Mijn Series +

The X-Files - Seizoen 8 (2000-2001)

Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door Chris Carter
met Gillian Anderson, David Duchovny en Mitch Pileggi

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Dana Scully heeft geneeskunde gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van de X-Files zou betekenen.

1. Within
  19. Alone
  20. Essence
  21. Existence
avatar van CorvisChristi
Ondanks het feit dat veel fans dit maar een matig seizoen vinden, ook gezien het feit dat Fox Mulder grotendeels gemist wordt hier, vind ik dit seizoen beter dan de vorige twee.
De serie lijkt zich weer meer te willen focussen op serieuze en meer duistere afleveringen en veel daarvan zijn zeker sterk te noemen.
De toevoeging van agenten John Dogget en Monica Reyes vind ik een welkome bijkomstigheid.

avatar van 606
Elke aflevering krijgt op IMDB gemiddeld hogere waardering dan seizoen 7, ben dus reuze benieuwd.

avatar van CorvisChristi
Bijna alle afleveringen zijn dan ook een stuk intrigerender te noemen dan veel van de inspiratieloze en quasi-humoristische afleveringen die wat mij betreft seizoen 7 redelijk ontsieren.

avatar van 606
CorvisChristi schreef:
Ik heb niet zo heel veel slechte dingen over 7 te melden, sommige afleveringen zijn niet altijd even interessant. De afleveringen tot nu toe (tot en met 9) zijn fijn, en Robert Patrick doet het heel goed. Het mooie nu is dat mulder even een time-out heeft, dat Juist Scully probeert Doggett te overtuigen van de dingen die normaal gesproken niet kunnen. Maar mis mulder wel.

avatar van The Oceanic Six
Seizoen 8 voelt niet meer als mijn vertrouwde X-Files en dat doet me wel een beetje pijn na al die tijd die ik al in de serie stop en de band die ik als kijker op heb gebouwd met Mulder en Scully. En dan ontbreekt Mulder plots in het grootste deel van het seizoen. Dit was geen verrassing, ik wist dat hij nog hoogstens part-time betrokken was bij de serie na seizoen 7, maar het blijft gewoon niet leuk. Mulder en Scully zijn voor mij het beste tv-duo die ooit is bedacht en als je ze uit elkaar haalt, dan moet je als serie wel heel sterk in je schoenen staan om nog te kunnen overtuigen. En bij dit seizoen blijkt dat de makers dit nauwelijks op hebben kunnen vangen.

Dat ligt overigens niet aan de vervangende cast, want ik vond nieuwkomer Robert Patrick erg goed als Agent Doggett, maar hij is als personage gewoon geen Mulder-niveau. Mag je ook niet eisen van een nieuwkomer, maar het is wel een feit. Doggett speelt eigenlijk de rol van Scully, iemand die niet gelooft in paranormale zaken en het als een agent benadert, terwijl Scully weer zoveel heeft meegemaakt dat ze zeker haar ogen niet meer sluit voor vreemde dingen. En dan komt er ook nog eens bij dat de serie na 8 seizoenen gewoon een bepaalde vorm van gebrek aan creativiteit heeft gekregen in de verhaallijnen van zowel de monster of the week, maar zeker ook in de mythology afleveringen. Pas als Mulder er weer is (wel allemaal vrij ongeloofwaardig, zijn terugkeer) en Scully's ongeboren kind belangrijk wordt, vond ik het allemaal weer beter te behappen. De slotafleveringen waren wel echt spannend met die onverwoestbare vijand, overduidelijk in mijn ogen een knipoog naar de Terminator franchise waar Robert Patrick natuurlijk een belangrijk aandeel in had. We eindigen zelfs met een passionele kus tussen Mulder en Scully wat ik weer erg mooi vond.

Door het ontbreken van David Duchovny in het grootste deel van dit seizoen is er wel iets positiefs gebeurd, dat zijn de grotere rollen van Scully en Skinner. Zeker Gillian Anderson acteert bij vlagen echt op hoog niveau. Haar emotionele scenes, zeker rondom Mulder, zijn echt fantastisch neergezet. En ook Skinner is echt een belangrijke toevoeging dit seizoen. Die lijn werd al in seizoen 7 ingezet, maar hier is hij echt 100% aan de kant van de X-Files collega's. Erg goede rol. En zo rond het slot van het seizoen introduceren ze ook nog Annabeth Gish als Agent Monica Reyes, omdat men vreesde dat Gillian Anderson ook wel eens zou kunnen stoppen als Scully, maar zij bleef wel. Wordt dus druk komend seizoen in de X-Files kelder...

Al bij al heb ik me dankzij de laatste fase van het seizoen er nog voldoende mee vermaakt om een voldoende uit te delen, maar deze is wel minimaal.