• 159.391 films
  • 9.794 series
  • 29.078 seizoenen
  • 608.472 acteurs
  • 355.155 gebruikers
  • 8.895.996 stemmen
Avatar
 
banner banner

13 Lakes (2004)

Experimenteel | 135 minuten
2,83 6 stemmen

Genre: Experimenteel

Speelduur: 135 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Benning

IMDb beoordeling: 6,9 (354)

Gesproken taal:

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot 13 Lakes

De Amerikaanse landschapsfilmer James Benning legt dertien meren op film vast als een reeks bewegende landschapsschilderijen. Centraal staat niet de toevallige geografie, maar het spel van licht en reflecties. Zoals de titel aangeeft, maakte Benning zijn opnamen bij dertien verschillende meren, alle in Amerika: Lake Michigan, Great Salt Lake, Hiamna Lake, Lake Okeechobee, Lake Pontchartrain, Red Lake, Lake Champlain, Salton Sea, Lake Powell, Lake Winnebego, Flathead Lake, Goose Lake en Moosehead Lake. Elk meer kreeg één opname waarbij de voorbereiding, de keuze van de camerapositie en het te filmen moment met grote zorgvuldigheid werd gekozen.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

  • 1145 berichten
  • 197 stemmen

Leuk dat Benning in de Q&A waar Verhoeven naar verwijst, stelt hoe hij door het zien van Sharon Lockhart's film Goshogaoka werd uitgedaagd radicaler te zijn in de lengte van zijn shots. Haar werk is net zo een reflectie op tijd (en een stevige aanrader). Waar Benning in deze film nog gelimiteerd is door zijn materiaal (met een 400 ft. 16 mm filmrol kan je ongeveer 11 minuten opnemen bij 24 fps.), zijn de shots in zijn digitaal geschoten werk significant langer, culminerend in het 193 min. durend shot van BNSF.

Benning dwingt je om te kijken, nog eens te kijken en, als je denkt alles te hebben gezien, nog eens opnieuw te gaan kijken. Hij zegt verandering te hebben willen vangen in tijd. Zijn films zijn, zou je kunnen zeggen, evenzeer visueel als auditief. Het zijn beelden om in te leven, beelden die je savoureert, beelden die je omhelzen. Wat hij in zijn films vangt kan onmogelijk anders worden gedaan dan hoe hij het doet: een foto geeft je in een beeld alles wat er valt te zien van eenzelfde meer, maar mist het cruciale element van tijd. Tijd waarin de toevalligheid of verandering zich kan ontvouwen in het beeld, maar zeker ook de tijd waarin je als kijker zelf op een contemplatieve gedachtenstroom kunt drijven.


avatar van Malick

Malick

  • 9014 berichten
  • 0 stemmen

Hoopte dat je had geschreven dat ze eindelijk 13 Lakes en Ten Skies gingen uitbrengen op DVD! Desalniettemin kun je hier een interessant interview vinden met de beste man:

What finally pushed you to putting your films on DVD?

I realised I had 30 years’ worth of work that needed proper storage and archiving. And to be fair to the work it should be properly done: I just didn’t have the time or money to properly archive it. If I tried it would have pretty much consumed the rest of my life, and I’d stop making work and be a slave to what I had already done.

The Film Museum had always been a great supporter of my work. It’s a perfect place for me because I’ve never been categorised properly – I don’t know if I fit into categorising. I found an institution that loves film and doesn’t have a narrow vision of it; they care about what they think are good films. And luckily they think my films are good.

When Alex [Horwath, the museum’s director] offered to store it I said he could just have it all, with the idea that they would properly archive it over the years, because I knew it was a huge job. As part of that archiving process, they thought they should also make DVDs to make the films available. And at that point I thought it was a great idea, mainly because there seemed to be a demand to see those early films, and I couldn’t provide a solution by renting prints any more. The internet’s made my work talked about more; it’s actually found its place in the world, where before it was in little corners. I’ve been holding out for years not to make DVDs, but now the writing’s on the wall. And you get a sense of the films, anyways.


avatar van Dopke

Dopke

  • 695 berichten
  • 8880 stemmen

Het is jammer dat er geen briesje over je huid glijdt tijdens het kijken van de film, of dat je de frisse natuurlucht op kunt snuiven terwijl je met je handen door het zand, water of gras woelt. Want verder heeft de film een beetje hetzelfde effect als dat je zelf daadwerkelijk aan een meer zit. Even tot rust komen, relaxen, het hoofd leegmaken terwijl je geniet van het landschap en de geluiden.