Double Play: James Benning and Richard Linklater (2013)

Frankrijk / Portugal / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Gabe Klinger
met Sandra Adair, James Benning en Richard Linklater

In 1985 werkte Richard Linklater op een booreiland totdat hij begon met filmvertoningen in Austin, Texas, die gericht waren op klassieke art-house en experimentele films. Toen Austin Film Society vervolgens genoeg geld had opgehaald om James Benning uit te nodigen was dat het begin van een opmerkelijke vriendschap tussen Richard Linklater en James Benning. De documentaire doet pogingen om gelijkenissen en contrasten te vinden tussen het werk van Benning en Linklater.

avatar van beavis
Nogal een insider docu waarbij het helpt als je bekend bent met het werk van beide regisseurs. Maar wat het zeker goed laat zien is het feit dat dit twee mannen zijn met een grote passie voor hun werk, dat ze met volledige overgave maken, terwijl ze tegelijkertijd ook beiden verfrissend "down to earth" zijn over wat ze doen, zowel in de zin dat ze het niet ingewikkelder maken (en voor doen komen) dan nodig is en ook in het algemeen een hele relaxte attitude hebben.

Met associatieve montages, momenten van stilte en fragmenten uit verschillende films wordt ook de stijl van beiden heel goed weergegeven, en de thema's die belangrijk voor ze zijn, maar ik denk dus dat het helpt als je iets van dat werk al in zijn geheel hebt gezien, omdat er voor mijn gevoel niet met woorden veel dieper op ingegaan werd (wat opzich natuurlijk zeker een goed ding is).