidraad om te volgen.

Wat ik liever had gezien? Dat Jon dood ging, of dat Bran een draak ging vliegen, of dat Cersei Tyrion vermoord, dat Jamie dood ging en dat die knuppel die Davos ophaalde er gewoon niet was. Wie was dat ook alweer?
Oh en dat de eerste paar afleveringen niet draaide om alle derderangs personages zo snel mogelijk af te schuiven.

Animosh schreef:

Dat we daar op eenzelfde lijn zitten is duidelijk hoor .
Voor mij voegt The Hound nog weinig toe eigenlijk (hoe tof ik hem ook vind), maar ik heb die geschiedenis dan ook niet meer zo sterk voor mij. Zoals je het omschrijft zullen ze dat wel mooi kunnen verwerken inderdaad. Of het meerwaarde bied?

avatar van BoordAppel

Heeft GRRM niet precies uit de doeken gedaan aan D&D waar hij precies naartoe wil qua verhaal? Ik denk niet dat de personages die je noemt in de boeken ook voor het einde zullen sterven.

Dat was allemaal wel interessant geweest. Behalve als Jon zou sterven, dat zou nadat hij weer tot leven was gewekt verhaaltechnisch vrij vreemd zijn geweest.

Voor Dany geldt dat eigenlijk al vanaf seizoen één. En Jon werd een paar seizoenen later van stevig plot armor voorzien.

Ze moeten nu in twee seizoenen naar een bevredigend einde toe, dus ik snap ook wel dat er wat meer naar een doel geschreven moet worden. Ik snap jullie kritiek ook wel, ik ben er alleen niet helemaal mee eens. Dat Dany bijvoorbeeld met haar draken Jon te hulp komt vind ik volkomen logisch uit acties, relaties en de wereld voortkomen.

Het was uiteindelijk wel beter geweest als ze gewoon twee seizoenen van elk tien afleveringen hadden gemaakt, dan was er wat meer ruimte geweest om het een en ander rustig uit te werken.

BoordAppel schreef:

Je begrijpt me verkeerd. Mijn punt is niet dat het eindpunt in zichzelf ongeloofwaardig is. Daenerys' besluit om te hulp te schieten is prima. Ze heeft een crush op Jon en geeft veel om Jorah. Niets mis mee. Mijn punt is dat de makers zich vastleggen op een bepaald eindpunt (Daenerys die te hulp schiet) en zich vervolgens gedwongen zien om een ontzettend gekunstelde en ongeloofwaardige situatie te creëren om dat eindpunt te bereiken. En dat is niet slechts een vermoeden van mij, maar iets dat de schrijvers expliciet bevestigen in de "Inside the Episode" van de zesde aflevering. Ze wilden dat Daenerys Jon & co zou redden, maar zaten vervolgens met een probleem: hoe kunnen ze lang genoeg in leven blijven zodat Daenerys ze op tijd kan bereiken? Tada! Eiland op een meer, met wights die door het ijs zakken. Het probleem is voor mij dat dat precies is hoe die situatie voelt: als een vergezocht narratief instrument om tot een bepaald eindpunt te komen. Dat maakt de hand van de schrijver zichtbaar, en dat trekt mij uit de wereld. Gooi er een handvol toevalligheden (Daenerys die precies op tijd aankomt, een eiland waar ze kunnen schuilen dat precies op hun pad ligt) en ongeloofwaardige ontwikkelingen (de Night King en zijn leger die rustig blijven toekijken in plaats van aan te vallen, het vreemde tijdspad) bovenop, en mijn disbelief is no longer suspended.

Dat was allemaal wel interessant geweest.

Ironisch genoeg ben ik het in al die gevallen níet met legian eens! De keuze om de hoofdpersonages in leven te houden is volstrekt legitiem. Jon, Jaime en Tyrion zijn allemaal nodig in het laatste seizoen. Dit was niet het juiste moment voor hen om te sterven. Maar dat brengt me bij het (voor mij) echte probleem: als je bepaalde personages in leven wil houden, plaats ze dan niet in situaties waar ze niet geloofwaardig levend uit kunnen komen! Wil je Jaime behouden? Laat hem dan niet op een draak af rijden, en met zijn armor aan in een diepe plas vallen. Jon moet blijven leven? Laat hem dan niet met drie wights aan zijn been in een ijskoud meer vallen, en vervolgens een leger van wights confronteren. Doe je dat wel, dan maak je de kijker ervan bewust dat bepaalde personages door de schrijvers "beschermd" worden. En dat maakt je bewust van de hand van de schrijver, die je vervolgens abrupt de wereld uit trekt. Daarnaast ondermijnt het de spanning die kijkers voelen, want als je weet dat bepaalde personages beschermd worden hoef je voor hun lot niet te vrezen. Terwijl dat ooit één van de sterkste punten van de serie was.

Kijk, daar zien het in ieder geval over eens.

Geen enkele echte verrassing in de finale van seizoen 7. Toch heb ik er weer met plezier naar gekeken. In tegenstelling tot de scripts blijven de acteerprestaties zeer sterk het gezicht van Jaimie op het moment dat Cersei naar The Mountain knikt als bevel hem te doden, prachtig gewoon. En wat er op het scherm getoverd wordt is verbluffend gewoonweg.

Wat zie ik die Lannisters toch graag bezig trouwens ?

BoordAppel schreef:

Dacht dat hij alleen had doorgegeven wat einde hij voor ogen had. Echter verwacht ik dat hij in het boek het verloop naar het einde toe een stuk minder Hollywoodachtig maakt dan de serie.

Betreft Jon ben ik het met je eens. Hoewel je best wat vraagtekens kan zetten bij dat lord of light gebeuren. En Jon zijn dood zou daar best voor gebruikt worden.

Dany is dan ook nooit mijn favoriet geweest. En wat betreft Jon benoem je precies mijn probleem met hem.

Hadden ze dan niet gewoon meer dan twee seizoenen moeten doen? of eerder moeten beginnen om richting het eind te werken? Maar zoals je zelf al zegt:

Animosh schreef:

Zijn ze echt nodig? Volgens mij zijn er voldoende personen die Westeros kunnen herbouwen (dat is de enige legitieme reden die ik kan bedenken namelijk), een Lyanna Mormont bijvoorbeeld.

Animosh schreef:

Oké, je hebt zojuist officieel verwoord wat ik hoop voor het einde.

Animosh schreef:

Maar wat is er nog voor Arya? Ze is eigenlijk sinds seizoen twee (denk ik? sinds Jaqen H'ghar) alleen bezig met het afstrepen van mensen op haar lijst. Als de lijst straks leeg is, wat gaat ze dan doen? Ik denk niet dat het zo ver met haar komt dat ze mensen voor het geld gaat omleggen. Maar ze kan zich ook niet meer aanpassen aan het 'normale' leven, denk ik. In dat opzicht is Sansa sterker.

Animosh schreef:

Goed punt over Ghost. Maar Bran... is hij niet op een bepaalde manier al dood? Ik weet niet meer precies hoe Meera het zei, maar ik was het wel met haar eens. Hij is nu the three-eyed raven en ik verwacht niet dat die sterft.

legian schreef:

Helemaal eens met dat laatste. Is het jullie trouwens opgevallen dat ongeveer iedereen van de oudere generatie inmiddels dood is? Bijna iedereen die Robert's Rebellion nog bewust meegemaakt is er niet meer. Als er nog een wereld is om opgebouwd te worden, dan is het aan de Lyanna Mormonts om haar weer op te bouwen. Maar het kan geen kwaad om iemand als Tyrion erbij te hebben.

legian schreef:

Dat is niet de enige legitieme reden! Voor alle drie de personages - Jon, Jaime en Tyrion - geldt dat hun arcs nog niet voltooid zijn: dát is de belangrijkste reden dat ze nog nodig zijn in het achtste seizoen.

Jon moet nog ontdekken wie zijn ouders zijn en met de implicaties daarvan worstelen: één van de oudste en meest belangrijke arcs in GOT. Daarnaast zijn er talloze hints dat Jon één van de grootste spelers zal zijn in het conflict met de Night King, van zijn herrijzenis tot visioenen en voorspellingen (en het feit dat hij de heldenrol heeft uiteraard). Jon is geen personage dat zijn einde zal vinden tijdens een dubieus plan om een wight te kidnappen. Dat zou een ontzettend onbevredigend einde van zijn personage zijn geweest.

Jaime moet zijn redemption arc voltooien door afstand van Cersei te nemen en haar uiteindelijk te stoppen - opnieuw iets waar talloze hints voor zijn. Daarnaast heeft hij in de boeken al lang met Cersei gebroken, dus het zou vreemd zijn als hij daar in de serie niet eens de kans voor zou krijgen. En ik zou het persoonlijk erg onbevredigend gevonden hebben als Cersei hem door The Mountain had laten executeren. Daar was veel te weinig opbouw voor, en - manipulatieve narcist of niet - Cersei houdt van Jaime.

Tyrion is misschien niet *noodzakelijk* om Westeros op te bouwen (iedereen kan worden vervangen yada yada), maar hij is wel één van de mensen die daar het best voor geplaatst is. Hij heeft kennis van alle regio's van Westeros, een goed hart, strategisch inzicht en politiek vernuft. Lyanna Mormont is een leuk personage, maar de ervaring, kennis en de politieke kwaliteiten van Tyrion heeft ze niet. Minstens zo belangrijk: dit zou een ontzettend onlogisch moment zijn geweest voor hem om te sterven. Het plan van Cersei was om te doen alsof ze bij zou dragen aan de strijd in het Noorden, maar in werkelijkheid gebruik te maken van deze kans om haar positie te versterken en team-Targaeryen een mes in de rug te steken. Als ze Tyrion gedood zou hebben zou dat plan faliekant mislukt zijn en zou Daenerys King's Landing (inclusief Cersei) met de grond gelijk hebben gemaakt. Met andere woorden: ze had geen keus.

In het achtste seizoen kan overigens wél bijna iedereen doodgaan, dus dat biedt perspectief.

J.Ch. schreef:
Maar wat is er nog voor Arya?

Een theorie die je vaak leest is: ze reist naar het Westen, op zoek naar nieuwe landen. Dus: ze keert niet terug naar een "normaal" leven - dat heeft Arya nooit gewild ("a lady? no, that's not me") - maar kiest haar eigen pad en reist als "lone wolf" de wereld over. Als haar lijst leeg is kan ze eindelijk gaan doen wat zíj wil, in plaats van beheerst te worden door wraak. Maar als ik heel eerlijk ben klinkt dat eigenlijk iets te mooi om waar te zijn, en dat ze gedood wordt door de faceless men om te betalen voor de doden die ze genomen heeft van de God of Death zou ook een passend en poëtisch einde voor haar zijn.

Hij is nu the three-eyed raven en ik verwacht niet dat die sterft.

Maar het levensdoel van de Three Eyed Raven is om te helpen in de strijd tegen de Night King: dat is wie hij is, dat is waarvoor hij leeft. Als dat doel gerealiseerd is - als de Night King is verslagen - heeft hij dus niets meer om voor te leven. Bran is immers al dood, zijn identiteit als Stark verloren. Daarnaast verwacht ik dat magie uit zal sterven in dit conflict, en de Three Eyed Raven is een magisch wezen.

Goed punt. De hoofdrolspelers in dat conflict zijn bijna allemaal dood: het zijn hun zonen en dochters die Westeros weer zullen moeten opbouwen. Tyrion valt daar overigens ook onder, al valt hij een beetje tussen de twee generaties in. Maar juist daardoor kan hij een behulpzame brug vormen tussen de generaties en de jonge generatie van essentieel advies voorzien. De tieners kunnen het niet alleen doen.

avatar van brawljeff
Zojuist heeft Carice van Houten op Comic-Con Amsterdam toch wel een beetje weggegeven dat zij volgend seizoen gewoon weer komt opdagen als Melisandre.