Mijn Series +

Dertigers - Seizoen 1 (2019)

Belgiƫ

ontwikkeld door Wim De Smet
met Yannick de Coster, Kim Van Oncen en Kristof Goffin

Pieter, Nora, Tinne, Bart, Alex en Saartje zijn zes onafscheidelijke vrienden sinds hun studententijd, toen ze samen op kot zaten. Dat is ondertussen al vijftien jaar geleden. In tussentijd hebben ze als groep en elk afzonderlijk heel wat hindernissen overwonnen. Tegenwoordig zijn ze allen dertigers die hun sociaal en familiaal leven zo goed mogelijk trachten te runnen, dit zonder elkaar uit het oog te verliezen. Wanneer kleine en grote geheimen uit het verleden en heden naar boven komen, komt de vriendschap echter zwaar onder druk te staan.

1. Aflevering 1
  22. Aflevering 22
  23. Aflevering 23
  24. Aflevering 24
avatar van Dorstigjimmyke
We zijn nog maar een maand ver dit jaar, maar dit is voor mij toch wel de verrassing tot nu toe. Normaal gezien heb ik een grondige hekel aan alles wat met soaps heeft te maken. Nu weet ik niet of we dit tot een soap mogen rekenen, maar het heeft er iets van weg. Het grote pluspunt is gewoonweg de herkenbaarheid en dat geldt niet per se voor dertigers, maar ook voor latere twintigers waartoe ikzelf behoor. Gedaan met het mooie schoolleven. Iedereen op zoek naar zijn plaats in de samenleving. Ze gaan samenwonen, er komen kinderen, er zijn problemen in verschillende relaties,... maar telkens op een realistische manier. Vaak heb je ook in iedere groep de verzoenende, de verantwoordelijke, de levensgenieter, de stille, de losbol, de atleet,... Het enige minpuntje: de gewone werkmens komt er wel niet in voor. Een havenarbeider of een metser komen we niet tegen. Voor mij geen probleem, maar dit las ik in bepaalde reacties.

De acteurs presteren ook in mijn ogen een pak beter dan de soap-acteurs. Heerlijke ontdekkingen. Vooral Tom Dingenen, Kristof Goffin en Kim van Oncen vind ik uitstekend acteren. Ik heb deze serie dan ook al volledig afgekeken omdat het zo verslavend was. Op naar seizoen 2!