ad

Release datum: 27 december 2015

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Ófærð

Kort nadat een ferry de haven van het IJslandse dorpje Seydisfjördur binnenvaart, spoelt een verminkt lijk aan. Politie-inspecteur Andri vermoedt dat de dader aan boord is en probeert halsstarrig alle passagiers aan boord te houden. Wanneer diezelfde dag een hevige sneeuwstorm aan land komt, is de situatie niet langer houdbaar. Niemand kan het dorp nog in of uit, ook de moordenaar niet. Alle inwoners worden opeens verdachten, maar ze zijn ook allen in gevaar.

Seizoenen

Komt er een Ófærð seizoen 3?

Alle Media

Meningen over Ófærð

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME.

• 2045 berichten
dinsdag 14 februari 2017
Ófærð seizoen 1 ''Prima misdaadserie van IJslandse bodem.''

Wonderschone setting, goede cast, sterke acteerprestaties,
spannend, boeiend & tegelijkertijd heel mysterieus. Ik ben
een tevreden man, meer dan. Kijk en oordeel zelf!

4 solide sterren van mijn kant.
avatar van Boenga

Boenga

woensdag 25 oktober 2017
Ófærð seizoen 1 Er zijn een paar schoonheidsfoutjes (piepende autobanden in de sneeuw ?).

En een aantal zaken zijn toch wel een heel toevallig (Andri gaat voor 1 keer de was doen bij z'n schoonouders en dan valt die sleutel uit een broekzak), of onwaarschijnlijk (een gehandicapte die thuis met een telescoop in zowat alle huiskamers zowat alle dingen ziet die hij niet zou mogen zien), of voorspelbaar (Asgeir opent de celdeur omdat de gevangene naar de wc wil gaan, en die ontsnapt dan - uiteraard), of gewoonweg te simpel (natùùrlijk zal de ploeg die uit Reykjavik komt de zaak niet oplossen).

Maar toch zijn dat allemaal kleine klachten die wegzinken in het geheel van de serie:
een sterke plot, met een flinke dosis spanning,
een prachtige locatie - toch wel eens iets heel anders dan we gewend zijn, ook in de Scandinavische series -, en vooral:
twee geweldige acteurs, zowel individueel als in team.
De interacties tussen beide zijn bijzonder sterk uitgewerkt, en het lijkt helemaal te klikken tussen de twee acteurs.
Bovendien wordt met Andri ook een heel realistisch en correct personage neergezet. Geen flapuit, geen macho-bullebak die zichzelf niet onder controle heeft, geen super-wijsneus. Wel een inspecteur die de lessen uit z'n opleidingen meedraagt: hij is heel sterk in de conversaties, gaat niet in op insinuaties, laat zich geen moment uit zijn tent lokken, zegt geen woord teveel.
En ook wat in z'n privéleven gebeurt is heel real life: z'n frustraties en mentale pijn bij het omgaan met zijn ex (die hij nog steeds graag ziet) en haar nieuwe partner:
heel sterk.

Tweede seizoen komt er aan, ik kijk er naar uit.

4,5* !