As I Was Moving Ahead Occasionally I Saw Brief Glimpses of Beauty (2000)

Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Jonas Mekas
met Jonas Mekas

Dagboekfilm beslaat de laatste drie decennia in het leven van de regisseur zelf, avantgardefilmer Jonas Mekas. Een liefdesgedicht over New York, het leven, zijn familie en de schoonheid van het alledaagse. Beeldmateriaal van het dagelijks leven, fragmenten van geluk en schoonheid. Reizen, de seizoenen van het jaar zoals ze langskomen in New York. Vrienden, gezinsleven, natuur, de nooit eindigende zoektocht naar momenten van schoonheid en levensvreugde, vriendschappen, gevoelens, ogenblikken van vreugde, pracht. Niets bijzonders, niets speciaals, dingen die we allemaal meemaken tijdens ons leven.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ooit mijn IFFR begonnen met deze homemovie van avantgarde filmer Mekas. Een donderdagmiddag met een vijf uur (!) durende brij van beelden met opgroeiende kinderen die leren lopen, herfst in New York, Italiaanse stranden, verjaardagen van oma en dronken vrienden in pizzatenten.

Fascinerend en ontluisterend in zijn amateurisme. Mekas vertelt zelf zijn gevoel bij de beelden en blijft om het kwartier herhalen dat hij "eigenlijk geen filmer is en hij zich kan voorstellen dat geen hond geïnteresseerd is in bibberende beelden van oninteressante mensen". Velen waren het met hem eens en haakten af. Ik heb me ondergedompeld en best wel geamuseerd. Bijzonder om zoiets 'ns mee te maken.

En wow: WAT EEN TITEL!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De titel gaat in mijn mooiste filmtitels ooit lijstje. Die is inderdaad ontzettend mooi.

avatar van Mochizuki Rokuro
Volgens de site van Jonas Mekas "Coming Soon on DVD"

The Celebration of Life.

avatar van Verhoeven
Heb het geprobeerd maar kan het niet beter omschrijven dan Jonas Mekas zelf:
Mijn filmdagboek 1970 1999: mijn huwelijk, kinderen worden geboren, je ziet ze opgroeien. Beeldmateriaal van het dagelijks leven, fragmenten van geluk en schoonheid, reisjes naar Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk. De seizoenen van het jaar zoals ze langskomen in New York. Vrienden, gezinsleven, natuur, de nooit eindigende zoektocht naar momenten van schoonheid en levensvreugde vriendschappen, gevoelens, ogenblikken van vreugde, pracht. Niets bijzonders, niets speciaals, dingen die we allemaal meemaken tijdens ons leven. De soundtrack bestaat voornamelijk uit muziek en geluiden die in dezelfde periode als de beelden zijn opgenomen. Soms ook praat ik in mijn taperecorder terwijl ik de beelden zit te monteren. Ook is de film mijn liefdesgedicht aan New York. Het is de ultieme Dogmafilm, gemaakt vóór de geboorte van Dogma.

Bijna net zo mooi als dat de toevoeger het op 8 februari 2008 verwoordde

avatar van Verhoeven
Nu je het zegt. Lees echt nooit een plotomschrijving.

avatar van Mochizuki Rokuro
Eigenlijk Boyhood-avant-la-lettre, dit. Ik moest bij het kijken naar Boyhood in elk geval steeds aan deze film denken. Mekas misschien weer eens herkansen. Ben inmiddels zelf ook family-man, dat was ik toen niet. Dat maakt voor mij bij Boyhood wel een groot verschil.

avatar van Prinz
De titel beschrijft perfect wat je ziet: een deel uit het leven van Jonas Mekas, de filmmaker. Een leven vol familiereünies, wandelingen, vakantietripjes en picnicmiddagen in het park. Besneeuwde straten en bloeiende planten. Lachende gezichten en bezorgde blikken. En zo af en toe zie je een moment van pure schoonheid, alsof God even zijn vuist uit de hemel neersteekt en je over je babyhoofdje aait.