• 8.985.711 stemmen

Ófærð - Seizoen 1 (2015-2016)

Alternatieve titel: Trapped

Ontwikkeld door: Baltasar Kormákur

Met: Ólafur Darri Ólafsson, Ingvar Eggert Sigurðsson en Nína Dögg Filippusdóttir

Oorsprong: IJsland

Datum van release: zondag 27 december 2015

Eerst uitgezonden op: RÚV (IJsland)

Plot Ófærð

Kort nadat een ferry de haven van het IJslandse dorpje Seydisfjördur binnenvaart, spoelt een verminkt lijk aan. Politie-inspecteur Andri vermoedt dat de dader aan boord is en probeert halsstarrig alle passagiers aan boord te houden. Wanneer diezelfde dag een hevige sneeuwstorm aan land komt, is de situatie niet langer houdbaar. Niemand kan het dorp nog in of uit, ook de moordenaar niet. Alle inwoners worden opeens verdachten, maar ze zijn ook allen in gevaar.

Afleveringen Seizoen 1 (2015-2016)

27 december 2015 (52 minuten)

Vissers voor de kust van het IJslandse dorpje Seyðisfjörður vinden een verminkt lichaam in hun netten. Lokaal politie-inspecteur Andri vermoedt dat de dader aan boord is van een veerboot die net is aangemeerd, en gebiedt dat de passagiers aan boord moeten blijven.

3 januari 2016 (52 minuten)

Totdat de sneeuwstorm opklaart kan er geen politieondersteuning uit Reykjavik komen, dus de tijd dringt voor Andri en zijn collega's. Maar ze hebben een verdachte en een lichaam dat wacht op forensisch onderzoek.

10 januari 2016 (52 minuten)

Het dorp is nog steeds afgesloten van de wereld, de enige verdachte is verdwenen, en de lokale politie is erin geslaagd om zelfs het lichaam van het slachtoffer te verliezen. Maar dan ontdekt Andri een nieuwe aanwijzing tussen online gedeelde foto's van het lijk.

17 januari 2016 (52 minuten)

Met een moordenaar die nog steeds niet gepakt is, beginnen de inwoners van het dorp en de toeristen die er vastzitten zich ernstige zorgen te maken. Bovendien wordt de politie zijn lijst van verdachten er niet korter op. En boven het dorp doemt er een dreigende lawine op.

24 januari 2016 (52 minuten)

De lawine die zich over het dorp uitstortte veroorzaakt een totale black-out. De inwoners zijn nerveus en bang, zeker gezien het feit dat er zich nog steeds een moordenaar in hun midden ophoudt. De burgemeester krijgt ondertussen een verrassingsbezoek.

31 januari 2016 (52 minuten)

De onrust laait hoog op in het dorp, en de inwoners verzamelen zich in de kerk, waar ze antwoorden verwachten. Politiechef Andri krijgt de opdracht om hen toe te spreken. Hij moet de waarheid naar buiten brengen.

7 februari 2016 (52 minuten)

Het weer klaart eindelijk op, en het langverwachte onderzoeksteam uit Reykjavik arriveert. Een forse doorbraak in de moordzaak lijkt op handen. Of is het allemaal ineens te mooi om waar te zijn?

14 februari 2016 (52 minuten)

De stugge kapitein Carlsen kan worden overreden om samen te werken met de politie. Op de veerboot wordt het duidelijk dat één crewlid een geheim te verbergen heeft.

21 februari 2016 (52 minuten)

Andri heeft de sleutel gevonden van het hangslot op Hrafns schuur, en ontdekt daarmee ook een doorslaggevende aanwijzing voor de identiteit van de moordenaar. De ontdekking veroorzaakt een schokgolf door het stadje. Er wacht Andri een lastige beslissing.

28 februari 2016 (52 minuten)

Na een afmattende en traumatische zoektocht, die bij velen een hoog persoonlijke verlies droeg, komen de politieagenten dichtbij de oplossing van een moordzaak die een reeks vreselijke gebeurtenissen veroorzaakte in hun kleine stad.

Het is geen lijk beste Mercury maar een romp dus zonder armen, benen en hoofd...

avatar van joolstein

joolstein

Een verminkt lijk kan toch een romp zonder armen benen en hoofd zijn?Hoe een dood mensenlichaam eruit ziet maakt niet veel verschil? Eerder een detail. En zo staat het ook vermeld op de site van de distrubuteur. LUMIÈRE CRIME SERIES - lumierecrimeseries.com

Dat het een romp is maakt het juist zo luguber .

Prachtige setting. En een boeiende serie. Ik ben 2 keer op IJsland geweest en daar is nauwelijks criminaliteit. Hetgeen in deze serie te zien is, groeit hun ook boven het hoofd.

De enige gevangenis in de buurt van Reykjavik staat ook leeg ?

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Wauw wat een kwalitatieve serie is Trapped.

Het verhaal zelf is al enorm sterk, complexe misdaden worden erg gedetailleerd verteld en uiteindelijk ook knap en duidelijk onthuld. Gedurende de serie vraag je je af of alle vragen wel te beantwoorden zijn en of het niet te chaotisch wordt, maar nee, álles wordt opgehelderd in combinatie met puur camerawerk, dit brengt me naar het audiovisuele aspect van Trapped.

De IJslandse, winterse setting is al fascinerend, maar nog prettiger met de score van Jóhannsson (componist van oa Prisoners en Sicario, ook gewoon van eigen bodem). Daarnaast, zoals ik al aangaf, is de regie en het camerawerk weer Scandinavisch rauw. Geen gekke trucjes maar de personen hun emoties overbrengen op de kijker.

De cast zit op hetzelfde hoge niveau als het verhaal. Wat een foutloze en indrukwekkende karakters lopen er rond zeg, van Andrí tot Maggí en van Hjörtur tot Trausti. Het IJslands is een fraai detail; je kunt er weinig van maken maar het heeft iets emotioneels.

Het kleine IJsland weet een internationale topserie neer te zetten wat ik immens knap vind. Penoza is mijn smaak, maar kan hier niet aan tippen, en dus geen enkele Nederlandse serie eigenlijk.

Eigenlijk houdt niets me tegen voor die 5.0* score maar toch eerst even het verhaal laten bezinken.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Na drie afleveringen gezien te hebben is het een verrassende serie. De winterse omgeving van IJsland wordt prachtig weergegeven. Hoe op het platteland met een zwaar misdrijf wordt omgaan door een klein politiekorps komt realistisch over.

Ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld. Goede serie met mogelijkheden tot een hogere score. 4.0

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Stel mijn mening enigszins bij. Het is een goede serie, laatste afleveringen waren zeer sterk. Desondanks het grote aanbod wat er tegenwoordig is hield deze serie zich staande, dit in tegenstelling tot vele andere series. Voor wie van misdaad series houdt is dit zondermeer een serie die je moet zien. De actie ontbreekt is beperkt, echter de film is realistisch en wordt uiteindelijk een goed misdaad drama. De menselijke kant komt tot zijn recht in zo een kleine gemeenschap, waarbij alle strafbare feiten van jaren met elkaar verbonden worden en uiteindelijk ontrafeld worden. 4.0

Heerlijk. Spannende serie die van begin tot eind interessant is en zowel drama, met misdaad, met thriller verbindt. Het slot laat tevens genoeg open eindjes open in verschillende verhaallijnen waardoor een seizoen 2 heel goed mogelijk zou zijn, zonder dat seizoen 1 onduidelijk geëindigd is. . Ik heb hiervan genoten!

Binnenkort maar eens aan beginnen dan.

''Prima misdaadserie van IJslandse bodem.''

Wonderschone setting, goede cast, sterke acteerprestaties, spannend, boeiend & tegelijkertijd heel mysterieus. Ik ben een tevreden man, meer dan. Kijk en oordeel zelf!

4 solide sterren van mijn kant.

avatar van Grin

Grin

Vond dit een al bij al vrij standaard misdaadserie, geen echte uitschieter. Halfje erbij voor de mooie Ijslandse wintersetting.

avatar van libra666

libra666

Nipt 3 sterren, vanwege de mooie settings. Het verhaal is niet slecht maar ik mis de echte spanning, de actie is wel erg ver weg al hoeft dit niet echt. Maar in een politie getinte serie verwacht je af en toe wel een actie moment, opmerkelijk geen van de 3 agenten uit het dorp lijkt over een wapen te beschikken om de slechteriken te lijf te gaan. Pas in de laatste aflevering komt er een geweer te voorschijn. Ik vind ook dat sommige subplotjes te veel worden uitgemolken zonder echt bij te dragen tot het verhaal, ook de verhoren vond ik niet echt geslaagd. Al bij al toch geen slechte Ijslandse serie, goede hoofdrolspelers en de suspence was wel met vlagen aanwezig.

avatar van Boenga

Boenga

Er zijn een paar schoonheidsfoutjes (piepende autobanden in de sneeuw ?).

En een aantal zaken zijn toch wel een heel toevallig (Andri gaat voor 1 keer de was doen bij z'n schoonouders en dan valt die sleutel uit een broekzak), of onwaarschijnlijk (een gehandicapte die thuis met een telescoop in zowat alle huiskamers zowat alle dingen ziet die hij niet zou mogen zien), of voorspelbaar (Asgeir opent de celdeur omdat de gevangene naar de wc wil gaan, en die ontsnapt dan - uiteraard), of gewoonweg te simpel (natùùrlijk zal de ploeg die uit Reykjavik komt de zaak niet oplossen).

Maar toch zijn dat allemaal kleine klachten die wegzinken in het geheel van de serie:

een sterke plot, met een flinke dosis spanning,

een prachtige locatie - toch wel eens iets heel anders dan we gewend zijn, ook in de Scandinavische series -, en vooral:

twee geweldige acteurs, zowel individueel als in team.

De interacties tussen beide zijn bijzonder sterk uitgewerkt, en het lijkt helemaal te klikken tussen de twee acteurs.

Bovendien wordt met Andri ook een heel realistisch en correct personage neergezet. Geen flapuit, geen macho-bullebak die zichzelf niet onder controle heeft, geen super-wijsneus. Wel een inspecteur die de lessen uit z'n opleidingen meedraagt: hij is heel sterk in de conversaties, gaat niet in op insinuaties, laat zich geen moment uit zijn tent lokken, zegt geen woord teveel.

En ook wat in z'n privéleven gebeurt is heel real life: z'n frustraties en mentale pijn bij het omgaan met zijn ex (die hij nog steeds graag ziet) en haar nieuwe partner: heel sterk.

Tweede seizoen komt er aan, ik kijk er naar uit.

4,5* !

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Leuke review! Al ken ik geen series zonder de minimale schoonheidsfoutjes die je benoemd.

Over één van die 'foutjes': waarom zouden de piepende banden in de sneeuw een fout zijn? Denk je dat het geluid nagesynchroniseerd is? Zeker weten dat banden op sneeuw geen gelijkwaardige geluiden kunnen maken?

avatar van Boenga

Boenga

Teejey_mm schreef:

...waarom zouden de piepende banden in de sneeuw een fout zijn? Denk je dat het geluid nagesynchroniseerd is? Zeker weten dat banden op sneeuw geen gelijkwaardige geluiden kunnen maken?

Ik ga voorzichtig zijn in m'n uitspraken, , ik ben niet direct een kenner, maar: in een van de eerste afleveringen hoor ik bij een vertrekkende auto toch wel wat ik zou omschrijven als het piepen van rubber op asfalt. Op sneeuw of ijs stel ik me een ander, meer schurend geluid voor, met een lager volume.

Hoe dan ook, storen doet het niet. Van achtervolgingen is er in Trapped trouwens toch al helemaal geen sprake...

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Boenga schreef:

Haha inderdaad, noord-oost-zuid-west; hij kon overal door de raampjes heen turen.

Evengoed een fraaie serie.

Wauw, heerlijke serie dit. Boeiend van begin tot eind. Prachtig ook met die IJslandse setting. Ik kreeg het er bijna letterlijk koud van soms. Erg goed. Goed gespeeld ook. Tegen het eind ook behoorlijk spannend. Het verhaal zat in ieder geval goed in elkaar. Natuurlijk waren er een paar dingen bijzonder ongeloofwaardig met het alziend telescoop als summum maar mij stoorde dat niet. Ik had wel moeite met die IJslandse namen. Een paar keer even een naam gegoogled omdat ik begod niet wist over wie ze het hadden . Tof dat er een tweede seizoen komt.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Joy4ever schreef:

Tof dat er een tweede seizoen komt.

Oh, mooi!

avatar van Pecore_mm

Pecore_mm

Uitstekende serie waarin speurwerk en drama naadloos in elkaar overlopen. De onmacht van een klein politiekorps tegen een overdaad aan criminaliteit wordt treffend gebracht. En dan de acteurs, prachtig hoe ingetogen en zonder poespas ze hun rol neerzetten. Ik heb echt genoten.

Begint vanavond op NPO3, 20:25u (ep.1 en 2)!

avatar van Fransman

Fransman

Ik vond dit de absolute top. Heerlijk al die sneeuw en ijs en wind en kou, terwijl je zelf lekker in je luie stoel in een warme kamer zit. Heb tien afleveringen op het puntje van m'n stoel gezeten. Dat is dan misschien ook het enige bezwaar: tien afleveringen is wel veel. Maar door de ijzersterke karakterontwikkeling en steeds weer nieuwe gebeurtenissen blijft het spannend. Verder vijf sterren voor het camerawerk, de acteerprestaties en de voortreffelijke score. En ach, ik had zo te doen met dat jochie....

Ik kan niet wachten tot de volgende serie.

zombie heeft al een mooi rijtje gemaakt van wat niet zo goed is aan 'Ófærð' en er waren nog wel wat zaken, die me zo niet te binnen willen schieten (eentje, toch: wel erg toevallige samenloop van zoveel omstandigheden die maken dat er zoveel zaken ineens tegelijk spelen in een afgelegen havenstadje in IJsland). Blijft over dat winterse IJsland sfeertje en vooral de hoofdrol die het moeten maken, en die redden nog heel wat. Ook de rest van de cast heb ik weinig op aan te merken. Het verhaal zit degelijk in elkaar met wat aardige twists (dat Gudni een slechterik moet zijn, is echter vrij snel duidelijk) tegen het einde.

Veel voors en tegens, al met al....... 3,0* dan maar, krap aan.

avatar van NRT

NRT

Ondertussen ook te zien op Canvas iedere vrijdag. Ik ga het eens een kans geven. Die Scandinavische series zijn toch altijd op zijn minst degelijk.

Heerlijk om weer even tussen al het Amerikaanse geweld zo'n pareltje te vinden op NF.

Twee afleveringen gezien en alleen om het weer kijk ik verder

Meeslepende, spannende tiendelige krimi uit IJsland, geproduceerd en gedeeltelijk geregisseerd door Baltasar Kormakur, die zo'n beetje bij alle ijslandse films en series betrokken is die internationale allure hebben. De plot steekt kunstig in elkaar en ontvouwt zich op intrigerende wijze. De leuke personages en de fraaie gure winterse locaties doen de rest.

avatar van wimaroca_mm

wimaroca_mm

Een mooie Scandinavische serie,en dan in Ijsland,zeer mooi natuur,mooi gefilmd ,mooi verhaal !!!

Een probleem had ik....de namen,..je kon ze maar moeizaam onthouden

Op naar serie 2

avatar van AniSter

AniSter

• 1970 berichten

Degelijke serie met een goed verhaal. Prima cast en gefilmd in een mooie omgeving.

avatar van Phantasm

Phantasm

Geweldige serie die alle afleveringen wel blijft boeien. Op naar seizoen 2.