• 8.978.898 stemmen

Ontwikkeld door: Wim De Smet, Wim De Smet en Wim De Smet

Met onder meer: Yannick De Coster, Kim Van Oncen en Kristof Goffin

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Release datum: maandag 7 januari 2019

Eerst uitgezonden op: één (België)

Plot Dertigers

Pieter, Nora, Tinne, Bart, Alex en Saartje zijn zes onafscheidelijke vrienden sinds hun studententijd, toen ze samen op kot zaten. Dat is ondertussen al vijftien jaar geleden. In tussentijd hebben ze als groep en elk afzonderlijk heel wat hindernissen overwonnen. Tegenwoordig zijn ze allen dertigers die hun sociaal en familiaal leven zo goed mogelijk trachten te runnen, dit zonder elkaar uit het oog te verliezen. Wanneer kleine en grote geheimen uit het verleden en heden naar boven komen, komt de vriendschap echter zwaar onder druk te staan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Meningen over Dertigers

NRT

vrijdag 1 februari 2019
Dertigers seizoen 1 We zijn nog maar een maand ver dit jaar, maar dit is voor mij toch wel de verrassing tot nu toe. Normaal gezien heb ik een grondige hekel aan alles wat met soaps heeft te maken. Nu weet ik niet of we dit tot een soap mogen rekenen, maar het heeft er iets van weg. Het grote pluspunt is gewoonweg de herkenbaarheid en dat geldt niet per se voor dertigers, maar ook voor latere twintigers waartoe ikzelf behoor. Gedaan met het mooie schoolleven. Iedereen op zoek naar zijn plaats in de samenleving. Ze gaan samenwonen, er komen kinderen, er zijn problemen in verschillende relaties,... maar telkens op een realistische manier. Vaak heb je ook in iedere groep de verzoenende, de verantwoordelijke, de levensgenieter, de stille, de losbol, de atleet,... Het enige minpuntje: de gewone werkmens komt er wel niet in voor. Een havenarbeider of een metser komen we niet tegen. Voor mij geen probleem, maar dit las ik in bepaalde reacties. De acteurs presteren ook in mijn ogen een pak beter dan de soap-acteurs. Heerlijke ontdekkingen. Vooral Tom Dingenen, Kristof Goffin en Kim van Oncen vind ik uitstekend acteren. Ik heb deze serie dan ook al volledig afgekeken omdat het zo verslavend was. Op naar seizoen 2!

donderdag 31 januari 2019
Dertigers seizoen 1 Met enige schaamrood op de wangen moet ik bekennen dat deze moderne mini-soap vrij verslavend was. In die mate dat ik het TV-schema opgegeven heb en meteen alles op YouTube heb uitgekeken, waar de reeks ook officieel beschikbaar gesteld werd. Geen hoogstaande televisie, eerder in het straatje van "Kaat & Co" destijds. En toch. Een pluspunt was de herkenbaarheid. Ik denk dat de meeste dertigers wel gelijkaardige ervaringen zullen hebben wat vriendschappen uit de schooltijd / studententijd betreft. De clue van de reeks zag ik wel van mijlenver aankomen. Verder vond ik het een verademing eens 'gewone' LGBT-mensen te zien. Twee mannen met een saai alledaags leven die niet de hele tijd van 'Yaaaas!' lopen te roepen of constant andere venten staan af te lebberen. Ze konden niet meer doordeweeks zijn, prima zo. Eindelijk. Enkel die laatste scènes waren mij iets te open voor interpretatie. Nog 10 dagen. Nog 8 weken. Wat? Dat deze koppels nog samen waren, veronderstel ik? Dat is in ieder geval beter dan het happy-happy einde dat we eerst leken te krijgen.