Mijn Series +

The X-Files - Seizoen 4 (1996-1997)

Sciencefiction / Thriller

ontwikkeld door Chris Carter
met Gillian Anderson, David Duchovny en Mitch Pileggi

Fox Mulder is wat men noemt een believer. Hij gelooft in het bestaan van buitenaardse wezens en zijn leven is gewijd aan het bewijzen van hun bestaan. Na een veelbelovende start aan zijn carrière bij de FBI ontdekt Mulder bij toeval de X-Files, een archief van onopgeloste en onverklaarbare zaken. Dana Scully heeft geneeskunde gestudeerd voordat ze door de FBI werd gerekruteerd. Als ze van de FBI-academy afkomt, wordt ze geplaatst bij de afdeling van Fox Mulder met de opdracht zijn werk zodanig te bekritiseren, dat dit het einde van de X-Files zou betekenen.

1. Herrenvolk
  22. Elegy
  23. Demons
  24. Gethsemane
avatar van CorvisChristi
Ook dit vierde seizoen behoort tot zo'n beetje het beste wat The X-Files heeft voortgebracht.
Dit seizoen is vooral onvergetelijk vanwege de controversiële en veelbesproken aflevering "Home".
Verder veel ijzersterke conspiracy-afleveringen met het tweeluik "Tunguska" en "Terma" als hoogtepunt.

avatar van 606
Wat een aflevering genaamd "Home" echt heel gaaf

avatar van The Oceanic Six
Ook seizoen 4 haalt net als voorgaande seizoenen een erg hoog niveau en voorlopig mag dit vierde seizoen samen met het derde seizoen strijden om de plek van het beste seizoen X-Files. De seizoensstart is boeiend, maar haalt nog niet het niveau dat we gewend zijn. Dat volgt al wel snel in aflevering 2 Home, een verhaallijn dat overduidelijk is geïnspireerd op films als The Texas Chainsaw Massacle en The Hills Have Eyes. Heerlijk shocking en vieze aflevering over een stel gemuteerde inteelt rednecks, zoals we vaker in films zagen. Het blijft nagelbijtend spannend tot het einde toe. Een volgend hoogtepunt is aflevering 8 Tunguska, een nieuw hoofdstuk in het mythology verhaal, samen met de aflevering Terma, als Mulder in Rusland op onderzoek is. Memento Mori is ook een hoogtepunt in de serie, als Scully merkt dat ze kanker heeft en in een genezingsproces terecht zal komen, maar niet weet of het nog baat heeft. Een aflevering met veel spanning en ook met mooie emoties. In zulke afleveringen is de chemie tussen beide hoofdrolspelers het sterkst. Ook de rollen van Skinner en Cigarete Smoking Man nemen met het seizoen toe. Skinner blijft boeiend en onbetrouwbaar, omdat hij diverse belangen heeft en CSM ontpopt zich meer tot een gewetenloze man, enger en gevaarlijker dan ooit, maar tegelijkertijd wel met zwakke plekken. Ben ontzettend benieuwd hoe zijn rol de komende seizoenen zal zijn.