• 8.985.415 stemmen

Outlander - Seizoen 5 (2020)

Show titel: Outlander

Ontwikkeld door: Ronald D. Moore

Met: Caitríona Balfe, Sam Heughan en Richard Rankin

Datum van release: zondag 16 februari 2020

Eerst uitgezonden op: starz (Verenigde Staten)

Plot Outlander

Outlander volgt het leven van Claire Randall, een gelukkig getrouwde verpleegster die in 1945 - kort na de Tweede Wereldoorlog - op mysterieuze wijze verdwijnt en ontwaakt in het Schotland van 1743. In een onbekende en levensbedreigende wereld moet ze het hoofd boven water zien te houden. Wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan Jamie Frasier - een moedige en charmante Schotse strijder - ontstaat er een gepassioneerde affaire die haar doet wankelen. Want hoe kiest ze de man van haar leven als ze zich letterlijk in twee compleet verschillende werelden bevinden?

Afleveringen Seizoen 5 (2020)

1. 1. The Fiery Cross

16 februari 2020 (1 uur)

De feeststemming in Fraser's Ridge wordt afgezwakt door een mandaat van een machtig politiek figuur in North Carolina en een schokkende ontdekking van een oude vijand.

2. 2. Between Two Fires

23 februari 2020 (1 uur)

Jamie blijft jagen op Murtagh en zijn bende van Regulators, met een toegewijde luitenant en een groep Britse soldaten aan zijn zijde. Wanneer een kolonist in de Ridge sterft aan een te voorkomen ziekte, wordt Claire geïnspireerd om actie te ondernemen.

3. 3. Free Will

1 maart 2020 (1 uur)

Jamie en Claire helpen een contractarbeider om zijn tweelingbroer te redden van hun gewelddadige meester, maar ontdekken dat de situatie veel gecompliceerder is dan ze in eerste instantie dachten.

4. 4. Company We Keep

8 maart 2020 (1 uur)

Roger leidt Jamie's militie naar de handelspost van Brownsville en raakt verwikkeld in een bittere vete. Jamie en Claire komen erachter dat Roger's ongewone strategie hen misschien de loyaliteit van de militie heeft gekost.

5. 5. Perpetual Adoration

15 maart 2020 (1 uur)

Jamie en zijn militie komen aan in Hillsborough en ontdekken dat gouverneur Tryon een nogal onorthodoxe oplossing heeft voorgesteld om het hoofd te bieden aan de dreiging van de Regulators. Roger en Brianna hebben het druk met het dagelijks leven op de Ridge, maar moeten toch in het reine komen met hun verleden.

6. 6. Better to Marry Than Burn

22 maart 2020 (1 uur)

Op Jocasta's bruiloft leert Jamie dat de dreiging van de Regulators nog lang niet voorbij is. Claire ontdekt via een onverwachte bron informatie over een voormalige vijand.

7. 7. The Ballad of Roger Mac

29 maart 2020 (1 uur)

De Regulator Opstand bereikt een kookpunt en dwingt Jamie om zijn angst onder ogen te zien en de gevolgen van zijn verdeelde loyaliteit onder ogen te zien. Het daaropvolgende conflict eist een zware tol van de Frasers.

8. 8. Famous Last Words

12 april 2020 (1 uur)

De Frasers moeten herstellen van de traumatische gebeurtenissen van de Slag om Alamance. Een onverwachte bezoeker arriveert op de Ridge.

9. 9. Mercy Shall Follow Me

19 april 2020 (1 uur)

De inwoners van de Ridge verzamelen zich rond Jamie terwijl hij vecht voor zijn leven. Jamie vraagt Roger om een belangrijke taak te volbrengen in het geval dat hij zou sterven.

10. 10. Monsters and Heroes

26 april 2020 (1 uur)

Jamie's plan om af te rekenen met een bedreiging voor zijn familie gaat mis. Brianna wordt gedwongen te vechten voor zowel haar eigen leven als dat van Jemmy.

11. 11. Journeycake

3 mei 2020 (1 uur)

Een onthulling over Jemmy dwingt Brianna en Roger om een moeilijke keuze te maken. Claire ondervindt dat haar pogingen om de Ridge veiliger te maken ernstige, onbedoelde gevolgen hebben.

12. 12. Never My Love

10 mei 2020 (1 uur)

Nadat Claire bruut is ontvoerd, probeert ze de wrede mishandeling door haar gijzelnemers te doorstaan. Jamie neemt drastische maatregelen om zijn vrouw te redden.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Och, Outlander. Elke keer als er een nieuw seizoen beschikbaar wordt, ben ik minder enthousiast om te gaan kijken. En elke keer geef ik de serie aan het eind van het seizoen weer het voordeel van de twijfel. De eerste twee seizoenen vind ik beduidend beter dan de laatste drie. Dat komt omdat het na het tweede seizoen ontbreekt aan een aantal zaken.

Allereerst is dat Schotland. Daar kan ik kort over zijn: ik mis het Schotse landschap en de Schotse cultuur, zelfs het onverstaanbare Gaelic. Daaraan gerelateerd mis ik in de laatste seizoenen het gevoel van urgentie. Seizoen 1 had Claires keuze voor Frank en haar oude leven, of Jamie in het niet ongevaarlijke Schotland waar van alles broeit (niet in het minst Black Jack Randall). Seizoen 2 denderde af op de desastreuze slag om Culloden. Sindsdien lijkt er niet meer iets van dat formaat op het spel te staan, en dat is jammer. In seizoen 5 wordt er hier en daar gehint naar de Onafhankelijkheidsoorlog, maar dat levert nog niet zo veel spanning op (ik vond de plotlijn met die Regulators in ieder geval niet heel spannend). Een laatste gemis is het ontbreken van een goede schurk. Black Jack Randall was een geduchte tegenstander die helaas niet geëvenaard is de afgelopen seizoenen. Stephen Bonnet komt in de buurt, maar komt mijns inziens te snel aan zijn einde.

Helemaal losstaand van bovenstaande kritiekpunten: de makers doen echt totaal geen moeite om het geloofwaardig te maken dat Jamie en Claire inmiddels van middelbare leeftijd zijn. Jamie heeft een leesbril en Claire wat grijze haren, maar daar blijft het bij. Je zou kunnen denken dat de makers hopen hier stiekem mee weg te komen, maar dan moeten ze niet expliciet in een aflevering noemen dat Jamie vijftig jaar is!

Waarom blijf ik dan toch kijken? Er is dat bekende fenomeen dat je ergens zoveel geïnvesteerd hebt dat je het niet meer los wil laten, ook al is het al lang niet meer van de kwaliteit van het begin. Maar ik zou Outlander geen recht doen als ik dat als de enige reden zou opwerpen. Een aantal zaken blijven gewoon uitstekend. De chemie tussen Jamie en Claire is en blijft ijzersterk; misschien is dat wel het sterkste punt van de serie. Daarnaast zuigt de serie je nog steeds moeiteloos het verleden in, en zijn de worstelingen van de 'moderne' personages (in dit seizoen vooral Roger) met dat verleden goed uitgewerkt. En hoewel Outlander soms net iets te veel overhelt naar melodrama, zijn sommige dramatische momenten nog steeds een schot in de roos. Soms kort (Roger die een ernstig verbrand meisje euthaniseert, of Marsali die Claires verkrachter vermoordt), soms in een aantal scènes (alle momenten tussen Brianna en Stephen Bonnet. Het deed me denken aan het gesprek tussen Claire en Black Jack Randall in het eerste seizoen, toen hij zich even kwetsbaar opstelde om vervolgens wreed toe te slaan. Dit is het drama waar ik voor kijk!). Ook de derde aflevering vond ik goed, door de toch wat creepy sfeer in combinatie met onverwachte ethische dilemma's.

Al met al had ik liever gewild dat iedereen terugging naar Schotland. En aangezien dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren, kunnen ze dan even opschieten met de Onafhankelijkheidsoorlog? Inclusief een interessante schurk graag. Mezelf kennende ga ik hoe dan ook kijken.

avatar van Goldie63

Goldie63

Bbbbrrrrrr, seizoen 5. Tsja , veel van wat ik wilde zeggen is hierboven al vermeld. Alhoewel ik het zoetsappige geneuzel tussen Jamie en Claire niet meer als chemie kon zien maar meer als een verplicht “nummertje”. Ook het hele “gedoe” rondom Roger was ook wel erg vermoeiend en de Amerika setting boeide me ook voor geen meter , daar zijn al zat films/series over. Kortom , voor mij zwaar onvoldoende.

avatar van Daejji

Daejji

Hele serie en verhaallijn is geweldig.. maar het zoetsappige/seksuele gedeelte is wel heel nadrukkelijk aanwezig.. ben totaal niet preuts, maar kom op zeg.. na een paar keer weten we het wel.

Bijna nog erger dan de gemiddelde Nederlandse film of serie.. maar dat kwam me echt de keel wek uit hoor

avatar van Sgt.jerry

Sgt.jerry

Seizoen 1 en 2 zijn goed, maar daarna gaat de serie héél hard berg afwaarts. Seizoen 3 is het aankijken nog waard maar seizoen 4 en 5 zijn gewoon slechte soapseries geworden. Halverwege seizoen 5 ben ik gestopt met kijken. Écht tenenkrommend.