Mijn Series +

BoJack Horseman - Seizoen 2 (2014-2015)

Animatie / Komedie

ontwikkeld door Raphael Bob-Waksberg
met de stemmen van Will Arnett, Aaron Paul en Alison Brie

Als legendarische tv-ster van de jaren '90 tv-serie 'Horsin' Around' heeft Bojack Horseman in deze huidige tijd moeite zichzelf niet te verliezen in alcohol, onenightstands en depressies. Bojack probeert al jaren aan een comeback te werken en samen met zijn huisgenoot Todd en zijn ex Princess Carolyn, maar zal dat hem lukken? Zal een biografie door een ghostwriter hem weer terug in de spotlights krijgen? Zijn Hollywood en Bojack daar zelf wel klaar voor?

1. Brand New Couch
  9. The Shot
  10. Yes And
  11. Escape from L.A.
  12. Out to Sea
  1. BoJack Horseman Christmas Special: Sabrina's Christmas Wish (special)
avatar van Donkerwoud
De zeldzame uitzondering waar een tweede seizoen consequent dezelfde kwaliteit heeft als zijn eerste reeks te bieden had. Leuk hoe het blijft spelen met de nostalgische herinneringen die Bojack heeft aan zijn glorietijd in Horsin' Around. Vreemd óók hoe een tekenfilmserie over een pratend paard volwassen thema's aansnijdt over liefdesrelaties.

avatar van Thomas83
Net als in het voorgaande seizoen wordt het weer echt sterk vanaf episode 11, maar de gemiddelde aflevering is gewoon wat leuker en beter nu, slimmer ook. Diane wordt meer uitgediept en ik heb ook meer gelachen.

De uitsmijter van het seizoen is zonder twijfel Escape from L.A. Vooral de laatste minuten van de zijn moeilijk om te kijken. BoJack op zijn meest zelfdestructief, en zo droevig als je je beseft dat hij met die ballonnen een oude herinnering op wilde halen. De montage waarin je BoJack met zijn boot weer naar Los Angeles ziet rijden is prachtig en het mooiste animatiewerk in de serie tot nu toe.

Wat ik ook sterk vind is dat BoJack niet de makkelijke karakterprogessie krijgt. Je ziet heel heel langzaam vooruitgang, maar regelmatig valt hij nog keihard terug, en er wordt geen moment geprobeerd om een sympathiek personage van hem te maken. Dat maakt alle emotionele scènes ook des te krachtiger. Zeker ook de seizoensafsluiter, waarin we hem echt voor het allereerst welbewust iets goeds voor iemand anders zien doen als hij Todd van het cruiseschip redt.