ad

Oorspronkelijke taal: Japans

Oorspronkelijke titel: 少年

Releasedatum: 26 juli 1969

Over Shônen

Een tienjarige jongen wordt door zijn vader ingezet om het gezin van een inkomen te voorzien. Hij moet telkens net doen of hij wordt aangereden door een auto om vervolgens de automobilist af te persen. Dat gaat een tijdlang goed, totdat de jongen wordt opgepakt door de politie.

image

avatar van stephan73

stephan73

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19389 berichten

Zou ik graag willen zien. Ik wil sowieso meer Japanse new wave zien.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

starbright boy schreef:

Zou ik graag willen zien.

Ikke ook

Ik wil sowieso meer Japanse new wave zien.

Er is inderdaad niet heel veel te krijgen. Veel lables komen met de zelfde titels. Ik heb twee oudere Oshima films in de Jaren 90 gezien toen ze door het Filmmuseum zijn uitgebracht. Veel zijn onvindbaar op welke beelddarger dan ook. Ook Imamura's oudere films zijn niet wij verbreid.

Maar je schreef elders dat het een mooie herfst was voor Japanse cinema/klassiekers dus laten wij blijven hopen....

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19389 berichten

Maar er is hoop. Het Britse label Yume begint na releases van Masumura en Suzuki binnenkort ook met Nagisa Oshima. Ze beginnen met zijn vroege films, maar ik heb goede hoop dat deze ook aan de beurt gaat komen.

avatar van Baggerman

Baggerman

Oei, een grote verrassing, deze film! Oshima's films die ik zag vind ik altijd erg rauw en ongepolijst, wat me afhoudt van al te hoge scores (wel voldoendes).

Deze film is erg ingetogen. Ik vind het heel moeilijk om te omschrijven wat in deze film nu zo'n indruk op me maakt! Sowieso vind ik de film er totààl niet verouderd uitzien. Dit moet toch eens mooi op te lappen zijn en eens goed op dvd worden uitgebracht???? Maar ja, deze regisseur wordt een beetje miskent. Ook door mijzelf moet ik bekennen, want ik heb hem onterecht lang links laten liggen. Waar ie trouwens ook wel thuishoort, qua thematiek dan...

Hier gebruikt hij rare kleurenfilters en experimenteert hij af en toe met rare hoeken en, effectief een keer, met een lens. Hierdoor zou ik de film zeker nogmaals willen zien en hier proberen meer van te begrijpen of om mijn eerste interpretatie te checken.

Liefhebbers van de Japanse New Wave moeten deze film zeker gaan zien! Maar hoe? (legaal)

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Er waren ooit geruchten over een release door Criterion van deze film. Tot op heden niks gezien, maar de film draait volgende week in elk geval in een nieuwe 35MM print in het FilmForum in New York. Ik weet niet of daar enige samenhang/logica achter gezocht zou mogen worden. Zou mooi zijn mocht het toch ooit nog eens gebeuren.

avatar van Movsin

Movsin

Zag van Nagisa Ôshima twee films, "L'Empire des Sens" en "Merry Christmas, Mr.Laurence" en eigenlijk wist geen van beiden, zij het om uiteenlopende redenen, mij echt te bekoren.

Deze "Shônen" echter, mensenlief, wat een mooie film.

Er is vooreerst het onthutsend verhaal, op ware gebeurtenissen gesteund, maar ook de rauwe, directe "nouvelle vague"-manier om dit verhaal te brengen, met meerdere echt indringende scènes, waarbij deze met de twee jongetjes in de sneeuw met de droefgeestige, aan de realiteit ontsnappende fantasieën van de oudste , de kroon spant en van wonderbare schoonheid is.

Film die veel jonger oogt dan van 1969.