• 8.985.557 stemmen

The X-Files - Seizoen 8 (2000-2001)

Show titel: The X-Files

Ontwikkeld door: Chris Carter

Met: Gillian Anderson, David Duchovny en Mitch Pileggi

Datum van release: zondag 5 november 2000

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 8 via Disney+

Plot The X-Files

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Dana Scully heeft geneeskunde gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van de X-Files zou betekenen.

Afleveringen Seizoen 8 (2000-2001)

1. 1. Within

5 november 2000 (45 minuten)

De FBI begint een zoektocht naar Agent Mulder, die ontvoerd is door de aliens. Scully en Skinner krijgen echter al snel te maken met de FBI-agent, John Doggett.

2. 2. Without

12 november 2000 (45 minuten)

De zoektocht naar Mulder leidt naar de Arizona woestijn waar ze kennis maken met Gibson Praise, maar Doggett heeft niks in de gaten over de Alien Bounty Hunter die ze in de gaten houden.

3. 3. Patience

19 november 2000 (45 minuten)

Doggett wordt op de X-files gezet, en samen met Scully onderzoekt hij een aantal moorden waarbij de technieken niks herkenbaar zijn.

4. 4. Roadrunners

26 november 2000 (45 minuten)

Wanneer Scully alleen werkt, treft ze een sekte aan die een mysterieuze parasiet aanschoudt.

5. 5. Invocation

3 december 2000 (45 minuten)

Een jongetje dat vroeger vermist is geraakt komt terug, maar alleen is hij geen dag ouder geworden. Doggett heeft wel in de gaten dat het jongetje niet is dat hij lijkt dat hij is.

6. 6. Redrum

10 december 2000 (45 minuten)

Een oude vriend van Doggett wordt wakker in de gevangenis en zal zijn onschuld moeten bewijzen. Maar de dagen gaan niet verder, maar gaan terug...

7. 7. Via Negativa

17 december 2000 (45 minuten)

Doggett en Skinner onderzoeken de mysterieuze moorden van een religieuze sekteleider, terwijl Scully afwezig is.

8. 8. Surekill

7 januari 2001 (45 minuten)

Een man wordt doodgeschoten in een politiecel en het onderzoek leidt naar twee broers met krachten die alles ontkennen.

9. 9. Salvage

14 januari 2001 (45 minuten)

Een man komt terug uit de dood, maar wanneer ze ontdekken dat de man van metaal is, is de man niet dat hij zegt dat hij is.

10. 10. Badlaa

21 januari 2001 (45 minuten)

Een mystic smokkelt zichzelf uit India, maar al snel begint zijn moordende zoektocht twee families te bedreigen, terwijl Scully de gelovige manier van Mulder probeert uit te voeren tijdens het onderzoek.

11. 11. The Gift

4 februari 2001 (45 minuten)

Doggett ontdekt een zaak die Mulder van Scully verborgen hield: een zogenoemde zielen-eter, die mogelijk informatie kan lekken over Mulders alien-ontvoering.

12. 12. Medusa

11 februari 2001 (45 minuten)

Doggett en een SWAT-team gaan op onderzoek uit onder de grond om een antwoord te krijgen op moordzaken in de Boston voetgangerstunnel.

13. 13. Per Manum

18 februari 2001 (45 minuten)

Scully's baby is in gevaar wanneer vrouwen steeds meer alien baby's paren, kan ze haar eigen baby zelf redden???

14. 14. This Is Not Happening

25 februari 2001 (45 minuten)

Doggett stelt de rest voor aan Agent Monica Reyes om onderzoek te doen naar een ufo. Totdat Mulder blijkbaar mogelijk dood is aangetroffen...

15. 15. DeadAlive

1 april 2001 (45 minuten)

Drie maanden na Mulders begrafenis, wordt Billy Miles levend teruggevonden, waardoor ze het lichaam van Mulder opgraven. Zal hij nog leven?

16. 16. Three Words

8 april 2001 (45 minuten)

Mulder doet onderzoek naar een persoon die Het Witte Huis wilde waarschuwen, hij moet echter zijn onderzoek geheimhouden omdat hij niet meer mag werken voor de X-files afdeling.

17. 17. Empedocles

15 april 2001 (45 minuten)

Een duivelse zaak wordt plotseling in verband gebracht met de dood van Doggetts zoon, Mulder en Reyes werken samen aan het onderzoek.

18. 18. Vienen

22 april 2001 (45 minuten)

Mulder reist stiekem met Doggett naar een olieplatform waar mysterieuze gebeurtenissen plaatsvinden, snel wordt duidelijk dat alle werknemers besmet zijn met de zwarte olie...

19. 19. Alone

6 mei 2001 (45 minuten)

Mulder wordt ontslagen en Scully neemt tijdelijk ontslag vanwege haar baby, waardoor Doggett en Mulders assistente vast worden gehouden door een mysterieuze insect soort monster.

20. 20. Essence

13 mei 2001 (45 minuten)

Wanneer Mulder vermoedt dat Scully's baby in gevaar is, helpt Reyes haar beschermen. Ondertussen nemen Skinner, Mulder en Doggett het op tegen de super-soldiers.

21. 21. Existence

20 mei 2001 (45 minuten)

Hoewel zelfs Reyes's bescherming Scully's baby niet kan redden, moet Reyes een keuze maken. Ondertussen ontdekken Mulder, Skinner en Doggett een complot binnen de FBI.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Ondanks het feit dat veel fans dit maar een matig seizoen vinden, ook gezien het feit dat Fox Mulder grotendeels gemist wordt hier, vind ik dit seizoen beter dan de vorige twee.

De serie lijkt zich weer meer te willen focussen op serieuze en meer duistere afleveringen en veel daarvan zijn zeker sterk te noemen.

De toevoeging van agenten John Dogget en Monica Reyes vind ik een welkome bijkomstigheid.

avatar van 606

606

Elke aflevering krijgt op IMDB gemiddeld hogere waardering dan seizoen 7, ben dus reuze benieuwd.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

Bijna alle afleveringen zijn dan ook een stuk intrigerender te noemen dan veel van de inspiratieloze en quasi-humoristische afleveringen die wat mij betreft seizoen 7 redelijk ontsieren.

avatar van 606

606

CorvisChristi schreef:

Ik heb niet zo heel veel slechte dingen over 7 te melden, sommige afleveringen zijn niet altijd even interessant. De afleveringen tot nu toe (tot en met 9) zijn fijn, en Robert Patrick doet het heel goed. Het mooie nu is dat mulder even een time-out heeft, dat Juist Scully probeert Doggett te overtuigen van de dingen die normaal gesproken niet kunnen. Maar mis mulder wel.

Seizoen 8 voelt niet meer als mijn vertrouwde X-Files en dat doet me wel een beetje pijn na al die tijd die ik al in de serie stop en de band die ik als kijker op heb gebouwd met Mulder en Scully. En dan ontbreekt Mulder plots in het grootste deel van het seizoen. Dit was geen verrassing, ik wist dat hij nog hoogstens part-time betrokken was bij de serie na seizoen 7, maar het blijft gewoon niet leuk. Mulder en Scully zijn voor mij het beste tv-duo die ooit is bedacht en als je ze uit elkaar haalt, dan moet je als serie wel heel sterk in je schoenen staan om nog te kunnen overtuigen. En bij dit seizoen blijkt dat de makers dit nauwelijks op hebben kunnen vangen.

Dat ligt overigens niet aan de vervangende cast, want ik vond nieuwkomer Robert Patrick erg goed als Agent Doggett, maar hij is als personage gewoon geen Mulder-niveau. Mag je ook niet eisen van een nieuwkomer, maar het is wel een feit. Doggett speelt eigenlijk de rol van Scully, iemand die niet gelooft in paranormale zaken en het als een agent benadert, terwijl Scully weer zoveel heeft meegemaakt dat ze zeker haar ogen niet meer sluit voor vreemde dingen. En dan komt er ook nog eens bij dat de serie na 8 seizoenen gewoon een bepaalde vorm van gebrek aan creativiteit heeft gekregen in de verhaallijnen van zowel de monster of the week, maar zeker ook in de mythology afleveringen. Pas als Mulder er weer is (wel allemaal vrij ongeloofwaardig, zijn terugkeer) en Scully's ongeboren kind belangrijk wordt, vond ik het allemaal weer beter te behappen. De slotafleveringen waren wel echt spannend met die onverwoestbare vijand, overduidelijk in mijn ogen een knipoog naar de Terminator franchise waar Robert Patrick natuurlijk een belangrijk aandeel in had. We eindigen zelfs met een passionele kus tussen Mulder en Scully wat ik weer erg mooi vond.

Door het ontbreken van David Duchovny in het grootste deel van dit seizoen is er wel iets positiefs gebeurd, dat zijn de grotere rollen van Scully en Skinner. Zeker Gillian Anderson acteert bij vlagen echt op hoog niveau. Haar emotionele scenes, zeker rondom Mulder, zijn echt fantastisch neergezet. En ook Skinner is echt een belangrijke toevoeging dit seizoen. Die lijn werd al in seizoen 7 ingezet, maar hier is hij echt 100% aan de kant van de X-Files collega's. Erg goede rol. En zo rond het slot van het seizoen introduceren ze ook nog Annabeth Gish als Agent Monica Reyes, omdat men vreesde dat Gillian Anderson ook wel eens zou kunnen stoppen als Scully, maar zij bleef wel. Wordt dus druk komend seizoen in de X-Files kelder...

Al bij al heb ik me dankzij de laatste fase van het seizoen er nog voldoende mee vermaakt om een voldoende uit te delen, maar deze is wel minimaal.