• 8.986.001 stemmen

I Spy - Seizoen 1 (1965-1966)

- Nog geen stemmen

Alternatieve titel: Dubbelspion

Speelduur: 1 dag en 4 uur

Ontwikkeld door: David Friedkin en Morton S. Fine

Met: Bill Cosby en Robert Culp

Datum van release: woensdag 15 september 1965

Eerst uitgezonden op: NBC (Verenigde Staten)

Plot I Spy

Kelly Robinson en Alexander Scott zijn als geheim agent werkzaam voor het Pentagon. Ze doen zich voor als getalenteerde tennissers en spelen voor geld tegen mensen met veel geld maar weinig talent. In werkelijkheid houden Scott en Robinson zich bezig met het bestrijden van gangsters en buitenlandse spionnen in opdracht van de Amerikaanse overheid. Scott of “Scotty” zoals hij meestal wordt genoemd is de denker van het team, hij spreekt zijn talen vloeiend en hoewel hij minder ervaring heeft dan Kelly weet hij vaak de oplossing te bedenken. Kelly is de meer sportieve agent. Behalve in tennis excelleert hij in meer sporten. Hij is meer ervaren dan Scott, en wendt vaker zijn charmes aan. Hij speelt naar buiten toe de playboy.

Afleveringen Seizoen 1 (1965-1966)

1. 1. So Long, Patrick Henry

15 september 1965 (1 uur)

2. 2. A Cup of Kindness

22 september 1965 (1 uur)

3. 3. Carry Me Back to Old Tsing Tao

29 september 1965 (1 uur)

4. 4. Chrysanthemum

28. 28. One Thousand Fine

27 april 1966 (1 uur)

avatar van nlkink

nlkink

Jaren geleden een aantal afleveringen van gezien, min of meer gebaseerd op de positieve herinneringen die mijn vader over de serie met mij deelde. Het viel me knap tegen. Het zal vernieuwend zijn geweest in 1965, een Afro Amerikaanse proftennisser met een blanke manager. Dat was tenminste de dekmantel want de heren waren geheim agent. Iets realistischer misschien dan Man From Uncle dat zo ongeveer gelijk op liep, maar die serie legde de ironie er met de rare gadgets a la James Bond wel erg dik op.

Hier kwam de ironie vooral van Robert Culp, die elk gevaar en bedreigende situatie afhandelde met een ironische oneliner. Zijn gezichtsuitdrukking was alle drie seizoenen zoals je die kunt zien op de I Spy pagina die hier is opgevoerd, eigenlijk alsof hij het met tegenzin deed. De bijdehante oneliners namen hierna een vlucht en werden gebezigd in allerlei opvolgende series, maar wel met iets meer finesse. Ik heb van alle drie seizoenen een paar afleveringen gezien, maar niet genoeg om er een beoordeling aan te hangen. Leuk voor Bill Cosby fans, voor zover die er nog zijn.

Dit is typisch zo'n serie uit mijn jeugd die een bepaalde indruk heeft achtergelaten. Men name de sterke persoonlijkheid van Robert Gulp was daar debet aan. De serie werd uitgezonden op zondagavond en maakte deel uit van een vast blok: I Spy, Actualiteitenrubriek en dan The Twilight Zone.

Op latere leeftijd zou Robert Gulp o.a. nog te zien zijn in afleveringen van Columbo.