11 x 14 (1977)

Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door James Benning
met Serafina Bathrick, Ted Brady en Barbara Frankel

11 x 14 is een mozaïek van statische shots, die ieder een eigen verhaal vertellen. Het Midwesten gedurende de jaren 70 staat centraal en wordt door Benning geportretteerd als een fotoalbum.

avatar van beavis
Het zijn zeker niet allemaal statische shots, er wordt af en toe een pan ingezet en er zit zelfs een metro/trein ritje in. Al in deze vroege film is Benning's gevoel voor ritme en compositie duidelijk waardoor deze film lekker rustgevend werkt. Door een aantal verassende keuzes wordt het ook nooit saai, maar het voelt wel nog een beetje random aan. Dit is geen puur statisch fotoalbum zoals de omschrijving doet vermoeden, maar of de film dan een verhaal verteld over een bepaalde streek / tijd vraag ik me eigenlijk toch ook wel af... ben bang dat het niet echt gaat blijven hangen, maar het blijft een bijzondere filmmaker en film, dus toch zeker 3,5*

avatar van John Milton
Wat Beavis zegt, alleen die willekeur beoordeel ik toch net wat strenger. Toegegeven, het is experimenteel/avant-garde, maar toch drong zich wederom de vraag op (zoals) altijd: wat wil je nou?
En soms is dat echt gewoon niet te achterhalen, maar in semi-docu vorm als dit zou ik toch graag meer een bedoeling zien als kijker. Misschien is hij er er wel, maar heb ik gemist.

Hoe dan ook, rustgevend is inderdaad het juiste woord. Prima wakker worden dit.

avatar van timmienoelie
Pure cinema.

Wat wil je nou? Die vraag moet je hier niet stellen. Gewoon genieten van de prachtige stillevens, in het midden van de nacht onder het ronkende geluid van je kamergenoot.