ad
  • 8.082.353 stemmen

American Dreams: Lost and Found (1984)

Historisch / Experimenteel | 58 minuten

Genre: Historisch / Experimenteel

Oorsprong: Verenigde Staten / Canada

Geregisseerd door: James Benning

IMDb beoordeling: 6,9 (104)

Oorspronkelijke titel: American Dreams (Lost and Found)

Releasedatum: 5 maart 1984

Over American Dreams: Lost and Found

'American Dreams' is James Bennings persoonlijke reis die gaat over de geschiedenis van de Verenigde Staten van 1954 tot 1976. De honkbalmemorabilia van homerunkoning Hank Aaron, de daar onderlangs lopende dagboeknotities van Arthur Bremer, en de op geluidsband opgenomen oorlogstoespraken van Amerikaanse presidenten vormen de leidraad. Het wordt verteld door een complexe en uitdagende samensmelting van beeld, tekst en geluid.

avatar van Malick

Malick

American Dreams en Landscape Suicide (lost and found) waren mijn eerste kennismaking met deze Benning. Een verrassende kennismaking, omdat dit collage-duo een totaal andere manier van kijken vereist als zijn ruimte-observaties. Als Benning zijn camera richt op de wolkenluchten boven zijn achtertuin in Californië (Ten Skies, 2004), is het observeren, staren en speuren naar minimale transformaties. Neem uw tijd, sublimeer uw aandacht. American Dreams (1984) daarentegen vraagt om multitasken en verdeelde concentratie. De honkbalmemorabilia van homerunkoning Hank Aaron, de daar onderlangs lopende dagboeknotities van Arthur Bremer, en de geluidsband met oorlogstoespraken van Amerikaanse presidenten —je moet ze simultaan zien te verwerken.

Ik kan me wel in dit stuk van de Filmkrant vinden. Is hier en hier op DVD te vinden.

avatar van John Milton

John Milton

Het is wel wat lastiger als je een behoorlijke desinteresse hebt voor een groot deel van de getoonde zaken. Desalniettemin is het idee an sich niét oninteressant. Hij streamt trouwens ook online.