• 8.523.190 stemmen

The Queen's Gambit (2020)

Drama | Miniserie

Show titel: The Queen's Gambit

Genre: Drama

Afleveringen: 7

Speelduur: 6 uur en 33 minuten

Ontwikkeld door: Scott Frank en Allan Scott

Met: Anya Taylor-Joy, Marielle Heller en Thomas Brodie-Sangster

Datum van release: vrijdag 23 oktober 2020

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Queen's Gambit

De jonge Beth Harmon werd eind jaren vijftig verlaten en toevertrouwd aan een weeshuis in Kentucky. Ze ontdekt een verbazingwekkend talent voor schaken terwijl ze verslaafd raakt aan kalmerende middelen die door de staat worden verstrekt aan kinderen. Achtervolgd door haar persoonlijke demonen en aangewakkerd door een cocktail van verdovende middelen en obsessie, verandert Beth in een indrukwekkend bekwame en glamoureuze outcast, terwijl ze vastbesloten is om de traditionele grenzen te veroveren die zijn vastgesteld in de door mannen gedomineerde wereld van competitief schaken.

Afleveringen

1. 1. Openings

23 oktober 2020 (59 minuten)

Op haar negende belandde Beth in een weeshuis. Ze blijkt heel goed te zijn in schaken – en raakt verslaafd aan de groene kalmerende middelen die de kinderen daar krijgen.

2. 2. Exchanges

23 oktober 2020 (1 uur en 05 minuten)

Tiener Beth moet wennen aan haar nieuwe leven in een buitenwijk. Ze bestudeert haar klasgenoten en bedenkt een plan om mee te kunnen doen aan een schaaktoernooi.

3. 3. Doubled Pawns

23 oktober 2020 (46 minuten)

Beth en haar moeder gaan naar Cincinnati, waarna hun leven wordt beheerst door veel reizen en de pers. Beth zet haar zinnen op de U.S. Open in Las Vegas.

4. 4. Middle Game

23 oktober 2020 (48 minuten)

Door de Russische les komt Beth in aanraking met nieuwe sociale kringen. In Mexico-Stad ontmoet ze de intimiderende Borgov, terwijl haar moeder een penvriend ontmoet.

5. 5. Fork

23 oktober 2020 (48 minuten)

Thuis in Kentucky komt de aangeslagen Beth weer in contact met een vroegere tegenstander die haar wil helpen haar spel te verbeteren voor het Amerikaanse kampioenschap.

6. 6. Adjournment

23 oktober 2020 (1 uur)

Na geoefend te hebben met Benny in New York gaat Beth naar Parijs om het opnieuw op te nemen tegen Borgov. Maar na een wilde nacht gaat het verder bergafwaarts met haar.

7. 7. End Game

23 oktober 2020 (1 uur en 07 minuten)

Een bezoekje van een oude vriendin dwingt Beth haar verleden een plek te geven en nieuwe prioriteiten te stellen, vlak voor de zwaarste schaakpartij van haar leven.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Geinig. Vandaag in de wekelijkse YouTube uitzending van Hans Böhm een item over "schaakboksen". De aanleiding hiervoor was het laatste van het laatste van de laatste uitzending van The Queen's Gambit.

De aftiteling eindigt met "in memory of Iepe Rubingh".

Hans Böhm heeft even uitgezocht waarom dit geplaatst is.

Zie verder Mister Chess presenteert... The Queen''s Gambit en schaakboxen - YouTube

Het programma opent met dit item, dus je hoeft niet eerst allerlei andere schaakgerelateerde zinnigheden door te worstelen.

avatar van Woland

Woland

Ik ben toch wel een beetje een schaakliefhebber (doch een beroerde schaker), maar ik snap de hype over The Queen's Gambit niet helemaal. Natuurlijk, Anya Taylor-Joy is een bijzondere en stijlvolle verschijning, en acteert ook prima. Maar veel meer dan een solide gemaakt sportdrama kan ik er niet van maken. Met misschien een wat ongebruikelijke sport, en met uiteraard wat oog voor de persoonlijke ups and downs van Beth Harmon, maar voor de rest vond ik het allemaal vrij standaard overkomen.

Nu is solide gemaakt ook niet slecht, natuurlijk. The Queen's Gambit overtuigde mij vooral als sportfilm. De vonk voor het spel die oversloeg toen ze het spel leerde kennen, de spanning, de competitiviteit en relaties tussen de spelers, de manier waarop de belangrijke wedstrijden werden uitgebeeld, prima gedaan. Ook al ging het qua opbouw volgens het boekje, met veel overwinningen, een paar onvermijdelijke nederlagen, en een grand finale - ik vond sowieso de laatste afleveringen misschien wel het sterkste. Leuke bijrollen ook voor de andere schakers; Thomas Brodie-Sangster in het bijzonder, maar ook Shaibel, Harry Beltik (ik dacht al gelijk dat ie een bekend hoofd had, maar het duurde heel lang voor ik op Dudley Dursley kwam) en de Russische grootmeester Borgov waren leuk. Met dus ook een laatste episode die een beetje sappy was met haar hernieuwde vriendschappen en het overlijden van Shaibel, maar toch ook wel weer een passend hoogtepunt was.

Maar de wat meer soapy elementen en karakters zodra we meer richting het persoonlijke leven van Beth gingen overtuigden me een stuk minder. Personages als Alma of Cleo waren niet zo interessant en ik geloofde hun interacties met Beth ook niet zo. Net als bijvoorbeeld dat ze een avondje aan de zuip gaat voor haar belangrijkste wedstrijd tot dan toe. Überhaupt haar verslavingsperikelen leken meer een wat gezochte manier om wat drama in het verhaal te trekken, zonder dat ik een moment ook echt het idee kreeg dat haar drankzucht echt of problematisch was. Het voelde vaak als gezochte sentimentaliteit en iets als bijvoorbeeld aflevering 6 was daardoor echt een moeizame zit. Over de hele serie genomen, zeker niet slecht maar ik vond het toch best generiek en voorspelbaar.

avatar van DragQueen

DragQueen

Wat een ontzettende fijne mini-serie, die me van begin tot eind heeft weten te boeien. Het verhaal steekt sterk in elkaar, de tijdgeest en settings zijn sfeervol en prachtig in beeld gebracht, en er wordt klasse geacteerd door de cast. Anya Taylor-Joy steelt echter de show en weet haar personage geweldig neer te zetten. Het knapste is misschien nog wel dat ze een serie, waarin Schaken vrij centraal staat, over de gehele lengte zo intrigerend hebben weten uit te werken. Knappe regie! Ik werd er volledig in meegezogen. Heerlijk kijkvoer. 4 Sterren.

avatar van lang pee

lang pee

Een serie over schaken, had mijn twijfels om te kijken, maar was absoluut een meevaller en dit zeker ook door Anya Taylor....