• 8.985.316 stemmen

Black Mirror - Seizoen 5 (2019)

Show titel: Black Mirror

Ontwikkeld door: Charlie Brooker

Met: Anthony Mackie, Andrew Scott en Miley Cyrus

Datum van release: woensdag 5 juni 2019

Plot Black Mirror

In de afgelopen tien jaar heeft de technologie bijna elk aspect van ons leven veranderd, nog voordat we de tijd hadden om het tegen te houden en erover na te denken. In elk huis; op elk bureau; in elke handpalm - een plasma scherm; een monitor; een smartphone - een zwarte spiegel van ons bestaan in de 21e eeuw. Black Mirror is een hedendaags Britse bewerking van de Twilight Zone met verhalen die profiteren van het collectieve onbehagen over onze moderne wereld.

Afleveringen Seizoen 5 (2019)

1. 1. Striking Vipers

5 juni 2019 (1 uur en 02 minuten)

Als de oude studievrienden Danny en Carl weer contact krijgen in de VR-versie van hun favoriete videogame, leiden nachtelijke speelsessies tot een onverwachte ontdekking.

2. 2. Smithereens

5 juni 2019 (1 uur en 11 minuten)

Een Londense rideshare-chauffeur veroorzaakt een internationale crisis wanneer hij een medewerker van een socialmediabedrijf kidnapt.

3. 3. Rachel, Jack and Ashley Too

5 juni 2019 (1 uur en 07 minuten)

Een eenzame tiener raakt geobsedeerd door een robotpop die is gebaseerd op haar popsteridool Ashley O, terwijl het leven van de echte Ashley begint in te storten.

Het is je vergeven, oomhenk. Liever een gefundeerde mening waar ik het niet mee eens ben dan laagstemmers die het houden op onredelijke, extreme overdrijvingen. Maar ik kan mij niet echt vinden in jouw visie op Striking Vipers en nog minder in die van Smithereens. Je haalt er dingen wel (of niet) uit waar ik heel anders over denk. We gaan het -in tegenstelling tot wat meestal het geval is- niet eens zijn deze keer. That's ok.

De laatste episode nog niet gezien. Maar de eerste twee zijn voor mij alvast volwaardige, relevante en ver boven de middelmaat van het wereldwijde televisielandschap uit stekende Black Mirror episodes.

brawljeff schreef:

Spacejet Bandersnatch wordt zover ik weet als losse film aangeboden en zou daarom niet op deze website komen. Hij staat wel op MovieMeter.

Om hier even op terug te komen. Ondertussen is de bevestiging er dat 'Bandersnatch' wel degelijk een Season 5 episode is, maar Netflix heeft beslist het los te koppelen daarvan omwille van de eindeloze speelduur en het feit dat de interactiviteit (die bij de overige episodes ontbreekt) voor verwarring zou kunnen zorgen. Ziezo, een weetje.

Slappe hap, dit vijfde seizoen. Duidelijk de minste reeks tot nu toe. Drie te lange en vooral te flauwe afleveringen. Vooral de laatste, met Miley Cyrus, is om te janken zo slecht.

Ondanks de veelal negatieve geluiden had ik hier toch wel weer zin in. Van de voorgaande Black Mirror seizoenen heb ik genoten, hoewel seizoen 4 wel enkele van de minste afleveringen tot dan toe ertussen had. De film Bandersnatch heb ik nog niet gezien, omdat mijn tv schijnbaar te oud is om die af te spelen...

Striking Vipers:

De aflevering is een samenraapsel van concepten die we in eerdere Black Mirror afleveringen gezien hebben. USS Callister, San Junipero (van dezelfde regisseur) en Hang the DJ kwamen in me op, maar alle drie die afleveringen vond ik beter. String Vipers is op zich nog best amusant doordat het ergens vrij komisch is, al kan ik me haast niet voorstellen dat dat helemaal de bedoeling is geweest. De aflevering duurde wat te lang, is nauwelijks geloofwaardig en kent een melig einde. Eerlijk gezegd vond ik het acteerwerk nog wel meevallen. De ongeloofwaardigheid was naar mijn mening niet aan hen te danken, maar aan het scenario.

Smithereens:

Mijn favoriete aflevering van dit seizoen. Ik vond het acteerwerk vooral erg sterk. Andrew Scott is goed als de wanhopige gijzelaar en ook Damson Idris vond ik geloofwaardig als het slachtoffer. Topher Grace, a.k.a. Eric Forman, herkende ik pas toen de aftiteling in beeld kwam, maar ik vond hem ook fijn spelen. Het voelt als een 'kleine' aflevering als je kijkt naar de uiteindelijke clou van de aflevering. Geen vooruitstrevende high-tech, maar een vrij rechttoe rechtaan scenario dat vandaag de dag maar al te goed mogelijk is (en waarschijnlijk helaas ook wel regelmatig gebeurt).

Rachel, Jack and Ashely Too:

Een aflevering die eigenlijk zo ridicuul is dat het daardoor wel weer leuk wordt. Gedurende de eerste helft van de aflevering vroeg ik me constant af waarom we dat gedoe met de echte Ashley en haar tante te zien kregen, maar dat werd na verloop van tijd duidelijk. Ik vond Miley Cyrus's acteerwerk niet slecht, maar het valt wel op dat de aflevering in vrijwel elk opzicht nogal kinderlijk is. Ook het joviale 'feel good' einde is nogal atypisch voor deze serie.

Het seizoen is aardig. Ik ben het met de meerderheid eens dat het niveau van seizoen 2 of 3 niet gehaald wordt, maar dat hangt naar mijn mening ook samen met het feit dat dit seizoen slechts drie afleveringen kent, want ook de sterke seizoenen hadden een mindere aflevering ertussen zitten. Seizoen 4 had zelfs enkele afleveringen die ik minder sterk vond dan het drietal uit dit seizoen. Een zesde seizoen zie ik nog wel zitten, maar ik hoop dan wel op wat meer originaliteit. Ik heb nu namelijk wel iets te vaak het gevoel dat ik naar iets kijk dat verdacht veel lijkt op iets dat ik al eens eerder gezien heb.

Ondertussen ook uitgekeken. Enkel de vrij onevenwichtige laatste aflevering, die best nog OK was als tussendoortje, kon mij minder bekoren. Maar 'Striking Vipers' en 'Smithereens' waren volwaardige, relevante en bovenal rasechte Black Mirror episodes. Alles behalve bij de haren getrokken, zoals ik hier en daar wel eens heb gelezen. Dat 'Rachel, Jack and Ashely Too' wat uit de toon vielen, kon voor mij de pret niet bederven. In de grote lijnen blijft dit goede televisie. Het minst straffe of memorabele seizoen, daar ben ik het wel mee eens. Maar in de grote lijnen blijft dit televisie die zeer de moeite waard is. Met 'Bandersnatch' er bij gerekend, waarvan Netflix bevestigde dat het eigenlijk bij dit seizoen hoort, kom ik met volle overtuiging op een welverdiende 3,5. Laat maar komen, die zesde reeks.

Sinds seizoen 4 zie je het niveau toch dalen. Het zal vast ook moeilijk zijn om steeds weer iets nieuws te verzinnen. Wat me ook wel opvalt is dat de Engelse afleveringen vrijwel altijd wat rauwer en beter zijn. Smithereens is ook de beste aflevering van het seizoen. Sterke rol ook van Andrew Scott.

Striking Vipers en Rachel, Jack and Ashley Too zijn gewoon heel matig, en in het eerste geval ook raar. Die laatste vond ik overigens nog wel best leuk om te kijken, mede door een geinige grofgebekte rol van Miley Cyrus. Maar je herkent er gewoon amper nog Black Mirror in. Vooruit, nog net een 3.0*.

avatar van umbra

umbra

Minste seizoen vd reeks, vorige seizoenen kregen van mij de volle score, deze een 7/10

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Net de episode met Miley Cyrus gezien. Snap de kritiek niet echt. Wederom gewoon een erg leuke. Vond eigenlijk alleen San Junipero weinig aan, verder blijft dit voor mij een topserie die aflevering na aflevering iets interessants weet te leveren. Zij het lekker zwartgallig of iets luchtiger, zolang het maar niet te zoetsappig wordt.

avatar van Toontje_mm

Toontje_mm

Vond overigens het einde ook erg leuk.

Daarnaast had M.C. natuurlijk in HM al ruimschoots laten zien de pannen van het dak te kunnen acteren.

Dus, ja zeker een geslaagde episode wat mij betreft.

Een van mijn altijd favoos misschien wel zelfs, uiteindelijk.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Per ongeluk via netflix meteen met S5 begonnen van deze serie i.p.v. S1 en gelukkig heb ik nog de poging gedaan om nadien alsnog met S1 te starten want dit was toch echt matig.

Afl 1 was ronduit saai en vrij oppervlakkig. Heel vergeetbaar. Om niet te zeggen dat ik er nu twee weken na datum al niet veel meer van weet dan getrouwde man neukt oude vriend virtueel en heeft daar problemen mee, terecht uiteraard

Afl 2, pfff ook al veel interessanter gezien in diverse politieseries dit concept. Jayden acteer zwak. Politieagenten lijken 50 jaar achter te staan tov bedrijven die wel meezijn met de huidige tijd, ... . Matig

Afl 3, had wel iets meer fun en ging wat extremer ook, bijtende satire op de popmuziek(cultuur) en de haakse mensen die de touwtjes achter de schermen in handen (proberen te) houden. Side plot met het optreden hoefde voor mij wel niet en leek me pure vulling.

Door afl drie wil ik nog de helft geven maar in feite is dat nog gul als ik een gemiddelde zou nemen zou ik daar niet aan komen vrees ik... .

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Mnee het typisch zwartgallige, duistere en/of het stompje in de maag zit er dit seizoen helaas niet in. De drie afleveringen zijn net aan voldoende en redelijk interessant, maar op geen enkele wijze memorabel.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Zonder twijfel het minste seizoen. Het verliest zijn kracht. Ik vind dat 't sinds seizoen 4 bergafwaarts gaat.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Gisteren dit hele seizoen 5 bekeken. Wat ook ineens het eerste is wat ik van Black Mirror gezien heb.

En dat viel toch wel tegen. Smithereens vond ik veruit de beste. De andere 2 zeer matig.

Als ze nog beschikbaar zijn op Netflix ga ik de eerdere seizoenen toch wel eens bekijken. Als ik de recencies er hier op nalees zouden die een stuk sterker moeten zijn. Het format an sich bevalt me wel.

hilde dit seizoen is by far het minste. Als het idee je wel aanspreekt zou ik je aanraden gewoon bij seizoen 1 (start Britse reeks) of seizoen 3 (start Amerikaanse reeks) te beginnen.

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Thanks, ga ik zeker doen. Toen ik het gisteren opzette ging ik er eigenlijk vanuit dat Netflix gewoon aflevering 1 van seizoen 1 zou afspelen, zoals gewoonlijk. Het was pas na afloop van de eerste aflevering dat ik doorhad dat ik aan seizoen 5 bezig was. Vandaar even doorgekeken.