RR (2007)

Verenigde Staten / Duitsland
Experimenteel / Documentaire

geregisseerd door James Benning

Geschoten op 16mm, toont de Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Benning 43 shots waarin we even zo veel treinen voorbij zien razen - in zijn geheel. Gefilmd in 16 staten, toont RR (afgeleid van het woord railroad) de schoonheid van het Amerikaanse landschap. Van de zonovergoten velden van Californië, de panoramische zoutvlakten in Utah tot de brug die over de Hudson River leidt, laat RR de diversiteit van het landschap zien. RR kan gezien worden als een meditatie over de nostalgie, de vreugde van het wachten, de Westerse over-consumptie en op de cinema zelf.

Malick
James Benning en het Oostenrijkse Filmmuseum maken hun beloftes waar want hun tweede uitgave is afgelopen maand uitgebracht.

Malick
Na het zien van vooral Casting a Glance en RR is regisseur James Benning misschien wel de meest subtiele manipulator in de hedendaagse Wereld(Art)Cinema. Want naast een bijzondere esthetische ervaring brengt hij ook iedere keer weer diepere lagen in zijn 'speelfilms' aan. In RR (RailRoad) gebruikt hij verschillende geluidsfragmenten zoals een legendarische honkbalwedstrijd in 1991, muziek van Woody Guthrie (This Land Is Your Land) en president Eisenhower beroemde toespraak in 1961 waardoor hij het landschap verbindt met zijn geschiedenis en biedt hij een subtiele blik op de voortschrijdende globalisering, industrialisatie en kolonisatie.

En zoals Mevrouw Linssen ook al scherp opgemerkt heeft:
De dubbel-dvd die nu van beide films uitkomt bevat twee korte interviews met Benning waarin hij over het maken van beide films vertelt. Misschien zou je die als een soort van commentaartrack tijdens het kijken van de films moeten afluisteren. Benning is een van de beste filmleermeesters die er is: bescheiden en enthousiasmerend. Iemand die je altijd uitdaagt om echt naar de wereld te kijken.