• 11.467 nieuwsartikelen
  • 9.040.539 stemmen

The Queen's Gambit (2020)

Drama | Miniserie

Show titel: The Queen's Gambit

Genre: Drama

Afleveringen: 7

Speelduur: 6 uur en 33 minuten

Ontwikkeld door: Scott Frank en Allan Scott

Met: Anya Taylor-Joy, Marielle Heller en Thomas Brodie-Sangster

Datum van release: vrijdag 23 oktober 2020

Eerst uitgezonden op: Netflix (Nederland)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot The Queen's Gambit

De jonge Beth Harmon werd eind jaren vijftig verlaten en toevertrouwd aan een weeshuis in Kentucky. Ze ontdekt een verbazingwekkend talent voor schaken terwijl ze verslaafd raakt aan kalmerende middelen die door de staat worden verstrekt aan kinderen. Achtervolgd door haar persoonlijke demonen en aangewakkerd door een cocktail van verdovende middelen en obsessie, verandert Beth in een indrukwekkend bekwame en glamoureuze outcast, terwijl ze vastbesloten is om de traditionele grenzen te veroveren die zijn vastgesteld in de door mannen gedomineerde wereld van competitief schaken.

Afleveringen

1. 1. Openings

23 oktober 2020 (59 minuten)

Op haar negende belandde Beth in een weeshuis. Ze blijkt heel goed te zijn in schaken – en raakt verslaafd aan de groene kalmerende middelen die de kinderen daar krijgen.

2. 2. Exchanges

23 oktober 2020 (1 uur en 05 minuten)

Tiener Beth moet wennen aan haar nieuwe leven in een buitenwijk. Ze bestudeert haar klasgenoten en bedenkt een plan om mee te kunnen doen aan een schaaktoernooi.

3. 3. Doubled Pawns

23 oktober 2020 (46 minuten)

Beth en haar moeder gaan naar Cincinnati, waarna hun leven wordt beheerst door veel reizen en de pers. Beth zet haar zinnen op de U.S. Open in Las Vegas.

4. 4. Middle Game

23 oktober 2020 (48 minuten)

Door de Russische les komt Beth in aanraking met nieuwe sociale kringen. In Mexico-Stad ontmoet ze de intimiderende Borgov, terwijl haar moeder een penvriend ontmoet.

5. 5. Fork

23 oktober 2020 (48 minuten)

Thuis in Kentucky komt de aangeslagen Beth weer in contact met een vroegere tegenstander die haar wil helpen haar spel te verbeteren voor het Amerikaanse kampioenschap.

6. 6. Adjournment

23 oktober 2020 (1 uur)

Na geoefend te hebben met Benny in New York gaat Beth naar Parijs om het opnieuw op te nemen tegen Borgov. Maar na een wilde nacht gaat het verder bergafwaarts met haar.

7. 7. End Game

23 oktober 2020 (1 uur en 07 minuten)

Een bezoekje van een oude vriendin dwingt Beth haar verleden een plek te geven en nieuwe prioriteiten te stellen, vlak voor de zwaarste schaakpartij van haar leven.

avatar van jarno1975

jarno1975 (Moderator series)

avatar van eppo349

eppo349

De eerste 2 afleveringen gezien en vind het boeiend genoeg om verder te kijken.

avatar van eppo349

eppo349

Seizoen afgerond. Sterk, je moet wel iets met schaken hebben! En het is weer eens iets anders.

scorsese

• 11910 berichten

Uitstekende miniserie over een meisje in een weeshuis die leert schaken van de concierge daar. Een mooi, origineel verhaal dat op een meeslepende manier verteld wordt. Een boeiend hoofdpersonage die je hier ziet opgroeien tot een grootmeester. Anya Taylor-Joy zit in iedere scene en weet de aandacht goed vast te houden. Ondanks dat er enorm veel geschaakt wordt, wordt dit nergens vervelend.

3 2 1 cut

Prachtig vormgegeven serie waar de jaren 60 rechtstreeks je wereld binnen knallen.

Anna Taylor-Joy (kan iemand mij vertellen hoe ik kan ontsnappen aan die magische ogen ? Ik sta elke keer schaakmat..) speelt zeer sterk, onbevangen en kwetsbaar haar rol. Wat betreft die scènes in aflevering 6 rond ‘Venus’ van Shocking Blue zelfs Oscar waardig.

Het neefje van Harry Potter bouwt trouwens ook een mooie carrière op.

Bijzondere serie die (in mijn ogen) jonge acteurs groot laat gaan worden. En een vaag vermoeden dat ‘Witch/Split/Peaky Blinders’ Anna-Taylor Joy een zeer grote actrice zou kunnen gaan worden. En niet alleen door die ogen..

avatar van muss1905_mm

muss1905_mm

de sfeer en het verhaal echt leuk hou zelf van schaken dus vond het niet zo erg. Anna-Taylor Joy speelt echt goed haar rol. zou leuk zijn als er een vervolg zou komen maar waarschijnlijk niet

avatar van Blair Waldorf_mm

Blair Waldorf_mm

Geweldige serie met een excellerende Tayloy-Joy als het schaakwonder. Eerder al uitstekend in Emma., en ze heeft ogen om in te verdrinken. Stilering van de serie is gewoon subliem, in de stijl van Mad Men, maar eigenlijk nog realistischer. Ben zelf geen schaker, maar je krijgt zin om je op te geven bij zo’n club. Eindelijk weer eens een Netflix serie die echt de moeite waarde is. Genieten.

Aflevering 1 met pijn en moeite afgekeken, gaat het beter worden?

Overigens, dacht, ik ga wel een filmpje opzetten, zet ik Split op, zit ik nog steeds tegen hetzelfde kikkersnuitje aan te kijken

avatar van horizons

horizons

4,25 op tvmeter

8,9 op IMDb

Wat denk je?

Aflevering 1 met pijn en moeite afgekeken, gaat het beter worden?

Als je niet kan schaken en je kan er niet zo goed tegen om naar AJ-T te kijken dan wordt het idd niet beter.

Maar misschien moet je eens wat anders bekijken. Tip: The VVitch: A New-England Folktale (2015) - MovieMeter.nl

avatar van thio95

thio95

Oh my God, you win, Beth, I am hopelessly in love with you. You're awesome!

Als jij "let's play" in het Russisch tegen me zou zeggen, dan zou ik het wel weten darling .

avatar van Pepino

Pepino

Ze hadden het. Ze hádden het. Eventjes dacht ik dat ik naar een 5* serie zat te kijken.

... En dan kozen ze toch weer voor zo'n corny feelgood einde.

Pepino schreef:

... En dan kozen ze toch weer voor zo'n corny feelgood einde.

Die had je natuurlijk van mijlen ver af aan zien kunnen komen. Een zeer Westers gegeven om in het hol van de leeuw.. (beer)..

Maar wat had je dan een feelbad einde gevonden waardoor het een 5* was geworden ?

avatar van Pepino

Pepino

Goede vraag.

Ik zeg ook niet dat het meteen slecht moest aflopen, maar nu werd er wel héél duidelijk een strikje rond alles gedaan. De nodige "ouhs" en "aaahs" kon je echt horen. Het lag er allemaal wat té vingerdik op.

3 2 1 cut

Misschien is het ook wat symbolisch bedoeld in de serie: dat de Koningin eindelijk eens van de Koning wint. In feite een totaal ander einde dan wat je anders altijd standaard gewend bent in het schaakspel (of in de series..)

avatar van donmarko22_mm

donmarko22_mm

Mijn schaakkennis gaat niet veel verder dan dat ik weet welke moves de afzonderlijke stukken mogen doen, maar dat is totaal niet van belang. Ook is het niet van belang is dat schaken, voor mij althans, een nogal stoffig imago heeft. Ik moet nog 2 afleveringen, maar ik vind het echt een toppertje. Als ik deze heb afgerond zal ik een cijfer geven, maar dat wordt hoog of er moet nog iets heel vreemds gebeuren.

avatar van eldorado

eldorado

Muziek ( met clip) van Shocking Blue - Venus is wel gaaf. Goed acteerwerk alleen wat langdradig en saai.

avatar van wwelover_mm

wwelover_mm

donmarko22_mm schreef:

Inderdaad, heb zelf niks met schaken maar vond het echt een hele pakkende serie.

Fijne serie, leuk om te bingen en als je zelf van schaken houdt geeft het wel iets extras.

Ik kende deze actrice niet maar het is wel een vondst.

Paar storende kanttekeningen.

de eerste afleveringen waarin Beth zo'n 13 a 14 jaar moet zijn is toch wel wat ongeloofwaardig met deze actrice. Ze gedraagt zich veel te volwassen en ziet er ook te oud uit.

Tweede: de scenes in Moskou zijn wel heel erg nep. Iets meer gevoel voor decor of CGI had wel gemogen.

avatar van shimahero

shimahero

Lang geleden dat een serie mij nog zo kon boeien. Aanrader, ook al ben je geen specialist in schaken.

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Geweldige miniserie over een weeskind (Anya Taylor-Joy) dat zich eind jaren vijftig ontpopt tot een schaaktalent van ongekend niveau. Bijzonder fraai in beeld gebracht, met veel aandacht voor detail en een prachtig gebruik van production design. De casting is daarnaast perfect, met zelfs de kleinste bijrol goed uitgewerkt. Enige dissonant is de laatste aflevering, waar één en ander helaas een beetje over de top gaat en de boel een beetje te gezellig wordt. Tot die tijd: subliem.

avatar van Fervet opus

Fervet opus

Prachtige serie. Met een veelzijdig verhaal en karakters met meerdere lagen. En ook nog een hoofdrol voor schaken (een oude liefde): wat wil een mens nog meer?? Ik lees ondertussen hier en daar (m.n., uiteraard, geschreven door vrouwelijke columnisten en journalisten) dat de serie zou gaan over de strijd van een meisje in een mannenwereld. Sterk overdreven! Zoals gezegd kent het verhaal meerdere lagen: 1 van hen is idd hoe een meisje het maakt in een van oudsher door mannen gedomineerde wereld. Maar er is veel meer! M.i. gaat de serie ook (en dit aspect speelt volgens mij een grotere rol!) over het verschil tussen een bruisende natuurtalent (zeg maar gerust: een genie) vs. geschoolde en tot op het bot doorgeleerde & getrainde schakers. Ik heb dit t/m heden nergens gelezen, maar tijdens het bekijken vd serie moest ik vaak denken aan de strijd vd legendarische Bobby Fischer vs het Russische schaak establishment. Ik herkende veel uit het karakter van Elizabeth met Fisher: ook Fisher was een absolute natuurtalent, een genie, die het vrijwel in zijn eentje opnam tegen de (Russische) schaakwereld. Evenals Elizabeth in de serie was ook Fischer in het echt vaak ongrijpbaar & onhandelbaar. Ook fantastisch vormgegeven was de hele jaren 60 sfeer; geweldig gedaan, en wat een muziek. Jullie begrijpen het al: deze serie was voor mij smullen!

avatar van pocalan

pocalan

Ik ben eerder gefascineerd door Isla Johnston! Erg onder de indruk van haar en ben benieuwd hoe haar toekomst eruit zal zien. Maar beide dames zijn erg goed in deze serie. Heb er enorm van genoten.

avatar van Sven Vermant

Sven Vermant

Vooral ook genoten van de excellente jaren 60 sfeer.

De moeite waard!

avatar van david bohm

david bohm

Sterke serie fraai gestileerd die een interessant verhaal vertelt over een Wunderkind. Fijne cast ook en de protagoniste is fascinerend mede door haar intense blik.

Aanrader.

avatar van macrobody

macrobody

Leuke serie als je van schaken houdt en bekend bent met namen en openingen. Anders is het ook wel te doen maar heeft het toch minder aantrekkingskracht denk ik.

De aflevering waar we de wereldberoemde song van Shocking Blue horen, Venus, was de beste maar jammer dat het dan allemaal zo zoetsappig afloopt. Was toch veel toffer geweest om haar compleet gestoord te maken zoals dat wel vaker voorkomt bij absoluut geniale mensen. Daarom geen max sterren.

avatar van FAC73

FAC73

kos schreef:

Paar storende kanttekeningen.

Eens, het verbaasde me dat ze nog zo jong was, ik dacht dat ze 20 was, maar toen bleek ze pas 15 te zijn ofzo. En het uitzicht op de Mockba deed wel erg nep aan, maar ik vond de straatscenes juist wel erg realistisch. Ik dacht zelfs een straat te herkennen waar ik 30 jaar geleden geweest ben, maar alle hoogbouw in de buitenwijken lijkt daar op elkaar natuurlijk.

Verder wel een hele fijne serie, voorlopig 4*, maar als ik er over een week nog mee in mijn hoofd zit kan dat wel meer worden.

Ik vond het einde wel verrassend, had verwacht dat ze zoals Paul Morphy zou eindigen, omdat ze daar in de serie mee vergeleken werd.

Leeftijdsverschil van Beth was inderdaad wel erg opzichtig. Maar heb me daar verder niet aan gestoord. Heb de miniserie in 2 dagen afgekeken, daar heb ik vaak t geduld niet voor. Zegt genoeg over wat voor prima en boeiend tempo erin zat.

Heel aardige serie, kijkt lekker weg. Mooie beelden, mooie hoofdrolspeelster, mooie soundtrack!

Absoluut de moeite waard, en als je weet dat schaken een bordspel is waarbij twee spelers met wit en zwart elkaar bevechten met schaakstukken, dan weet je genoeg. De stellingen komen namelijk nauwelijks in beeld, en zelfs als je een klein beetje kan schaken (zoals ik) dan zie je nog niet veel waar je wat mee kan. Sowieso zou je op een hoog niveau moeten schaken om de nuances/stellingen te begrijpen. Maar nogmaals, je hoeft niets van schaken te weten, net zoals dat je een honkbal film kunt kijken zonder zelf ooit honkbal gekeken te hebben.

Een aangenaam verhaal, wel wat drama maar niet te veel, eigenlijk was ik bang voor allerlei dramatische negatieve gebeurtenissen, maar het is al met al eigenlijk een feel good serie. Enige is, ik sluit me aan bij voorgaande commentaren, het is iets te zoet.

avatar van Kayan

Kayan

Aflevering 1 met pijn en moeite afgekeken, gaat het beter worden?

Misschien moet je em eerst verder zien... De afleveringen worden in elk geval steeds spannender.