ad
  • 140.848 films
  • 6.743 series
  • 20.473 seizoenen
  • 462.195 acteurs
  • 284.320 gebruikers
  • 8.147.938 stemmen
Avatar
 
Geen afbeelding beschikbaar

James Benning

Geboren: 28 december 1942 (78) in Milwaukee

Bekend van: Ruhr, She Dies Tomorrow en Landscape Suicide

IMDb profiel: James Benning

Wikicode: 16427

15 reacties

Samengewerkt met

Reacties


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

James Benning over het digitale medium (in het kader van zijn recente Ruhr):

Bij zijn laatste bezoek aan het Rotterdams filmfestival luidde de Amerikaanse filmmaker James Benning de noodklok. De laboratoria die zijn 16mm films ontwikkelen gingen bij bosjes failliet en de kwaliteit van hun negatieven liep steeds verder terug. Drie jaar later maakte hij zijn digitale debuut.

In 2007 bracht het IFFR een hommage aan de uitstervende 16mm-film, hét vaste formaat van experimentele filmmakers. Drie jaar later is het dan zover: Ruhr is Bennings eerste met een digitale camera gedraaide film. En de blauwdruk voor een nieuwe manier van werken. Zijn overstap is weliswaar ingegeven door technische motieven, maar Benning heeft de indruk dat zijn werk nu nog beter uit de verf komt. '16mm veroordeelt je tot een shotlengte van elf minuten', vertelt hij telefonisch vanuit Los Angeles. 'Met een digitale camera zijn takes van wel vier uur mogelijk. Ook is het makkelijker de kleuren te manipuleren. Daardoor kan ik de landschappen die ik film intenser weergeven.'

Ruhr bestaat uit zeven volmaakt gekadreerde takes die werden genomen in het Ruhrgebied, het industriële hart van Duitsland. Het tweede uur staat volledig in het teken van het subtiele spel van de rook die door een gigantische schoorsteen wordt uitgebraakt. Het grootste voordeel van digitaal filmen, vindt Benning, is dat hij eindeloos opnames kan maken zonder dat het veel kost. Hij hoeft immers geen dure 16mm filmrollen meer te kopen en die in het lab te laten ontwikkelen. 'Ik schat dat Ruhr op 16mm wel 100.000 dollar had gekost. Nu heb ik ongeveer 25.000 dollar geïnvesteerd in nieuwe apparatuur, die de eerstkomende jaren hopelijk nog niet aan vervanging toe is.'

Collega 16mm-filmers die met dezelfde problemen kampen, maken ook in grote getale de digitale overstap. Dat het einde van de 16mm film in zicht is, vervult Benning, die er veertig jaar mee werkte, niet met melancholie. 'Nostalgische gevoelens zijn het voorportaal van de dood. Ik richt me liever op de toekomst. De komende jaren hoop ik nog talloze nieuwe mogelijkheden van het digitale medium te ontdekken.'

Bron: IFFR


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Op de valreep de beste DVD-release van het jaar.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Wow, dat had ik niet verwacht


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Voor de geïnteresseerden. Vele vragen worden beantwoord.

- Inspiraties?

- Documentaires?

- Meer dan alleen maar ‘kijken en luisteren’?

- Wiskunde-achtige montage?

- 16MM / Digitaal Filmen / 3D?

- In scène zetten (Beeld & Geluid)?

- DVD's / BR's / Nieuwe Prints beschikbaar?

- Remake van John Cassavetess Faces?

- Et cetera, et cetera.

Dochter-lief.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Kijk, daar hebben we wat aan Thanks


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 19649 berichten
  • 3818 stemmen

thanks...


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Het Oostenrijkse Filmmuseum gaat The California Trilogy als derde set uitbrengen op DVD:

Volgens IMDB / MM:

- El Valley Centro (2000)

- Sogobi (2001)

- Los (2004)

Volgens het Oostenrijkse Filmmuseum:

- El Valley Centro (1999)

- Los (2000)

- Sogobi (2001)


avatar van jarno1975

jarno1975

  • 9403 berichten
  • 2049 stemmen

"Los" op imdb is 2001, op MM 2004 en Oostenrijks filmmuseum blijkbaar 2000.

De 2004 op MM lijkt me dan sowieso niet te kloppen.


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Het nieuws is al redelijk 'oud' maar nog niemand heeft het hier geplaatst. Bij deze:

''A docu-portrait of two visionaries (James Benning & Richard Linklater) / a film about friendship, creativity, American dreams, filmmaking, and baseball.

An intimate portrait of a friendship / a visual essay that sets out to find connections between the work and lives of two visionary American filmmakers.

In 1985, former oil rig worker Richard Linklater began a film screening society in Austin, Texas, that aimed to show classic art-house and experimental films to a budding community of cinephiles and filmmakers. Eventually incorporating as a nonprofit, the newly branded Austin Film Society raised enough money to fly in their first out-of-town invitee: Milwaukee native James Benning, visionary filmmaker, who was then based in New York.

Accepting the invitation, Benning met Linklater and immediately the two began to develop a personal and intellectual bond, leading to future screenings and encounters. Starting in the late ’60s, Benning had been creating structural non-narrative films largely on his own, while Linklater had just begun to craft his first 8 and 16mm shorts. The filmmakers have remained close even as their careers have wildly diverged. After the cult success of Slacker (1991), Linklater went on to make big budget narrative films with Hollywood support. Benning, meanwhile, has stayed close to his modest roots and is mainly an unknown figure in mainstream film culture.

Working with legendary producer André S. Labarthe — who co-created the long-running French television series “Cinéma, de notre temps” (“Cinema of Our Time”) — the critic, teacher, and curator Gabe Klinger set out to document the unique friendship of Benning and Linklater over the course of a few days in Austin and Bastrop, Texas, while the two filmmakers presented Benning’s films at the Austin Film Society, played baseball at Linklater’s home, visited old shooting locations, and talked about their respective filmmaking trajectories over long meals and hikes.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Te gek nieuws! Oh, en dit nog.


avatar van danuz

danuz

  • 12935 berichten
  • 0 stemmen

Benning, Linklater en Jost Mooi trio aan namen post je hier!


avatar van beavis

beavis

  • 6507 berichten
  • 11889 stemmen

Er staat een leuk interview met Benning in de nieuwe Sight&Sound

De interviewer vraagt o.a. wat hij nu eigenlijk vindt van de term "slow cinema" die je her en der in schrijfsels over film ziet opduiken.

Waarop Benning antwoord dat echte observatie geduld en enorme concentratie vereist "the word 'slow' seems to belittle that process." als illustratie hierbij haalt hij de film Night Moves aan waarbij Hackman's karakter het kijken naar Rohmer films vergelijkt met het kijken naar opdrogende verf waarbij Benning dacht: "That's so brilliant, to make a film that would require such concentration that you would notice paint drying. And then to actually feel the way paint dries, the way light would come off the wall in a different way when it's [wet and dry]; as that transformation comes I think you could learn a lot about light."


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Bizar! Al het recente werk van James Benning kun je op YT vinden.

Met BNSF (2013) als zijn nieuwst wapenfeit: ''A three hour shot containing light, dark, and a BNSF train in the desert.'' Het vervolg op RR wellicht? Zal wel te zien zijn op het aanstaande IFFR.


avatar van Baldur

Baldur

  • 654 berichten
  • 2309 stemmen

Drie uur naar een statisch shot kijken met af en toe een trein die langsrijdt.

Vinden jullie dit daadwerkelijk interessante cinema?


Ik Doe Moeilijk

  • 1092 berichten
  • 190 stemmen

Malick schreef:

Bizar! Al het recente werk van James Benning kun je op YT vinden.

(embed)

Met BNSF (2013) als zijn nieuwst wapenfeit: ''A three hour shot containing light, dark, and a BNSF train in the desert.'' Het vervolg op RR wellicht? Zal wel te zien zijn op het aanstaande IFFR.

Uuh, wow?!? Yehes, ik weet wat ik deze vakantie ga doen!


Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

- Chicago Loop ( - )

- American Dreams ( - )

- Landscape Suicide ( - )

- Deseret (★★¾)

- Four Corners (★★¾)

- El Valley Centro (★★★★)

- Los (★★★★)

- Sogobi (★★★★)

- Casting a Glance ( - )

- RR ( - )

- Ruhr ( - )

- Small Roads ( - )

- Easy Rider ( - )

- Natural History (★★★½)

Het begon vijf jaar geleden op het IFFR met Ruhr.