Prästänkan (1920)

Alternatieve titel: The Parson's Widow

Zweden / Denemarken
Drama / Komedie

geregisseerd door Carl Theodor Dreyer
met Greta Almroth, Einar Röd en Hildur Carlberg

Een ambitieuze jongeman, Söfren, wordt uitgekozen om dominee te worden in een klein dorpje op het platteland. Hoewel hij verloofd is met Mari, met wie hij van haar vader slechts mag trouwen als hij een predikant wordt, dient hij volgens het gebruik te trouwen met de vrouw van de vorige, overleden, dominee, Dame Margarete. Söfren stemt hierin toe om zo de positie van dominee te kunnen bekleden. Hij haalt Mari wel in huis met het voorwendsel dat zij haar zus is, om haar toch dichtbij zich te hebben. Söfren hoopt dat Dame Margarete snel komt te overlijden en probeert zelf hierin een handje te helpen.