ad
  • 8.112.768 stemmen

Wanpanman - Seizoen 1 (2015)

Show titel: Wanpanman

Seizoenen: 2 seizoenen

Afleveringen: 12

Datum van release: maandag 5 oktober 2015

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Wanpanman

Afleveringen Seizoen 1 (2015)

1. 1. Saikyō no Otoko

One Punch Man is te sterk en is zijn zwakke vijanden beu. Zal hij ooit geconfronteerd worden met een echte uitdaging?

2. 2. Kokō no Saibōgu

Genos, een cyborg die vecht in de naam van rechtvaardigheid, vecht samen met Saitama tegen een Muggenmonster.

3. 3. Shūnen no Kagakusha

One Punch Man slaat per ongeluk zichzelf, en vermijdt een zekere dood vanwege de hulp van een mysterieuze wetenschapper.

4. 4. Imadoki no Ninja

Een groep van kale criminelen gebruikt battle suits om rijke mensen te terroriseren. Sonic Speed, een ninja die werkt voor een rijke man, vecht tegen hen. Ook ontmoet hij Saitana, die ook kaal is.

5. 5. Kyūkyoku no Shi

Saitama en Genos laten zich registreren bij de heldenorganisatie en doen de benodigde testen. Genos is ondertussen de leerling geworden van Saitama en leert Saitama's kracht kennen tijdens een trainingssessie.

6. 6. Saikyō no Toshi

Om op de heldenlijst te blijven moet Saitama iedere week enige activiteit tonen. Hij kan echter geen monsters vinden die hij kan stoppen.

7. 7. Shikō no Deshi

Een gigantische meteoor dreigt City Z te vernietigen. Alle helden met een S-ranking worden opgeroepen om de meteoor te stoppen.

8. 8. Shinkai no Ō

Zeemonsters verschijnen en vallen burgers aan. Zij worden met gemak verslagen totdat de Deep Sea King verschijnt en vele helden verslaat.

9. 9. Fukutsu no Seigi

Genos en Saitama gaan het gevecht aan met de Deep Sea King. Daarnaast denkt Saitama na over wat het betekent om een held te zijn.

10. 10. Katsute Nai Hodo no Kiki

Saitama gaat mee naar een noodvergadering van helden met een S-ranking en ontdekt dat een ziener een groot gevaar heeft voorspeld dat de Aarde bedreigt. Even later hoort de groep explosies.

11. 11. Zen Uchū no Hasha

Saitama gaat in het ruimteschip op zoek naar de leider van de aliens. Ondertussen gaat op de grond het gevecht tussen Melzalgald en enkele S-helden verder.

12. 12. Saikyō no Hīrō

Saitama neemt het op tegen de buitenaardse leider in een epische strijd. Ondertussen vechten de S-helden tegen de buitenaardse krijgers en vernietigen ze het ruimteschip.

Animosh_mm

One-Punch Man heeft na 8000+ stemmen op IMDB een 9.6. Is je interesse al gewekt?

Oké, oké, die 9.6 is erg overdreven, en over een jaar zal het gemiddelde vast 0.5-1.0 punt lager liggen. Maar dat betekent niet dat de serie geen goed cijfer verdient. Dat verdient het namelijk welzeker.

De protagonist van One-Punch Man is Saitama, een man die zo sterk is dat hij iedere vijand in één klap kan verslaan. En dat levert een erg komisch resultaat op: waar een serie als Dragon Ball Z bij wijze van spreken een half seizoen besteedt aan het introduceren van Frieza's staart wordt een vijand van vergelijkbare stature er hier in een paar afleveringen doorheen gejast - als het niet een paar minuten is.

Daardoor ligt het tempo van de serie enorm hoog, en dat zorgt ervoor dat het zelden verveelt. En het is ook gewoon een grappig uitgangspunt omdat het zo onorthodox is. Als een gevecht langer duurt komt dat hoogstens doordat andere helden het gevecht aangaan met de vijand. Maar als Saitama het gevecht aangaat, dan is het zo voorbij. Met biografische monologen heeft hij ook weinig geduld.

En de vormgeving is ook niet onaardig. De animatie is zeker niet revolutionair, maar is adequaat, en de actie is heerlijk over the top. De muziek is bovendien verrassend sterk. Af en toe komt er een onnozel popliedje voorbij, maar over het algemeen is de muziek erg passend, en effectief.

De keerzijde van het uitgangspunt is natuurlijk echter dat de vijanden over het algemeen weinig dreiging uitstralen. De enige manier waarop ze kunnen tonen hoe sterk ze zijn is eigenlijk door tegen andere personages te vechten (want Saitama is zo met ze klaar), en zelfs dat gebeurt niet altijd. Daardoor vraag ik me af hoe lang het vermakelijk zal blijven. Maar vooralsnog vind ik het een leuke frisse wind.

Een briljante serie is het niet, en de personages en humor zijn soms wat flauw, maar door het hoge tempo, het frisse uitgangspunt en de spectaculaire actie vermaak ik me er vooralsnog uitstekend mee. 3.75*

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Schromelijke overgewaardeerd. Waarschijnlijk vooral omdat het jonge grut de humor en gevechten uit series als Dragon Ball Z, Naruto, Bleach en One Piece teruggebracht ziet tot slechts twaalf afleveringen. Inhoudelijk is het een voorspelbare, puberale bedoening die opbouw en suspense verruilt voor gekke monsters op het scherm spammen. Saitama is het anime broertje van Jerommeke: als hij bij het gevecht aan komt, dan is het meestal letterlijk in één klap afgelopen. Dat zichzelf beperkende concept wordt kunstig opgelost door de motieven en beweegredenen van bijrollen extra op de voorgrond te plaatsen. En dat is stiekem best tof. Alleen had ik een echt goede serie verwacht na de overweldigende jubelgeluiden uit anime minnende kringen.

Animosh_mm

Voor de liefhebbers: een anime-adaptatie van een andere manga van ONE, Mob Psycho 100, is vorige week begonnen. Ik heb de eerste aflevering gezien (met een erg sterke intro), en vooral het hoofdpersonage lijkt wel een jongere versie van Saitama: overpowered en zeer weinig emoties vertonend. Maar waar Saitama zo weinig emoties heeft omdat hij te sterk is geworden moet Mob zijn emoties juist onder controle houden om te voorkomen dat zijn krachten - hij is een ESPer, net als Tatsumaki in One-Punch Man - uit de hand gaan lopen, waardoor ze een gevaar gaan vormen voor hemzelf en anderen. Vooralsnog haalt het niet het niveau van One-Punch Man (te flauwe humor vooral), maar het kan wel iets zijn om in de gaten te houden.

Oh, en de soundtrack wordt verzorgd door Kenji Kawaii! Al maakt het voorlopig nog niet echt indruk.

avatar van grovonion

grovonion

• 2051 stemmen

Ik had hier al een lange tijd geleden over gelezen in aniway, maar dacht altijd dat het een stom concept was en kon me maar moeilijk voorstellen dat dit goed kon zijn. Maar nu op netflix de anime aan het kijken en het is een wreed goede serie, en ik kan de hoge scores gemakkelijk verstaan. 't is een mooie toepassing van het concept looser wordt held. Ook al is Saitama in dit geval eigenlijk altijd de held, maar moet hij kampen met een dom en enorm fout beeld dat de rest van de mensheid van hem heeft.

Enige minpunt is dat de hero association weet dat Saitama godlike krachten heeft maar hem als class C beschouwd omwille van een slecht essay tijdens de hero-test. Een grappige maar tegelijk domme reden die een beetje kunstmatig aanvoelt.

Onderhond

Lollig.

Het concept is geinig, gelukkig houdt men het bij 12 episodes (al komt er volgens mij wel een tweede reeks aan?). Zoveel meer hoefde het zeker niet te zijn, want de humor was er op het einde wel een beetje uit. Gelukkig dat de laatste aflevering zich dan vooral op de actie richtte.

Animatie is bij momenten leuk, maar niet zo heel overdonderend. Hoofdpersonage is leuk, maar one note. Dat is dan ook het hele idee van de reeks, maar zeker tijdens de filler halverwege komt het wat minder goed tot z'n recht. De personages rond hem zijn ook niet zo geweldig speciaal, maar wel vermakelijk.

Af en toe een aflevering meepikken was zeker geen straf, maar écht geniaal vond ik het zeker niet. Daarvoor is het toch net allemaal iets te voorspelbaar en makkelijk. Maar het is wel stukken beter dan het gros van de anime reeksen, bevat genoeg individualiteit en originaliteit om de 12 afleveringen netjes af te maken.

Onderhond schreef:

(al komt er volgens mij wel een tweede reeks aan?)

Yep, april 2019. En de manga is enorm populair in Japan, dus er is een goede kans dat de serie een volledige adaptatie krijgt (maar het einde is nog lang niet in zicht, dus wie weet wat de toekomst brengt). Het tweede seizoen wordt overigens meer een typische shounen serie (met een paar twists van de typische clichés). De focus ligt daar minder op Saitama en meer op de supporting cast (vooral een nieuw personage, Garou, krijgt veel spotlight), waardoor er meer gevechten zijn die ergens om gaan. En het probeert meer om een groter verhaal te vertellen. Dus het is niet zo dat de serie steeds dezelfde formule blijft herhalen (al blijft Saitama prominent aanwezig in climaxen). Of dat de serie beter maakt is natuurlijk een tweede.

Onderhond

Animosh schreef:

Of dat de serie beter maakt is natuurlijk een tweede.

Een terechte vraag, klinkt vooral een stuk saaier. Ik hoef geen "spannendere" of langere gevechten, de hele lol van deze serie is net dat die er net niet hoeven zijn. Op zich leuk dat ze een serie laten evolueren, maar als dat betekent dat de originele elementen moeten verdwijnen dan hoeft het voor mij niet zo.

Ik ben ondertussen overgestapt op de nieuwe Devilman, vond de eerste aflevering echt wel de moeite. Maar de serie staat er hier blijkbaar nog niet op? Beetje verrassend, dacht toch wel dat de aanwezigheid op Netflix voor wat bekijks zou zorgen.

Onderhond schreef:

Maar de serie staat er hier blijkbaar nog niet op?

Meer in het algemeen staan er weinig animeseries op de site. Toevoegen is hier veel werk omdat je het plot van individuele afleveringen moet vertalen, en aangezien er voor zulke series toch maar een klein publiek is vind ik het persoonlijk meestal makkelijker om mijn stemmen elders te verzamelen en series in het forum te bespreken. Tientallen afleveringen vertalen van een serie die verder niemand gezien heeft - nee dank je.

Maar de afleveringen van Devilman zijn al vertaald door Netflix, dus dat is niet zoveel werk. Misschien dat ik in het weekend tijd heb om hem toe te voegen. Inderdaad een erg fijne serie - stijlvol en compromisloos.

De andere grote serie van ONE (de schrijver van OPM), Mob Psycho 100, is trouwens ook wel de moeite waard. Wel wat minder origineel, maar de typische humor blijft aanwezig en het is best strak geanimeerd.

avatar van ZAP!

ZAP!

Animosh schreef:

Je kan het hier proberen: Toevoegverzoeken, maar of het veel kans heeft...

Animosh_mm

Ik kan ze doorverwijzen naar mijn animelijst - volgens mij staat minstens driekwart daarvan nog niet op de site. Nee, ik ken het topic hoor, maar ik weet dat het niet realistisch is om te verwachten dat anderen allerlei series gaan toevoegen waar ze zelf niets mee hebben. Het is jammer dat de series nu niet op de site komen, maar er is zo weinig interesse voor animeseries hier dat ik anders toch alleen maar tegen mezelf zou zitten te praten. Dus ik verzamel mijn stemmen wel ergens anders, schrijf af en toe iets in het animetopic, en gebruik deze site verder vooral voor westerse series. Want daar is gelukkig wel publiek voor.

avatar van ZAP!

ZAP!

Een paar van die grove anime films vond ik wel erg leuk en ook Ping Pong - Seizoen 1 (2014) kon ik zeer waarderen, maar verder heeft dit toch niet zo m'n aandacht, idd.

avatar van Shaky

Shaky

Ik had geen flauw idee wat ik van deze show kon verwachten, maar ik heb me kostelijk geamuseerd. De held is bijzonder vermakelijk en de monsters / bad guys zien er origineel en gaaf uit. Dat het twaalf afleveringen lang exact hetzelfde riedeltje volgt, kan ik de show vergeven; de afleveringen zijn kort en er zit voldoende humor en actie in. Prima show.