Sogobi (2002)

Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door James Benning

Benning's drieluik (voorgegaan door El Centro Valley en Los) wordt afgesloten met Sogobi. Niet de stad Los Angeles of zijn agrarische gordel, maar de Californische natuur staat hier centraal. Elke film in de trilogie heeft dezelfde structuur van 35 2,5 minutenshots.

Openingsshot El Valley Centro:

Afsluitende shot Sogobi:

KLIK

Door de hele trilogie spiegelt James Benning shots aan elkaar. Soms pas veel later zoals hieronder. Maar ook geregeld meteen achter elkaar zoals hierboven. In bovenstaande twee voorbeelden zie je veel tegenstellingen in hetzelfde overeenkomstige element water.

KLIK

In de hoek van de 'Avant-Garde' en 'Experimentele Cinema' wordt wel eens beweert dat het nauwelijks of geen humor bevat. Maar voor James Benning geldt dat zeker niet. Dit is zijn definitie van humor.

KLIK

Buiten dat Benning altijd geïnteresseerd is in wat er wel of niet in het kader gebeurt probeert hij het ook op een wiskundige manier te benaderen. In bovenstaande voorbeelden zie je veel horizontale en verticale lijnen in het kader. Het zijn lijnen die elkaar niet kruisen maar wel raken.

Door Benning zijn wiskundige achtergrond manifesteert het structuralisme in zijn films zich vooral in strenge compositielogica. In de voorbeelden hierboven zie je hoe ons perspectief iedere keer verplaatst wordt door middel van horizontale en verticale lijnen. In de eerste afbeelding ligt onze focus op de boot die boven de horizontale lijn voorbij vaart. Maar eenmaal weg uit beeld concentreren we ons op de (parallel liggende) verticale lijnen van het landschap. Zo doet hij dat ook met de auto's op de weg. Als eenmaal de auto's weg zijn verandert ons perspectief. Door deze veranderingen in perspectieven stuurt Benning ons door zijn landschapsfilms.