ad

Datum van release: vrijdag 21 september 2018

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Maniac

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. The Chosen One!

Owen heeft schizofrenie en is het zwarte schaap van de rijke familie Milgrim. Na zijn ontslag geeft hij zich op voor een onderzoek naar een experimenteel medicijn.

2. 2. Windmills

Wanneer gaar gestolen voorraad pillen op is, wil Annie ermee stoppen, maar toch weet ze via chantage een plaats in het Neberdine-onderzoek te krijgen.

3. 3. Having a Day

Muramoto ziet onregelmatigheden in de gegevens van Annie en Owen. Hij ondervraagt Owen, die terugdenkt aan de ergste nacht van zijn leven: zijn broers verlovingsfeest.

4. 4. Furs by Sebastian

Nadat Annie en Owen de B-pil hebben ingenomen, komen ze op Long Island in de jaren 80 terecht en raken ze verstrikt in een vreemde zaak rond een maki.

5. 5. Exactly Like You

Annie en Owen zijn Arlie en Ollie, oplichters die in de jaren 40 een seance bijwonen in het mysterieuze Neberdine-landhuis.

6. 6. Larger Structural Issues

Azumi vertelt James over de problemen met het onderzoek en smeekt hem om zijn moeder te bellen, een gerespecteerde therapeute met wie hij jaren geen contact heeft gehad.

7. 7. Ceci N’est Pas une Drill

Owen en Annie krijgen de C-pil. Ze zijn niet meer verbonden: hij hoort bij een maffiafamilie en zij is een middeleeuwse gids die is ingehuurd door een zieke elfenprinses.

8. 8. The Lake of the Clouds

Annia en Ellia zetten hun zoektocht voort en Owens criminele vader zet hem onder druk om zijn familie te beschermen. Greta biedt steun aan d diepbedroefde Gertie.

9. 9. Utangatta

Owen en Annie ontmoeten elkaar weer als een in ongenade geraakte IJslandse spion en een CIA-agente die hem helpt. Greta smeekt James om het onderzoek te stoppen.

10. 10. Option C

Als de proefpersonen weg zijn, ontmoeten James en Azumi de CEO van Neberdine. De wegen van Owen en Annie worden gescheiden, tot een krantenkop hen weer bij elkaar brengt.

avatar van brawljeff

brawljeff

Maniac, gebaseerd op de Noorse serie Maniac, is vanaf 21 september te zien op Netflix. Alle afleveringen zijn geregisseerd door Cary Fukunaga (True Detective, Beasts of no Nation).

Benieuwd.

avatar van NRT

NRT

Emma stone is altijd een extra troef

• 2077 berichten

Jonah is flink afgevallen.

Emma is even betoverend als altijd.

Misschien is dit wel wat. Iemand een idee waar het origineel te zien is?

avatar van brawljeff

brawljeff

ZAP! het origineel staat ook op Netflix.

Dank!

avatar van Sharon_mm

Sharon_mm

Dit weekend maar is gaan kijken, erg benieuwd naar de serie Maniac.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Eerste twee afleveringen zijn in ieder geval erg sterk.

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

In de laatste ep komt Hank Azaria (Brockmire, Friends) in een cameo

• 2077 berichten

En natuurlijk bekend van de vele stemmen in The Simpsons!

avatar van Sharon_mm

Sharon_mm

Deze serie afgelopen weekend bekeken, vond het een goed verhaal en zeer goed gespeeld.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1925 berichten

Wat een intrigerende, maar ook vreemde serie. Maniac is héél veel dingen door elkaar, alleen al qua genres: komedie, drama, actiefilm, sciencefiction - soms is het van alles tegelijk, soms ook helemaal niets. Het is allerminst een serie die probeert de kijker te 'pleasen', ik stoorde me ook gewoon soms, maar toch: door het spel van Hill en Stone en de af en toe overweldigende visuele vormgeving bleef ik op zijn minst geïnteresseerd doorkijken. Wat ik precies heb gezien weet ik echter nog steeds niet helemaal.

avatar van tattoobob_mm

tattoobob_mm

thomzi50 schreef:

Hier nog een

Esteban

Momenteel in de helft. Het bevalt mij ongetwijfeld, alleen heb ik nog steeds geen idee waar de reeks nu precies op focust, wat het eigenlijk wil vertellen of waar het heengaat. Voorlopig zie ik dat niet als een minpunt.

avatar van renzoroy_mm

renzoroy_mm

Blijkbaar hebben wat mensen moeite om de serie te begrijpen....

Voor eventuele uitleg: Maniac (Netflix 2018): Ending Explained Review + What The Hallucinations Represent - YouTube

Esteban

Valt toch best mee? De serie was zelfs verrassend klaar op dat vlak, althans naar mijn gevoel. Er valt weinig uit te leggen. Helemaal klaar voor een mindf*ck van jewelste, was ik zelfs voortdurend op zoek naar extra betekenis in alles wat ik zag. Het bleek uiteindelijk niet meer te zijn dan het voor de hand liggende. En ik maar denken dat ik niet mee was. De droom-scenes stelden mij op dat vlak wel wat teleur, omdat het -gek genoeg- weinig aan de verbeelding over liet en soms te lang door ging voor wat het uiteindelijk 'maar' wou vertellen. De ontrafeling daarvan was nu niet bepaald een uitdaging.

Dat neemt echter niet weg dat de serie ontzettend mooie momenten bevat. Vooral wanneer realiteit en fictie elkaar kruisen. Maar ik denk dat het nog beter geweest was, mocht iemand als Charlie Kaufman hier achter gezeten hebben. Het deed mij énorm vaak denken aan zijn schrijfsels -Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Adaptation, Being John Malkovich-, tal van scenes zouden zo van zijn hand kunnen zijn. Maar ik ervaar dit qua uitwerking toch als een Kaufman-light. Wat nog steeds een compliment is trouwens.

Doorgaans ben ik geen Jonah Hill fan. Om de één of andere reden werkt hij snel op mijn zenuwen, vooral wanneer hij grappig moet zijn. Zelfs wanneer hij gewoon steengoed is, denk maar aan Moneyball of The Wolf of Wall Street, durf ik wel eens jeuk te krijgen. Het ligt dus aan mij, it's a thing. Maar ook hier was hij op zijn best. Meer nog, in de voorlaatste aflevering vond ik hem zelfs effectief lachwekkend. Op de goede manier. Emma Stone is altijd een beetje Emma Stone, maar dat is geen verwijt. In tegendeel. De over-the-top performance van Justin Theroux trok mij soms wél uit de serie. Het was uiteraard de bedoeling er dergelijk karakter van te maken, maar het is een heel dunne lijn om te bewandelen. Sally Field wist mij dan weer te verrassen. 'k Geloof niet dat ik haar eerder zoiets veelzijdig zien doen heb.

Enfin, ik ben er nog steeds niet goed aan uit. De eerste afleveringen en de laatste paar hadden mij helemaal mee. Redelijk fantastisch. Maar de droom-uitstapjes waren soms van lange duur en konden mij bij gevolg niet altijd helemaal boeien. Deze episodes hadden, enkele momenten buiten beschouwing gelaten, te weinig gewicht en waren ook gewoon te doorzichtig qua opzet. Acht afleveringen had ruimschoots voldoende geweest.

Een 3.5 die een beetje met het geval 4 flirt dan maar.

avatar van David Aaronson

David Aaronson

Als al mijn zintuigen exploderen, als iets mij echt in het middenrif treft, als mij dus iets echt raakt tot in mijn ziel, is het voor mij kunst. Het is mij maar een aantal keer in mijn leven gebeurt, onder andere tijdens het lezen van The World According to Garp, het zien van een tentoonstelling van Anselm Kiefer in Het Stedelijk Museum van Amsterdam, een bezoek aan de instelling Saint-Paul-de-Mausole waar Vincent van Gogh een tijdje verbleef, in Saint-Rémy-de-Provence, het voor de eerste maal zien van Magnolia in het oude filmhuis van Hoorn en Melancholia in het filmhuis van Heerenveen en tijdens een concert van Björk in het Royal Opera House.

Het intens ondergaan van Maniac op mijn computer thuis komt daar nu bij. Mijn hemel, in het middenrif geraakt.

avatar van Shaky

Shaky

Aardige serie die door te veel trage momenten niet helemaal uit de verf komt. Het gegeven van de show is interessant en met Hill en Stone mag je best wel wat verwachten. In veel afleveringen is het echter niet duidelijk welke kant de serie nu precies op wil. Van prachtig ontroerende scènes tot vreselijk flauwe humor met Justin Theroux. En het zijn de scènes van dat laatste soort die ervoor zorgen dat deze serie geen topper is voor mij. Dat in combinatie met het af en toe gewoon vaag doen om het vaag willen doen, werkt bij mij averechts. Totaal onnodig aangezien de show een sterk genoeg verhaal heeft om op te bouwen en in Stone een dijk van een hoofdrolspeelster heeft die ook hier weer toont vrijwel alles tot een hoger niveau te tillen. Ik blijf met gemengde gevoelens achter. 3,5*.

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Flinke tegenvaller, vooral van regisseur Cary Joji Fukunaga, die zich geen raad lijkt te weten met de toon en de structuur van deze rommelige, nogal saaie miniserie. De plot komt nergens lekker op gang en de maffe personages komen niet uit de verf. Hier en daar wat verdwaalde sterke scenes, maar uiteindelijk blijft de boel hangen in goede bedoelingen.

avatar van Kramer_mm

Kramer_mm

En hier komen we toch bij het probleem: Maniac is véél, héél veel. En het grootste deel van de tijd gaat het goed, uitmuntend zelfs: ieder personage is even tragisch als hilarisch, de dialogen zijn van zeer hoog niveau, en, al is het etiket “comedy” niet echt op zijn plek, de grappige momenten zijn origineel en hier en daar zelfs briljant te noemen. Bovendien zet Maniac aan het denken, en worden er vragen opgeroepen waar je nog lang op kunt kauwen. Het is dan ook des te spijtiger dat de makers zich uiteindelijk toch vergalopperen in alles wat ze willen tonen. Wanneer alle eindjes van het verhaal aan elkaar geknoopt moeten worden, blijkt de ambitie toch te hoog, vallen er toch een paar jongleerballen op de grond.
Ik werd hier erg vrolijk van, net geen vijf sterren. Klik!