• 8.985.382 stemmen

BoJack Horseman - Seizoen 2 (2014-2015)

Show titel: BoJack Horseman

Ontwikkeld door: Raphael Bob-Waksberg

Met: Will Arnett (stemrol), Aaron Paul (stemrol) en Alison Brie (stemrol)

Datum van release: vrijdag 17 juli 2015

Eerst uitgezonden op: Netflix (Verenigde Staten)

Plot BoJack Horseman

Als legendarische tv-ster van de jaren '90 tv-serie 'Horsin' Around' heeft Bojack Horseman in deze huidige tijd moeite zichzelf niet te verliezen in alcohol, onenightstands en depressies. Bojack probeert al jaren aan een comeback te werken en samen met zijn huisgenoot Todd en zijn ex Princess Carolyn, maar zal dat hem lukken? Zal een biografie door een ghostwriter hem weer terug in de spotlights krijgen? Zijn Hollywood en Bojack daar zelf wel klaar voor?

Afleveringen Seizoen 2 (2014-2015)

1. 1. Brand New Couch

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack gelooft dat positief denken zijn leven kan veranderen, maar dat is juist het tegenovergestelde van wat hij moet bereiken met zijn nieuwe rol.

2. 2. Yesterdayland

17 juli 2015 (25 minuten)

Dankzij zijn biografie wordt daten voor Bojack onmogelijk gemaakt. Het zit hem eindelijk mee, als hij een vrouw ontmoet die jarenlang in een coma gelegen heeft. Ondertussen opent Todd Disneyland.

3. 3. Still Broken

17 juli 2015 (25 minuten)

De castleden van Horsin' Around komen voor het eerst sinds jaren weer bij elkaar op de begrafenis van Herb. Al snel blijkt dat Herb nog een geheime speurtocht voor ze klaar heeft liggen.

4. 4. After Party

17 juli 2015 (25 minuten)

Princess Caroline twijfelt aan haar relatie en is bang dat Bojack gelijk heeft over Vincent. Ondertussen rijdt Bojack een hert aan en Wanda wil op zoek gaan naar het hert om te kijken of het in orde is.

5. 5. Chickens

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack doet er alles aan om ervoor te zorgen dat zijn regisseur Kelsey hem aardig vindt. Todd vindt een ontsnapte kip van een boerderij en besluit haar te helpen.

6. 6. Higher Love

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack weet niet wat hij moet doen nadat hij per ongeluk iets tegen Wanda zegt. Nadat de zaakwaarnemer van Mr. Peanutbutter sterft is hij gedwongen zelf een baan te vinden bij de Foot Locker.

7. 7. Hank After Dark

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack en Diane houden een boektournee, maar tijdens een interview uit Diane kritiek op de nieuwe tv-show van haar echtgenote.

8. 8. Let's Find Out

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack wordt uitgenodigd als speciale gast bij Mr. Peanutbutters nieuwe show 'Hollywoo Stars and Celebrities: What Do They Know? Do They Know Things?? Let's Find Out! Dit blijkt alleen niet exact te zijn wat Bojack ervan had verwacht.

9. 9. The Shot

17 juli 2015 (25 minuten)

Kelsey, Bojack en zijn vrienden verzinnen een plan om een cruciale scène te schieten voor de Secretariat-film.

10. 10. Yes And

17 juli 2015 (25 minuten)

Todd vindt een nieuwe hobby, improvisatiekomedie. Wanda vindt dat Diane een slechte invloed heeft op Bojack, die met een carrièrecrisis zit.

11. 11. Escape from L.A.

17 juli 2015 (25 minuten)

Bojack dumpt al zijn verantwoordelijkheden en gaat op een road trip om een oude vriend op te zoeken. Daar aangekomen krijgt hij eindelijk een idee hoe het leven buiten Hollywoo is.

12. 12. Out to Sea

17 juli 2015 (25 minuten)

Todd is van plan te verhuizen om mee te gaan met zijn improvisatiekomedieclub op een cruiseschip. Pas dan dringt tot Bojack door hoe belangrijk Todd voor hem was.

13. BoJack Horseman Christmas Special: Sabrina's Christmas Wish (special)

20 december 2014 (25 minuten)

BoJack houdt schijnbaar niet van de kerst: kan Todd daar verandering in brengen?

De zeldzame uitzondering waar een tweede seizoen consequent dezelfde kwaliteit heeft als zijn eerste reeks te bieden had. Leuk hoe het blijft spelen met de nostalgische herinneringen die Bojack heeft aan zijn glorietijd in Horsin' Around. Vreemd óók hoe een tekenfilmserie over een pratend paard volwassen thema's aansnijdt over liefdesrelaties.

Net als in het voorgaande seizoen wordt het weer echt sterk vanaf episode 11, maar de gemiddelde aflevering is gewoon wat leuker en beter nu, slimmer ook. Diane wordt meer uitgediept en ik heb ook meer gelachen.

De uitsmijter van het seizoen is zonder twijfel Escape from L.A. Vooral de laatste minuten van de zijn moeilijk om te kijken. BoJack op zijn meest zelfdestructief, en zo droevig als je je beseft dat hij met die ballonnen een oude herinnering op wilde halen. De montage waarin je BoJack met zijn boot weer naar Los Angeles ziet rijden is prachtig en het mooiste animatiewerk in de serie tot nu toe.

Wat ik ook sterk vind is dat BoJack niet de makkelijke karakterprogessie krijgt. Je ziet heel heel langzaam vooruitgang, maar regelmatig valt hij nog keihard terug, en er wordt geen moment geprobeerd om een sympathiek personage van hem te maken. Dat maakt alle emotionele scènes ook des te krachtiger. Zeker ook de seizoensafsluiter, waarin we hem echt voor het allereerst welbewust iets goeds voor iemand anders zien doen als hij Todd van het cruiseschip redt.

Voor mij verschilt seizoen 2 niet heel veel van seizoen 1 qua toon en inhoud. Bojack blijft een egoïstische eikel met toch wel een klein hartje. Ik vermaak me er redelijk mee, maar heb besloten dat ik het hierbij laat. Heb niet de behoefte nog vier seizoenen te bekijken als er nog zoveel leuke series op me wachten