• 8.985.232 stemmen

Met: Jonah Hill, Emma Stone en Justin Theroux

Datum van release: vrijdag 21 september 2018

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot Maniac

Maniac vertelt het verhaal over Annie Landsberg en Owen Milgrim, twee vreemdelingen die een mysterieus, medisch proces volgen, ieder van hen om een andere reden. Annie gaat doelloos en ontevreden door het leven na het verbroken contact met haar moeder en zus. Owen, de vijfde zoon van een rijke familie uit New York, worstelt al zijn hele leven met schizofrenie. Hun levens verlopen niet zoals ze hadden gepland en alleen de komst van een nieuwe, radicale behandeling in de medische wereld zou hun brein weer kunnen herstellen.

1. 1. The Chosen One!

21 september 2018 (41 minuten)

Owen heeft schizofrenie en is het zwarte schaap van de rijke familie Milgrim. Na zijn ontslag geeft hij zich op voor een onderzoek naar een experimenteel medicijn.

2. 2. Windmills

21 september 2018 (47 minuten)

Wanneer gaar gestolen voorraad pillen op is, wil Annie ermee stoppen, maar toch weet ze via chantage een plaats in het Neberdine-onderzoek te krijgen.

3. 3. Having a Day

21 september 2018 (42 minuten)

Muramoto ziet onregelmatigheden in de gegevens van Annie en Owen. Hij ondervraagt Owen, die terugdenkt aan de ergste nacht van zijn leven: zijn broers verlovingsfeest.

4. 4. Furs by Sebastian

21 september 2018 (37 minuten)

Nadat Annie en Owen de B-pil hebben ingenomen, komen ze op Long Island in de jaren 80 terecht en raken ze verstrikt in een vreemde zaak rond een maki.

5. 5. Exactly Like You

21 september 2018 (39 minuten)

Annie en Owen zijn Arlie en Ollie, oplichters die in de jaren 40 een seance bijwonen in het mysterieuze Neberdine-landhuis.

6. 6. Larger Structural Issues

21 september 2018 (40 minuten)

Azumi vertelt James over de problemen met het onderzoek en smeekt hem om zijn moeder te bellen, een gerespecteerde therapeute met wie hij jaren geen contact heeft gehad.

7. 7. Ceci N’est Pas une Drill

21 september 2018 (26 minuten)

Owen en Annie krijgen de C-pil. Ze zijn niet meer verbonden: hij hoort bij een maffiafamilie en zij is een middeleeuwse gids die is ingehuurd door een zieke elfenprinses.

8. 8. The Lake of the Clouds

21 september 2018 (29 minuten)

Annia en Ellia zetten hun zoektocht voort en Owens criminele vader zet hem onder druk om zijn familie te beschermen. Greta biedt steun aan d diepbedroefde Gertie.

9. 9. Utangatta

21 september 2018 (45 minuten)

Owen en Annie ontmoeten elkaar weer als een in ongenade geraakte IJslandse spion en een CIA-agente die hem helpt. Greta smeekt James om het onderzoek te stoppen.

10. 10. Option C

21 september 2018 (37 minuten)

Als de proefpersonen weg zijn, ontmoeten James en Azumi de CEO van Neberdine. De wegen van Owen en Annie worden gescheiden, tot een krantenkop hen weer bij elkaar brengt.

Annie Landsberg

Owen Milgrim

Dr. Azumi Fujita

Dr. Greta Mantleray

Dr. James K. Mantleray

Aardige serie die door te veel trage momenten niet helemaal uit de verf komt. Het gegeven van de show is interessant en met Hill en Stone mag je best wel wat verwachten. In veel afleveringen is het echter niet duidelijk welke kant de serie nu precies op wil. Van prachtig ontroerende scènes tot vreselijk flauwe humor met Justin Theroux. En het zijn de scènes van dat laatste soort die ervoor zorgen dat deze serie geen topper is voor mij. Dat in combinatie met het af en toe gewoon vaag doen om het vaag willen doen, werkt bij mij averechts. Totaal onnodig aangezien de show een sterk genoeg verhaal heeft om op te bouwen en in Stone een dijk van een hoofdrolspeelster heeft die ook hier weer toont vrijwel alles tot een hoger niveau te tillen. Ik blijf met gemengde gevoelens achter. 3,5*.

Flinke tegenvaller, vooral van regisseur Cary Joji Fukunaga, die zich geen raad lijkt te weten met de toon en de structuur van deze rommelige, nogal saaie miniserie. De plot komt nergens lekker op gang en de maffe personages komen niet uit de verf. Hier en daar wat verdwaalde sterke scenes, maar uiteindelijk blijft de boel hangen in goede bedoelingen.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

"Wat voor verknipte, psychedelische jaren 80 setting serie heb ik in vredesnaam gekeken?" is nu het gevoel wat het meest leeft. Het deed me vaak denken aan Legion (Serie, 2017 - 2019) - MovieMeter.nl. In principe leuk gemaakt, al werd het voor mij persoonlijk pas interessant vanaf aflevering 4. Acteerwerk is (zoals vaker aangegeven door anderen) erg sterk! Het verhaal is en blijft mijns inziens wat verwarrend. Ook merkte ik dat ik me vaak ergerde aan bepaalde scènes en het tempo.

Al met al wat mij betreft geen uitmuntende serie. 3*

• 1916 stemmen

Grappig, ik wilde net in mijn bericht over deze reeks Legion aanhalen, zie ik dat de persoon hierboven ook die associatie ervaart. Ik ben dus niet de enige, en vermoed zelfs dat de makers van Legion ook wat inspiratie hebben gehaald uit het Noorse origineel (al heb ik dat nooit gezien).

Deze miniserie stond al een tijdje op mijn radar, zowel door de commentaren die ik erover heb gelezen (moest wel iets zijn dat in m'n straatje lag) als hoofdrolspelers Emma Stone en Jonah Hill. En dan heb ik vooral van Hill best een opmerkelijk sterke prestatie gezien.

De eerste twee episodes vormen een fraaie inleiding en tonen ons al een interessante blik in de psyche van Annie en Owen, de twee hoofdpersonages. Daarna barst de boel helemaal los, als een soort caleidoscopische tocht doorheen getroebleerde zielen. Er kan wellicht heel veel betekenis/symboliek gezocht worden achter de talloze referenties en connecties in de serie, ik heb het vooral proberen bekijken als een soort psychedelische ervaring ((alsof ik zelf zou meedoen aan medische proeven), en dat werkte best goed. Toch heeft de reeks ook zijn tekortkomingen, want in de eclectische drang naar creativiteit slaat de slinger soms wat door. Ook is de humor bij momenten wel erg flauw.

Al bij al heb ik me prima vermaakt met deze reeks, en zullen bepaalde scènes me nog behoorlijk lang bijblijven (zoals de geweldige confrontatie tussen de maki-dieven van Furs by Sebastian en het Fish & Wildlife-korps, wel erg verlekkerd over het feit dat ze eindelijk eens in actie mogen komen).

3,5 sterren