• 10.590 nieuwsartikelen
  • 8.967.492 stemmen

Yellowjackets - Seizoen 1 (2021-2022)

Show titel: Yellowjackets

Afleveringen: 10

Speelduur: 9 uur en 37 minuten

Ontwikkeld door: Bart Nickerson en Ashley Lyle

Met: Melanie Lynskey, Sophie Thatcher en Tawny Cypress

Datum van release: zondag 14 november 2021

Eerst uitgezonden op: Showtime (Verenigde Staten)

Plot Yellowjackets

Misty, Natalie, Taissa en Shauna zijn vier van de (on)gelukkige leden van een meisjesjeugdvoetbalteam dat een vliegtuigongeluk diep in de afgelegen noordelijke wildernis heeft overleefd. Wat daar gebeurde totdat ze werden gered, weten alleen zij. Vijfentwintig jaar later heeft iedereen haar eigen leven opgebouwd en niemand wil praten over wat er destijds is gebeurd. Er zijn echter geheimen die niet voor altijd kunnen worden bewaard. Terwijl sommigen vastbesloten zijn om openstaande rekeningen te vereffenen, zullen anderen er alles aan doen om wat er werkelijk op die plaats is gebeurd achter slot en grendel te houden.

Afleveringen Seizoen 1 (2021-2022)

1. 1. Pilot

14 november 2021 (57 minuten)

25 jaar nadat een meisjesvoetbalteam in de wildernis is verongelukt, proberen de overlevenden een normaal leven te leiden.

2. 2. F Sharp

21 november 2021 (57 minuten)

Het team went aan de nieuwe omgeving en Misty vindt zichzelf wel geschikt om in deze hel op aarde te leven.

3. 3. The Dollhouse

28 november 2021 (57 minuten)

Het team vraagt zich af of het beter is om dood te gaan in hun huidige onderkomen terwijl ze een nieuwe plek zoeken.

4. 4. Bear Down

5 december 2021 (58 minuten)

Het team speelt met een wapen om te zien wie de meeste verantwoordelijkheid heeft en Natalie ontwart haar liefdesleven.

5. 5. Blood Hive

12 december 2021 (58 minuten)

De meisjes doen 's nachts aan zwarte magie. Natalie en Misty temmen een hengst en Shauna feest als een beest.

6. 6. Saints

19 december 2021 (58 minuten)

De Yellowjackets moeten omgaan met liefde, lust en een operatie. In het heden is er haat en nijd tijdens de reünie.

7. 7. No Compass

26 december 2021 (58 minuten)

Omdat het team uitgehongerd is, doet Taissa een laatste wanhopige poging, wat de dood tot gevolg kan hebben.

8. 8. Flight of the Bumblebee

2 januari 2022 (57 minuten)

Na een beestachtige aanval moet het team kiezen uit een slecht of nog slechter idee.

9. 9. Doomcoming

9 januari 2022 (58 minuten)

Het team wil nog één wild feest, voordat ze sterven. In het heden wordt Shauna paranoïde.

10. 10. Sic Transit Gloria Mundi

16 januari 2022 (59 minuten)

Tijdens de reünie van 25 jaar Yellowjackets, komen de langlopende frustraties tot een uitbarsting.

avatar van Corran

Corran

Dit was wel redelijk leuk en binge-waardig, maar er worden echt te weinig vragen beantwoord. Uiteraard gaat men overduidelijk voor een seizoen of 4 en gaan men een hoop overkoepelende mysteries voor later bewaren, maar vond dat binnen de arc van het eerste seizoen een hoop veel te vaag wordt gelaten. Er wordt gealludeerd op enkele antwoorden, maar omzichtig genoeg om nog een bocht van 180° te maken als men zou willen. Uiteindelijk weet je na aflevering 10 niet zo heel veel meer dan naar de eerste paar afleveringen, het gaat in een bepaalde richting en op 't einde gaat het nog steeds in die richting.

Verder hoop ik dat het hele gebeuren in de bossen vooral gebaseerd is op groepspsychose of massahysterie en dat er dus geen écht bovennatuurlijk randje aan zit. Zou het scherper vinden indien iedereen als makke schapen de schizofreen volgt, wiens medicijnen op zijn.

avatar van peterjames777

peterjames777

Spannende, duistere serie die er prachtig uit ziet en een sterke soundtrack heeft. De opening credits zijn ook geweldig!

Qua verhaal begint het veelbelovend maar uiteindelijk blijf je voor nu met te veel vragen over en gaat het iets te traag om helemaal te boeien. Geduld is een schone zaak. Het schijnt dat ze dit verhaal in vijf seizoenen willen vertellen. Ook vond ik niet alle plotontwikkelingen even sterk.

Gelukkig maakt het sterke acteerwerk (van de gehele cast!) en de fijne sfeer veel goed.

avatar van Corcicus

Corcicus

De serie begint schitterend en de eerste drie afleveringen bevatten alles wat ik in een serie zoek: een mysterieus verhaal, goede acteurs, spanning en sensatie. Helaas, vanaf 4 afleveringen zakt het allemaal wat in elkaar en komt de sleur erin. Inmiddels heb ik spijt dat ik de serie aan zoveel volk heb aangeraden.

Het is namelijk zo dat de kijker tien afleveringen lang aan het lijntje wordt gehouden, er is hoegenaamd geen ontknoping en op het einde blijft de kijker met al zijn vragen zitten. Er komt dus geen verklaring voor de bezetenheid van dat klein zwart jongentje, voor de brandende teddybeer in het vliegtuig, de hekserij van Lot. Evenmin weten we wie Travis heeft vermoord en of er van kannibalisme eigenlijk sprake was op het eiland? Nochtans werd dat laatste wel gesuggereerd, maar we vatten de scènes die hier betrekking op hadden maar op als moedwillige mistspuiterij en mensen op een dwaalspoor zetten. Dat is buitengewoon goedkoop in een mysteryfilm. Iedereen kan vragen verzinnen of absurde situaties bedenken, het gaat hem om hoe clever de antwoorden zijn. Hoe komen al die meisjes aan hun einde? We zien na de crash slechts twee personages sterven terwijl het er tien zouden moeten zijn. Wat betekenen die symbolen nu op de bomen? Werkelijk geen enkele vraag wordt beantwoord. Echt een buitengewoon teleurstellende ontknoping. De vergelijking met Lost gaat zeker op, ook daar hoopten naïevelingen na elk seizoen op antwoorden, maar die kwamen er na uitmelkerij en zes seizoenen nooit.

avatar van lang pee

lang pee

Kon mij hier best mee amuseren, vooral Melanie Lynskey was weer geweldig, alleen hoop ik niet dat er inderdaad een hoop seizoenen komen zonder een echt slot....

rep_robert

Haha de serie begint wel lekker met een voetbalwedstrijd waarvan Amerikanen geen idee hebben hoe ze dit in beeld moeten brengen. Het ziet er zo dom en lomp uit en dan ook nog eens op een knollenveld waar je met elke stap die je zet een blessure kan oplopen.

Zware mierenneukerij, maar ze kunnen dit beter niet laten zien hoor de geloofwaardigheid

Corcicus schreef:

Ik snap waar je naartoe wil gaan met je review en dat er veel vragen open blijven. Maar ik vraag me soms ook af hoe erg jij op hebt gelet tijdens het kijken.

- Je hebt het over een eiland. Welk eiland doel je op? Er zit geen eiland in de serie. Er wordt juist een aantal keren benadrukt dat ze niet (!) op een eiland zitten en dan richting het zuiden kunnen lopen. Ze komen dan vanzelf in bewoond gebied, dat was het uitgangspunt van Jackie.

- Het zoontje van Taissa ziet telkens spoken en raakt daardoor getraumatiseerd. Het blijft zijn freaky slaapwandelende moeder te zijn die creepy voor het raam naar binnen gluurt. Hij ziet die versie van zijn moeder als een ander wezen.

-De teddybeer is niet geheel duidelijk. Maar volgens mij zoek jij hier meer achter dan nodig is. Het vliegtuigje vliegt gewoon in de fik en die beer vliegt ook in de fik door de vonken en vlammen.

- Op het allerlaatst wordt duidelijk dat er een soort van een sekte is die hoogstwaarschijnlijk onder leiding staat van Lottie. Die gekkie die continu "visioenen" had. Suzie laat nog een voicemail bij Nathalie achter dat Lottie degene is die de rekening van Travis had geplunderd na zijn dood.

Ik ging zo ook de laatste aflevering in. Al had ik bij episode 9 met de paddo's al een massa slachting verwacht. Maar gaandeweg werd al duidelijk dat we dit seizoen geen antwoord zouden krijgen. Maar wat vooral duidelijk wordt is dat ze (nog) niet dood zijn. Wie zegt dat er 10 doden zijn? Lottie leeft nog en heeft waarschijnlijk volgelingen. De 4 overlevenden zijn waarschijnlijk ontsnapt aan de sekte die Lottie is begonnen. En daar zullen we in seizoen 2 meer van zien. De tweedeling in de groep zal nog groter worden.

Ja, die tekens zijn niet 100% duidelijk. Maar dat lijkt me iets van Lottie dr groep, die volgens mij in eerdere afleveringen al visioenen in bomen hierover gekerfd zag.

Ik snap je teleurstelling en begrijp je zorgen. Maar het is niet waar dat er geen vragen beantwoord zijn. Het klopt wel dat er veel cliffhangers voor (het reeds bevestigde) seizoen 2 zijn. Maar dat maakt me alleen maar nieuwsgierig. Ik vind het alleen niet sterk om zo zwaar kritisch te zijn terwijl je overduidelijk niet op hebt zitten letten.

avatar van Corcicus

Corcicus

Die eindscène heb ik inderdaad compleet verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat het schrijn van de zoon was, maar het was natuurlijk van die ma waardoor één en ander wel duidelijk wordt. En je hebt gelijk, mijn aandachtspanne was niet altijd even sterk tijdens deze serie, vond het na verloop van tijd ook minder interessant worden waardoor ik wel eens afgeleid was. Allicht heb ik daar in mijn beoordeling te weinig rekening mee gehouden. Terechte kritiek aan mijn adres dus rep_robert.

Kan gebeuren

stinissen (crew series)

Heerlijke serie seizoen 2 is al aangekondigd.

avatar van c.dragon

c.dragon

Teleurstellend. Het begin is traag, maar veelbelovend: een geheim dat koste wat kost verborgen moet blijven, een geheim teken en is dat echt kannibalisme of wordt dat alleen maar gesuggereerd?
Alleen is zijn er lijnen opengezet naar nog meer mysterie.

Wel leuk om Juliette Lewis als verlepte junk van middelbare leeftijd te zien.

avatar van Amberke2016

Amberke2016

Heb afgehaakt na aflevering 4

avatar van Amberke2016

Amberke2016

Heb afgehaakt na aflevering 4

c.dragon schreef:

En hoezo duurde het 19 maanden voordat ze gevonden zijn? Ze overleven in een riante boshut met zolder, dus dat kan niet te ver van de bewoonde wereld verwijderd zijn. Dat bouwmateriaal kun je niet met dat kleine vliegtuig binnenhalen. .

Ik heb van de week Floortje naar het eind van de wereld gezien waarin een stel in Pategonië (zuid-Argentinië) woont. Ze moet eerst 3 uur naar een klein dorp reizen. Dan met de auto anderhalf uur naar een schuur in the middle of nowhere in de heuvels waar de auto in die schuur gezet wordt. En vanaf dat punt nog een paar uur met een paard naar hun huis toe omdat het met de auto niet te doen is.

En als je daar komt staat er toch een heel huis. Dat met heel veel pijn en moeite in elkaar is gezet door ontelbare keren heen en weer te reizen.

Het is dus zeker mogelijk

avatar van NRT

NRT

c.dragon schreef:

Aan het einde van de tergende trage afleveringen met veel overbodige scènes weet je nog niets. Alleen is zijn er lijnen opengezet naar nog meer mysterie.

Wel leuk om Juliette Lewis als verlepte junk van middelbare leeftijd te zien.

Fijn dat je spoilertags gebruikt!

avatar van c de vries

c de vries

Leuke serie, ik snap niet dat de serie aan mijn aandacht ontsnapt is en dat ik hem nu pas zie. Vooral de soundtrack is top.

avatar van Thomas83

Thomas83

Deze serie werd met de aflevering plezieriger. In de eerste twee afleveringen leek het vooral een tienerdrama met een verzameling van enigszins karikaturale personages (en eigenlijk blijft dat ook wel zo), maar het verhaal ontvouwt zich sterk, ondanks wat mindere subplotjes. De serie bevat aardig wat daadwerkelijk verknipte of vreemde elementen en de humor is verrassend sterk. De openingstitels zijn ook erg goed.

Uiteindelijk zijn het vooral Misty en Natalie die zeer interessant zijn als gelaagde personages. Ik zou Misty zelfs een van de meer memorabele personages van de laatste jaren willen noemen. De volwassen versie gespeeld door Ricci is griezelig, meelijwekkend en grappig tegelijk. Ricci, Lynskey en Cypress hebben ook een sterke chemie samen. De casting van de oudere en jongere versies van iedereen is zeer goed gedaan.

Het meest interessante is overigens nog niet eens wat er in de maanden na de crash gebeurt maar wat voor psychologisch effect het op de betrokkenen heeft gehad. De focus van de schrijvers ligt echt op het trauma en psychologie in zijn algemeen. Dat is een stuk boeiender dan het vaak overdreven drama in de 1996-tijdlijn.

avatar van david bohm

david bohm

Sowieso vind ik het een fascinerend onderwerp een liegtuigcrash in the middle of nowhere met overlevenden.

De uitwerking van het verhaal is vrij pretentieloos maar des te leuk om naar te kijken. Het switchen in de tijd maakt het nog wat dynamischer. Paar interessante personages en zie ook uit naar seizoen 2 waarin Lottie meer airplay gaat krijgen.