• 159.521 films
  • 9.828 series
  • 29.144 seizoenen
  • 609.076 acteurs
  • 355.446 gebruikers
  • 8.903.667 stemmen
Avatar
 
banner banner

Shônen (1969)

Drama | 105 minuten
3,81 27 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 105 minuten

Alternatieve titels: Boy / 少年

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Nagisa Ôshima

Met onder meer: Tetsuo Abe, Fumio Watanabe en Akiko Koyama

IMDb beoordeling: 7,5 (1.819)

Gesproken taal: Japans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Shônen

Een tienjarige jongen wordt door zijn vader ingezet om het gezin van een inkomen te voorzien. Hij moet telkens net doen of hij wordt aangereden door een auto om vervolgens de automobilist af te persen. Dat gaat een tijdlang goed, totdat de jongen wordt opgepakt door de politie.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van stephan73

stephan73

  • 6202 berichten
  • 13856 stemmen

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21185 berichten
  • 4354 stemmen

Zou ik graag willen zien. Ik wil sowieso meer Japanse new wave zien.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18912 berichten
  • 14484 stemmen

starbright boy schreef:

Zou ik graag willen zien.

Ikke ook

Ik wil sowieso meer Japanse new wave zien.

Er is inderdaad niet heel veel te krijgen. Veel lables komen met de zelfde titels. Ik heb twee oudere Oshima films in de Jaren 90 gezien toen ze door het Filmmuseum zijn uitgebracht. Veel zijn onvindbaar op welke beelddarger dan ook. Ook Imamura's oudere films zijn niet wij verbreid.

Maar je schreef elders dat het een mooie herfst was voor Japanse cinema/klassiekers dus laten wij blijven hopen....


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21185 berichten
  • 4354 stemmen

Maar er is hoop. Het Britse label Yume begint na releases van Masumura en Suzuki binnenkort ook met Nagisa Oshima. Ze beginnen met zijn vroege films, maar ik heb goede hoop dat deze ook aan de beurt gaat komen.


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10567 berichten
  • 7929 stemmen

Oei, een grote verrassing, deze film! Oshima's films die ik zag vind ik altijd erg rauw en ongepolijst, wat me afhoudt van al te hoge scores (wel voldoendes).

Deze film is erg ingetogen. Ik vind het heel moeilijk om te omschrijven wat in deze film nu zo'n indruk op me maakt! Sowieso vind ik de film er totààl niet verouderd uitzien. Dit moet toch eens mooi op te lappen zijn en eens goed op dvd worden uitgebracht???? Maar ja, deze regisseur wordt een beetje miskent. Ook door mijzelf moet ik bekennen, want ik heb hem onterecht lang links laten liggen. Waar ie trouwens ook wel thuishoort, qua thematiek dan...

Hier gebruikt hij rare kleurenfilters en experimenteert hij af en toe met rare hoeken en, effectief een keer, met een lens. Hierdoor zou ik de film zeker nogmaals willen zien en hier proberen meer van te begrijpen of om mijn eerste interpretatie te checken.

Liefhebbers van de Japanse New Wave moeten deze film zeker gaan zien! Maar hoe? (legaal)


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18912 berichten
  • 14484 stemmen

Er waren ooit geruchten over een release door Criterion van deze film. Tot op heden niks gezien, maar de film draait volgende week in elk geval in een nieuwe 35MM print in het FilmForum in New York. Ik weet niet of daar enige samenhang/logica achter gezocht zou mogen worden. Zou mooi zijn mocht het toch ooit nog eens gebeuren.


avatar van Movsin

Movsin

  • 7562 berichten
  • 8025 stemmen

Zag van Nagisa Ôshima twee films, "L'Empire des Sens" en "Merry Christmas, Mr.Laurence" en eigenlijk wist geen van beiden, zij het om uiteenlopende redenen, mij echt te bekoren.
Deze "Shônen" echter, mensenlief, wat een mooie film.
Er is vooreerst het onthutsend verhaal, op ware gebeurtenissen gesteund, maar ook de rauwe, directe "nouvelle vague"-manier om dit verhaal te brengen, met meerdere echt indringende scènes, waarbij deze met de twee jongetjes in de sneeuw met de droefgeestige, aan de realiteit ontsnappende fantasieën van de oudste , de kroon spant en van wonderbare schoonheid is.
Film die veel jonger oogt dan van 1969.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 8751 berichten
  • 4034 stemmen

Ik ben iets minder onder de indruk dan mijn voorgangers al vond ik het laatste half uur erg sterk. Oshima haalde zijn materiaal in de Japanse misdaadcolumns. In plaats van simpelweg en droog de feiten te vertellen onder de vorm van een misdaadverhaal, kiest hij om de familiedynamiek centraal te zetten, bekeken door de ogen van de tienjarige zoon. De vader van het gezin is te lui om te werken en verdient zijn geld met een scam waarna de slachtoffers minnelijke schikkingen betalen.

Het is duidelijk dat de zoon niet als zijn vader is : hij is empatischer bvb het ongeluk op Hokkaido waarbij een meisje omkomt en beseft dat de levenswijze van zijn ouders niet deugen maar hij zit gevangen onder de misdadige autoriteit van zijn vader. Onderliggend kun je een kritiek horen op de intrede van het kapitalisme en de modernising in de Japanse maatschappij. De montage is voor mij iets te fragmentarisch om goed te zijn (er zit weinig flow in het verhaal) maar Oshima's experimentering met monochrome beelden, de straatscènes en de twee kinderen in de sneeuw waren uitermate geslaagd.