Queen of Earth (2015)

Drama / Thriller

geregisseerd door Alex Ross Perry
met Elisabeth Moss, Katherine Waterston en Patrick Fugit

Twee vrouwen trekken zich terug in een strandhuis om te ontsnappen aan al hun zorgen en de drukte van de buitenwereld. Hoewel de twee opgroeiden als beste vriendinnen, beseffen ze al snel hoeveel ze inmiddels uit elkaar zijn gegroeid en neemt hun achterdocht toe.

avatar van Inland Rabbit
Een film die voor mij niet helemaal werkte, omdat het vooral ritmisch niet aansprak. Intieme dialogen worden afgebroken door shots van karakters die getormenteerd voor zich uit staren. Een soundtrack die bestaat uit voornamelijk harde synths en/of minimale melodietjes, die de intens "beklemmende" sfeer ondermijnen. Rustig trieste situaties die uitbarsten in soapy hysterie.

Gezien het onderwerp van de film en de mental state van Elisabeth Moss (die goed in dr rol zit) kan ik een dergelijke ritme-stoornis in de film wel begrijpen, maar dat is voor mij geen excuus om de film beter te waarderen. Goed uitgevoerd neerwaartse spiraal karakterstudie psychologisch drama, maar die uitwerking is gewoon niet voor mij. Meer kan ik er momenteel ook niet over zeggen.

avatar van beavis
Best wel helemaal eens IR. Duidelijk wel een uitstekend filmmaker aan het werk, maar het idee om een manisch-depressieve episode uit te beelden als een thriller, met veel te aanwezige muzikale ondersteuning die typisch is voor dat genre, werkt voor mij ook gewoon niet echt lekker.

Een deprimerend, gestileerd en pijnlijk bedoeld psychologisch portret van twee ongelukkige vrouwen (die erin ieder geval van hielden om zinloze monologen te houden), aan de rand van een zenuwinzinking. De sfeer was breekbaar en in het verhaal, waarin de werkelijkheid en de gedachtewereld door elkaar liepen, stonden zaken als kilte, agressie, twijfel, angst en waanzin centraal. In mijn optiek werd de problematiek veel te ernstig genomen; in ieder geval heeft deze productie mij geen moment kunnen boeien, laat staan beroeren.

Malick
Onbehaaglijke (psychologische) horrorfilm waarin een vrouw langzaamaan in een psychose terechtkomt zonder dat ze het zelf of de omgeving in de gaten heeft. Akelig herkenbaar.