Mijn Series +

BoJack Horseman - Seizoen 6 (2019-2020)

Animatie / Komedie

ontwikkeld door Raphael Bob-Waksberg
met de stemmen van Will Arnett, Amy Sedaris en Alison Brie

Als legendarische tv-ster van de jaren '90 tv-serie 'Horsin' Around' heeft Bojack Horseman in deze huidige tijd moeite zichzelf niet te verliezen in alcohol, onenightstands en depressies. Bojack probeert al jaren aan een comeback te werken en samen met zijn huisgenoot Todd en zijn ex Princess Carolyn, maar zal dat hem lukken? Zal een biografie door een ghostwriter hem weer terug in de spotlights krijgen? Zijn Hollywood en Bojack daar zelf wel klaar voor?

1. A Horse Walks into a Rehab
  14. Angela
  15. The View from Halfway Down
  16. Nice While It Lasted
avatar van Pepino
Het hele seizoen nog niet uitgekeken, maar jongens: wat is dit énorm sterk zeg. Bojack doet iets met mij dat nog geen enkel andere cartoonshow heeft gedaan: de psychologie van de personages blijft dagenlang door mijn hoofd spoken. Zelden een cartoon gezien die zo geloofwaardig overkomt- en dan spreek ik over een mens met een paardenkop.

Waar ik echt niet op hoop (is dit een spoiler? Eigenlijk niet, maar voor de veiligheid markeer ik het maar zo) is dat Bojack uit het leven gaat stappen. Zelfmoord zou net doen blijken dat vechten tegen je demonen toch geen zin heeft gehad, want uiteindelijk geef je het niettemin helemaal op.
Om het in de klassieke scenario-zin te zeggen: people act to survive. Dat is wat Bojack ook doet: zelfs als hij in een diepe put geraakt, probeert hij steeds back on his horse (haha) te kruipen. Wij als publiek blijven juichen dat hij zijn leven op de rails krijgt, dus... laat het dan ook zo zijn. Of toch ongeveer...

Nu, ik zal het dan zelf wel zien. Ben heel benieuwd hoe het eindigt met mijn favoriet paard...

avatar van depri83
Geweldig seizoen met helaas, in mijn opinie, een niet al te sterke slotaflevering.

avatar van Pepino
Voor mij was het einde helemaal perfect! Prachtige afsluiter van een prachtig seizoen.

avatar van Thomas83
Aan alles wat goed is moet een einde komen. BoJack Horseman als een serie was een trage start voor mij, maar vanaf het derde seizoen was dit absoluut een van de beste lopende series, en een van de best gemaakte series ooit als het gaat om hoe thema's als psychische aandoeningen, trauma's en zelfontplooiing van de personages behandeld werden. Ook dit allerlaatste seizoen doet daar recht aan door alles op een geloofwaardige en bitterzoete manier af te wikkelen, in het bijzonder in de slotaflevering in die prachtige laatste scènes met BoJack en Princess Carolyn en BoJack en Diane. In misschien wel geen andere serie voelen de personages zo levensecht.

Een van de meest briljante vondsten van de schrijvers is hoe het aanvankelijke sitcom-format van de serie geleidelijk aan is doorbroken. Waar we de eerste seizoenen vaak nog de voornaamste personages in scènes samen met of in relatie tot BoJack zagen is de serie langzaam steeds meer afgedreven van die typische sitcom-achtige verzameling van de bekende gezichten bij elkaar. Stuk voor stuk werden Princess Carolyn, Diane, Todd en Mr. Peanutbutter allemaal zelf ook echte hoofdpersonages met hun eigen levens en problemen.

En net als in het echte leven gaan ze uiteindelijk als ze ouder worden ook niet meer per se om met dezelfde mensen als toen ze jonger waren. Misschien bevonden ze zich toen in een heel andere fase van hun leven of hebben ze zichzelf beter leren kennen. Misschien zijn ze gewoon veranderd of hebben andere omstandigheden hen uit elkaar gedreven. Het is iets dat in het echte leven gebeurt, en dat de schrijvers er niet voor schuwen hun eigen personages hetzelfde laten te ondergaan én BoJack zelf een positief einde gunnen zonder oog te verliezen voor hoe hij de mensen om hem heen heeft beschadigd verdient een groot compliment.

Wel een heel klein smetje overigens dat de serie voortijdig is beëindigd. Daardoor zie je dat de schrijvers soms zijn gedwongen sommige dingen aan de serie net wat te overhaasten, zoals bijvoorbeeld de introductie van de nieuwe partners voor Diane en Todd. Princess Carolyn en Judah zag ik eigenlijk ook totaal niet als een potentieel romantisch koppeltje, maar wel erg blij dat hij terug is. Het is ook puur goud om hem Todd te zien helpen met zijn soort van housewarming party, zodat hij indruk op zijn ouders kan maken.

Todd is ook nog echt altijd degene die het meeste verlichting brengt van al dat drama. Ik ben geen fan van Pickles, maar die hele wedding surprise party in een smart house is hilarisch. Een shout-out ook naar weer fantastische experimentele afleveringen, zoals de voelbaar stressvolle The New Client (waarin de mooie running gag van Princess Carolyns tongbrekers ook op een ontroerende manier wordt gebruikt) of de introspectieve koortsdroom The View from Halfway Down. 4.0*. Ik zal je missen BoJack.